۰ نفر
۴ آبان ۱۳۸۸ - ۰۷:۳۶

گفت و گو با مینو رفیعی کارشناس ارشد مسکن ویکی از طراحان طرح جامع مسکن

سمیه فتحی: کارشناسان بخش مسکن به یقین اعلام کرده‌اند که بازار مسکن تا پایان امسال در رکود باقی می‌ماند اما دولت باید برای این مسئله چاره اندیشی کند وگرنه افزایش دوباره قیمت مسکن دیگر فرصتی برای جبران نخواهد داد. از طرفی با گذشت دو ماه از مدیریت وزیر مسکن و شهرسازی جدید در وزارت مسکن وشهرسازی تغییری در بازار مسکن مشاهده نشده است این در حالی است که نیکزاد در حاشیه مراسم معارفه خود اعلام کرده بود: قول می‌دهم بازار را از رکود خارج و قیمت مسکن را متعادل کنم. اما در شرایط فعلی وضعیت بازار مسکن نشان می‌دهد که این بازار همچنان در خواب عمیقی فرورفته است. کارشناسان بخش مسکن هم معتقدند که ادامه رکود در بازار مسکن تا پایان سال ممکن است این بازار را با چالش‌های جدی مواجه کند چراکه بیش از این نمی‌توان بخش مسکن را در رکود نگه داشت. از طرفی طرح مسکن مهر که مردم به آن امید بسته بودند موفق نشده است و مانند توپ سرگردان در حال پاسکاری از این دستگاه به دستگاه دیگری است. حتی عبدالعلی‌زاده وزیر اسبق مسکن به ایلنا از جهش قیمت مسکن در اوایل سال آینده خبر داده و گفته بود: در صورت تدوام تحرک نسبی به وجود آمده و نبود برنامه‌های ترکیبی کوتاه‌مدت و بلندمدت، شاهد جهش قیمتی در درازمدت می‌شویم. با این حال به رغم وعده وزیر مسکن وشهرسازی دولت دهم که بازار مسکن را از رکود خارج خواهد کرد این امر تاکنون تحقق نیافته است. در این باره سراغ مینو رفیعی کارشناس ارشد مسکن ویکی از طراحان طرح جامع مسکن رفتیم تا از سرنوشت بازار مسکن در ماه‌های آینده بگوید.

 

لزوم تجدیدنظر در سیاست‌های وزارت مسکن
مینو رفیعی در گفت و با «خبر» می‌گوید: بازار مسکن که همچنان در رکود به سر می‌برد. وزیر مسکن وشهرسازی جدید هم در این مدت نشان داده که برنامه چندان جدیدی ندارد که در مقابل بحران رکود بایستد و بازار را از این وضعیت نجات دهد. البته باید صبر کرد و دید که واقعاً چه سیاستی اتخاذ خواهد کرد.

وی می‌افزاید: در حال حاضر وقتی تقاضا به اوج رسیده است و تولید خوابیده چگونه می‌توان توقع داشت که این بازار به سمت ثبات حرکت کند. لذا لازم است که وزیر مسکن جدید باید تجدید نظر کلی بر سیاست‌های دوسال گذشته وزارت مسکن و شهرسازی داشته باشد.

اجرای سیاست‌های آزموده شده
رفیعی با تاکید براین که باید موضوع صنعتی‌سازی ساختمان در اولویت قرار گیرد و بدون صنعتی‌سازی نمی‌توان این نیاز سالانه را پاسخ داد، تصریح می‌کند: بهتر است وزارت مسکن به سمت سیاست‌های آزموده برود که نتیجه داشته باشد چرا که الان فرصت آزمون وخطا نیست و باید علاجی برای این بیماری تلخ پیدا کرد تا با خارج شدن از دوره بیماری ونقاهت به سمت رونق این بازار برویم.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه وقوع رکود طولانی در بخش مسکن قابل پیش‌بینی بود می‌گوید: در سال گذشته با توجه به مدل‌های رایج پیش‌بینی و تحقیقاتی که طبق این مدل انجام داده بودیم به این نتیجه رسیدیم که رکود مسکن حداقل تا دو فصل آینده ادامه خواهد داشت چراکه قیمت مسکن در نیمه دوم سال گذشته به دلیل حباب بزرگی که سال 86 ایجاد شده بود، کاهش پیدا کرد و با آغاز سال جدید این اتفاق رخ داد و تا به امروز نیز ادامه داشته است.

وی می‌افزاید: اکنون نیز بر اساس آخرین اطلاعات مشخص شده که تعداد پروانه‌های ساختمانی همچنان در حال کاهش هستند. از سوی دیگر با توجه به رکود در بازار مسکن و اینکه معاملات چندانی انجام نمی‌گیرد بازار مسکن به خواب رفته است و بازار تولید نیز دست کمی از بازار خرید و فروش ندارد در حالی که اگر به‌درستی آمار گرفته شود رکود در بازار سبب شده است تا قیمت‌ها کمی پایین بیاید نه اینکه کاهش قیمت واقعی داشته باشیم.

سیاست زودبازده وجود ندارد
این کارشناس بخش مسکن درباره ارائه راهکار برای خروج از رکود در بخش مسکن می‌گوید: سیاستی که خیلی زود جواب بدهد وجود ندارد. اما اگر آنچه در طرح جامع مسکن تدوین شده با مقیاس واقعی به اجرا گذاشته شود به طور قطع می‌توان بر رکود طولانی‌مدت چیره شد.

وی می‌افزاید: در حال حاضر وضعیت این بازار پیچیده است و نمی‌توان پیش‌بینی کرد که رکود از این بازار چه زمانی رخت برمی‌بندد. به نظر می‌رسد تا پایان امسال همچنان بازار در رکود به سر ببرد. مگر این که سیاست‌های ترکیبی کوتاه مدت و بلندمدت بر اساس تقاضاهای مؤثری که وجود دارد پیش‌بینی شود وگرنه هرنوع دستکاری در این بازار عواقب ناگواری در پی خواهد داشت.

مشکلات اجرایی طرح مسکن مهر
رفیعی درباره سرانجام طرح مسکن مهر هم معتقد است: طرح مسکن مهر با مشکلات اجرایی مواجه شده است به همین منظور باید ابتدا این معضلات رفع و چالش‌های این طرح به‌خوبی شناسایی شود. در حال حاضر این طرح مانند توپ سرگردان شده است و هر لحظه مجری جدیدی وارد میدان می‌شود.

وی می‌افزاید: یک روز تعاونی‌ها مجری بوده‌اند و روز دیگر مشاوران املاک به وسط میدان آمدند. امروز هم می‌گویند وزارت مسکن متولی است. دولت باید باید چاره اساسی بیندیشد و اگر قرار مسکن مهر در اولویت باشد باید تمام هم وغم خود را روی این طرح بگذارد وگرنه با پراکنده کاری نمی‌توان راه به جایی برد.

وی تصریح می‌کند: اگر بخش خصوصی دراین زمینه به معنای واقعی مورد حمایت قرار گیرد می‌توان به آینده مسکن مهر امیدوار بود تا بتوانیم کاری کنیم که حداقل رکود تعمیق پیدا نکند، لذا مسکن مهر بیش از هر مسئله‌ای به مدیریت یکپارچه نیاز دارد.

این استاد دانشگاه خاطر نشان می‌کند: اگر به این موضوع توجه شود شاید بتوان وعده‌های داده شده را تا حدودی محقق کرد اما ظاهراً این طرح نیز با چالش‌هایی مواجه شده است که مسئولان برای برای رفع این چالش‌ها راهکاری ندارند در صورتی که اگر این طرح با توجه به اهدافی که برای پیش‌بینی شده است اجرا شود می‌تواند بخشی از تقاضاهای موجود را پاسخ دهد.

  

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 21479

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۷:۵۶ - ۱۳۸۸/۰۸/۰۴
    0 0
    اتفاقا طرح مسکن مهر داره به خوبی اجرا میشه وانشااله قیمت مسکن ارزان تر هم خواهد شد
  • بي نام IR ۰۸:۱۳ - ۱۳۸۸/۰۸/۰۴
    0 0
    شما تو خوابي. كدوم طرح كدوم اجرا. ما 2 ساله كه پول داديم هنوز نهاد مسئول طرح مشخص نيست
  • جواد IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۸۸/۰۸/۰۴
    0 0
    بعضی ها دوست دارند با این حرف ها قیمت مسکن را بالا ببرند تا باز هم دلال بازی رونق بگیره
  • بدون نام IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۸۸/۰۸/۰۴
    0 0
    خانم رفیعی از افراد معتبر در امر کارشناسی مسکن است و نظرات ایشان قابل اعتناست اما رفتار دولت در این بخش ویرانگر است .
  • مهدی IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۸۸/۰۸/۰۴
    0 0
    من رو شکست طرح مسکن مهر شرط میبندم
  • جواد KW ۰۷:۵۸ - ۱۳۸۸/۰۸/۰۵
    0 0
    به خداسوگندنه چپم نه راست فقط میدانم قیمت ملک برخلاف گفته به اصطلاح خانم کارشناس نصف شده تازه خریدار هم نداردشاهدش روزنامه دنیای اقتصاد همین خانم رفیعی بیخود دروغ تحویل مردم ندهید
  • لابا IR ۲۱:۴۶ - ۱۳۸۸/۰۸/۰۷
    0 0
    تاپایان دولت دهم بازارمسکن وضع خوبی ندارد