ایسنا نوشت:

در حاليكه با شروع سال 1391 قطب سوم خودروسازي كشور بايد تولد يك سالگي خود را جشن مي‌گرفت، اما اين خودروسازي به دليل برخي مشكلات ايجاد شده، هنوز متولد نشده است.

 دو سال پيش وزیر وقت صنایع و معادن در ابلاغی به رییس هیات عامل ایدرو، دستور برنامه‌ریزی برای ایجاد قطب سوم خودروسازی كشور را صادر كرد. محرابیان در ابتدای سال گذشته نيز اظهار كرده بود كه سال 1390، سالی است كه سومین قطب تولید خودرو در ایران تاسیس خواهد شد.

اما عليرغم وعده وزير سابق صنايع و معادن، جواز تاسيس قطب سوم خودروسازي كشور سال گذشته صادر نشد كه دليل اصلي آن نيز اختلاف نظر سرمايه‌گذاران در خصوص چگونگي مشاركت در اين طرح بود.

سرمایه‌گذاران فعلي علی‌رغم برگزاری جلسات متعدد هنوز به توافق نهایی در خصوص تركیب و چگونگی مشاركت سرمایه‌گذاران در این طرح نرسیده‌اند و همچنان اختلافاتی با یكدیگر دارند.

چنین وضعیتی در حالی است كه ظاهرا سرمایه‌گذاران زیادی آماده مشاركت در این طرح بوده و در صورت اجرایی شدن، آینده آن‌را موفق و توجیه‌پذیر ارزیابی می‌كنند.

در حال حاضر سرمایه‌گذاران اصلی طرح ایجاد قطب سوم خودروسازی كشور را تعدادی از قطعه‌سازان، برخی تجار اصفهانی و اعضای خانه صنعت و معدن اصفهان تشكیل می‌دهند. البته موضوع مشاركت سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) در این طرح نیز همچنان مطرح است.

در اين شرايط مشخص نيست كه آيا در سال جاري قطب سوم خودروسازي كشور متولد خواهد شد يا آنكه همچنان در حد يك ايده ناتمام باقي مانده و مشمول مرور زمان خواهد شد.

در طرح توجيهي تهيه شده، حجم سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده برای ایجاد قطب سوم خودروسازی كشور بین 1500 تا دو هزار میلیارد تومان است. البته برای راه‌اندازی فاز اول این پروژه با ظرفیت تولید 300 هزار دستگاه خودرو حداقل هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری باید صورت گیرد.

قطب سوم تولید خودرو كشور با ظرفیت یك میلیون دستگاه راه‌اندازی خواهد شد. البته در فاز اول این پروژه، ظرفیت300 هزار دستگاهی تولید خودرو راه‌اندازی شده و به مرور به ظرفیت یك میلیون دستگاه خواهد رسید.

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 206692

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • pesare_narazi IR ۲۰:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۹
    7 14
    شهر تبريز اين همه تو قطعه سازي فعاله چرا تبريزو قطب نمي كنن
  • بدون نام IR ۲۳:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۹
    11 13
    چرا باید همش استانهای فارس نشین قطب همه صنایع باشند مانند تهران ،مشهد ، اصفهان و.....؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ترکها ،کردها و عربها و.... هیچ حقی ندارند!!! به کارتون بلای بدی سرکشور میاره ... این کارها رو نکنید
  • سوال IR ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۰
    2 2
    محل احداثش کجاست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بدون نام IR ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۰
    10 2
    والا ما که اصفهان زندگی می کنیم از خدامونه که این صنایع دیگه نیاد اصفهان از بسکه آمار ام-اس و سرطان تو این شهر زیاد شده و آلودگی هوا به خاطر غیر استاندارد بودن این صنایع داره ماها رو بدبخت میکنه :(
  • م.قاسمی IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۰
    16 1
    میشه یک لیستی از صنایع بزرگ شهر تبریز را در مقایسه با مثلاً مشهد یا اصفهان یا شیراز قرار بدید. اون سوالی که اون بنده خدا گذاشته واقعاً جدیه اما من فکر میکنم بیشتر توهم تا واقعیت. مطمئن هستم اگر لیست صنایع بزرگ تبریز را با شیراز مقایسه کنید تبریز قطعاً برنده میشه. خبرآنلاین اگه چنین لیستی تهیه کنه خیلی مفید خواهد بود
  • بدون نام IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۹
    9 1
    آقا يك خواهش از شما دوستان و هموتنان عزيزم دارم كه اين بحث هاي نژادي رو راه نندازيد همه جاي ايران سراي من است ترك و لرو و عرب و فارس همه ايراني هستيم
  • المان IR ۲۲:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۷
    1 3
    آقا یعنی چه هرچی کارخونه هست میبرن اصفهان میسازن پس شهرهای دیگه چی؟ میدونین ساخت کارخونه ای که سالانه یک میلیون دستگاه خودرو بسازه چه سودی برای اصفهان داره؟ پس شهرهای دیگه چی؟ مگه اصفهان کم کارخونه داره؟ چرا یکی به فکر جوونای بیکار سنندج و ارومیه و اردبیل و کرمانشاه و خرم آباد و تبریز و شهرهای محروم دیگه نیست؟ همین ناعدالتیها یک روز این مملکتو تکه تکه خواهد کرد