یک روزنامه نگار و تحلیلگر آمریکایی معتقد است براندازی حکومت ایران یکی از دستور کارهای اصلی دولت اوباما است و پس از آن فلج کردن دولت با تشدید تحریم ها در اولویت است. <BR>

محمدرضا نوروزپور
یک روزنامه نگار و تحلیلگر آمریکایی معتقد است براندازی حکومت ایران یکی از دستور کارهای اصلی دولت اوباما است و پس از آن فلج کردن دولت با تشدید تحریم ها در اولویت است.

ریس ارلیک در گفتگویی اختصاصی با خبرآنلاین در پاسخ به اینکه آیا آمریکا اراده ای برای حل موضوع هسته ای ایران دارد یا خیر گفت: به نظر می رسد که دولت اوباما تصمیم خود را اتخاد کرده و خواهان سرنگونی حکومت ایران یا دست کم فلج کردن آن از طریق تشدید تحریم هاست.
خبرنگار رادیو سراسری آمریکا NPR با اشاره به اینکه آمریکا به طور واضح از ایران امتیازات زیادی مطالبه می کند اما در مقابل قدمی برای برداشتن تحریم ها بر نمی دارد گفت: با جنین سیاستی آمریکا مواضع خود را به گونه ای اتخاذ می کند که ایران نتواند واکنش مناسبی از خود بروز دهد. این درحالی است که آمریکا می تواند به سرعت موضوع هسته ای ایران را حل و فصل کند به گونه ای که همگان تصدیق کنند که ایران هیچ برنامه ای برای دست یابی به سلاح هسته ای ندارد.
نویسنده کتاب برنامه ایران: داستان واقعی سیاست آمریکا و بحران خاورمیانه، در پاسخ به سوالی درباره میزان تاثیرلابی اسرائیلی آیپک در موضوع هسته ای ایران و گفتگوهای 1+5 گفت: آیپک اعمال نفوذ زیادی در سیاست خارجه آمریکا نسبت به ایران می کند اما در کنار آیپک تندروهای آمریکا در وزارت خارجه و سازمان سیا را هم نباید از نظر دور داشت که مستقیما رابطه ای با آیپک ندارند. همه آنها بر سر یک چیز توافق دارند و اینکه دولت ایران باید سرنگون شود. تنها تفاوت میان آنها بر سر روش سرنگونی است برخی طرفدار اقدام نظامی هستند و برخی دیگر معتقدند این هدف را باید با اعمال تحریم های بیشتر محقق کرد.
نویسنده کتاب حمله به عراق، آنچه رسانه ها به شما نگفتند در پاسخ به سوال دیگر خبرآنلاین مبنی بر احتمال حمله آمریکا یا اسرائیل به ایران گفت: در حال حاضر به نظر می رسد که نه امریکا و نه اسرائیل تمایلی برای حمله به ایران ندارند. دست کم در خلال سال برگزاری انتخابات این کار را نخواهند کرد. اما بدون تردید به سر و صدا کردن و تهدید کردن ادامه خواهند داد.
ریس ارلیک به این سوال که با این وضعیت، راه حل برون رفت از این بحران چیست؟ اینگونه پاسخ داد که ایران باید اجازه کامل بازرسی از تاسیسات هسته ای اش را بدهد و موافقت کند که غنی سازی بیش از اندازه مجاز را متوقف کند. بعد از آن نوبت آمریکاست که تحریم ها را لغو کند و دست از تهدید بردارد.
او درباره ناکارآمدی تهدیدهای آمریکا تصریح کرد : من کاملا براین باورم که مردم ایران بهتر از هرکسی می توانند سیاست های دولت خود را چه در مسائل داخلی وچه در مسائل خارجی تغییر داده و اصلاح کنند و هیچ نیازی ندارند که قدرت های خارجی به آنها دیکته کنند که چه نوع دولتی داشته باشند.

world@khabaronline.ir

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 216796

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 31
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۸
    آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند
    • مهدی IR ۲۰:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۸
      سعی کنیمم همون طور که وسایل زندگی خودمون رو به روز میکنیم عقلمون رو هم به روز کنیم
    • بدون نام IR ۲۰:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۸
      60 43
      داره یه غلط هایی میکنه ها!! البته شاید مفه.م غلط بین ما و شما متفاوته!! ضربه زدن به اقتصاد کشور و ترور دانشمندان اگه از نظر شما غلط نیست پس چیه !؟
    • بدون نام IR ۲۱:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۸
      70 29
      دیگه چیکار مونده نکرده باشه؟
    • بدون نام IR ۲۳:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۸
      20 59
      ولی شکر می تواند بخورد. دانشمندان هسته ای ما را ترور کند. تحریم کند، تورم ایجاد کند، هواپیمای مسافربری ما را روی خلیج فارس بزند، درست در زمانیکه همه منطقه به نفع ایران تغییر می کند سوریه را به ... بکشد و پس اگر این کارها را امریکا نمی کنه پس کدام خری می کند؟
    • خطاب به اقا مهدی IR ۲۳:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۸
      43 84
      اقا مهدی عزیز عقل ما به روز است. امریکا هیچ غلطی نمی تونه بکنه. بله می تونه خرابکاری کنه می تونه ضربه بزنه اما اونها هدف اصلیشون اینا نیست هدف اصلیشون نابود کردن نظام جمهوری اسلامی است و اینه که ما می گیم هیچ غلطی نمی تونه بکنه یعنی این یه غلط رو نمی تونه بکنه
    • بدون نام IR ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۹
      9 5
      کاری غلتی مونده که نکرده ؟
    • بدون نام IR ۲۱:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۷
      2 1
      تا زمانی که به صورت ساماندهی شده در نماز جمعه ها و مناسبت های دولتی شعار مرگ داده میشود، آمریکا اجازه نخواهد داد مذاکره به نتیجه برسه.
  • شایان IR ۲۲:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۸
    40 67
    حداقل در ظاهر هم که شده برای نظر این دوستمون ( آمریکا هیچ غلطی نمیتواند بکنید ) مثبت بدین ! البته شاید هم اینایی که منفی میدن آمریکایین و این طبیعیه که هر کس طرف کشور خودشو بگیره !
    • بدون نام IR ۰۰:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۹
      2 8
      خب همین طور هم هست این نظر منفی و مثبت دادن که کاری نداره یه نفر میتونه هزار تا رای منفی بده
    • شاهین US ۰۴:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۹
      12 2
      شما دست از این عادت زشته "ظاهر را حفظ کردن" برنمی دارین؟ تمام کار ما شده "حفظ ظاهر" اما باطن چی؟
    • بدون نام CA ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۹
      14 2
      نه آقا شایان. هر کی با این نظر مخالفه آمریکایی یا وطن فروش و ... نیست. شما و تفکر شما هم ملاک تشخیص وطن دوستی و غیرت و ... نیست. کم کم یاد بگیرید ادبیاتتان را درست کنید و از توهین به دیگران بپرهیزید.بسیاری از ایرانیان دوست دارند معضل فعلی به روش دیگری حل شود. بسیاری از آنان که اتفاقا از قشر تحصیل کرده میباشند الویت های کشور را مسایل دیگری غیر از ... میدانند.
    • محمد IR ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۹
      17 1
      چرا فکر میکنید کسی مخالف تفکر شما فکر میکند طرفدار کشورش نیست و امریکایی است اگر در زمان جنگ کسی خواهان پایان جنگ باشد طرفدار کشورش نبود
    • مخالف تورم شصت درصدی IR ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۹
      16 2
      نه داداش،ما آمریکایی نیستیم. واقع بین هستیم. وقتی مرغی که پارسال سه تومن بوده می خرم پنج و پونصد شعار دادن یه کم سخت میشه
  • جواد IR ۰۰:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۹
    1 9
    دولت ایران باید آب پاکی رو توی گفتگوهای مسکو روی دست غربیها بریزه نمیشه که هم تحریم کرد و هم گفتگو. با این روش گفتگو میخوان نزارن قیمت نفت بره بالا تا در انتخابات بعدی هم رای بیارن--ایران باید تندو قاطع تر با غربیها صحبت کنه وگرنه مجبور میشه همینطوری امتیاز بده بدون اینکه امتیازی به دست بیاره
  • بدون نام IR ۰۰:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۹
    10 0
    مگه درخته که براندازی کنه؟ امریکا یک استراتژی برای مقابله با ایران دارد که تا الان پیگیری کرده و نیمه کاره رهایش نخواهد کرد چون بابت اون هزینه زیادی کرده.
  • amir DE ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۹
    18 2
    آقا من زندگی توام با آرامش میخام خسته شدم از این همه تنش مگر چند ساله دیگه میخام عمر کنم هر کسی میخاد با امریکا یا هر بقولی امپریالیسم پیر و جوان بجنگه از ایران بره بیرون اجازه بدید مردم زندگیشون رو بکنند آقا اگه هسته نخواهیم چه کسی رو باید ببینیم .
  • بدون نام IR ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۹
    17 1
    آمریکا ابرقدرت دنیا است همانطور که عراق رو در 13 روز گرفت. فعلا هم که با تحریمها زندگی رو بر اکثر ملت ایران سیاه کرده . بهتر شعار ندیم و به حقایق توجه کنیم هر چند که هیچ ایرانی دوست نداره پا خارجی به کشورش باز بشه اما اگر تحریمها همین طور ادامه پیدا کنه از جنگ و حمله نظامی و براندازی نظام هم بدتر است. بنابرانی آقایی که شعار می دی هیچ چیزی تو دنیا غیرمککن نیست.
    • بدون نام IR ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۹
      2 11
      اونها فقط زمانی حمله می کنن که کشور قربانیشون در اوج ضعف باشه به ایران حالا حالاها حمله نمی کنن.
  • بدون نام IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۹
    4 15
    آمریکا ودیگر کشورهای زور گو 33سال از این حرفهای چرند زدند مگر 8سال با کمترین امکانات با اینها مقابله جانانه نکردیم حالا که از نظر قدرت نظامی واقعا با زمان جنگ خیلی فرق میکنه مرگ برآمریکا واسراییل .
  • بدون نام IR ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۹
    12 0
    تا بوده به خاطر حفظ ظاهر و مصلحت همه كار كرديم. تا چند سال ديگه فقط بايد حفظ ظاهر كنيم؟
    • بدون نام IR ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۹
      0 4
      یعنی چی حفظ ظاهر و مصلحت. من که نفهمیدم منظورت رو از این کامنت توضیح بده
  • بدون نام IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۹
    13 2
    یعنی هر کس اگر با یک نظر مخالف بود و مشکلات و واقیات را برای خودش تحلیلی غیر از برداشت شما کرد "شد امریکایی.منافق.مفسد فی الارض......! واقعا جای تاسف دارد
    • بدون نام IR ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۹
      1 12
      الان اصلا کی گفته شما با یه تحلیلگر امریکایی اصلا حرف بزنید. جاسوسا
  • سالار IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۹
    2 8
    این روز نامه نگار درگفتارش ضدو نقیض آشکاری مشهود است از طرفی میگوید هدف آمریکا سرنگونی نظام ایران است نه حل و قصل برنامه هسته ای آن واز طرفی القاء میکند که ایران بایستی قسمتی ازبرنامه هسته ای خودرا تعلیق نماید وغیره.. لذا کلا این اظهارات جنبه جنگ روانی دارد ومشخض است این شخض یکی از عوامل دشمن است
    • بدون نام IR ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۹
      1 4
      هیچ ضد و نقیضی نیست بابا ادم با سواد. می گه امریکا بهانه کرده و با این بهانه تا اخرش می خواد بره که یا براندازی از طریق نظامی هست یا براندازی از طریق تحریم ها. پیشنهاد می ده که ایران بازی خودش رو بکنه مدتی غنی سازی رو رها کنه تا توپ بیفته تو زمین امریکا که همه دنیا دیدن بهانه است ایران دوباره کارش رو می تونه شروع کنه.
  • بهداد IR ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۹
    14 0
    وقتی رییس جمهور یک کشور به خاطر معاون یک وزارت خانه یازده روز قهر می کند و خانه نشین می شود،نه تنها آمریکا می تواند غلطهایی بکند بلکه بحرین و عربستان هم گستاخ می شوند
  • سامان IR ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۹
    1 10
    آقایانیکه می گویید آمریکا این کار را کرده وآن کاررا کرده شما فقط یک طرف قضیه را مبینید دشمن هم در عرصه سیاسی وهم در عرصه اقتصادی وغیره .. خسارت هنگفت متحمل شده است در ضمن کشوری که می خواهد استقلال داشته و آقا بالا سر نداشته باشد وبرای کشورش خود تصمیم بگیرد باید هزینه کند
  • رضا IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۹
    3 5
    آقای بدون نام محترم مگر ایران در زمان خاتمی کلا برنامهای هسته ای خودرا تعلیق نکرده بود کشورهای غرب آن موقع چراایران را تهدید می کرد؟
  • رضا IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۹
    9 2
    کار ما همش شده شعار. ای کاش کسی هم به فکر میهن و مردم بیچاره باشه که زیر بار تورم دارن خفه میشن. راستی به جای شعار دادن مراقب باشیم یه وقت عرب ها اسم کشورمون رو عوض نکنن. چون شروع کردن از خلیج فارس و جزایرمون و خدا می دونه کارمون به جایی رسیده که اسممون رو هم اونا تعیین می کنن. اونوقت آقا هی شعار مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل میده!
  • سهیل IR ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۹
    2 8
    آمریکا و استکبار برای ادامه جاسوسی هایشان در ایران نیاز به مفتوح بودن پرونده هسته ای دارند چرا از تاسیسات هسته ای و نظامی خودشان اجازه بازدید بدیگران را نمی دهند ضمنا با لولو نشان دادن ایران جیب این عربهای احمق و زبان نفهم را خالی می کنند بواقع کلاهبرداری شیک و مدرن دولتی !