+ A - چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391 - 11:20:00 چاپ
امتیاز به مطلب 25 نفر

زیباکلام: احمدی‌نژاد کسی نیست که بعد از ریاست جمهوری،راحت کنار برود

سیاست > دولت - روزنامه اعتماد در گفت وگویی با صادق زیبا‌کلام نوشت:
*اگر نگاه‌مان به جزییات باشد باید سوال کنیم که آیا احمدی‌نژاد می‌تواند بر عملکرد شورای نگهبان دخل و تصرف کند؟ امرو نهی کند؟ می‌تواند در مجمع تشخیص شرکت کند؟ اما در مساله کلی سوال این است که آیا حسب قانون اساسی ما به رسمیت می‌شناسیم که رییس‌جمهور متولی حسن اجرای قانون اساسی است یا نه؟ اگر بپذیریم قانون اساسی این قدرت را به رییس‌جمهور داده که رییس‌جمهور اختیار نظارت بر حسن اجرای قانون اساسی را داشته باشد پس ایشان می‌تواند بر کل نهادها نظارت کند. به عبارت دیگر اگر بپذیریم در صورتی که رییس‌جمهور تشخیص بدهد یکی از زیرمجموعه‌های نظام، حسب مسوولیت و اختیاراتش در قانون عمل نمی‌کند، رییس‌جمهور باید دخالت کند یا نه؟ من معتقدم این حق رییس‌جمهور است و هر کس هم رییس‌جمهور باشد همین حق را دارد. این حقی است که در قانون اساسی به ایشان واگذار شده تا مسوول حسن اجرای قانون اساسی باشد اما مشکلی که وجود دارد این است که اگر ایشان مشاهده کرد در نهادی قانون اساس نقض می‌شود می‌تواند دخالت کند؟ ‌متاسفانه قانون اساسی در این مورد بسیار گنگ است؛ از یک سو رییس‌جمهور را مسوول نظارت بر حسن اجرای قانون اساسی معرفی می‌کند و از سوی دیگر هیچ ساز و کاری برای رییس‌جمهور تعریف نمی‌کند که اگر تشخیص داد یک قاضی، رییس دانشگاه یا حتی شورای نگهبان خلاف قانون اساسی رفتار می‌کند باید اعلام کند یا خیر؟
*[درباره نامه احمدی­نژاد به هاشمی شاهرودی] احمدی‌نژاد می‌خواهد نشان بدهد که من هاشمی‌شاهرودی را به عنوان یک حکم بی‌طرف قبول دارم و این بی‌طرفی را در شورای نگهبان، قوه قضاییه و مجلس نمی‌بینم، بنابراین از او یاری می‌طلبم که به عنوان یک شخصیت بی‌طرف بگوید من کارم درست است و حالا که نتوانستم شورای نظارت بر قانون اساسی تشکیل بدهم از یک فرد بی‌طرف کمک می‌گیرم تا ایراد کارم را به من بگوید.
*احمدی‌نژاد شخصیت متفاوتی دارد. او خاتمی یا هاشمی نیست که بعد از تمام شدن دوره‌اش برود. او می‌خواهد قدرتی که در هفت سال جمع کرده بخشی را برای خودش و اطرافیانش داشته باشد به همین دلیل مقابله می‌کند و مقاومت خواهد کرد و سعی می‌کند بخشی از قدرت را برای خود نگه دارد. برای او با توجه به شناختی که از شخصیت ایشان داریم سخت است به راحتی همه چیز را تحویل بدهد.
*ایشان خودش این موضوع را می‌داند و حتی می‌داند چهره‌هایی که به ایشان نزدیکند مثل مهندس مشایی، ثمره‌هاشمی یا سایرین که دست راست اویند، شأن اینکه نامزد بشوند را هم ندارند چون از طرف شورای نگهبان ردصلاحیت می‌شوند بنابراین ایشان عقلا به دنبال دو جور ایجاد قدرت است؛ یکی اینکه به کسی نزدیک شود که پیروز احتمالی انتخابات آینده است و از او حمایت کند تا پیروزی را برای او نزدیک کند یا اینکه در بیرون از قوه مجریه سعی کند برای خود بخشی از قدرت را حفظ کند.
/29217
نظرات 36
  • بدون نام چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391 - 13:12:01
    88 6 پاسخ به این نظر
    البته ایشان بدنبال تمام قدرت است نه بخشی از آن.
  • نعمت چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391 - 11:57:59
    56 7 پاسخ به این نظر
    مدل پوتین با توجه به روحیات مردم ایران و عملکرد دولت امکان پذیر نیست و هر چه بیشتر اصرار بر ماندن شود بیشتر نزول عاید می گردد .
  • امین چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391 - 14:17:45
    46 10 پاسخ به این نظر
    درود بر دکتر صادق زیباکلام. نویسنده کتاب های ماندگار «سنت و مدرنیته» ، «ما چگونه ما شدیم» ، «از دموکراسی تا مردمسالاری دینی» ، «از هانتینگتون و خاتمی تا بن لادن» ، «مقدمه ای بر انقلاب اسلامی» و «پنج گفتار در باب حکومت» . همیشه لذت بردم از نثر ساده و روان و شیوای استاد و بخش عمده ای از بینش سیاسی ام را مدیون آشنایی با تفکر این روشنفکر معاصر هستم.
  • صادقی چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391 - 13:55:30
    39 10 پاسخ به این نظر
    احمد ی نژاد در نهایت به سراغ سران اصلاحات خواهد رفت...
  • یاسر چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391 - 13:04:16
    33 17 پاسخ به این نظر
    یه نکته؛ آقای دکتر در مصاحبه با سایت عصرایران در 6 فروردین 1391 به نظر می رسد که مدعی چیز دیگری هستن: ... با این حساب به نظر شما، عمر سیاسی احمدی نژاد در جمهوری اسلامی تمام شده است؟ بله، عمر سیاسی احمدی نژاد را باید تمام شده دانست. اگر در این یک سال و اندی، اتفاق خاصی نیفتد، احمدی نژاد تا یکی دو سال پس از ریاست جمهوری اش، به عنوان چهره ای محبوب که برای توده های محروم و پابرهنه ها و روستاییان کار کرد و به دهاتشان رفت و برای آنها لوله کشی آب کرد و به آنها یارانه داد، در خاطره آنها باقی می ماند. .... http://www.asriran.com/fa/news/206574/آینده-سیاسی-احمدی-نژاد
    • بدون نام چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391 - 15:15:56
      38 0
      آره من هم این مقاله و اون را خوانده بودم و مثل شما یاد اون افتادم. اما دکتر اینجا گفته که احمدی نژاد سعی میکنه حذف نشه اما اونجا گفته روند حذف او اجتناب ناپذیر است و به نظر من این دو تحلیل متناقض هم نیستند.
    • سیروان چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391 - 17:20:40
      27 3
      بله؟؟؟؟؟؟شما کجای ایران زندگی میکنید؟من فرزند یکی ازهمون شهرهای کوچیکم که بعداز ظهورجناب احمدی نژاد به دهات تبدیل شد.ازسادگی مردم بقول تو دهاتی سوءاستفاده شد45هزار هرنفر یارانه گرفت ولی همه چی چندبرابرشد،ی کپسول بوتان میگرفتیم 800تا1000 الان میگیریم 5500
    • موسى چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391 - 17:30:41
      21 1
      من هم آن مقاله را خواندم و هم اين گفتگو را و هيچ اختلافى در نظر دكتر نمى بينم. ايشان در آن مقاله گفتند كه آقاى احمدى نژاد را بعد از دوره رياست جمهوريشان حذف مى كنند ، نگفتند كه خودشان مى روند. حالا هم مى گويند خودشان كوتاه نمى آيند و نميروند كه با گفته قبلى هيچ تقابلى ندارد.
    • بدون نام چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391 - 18:09:50
      4 1
      دوست عزیز! اظهارنظر اخیر آقای زیباکلام به انگیزه های آقای احمدی نژاد می پردازه، درحالیکه اظهار نظر ذکر شده در لینک شما، پیش بینی آقای زیباکلام از آینده آقای احمدی نژاد است نه انگیزه ها و اهداف ایشان. به عبارتی اهداف احمدی نژاد و اطرافیانشان بیان شده ولی این اهداف دست یافتنی براورد نمی شوند.
  • بدون نام چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391 - 13:04:31
    31 12 پاسخ به این نظر
    هیچ کاری نمی تونه بکنه
  • ياحق چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391 - 12:04:49
    24 1 پاسخ به این نظر
    بسمه تعالي آخه ديده سر اوناي که رفتن چي اومده اونم با اون سوابقشون
  • بدون نام چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391 - 13:08:31
    24 12 پاسخ به این نظر
    به نظر من احمدی نژاد خود را برای دور بعدی آماده خواهد کرد.یک دور استراحت و دوباره حضور در عرصه کانديداتوري
  • وطن پرست چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391 - 14:16:36
    20 21 پاسخ به این نظر
    با نفوذ تو مجلس قانون اساسی را عوض میکند و برای سومین بار خودش را رئیس جمهور میکند.
    • بدون نام چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391 - 18:01:50
      4 1
      مجلس يا مجمع؟ مجلس كه نميتونه
  • ریوار چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391 - 17:27:13
    19 6 پاسخ به این نظر
    درود بر جناب دکتر که کلامشون برازنده اسمشونه
  • بدون نام چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391 - 12:31:27
    16 99 پاسخ به این نظر
    باز این اقا برای خودش تحلیل های من دراوردی ارائه داد هاشمی رفت خاتمی رفت اینم میره باور نداری یه سال صبر کن
  • بدون نام چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391 - 15:08:34
    16 5 پاسخ به این نظر
    نزدیکی احمدی نژاد و هاشمی در مجمع يجوريه و بنظر برنامه ریزی برای آینده است
  • بدون نام چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391 - 15:24:43
    15 4 پاسخ به این نظر
    آقای زیبا کلام ، با آن کلام زیبایتان حالا اگر ایشان آمد و طی یک لایحه به مجلس، مطرح کرد که قانون اساسی اصلاح و مدت ریاست جمهوری از دو دوره به سه دوره، و یا بیشتر تغییر کند؛ و مجلس نیز جدی گرفت (الگوی ونزوئلا)(برگردیم به سخنان ایشان در اواخر دوره اول؛ که فرمودند در خدمت مردم عزیز هستیم تا چهار سال، پنج سال دیگر و یا بیشتر هر وقت که ما را بخواهند!!) و بعد نیز با تلاشی مضاعف... نمی توان تصور نمود که خیلی چیزها عوض خواهند شد؟
    • امین چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391 - 15:53:42
      10 2
      این موضوع با قانونگذاری از طریق مجلس و به واسطه طرح و لایحه تغییر نمی کند. به بازنگری در قانون اساسی نیاز دارد که آن هم نیازمند رفراندوم است.
  • امیر چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391 - 12:49:37
    14 1 پاسخ به این نظر
    این دقیقاً کاری است که احمدی نژاد خواهد کرد
  • بدون نام چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391 - 16:38:06
    12 6 پاسخ به این نظر
    من در کل طرفدارتحلیل های زیبا کلام نیستم اما این بار حق با ایشون است.
  • نديمي چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391 - 13:45:10
    10 24 پاسخ به این نظر
    عجب تحليل جالبي احمدي نژدا برخلاف هميشه كه حكم رهبري را تمكين نميكرد اينبار به حكم رهبري درخصوص هيات عالي حل اختلاف قوا تن داد
  • بدون نام چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391 - 13:26:59
    9 43 پاسخ به این نظر
    آقاي زيباكلام خب يه نظر هم راجع به هاشمي مي دادين ديگه
  • بدون نام چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391 - 15:04:28
    7 26 پاسخ به این نظر
    زیبا کلام فقط با کلمات بازی میکنه
  • وحید چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391 - 14:49:14
    6 0 پاسخ به این نظر
    یادمان باشد که این نیز بگذرد. این دنیا ، این میز ها این قدرت ها همه گذراست. عمل و کردار ماست که می ماند این که چه کردیم از کجا به کجا داریم میریم.به امید روزی که ایرانیان همراه با اسلام در رفاه قدرت و سلامت باشند.
  • بدون نام چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391 - 15:19:23
    6 2 پاسخ به این نظر
    یا اینکه در بیرون از قوه مجریه سعی کند برای خود بخشی از قدرت را حفظ کند.یعنی چیکار میخواد بکنه احمدی نژاد ؟
    • بدون نام چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391 - 18:03:07
      2 0
      با محصولي يه فكري ميكنن....
  • بدون نام چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391 - 15:55:36
    4 4 پاسخ به این نظر
    من این دیدگاه اقای زیبا کلام را تا حدودی قبول دارم ولی ایشان به این نکته اشاره نکردند که اقای احمدی نژاد درحال برنامه ریزی چنین اموری است.ولی در مقابل گروه دیگری نیز فعالیتهایی را می کنند که بعد از اتمام ریاست جمهوری احمدی نژاد تمام مشکلات از اول انقلاب تا حال را گردن او بیندازند و او را حتی به پای میز محاکمه بکشانند
  • پسر خوب چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391 - 17:25:10
    4 30 پاسخ به این نظر
    درست است که احمدی نژاد حرفش یکی است و خیلی اهل مشورت نیست ولی قدرت طلب هم نیست . ولی ما دیدیم که بعضی ها که قبلا کاره ای بوده اند هنوز هم فکر می کنند فقط آنها و اطرافیانشان لیاقت اداره مملکت را دارند .من فکر می کنم زیبا کلام تهمت بزرگی به احمدی نژاد زده و او را قدرت طلب معرفی کرده است .
  • بدون نام چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391 - 15:05:24
    3 26 پاسخ به این نظر
    تمام این سخنان من را یاد سخنان دکتر شریعتی میاندازد که فقط کلی گویی و نظریه پرداز خوبی بود
  • بدون نام چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391 - 15:52:36
    2 7 پاسخ به این نظر
    دکتر عباسی یه تحلیل کرد که اطرافیان احمدی نژاد میخوان مجلس بگیرند ؟ چی شد گرفتن البته دکتر عباسی می گفت مشایی میشه رئیس مجلس و این حرف جدیه ؟ چی شد ، شد ؟ اینا همش زائده فکر افراده ..دکتر زیبا کلام هم یه چی گفته
    • بدون نام چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391 - 18:02:41
      10 1
      اين دكتر كجا و اون دكتر كجا قياس مع الفارغه
  • بدون نام چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391 - 20:21:50
    2 11 پاسخ به این نظر
    مشکل زیبا کلام این است که در مورد کشور شیعه مذهب مشرق زمینی ایران اسلامی مثل بلوک غرب حرف میزنه هنوز توده مردم را فراموش کرده
  • اصلاح ات چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391 - 21:14:49
    2 12 پاسخ به این نظر
    من نميدونم اين اقا با اينكه هميشه پيشبيني هاش غلط ازآب در مياد چقدر اصرار داره بازم پيشيني كنه.
  • فرزانه پنجشنبه 21 اردیبهشت 1391 - 13:29:54
    2 7 پاسخ به این نظر
    احمدي نژاد دوست داشتنيه دوسش دارم
  • بدون نام چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391 - 20:20:35
    1 9 پاسخ به این نظر
    زیبا کلام فقط تفسیر به رای میکنه
ارسال نظر:
  • 0/700
  • قوانین ارسال نظر
نقل مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.