استفاده خودسرانه از داروهایی که قرار است به افراد در برقراری یک رابطه جنسی بهتر کمک کنند،‌ می‌تواند نتیجه‌ای معکوس داشته باشد و علاوه بر ایجاد وابستگی به دارو، رضایتمندی مردان از ارتباط خود را کاهش دهد.

بهنوش خرم‌روز:‌ شاید آمار دقیقی از افرادی که در روابط جنسی خود از انواع داروها استفاده می‌کنند،‌ در دست نباشد. آن‌چه مشخص است این است که بخشی از افراد از جمله مردان جوان، برای داشتن ارتباطی بهتر، از داروهایی استفاده می‌کنند که قرار است با برطرف کردن مشکلات عملکردی مربوط به اندام جنسی، تجربه بهتری را برای آن‌ها فراهم کند. اما مطالعات جدید محققین نشان می‌دهد که مردان جوانی که از این داروها،‌ بدون نسخه پزشک، به شکل خودسرانه و یا بیش از اندازه استفاده می‌کنند،‌ در واقع زندگی جنسی خود را خراب خواهند کرد.
به گزارش دیسکاوری، کریستوفر هارته،‌ از محققین سیستم سلامت وی.ای هوستون در مطالعه جدید خود به این نتیجه رسیده که دست‌کم 6 درصد از مردان جوانی که فعالیت جنسی دارند، از داروهای معروف به داروهای ایی.دی استفاده می‌کنند، بدون این که هیچ پزشکی این داروها را برای آن‌ها تجویز کرده باشد،‌ در واقع مصرف ایی.دی‌ها را توسط این افراد می‌توان به سوء مصرف تعبیر کرد. مردانی که سوء مصرف داروهای ایی.دی دارند،‌ در مقایسه با مردانی که از چنین داروهایی استفاده نمی‌کنند، سطح عملکرد جسمانی جنسی مشابهی را گزارش می‌کنند، با این تفاوت که در مورد توانایی خود برای رسیدن و ماندن در وضعیت رضایت‌بخش اعتماد به نفس کم‌تری دارند. همچنین نتایج مطالعه نشان می‌دهد که افرادی که از این داروها به طور مداوم هم استفاده نمی‌کنند، باز در مورد زندگی جنسی خود احساس رضایت کم‌تری دارند،‌ حتی اگر در طول رابطه خود احساس رضایت داشته باشند.
هارته در این زمینه می‌گوید: «وقتی کسی می‌خواهد از داروهای ایی.دی به طور مداوم استفاده کند، ‌باید مراقب باشد. این داروها می‌توانند باعث شوند که انتظارات غیرمنطقی در ذهن خود به وجود بیاورید».
به دلیل این که این مطالعه احساس افراد را به طور طولانی مورد بررسی قرار نداده است، نمی‌توان مطمئن بود که ارتباط پیدا شده بین اضطراب و استفاده از این داروها دقیقا به چه شکلی است. به گفته هارته،‌ ممکن است تجربه استفاده از ایی.دی‌ها باعث اضطراب شود یا این که وجود اضطرابی نهفته در این مردان،‌ باعث شده که به سراغ استفاده از این داروها بروند.


ارتباط با ذهن
در مطالعه هارته 1200 مرد جوان در حدود سن دانشجویی شرکت داشتند که از سراسر آمریکا انتخاب شده بودند. دکتر دروگو مونتاگ،‌ اورولوژیست کلینیک کلولند معتقد است یافته‌های هارته مهر تاییدی است بر تردیدی که بسیاری از متخصصین در مورد استفاده نامناسب از داروهای ایی.دی داشتند. وی می‌گوید:‌ «ما می‌فهمیم که این اتفاق چه‌طور می‌افتد. من فکر نمی‌کنم که استفاده از این داروها هیچ آسیب جسمانی بلندمدتی برای مردان جوانی داشته باشد که به استفاده از این داروها نیازی ندارند،‌ یا حتی مردان مسنی که به این داروها نیاز دارند. اما استفاده از آن‌ها گاهی باعث چنین مشکلات روانشناختی خواهد شد».
به گفته مونتاگ،‌ در بین مردان بسیار متداول است که بعد از استفاده از این داروها،‌ واکنش بدنی خود را تحت نظارت بگیرند. در چنین شرایطی،‌ لذت کافی را در ارتباط خود تجربه نخواهند کرد. همچنین ممکن است سیستم عصبی سمپاتیک که مسئول پاسخ جدال یا گریز است در بدن فعال شود. این در حالی است که به طور معمول،‌ در طول ارتباط جنسی، بدن، فعالیت سیستم عصبی سمپاتیک را کم می‌کند.


ایجاد وابستگی
اورولوژیست‌ها معتقدند هیچ شاهد علمی مبنی بر این که با مصرف ایی.دی‌ها در بدن تحمل ایجاد می‌شود، وجود ندارد. اما به گفته دکتر توبیاس کهلر، استفاده نامناسب از این داروها می تواند یک کاهش طبیعی در عملکرد را بپوشاند و مردان را در مواجهه با شکست برای رسیدن به وضعیت رضایت‌بخش شوکه سازد. وی می‌افزاید: «به طور معمول این داروها فقط برای 5 سال جواب می‌دهند». وی اشاره‌ای ضمنی به مشکلات جسمانی ناشی از ایی.دی‌ها دارد: کلسترول بالا، فشار خون بالا، دیابت یا سایر مشکلات می‌توانند بدون درمان به بدتر شدن خود ادامه بدهند.
همچنین تنها چند بار با مشکل مواجه شدن در رابطه برای وابسته شدن به این داروها کافی است. دکتر جیکوب راجفر، استاد اورولوژی دانشکده پزشکی دیوید فن واقع در دانشگاه یو.سی.ال.ای می‌گوید:‌ «هر بار مردی با مشکلات جنسی روبرو می‌شود، همیشه نگران خواهد بود که دفعه بعد، باز هم مشکل داشته باشد. این که این حالت یک وابستگی جسمانی است یا وابستگی روانی، من نمی‌دانم دقیقا چه جوابی باید داد!»
بنابراین، نتیجه‌گیری محققین و متخصصین است است:‌ مردانی که بدون تجویز پزشک از داروهای ایی.دی استفاده می‌کنند، زندگی جنسی بدتری را تجربه خواهند کرد. 
 53272

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 214270

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • یک رفیق IR ۲۲:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۹
    7 50
    بهتر بود نام دارویی را نمی بردید تا تبلیغ نشه چون خود بنده نام دارویی که برده بودید تو عمرم نشنیده بودم
    • بدون نام IR ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۳۰
      18 0
      از آگاه شدن می ترسی ؟
    • بدون نام IR ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۳۰
      12 0
      نام دارو نیست،‌ طبقه‌بندی داروشناسی دارو است.
    • شهروز US ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۱
      6 0
      آقا ما رو فیلتر میکنن نمیزارم نظراتم کامل پخش شه :)
  • مهران IR ۲۲:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۹
    163 2
    این دارو ها یک طرف قضیه هستن و هوای دود آلود ، گرد و خاک ، دعواهای سیاسی ، ...، بنزین 2000 تومنی ، حذف بنزین 100 تومنی ، موز 4000 تومنی و انواع گرانی، پراید 10 میلیونی ، اجاره 400 هزارتومنی ، حقوق 380 هزارتومنی ، لنگر کشتی و .... طرف دیگه قضیه !!!! خدایا خودت مردای ایرانی رو از مردی ننداز
    • بدون نام IR ۰۱:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۳۰
      46 3
      دو شیفت و سه شیفت کار کردن٬ دیگه رمقی نمیگذاره...
  • بدون نام IR ۰۱:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۳۰
    13 33
    .... همینجوری هم مردان بدون دارو به یک زن راضی نیستند شما دیگر در بوغ وکرنا نکنید لطفا !!!!!!!!!!!!!!!!!!! حربه خوبی شده برای بی مسئولیتی مردها وتهمت به زنها
    • شهروز US ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۱
      10 2
      بابا فمینیست بیخیال!!! ...
  • تماشاچی IR ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۳۰
    1 70
    خوب تویی که حقوقت 380 تومن واسه چی میری خونه ی 400 تومنی اجاره میکنی؟؟؟؟؟واسه چس میری موزکیلویی 4000 تومنی میخوری؟؟؟؟ والا مایی که درآمدمون بذک نیست هم ازین کارا نمیکنیم......
    • بدون نام IR ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۳۰
      45 0
      بابا پولدار براي ديگران هم بخواه لذتش به اينه كه همه در رفاه باشن غصه نميخوري واسه اون پدري كه ديگه نميتونه واسه بچه هاش موز گرون بخره در صورتي كه تا چند ماه پيش قدرتشو داشته ؟ هيچوقت و هيچوقت به اين گرفتاريا دچار نشي اما اگه شدي ياد امروز بيفت
    • مهران US ۰۰:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۳۱
      19 0
      حقوق 380 هزار تومنی و موز 4000 تائی غصه نداره ؟ وقتی بچه ات ازت موز می خواد و نمیتونی بخری ، غصه نداره ؟ حرف من اینه : چرا العان 2500 تومنه و عید 4000 تا ؟ این اعصاب باید چند جور شوک رو تحمل کنه و همزمان به بقیه اعضای بدن هم دستور بده ؟ من کشاورز امروز گندم رو به قیمت 390 به دولت فروختم و همین العان دولت همین گندم رو به قیمت 600 تومن به متقاضی میفروشه . این غصه نداره؟ میدونی که عوارض غصه زیادی چیه ؟ لطف کن فقط تماشاچی نباش.....آقای تماشاچی !!
    • شهروز US ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۱
      8 0
      بابا عضو مرفح بی درد جامعه!!!! ...
  • بدون نام IR ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۳۰
    29 1
    جالبه که اون لینکی که گذاشتید فیلتره!!!!!!!!!!!!!!!!