۰ نفر
۱۳ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۸:۰۰

جهان، بین دو چیز مخیر شده است؛ کنار آمدن با برزخ سوریه یا ورود به جهنم منطقه.

نفتی که در ماه های اخیر توسط دولت های مداخله گر منطقه بر آتش لرزان مخالفت ها در سوریه ریخته شد هم اکنون زبانه کشیده و جان ها را سوخته است و می رود تا با ورود به مراحلی پیشرفته تر خانمان و جان های بیشتری را به خاکستر تبدیل کند. این آتش را امیدی به مهار نیست اما قطعا مسیر حمله نظامی که گویا به تدریج در دستور کار کشورهای غربی قرار می گیرد می تواند به گسترش آن کمک کند. [پروژه آمریکا برای تجزیه کشورهای منطقه ]
از این منظر هرتلاشی سوای از آنچه که کوفی عنان [پروژه ناکارآمد کردن ماموریت کوفی عنان ]درحال انجام آن است به زبانه کشیدن بیشتر آتش کمک خواهد کرد و نه خاموش شدن آن.
کسانی که فکر می کنند حمله نظامی به سوریه [فرانسوا اولاند از حمله به سوریه سخن گفت ]یا اعزام  نیرو[انگلیس به سوریه نیروی نظامی اعزام می کند ]، ارسال مهمات و تجهیزات جنگی و یا کمک مالی[۴۰ میلیون دلار آمریکا در راه سوریه] برای مخالفان اسد، کمکی به مردم این کشور می کند یا نادان هستند و یا ریا کاران جنایتکاری که با شعار عوام فریبانه کمک و اصلاح، به طور پنهانی و مخفیانه سناریوی به آشوب کشیدن منطقه را به نفع مقاصد سیاسی و اقتصادی خود دنبال می کنند. [واقعیات سوریه را چگونه باید فهمید؟ ]
رسیدن سوریه به فلاح، تقریبا خیلی بعید است اما بدون تردید اگر راه پس بسته است، راه پیش باز باز است. آنها که آینده را می بینند برای حال شکر گزاری می کنند. چه اینکه می دانند و از ابتدا نیز پیشبینی می کردند [اشتراک منافع آمریکا و القاعده در سوریه] که جانب مخالفین مسلح را گرفتن،[آیا غربی ها غیر مستقیم به اسد کمک می کنند؟23 ] در کشوری که بنیادهای آن برپایه مسائل پیچیده و شدید امنیتی استوار شده صرفا به فجایعی چون کشتار بیگناهان، جنگ داخلی[دعوت به جنگ داخلی در سوریه ] و یا یک جنگ منطقه ای تمام عیار تبدیل خواهد شد.
آنچه در سوریه اتفاق می افتد دیگر حول محور چه کسی مقصر است نمی گردد. اینکه مرتکبین جنایت حوله دولتی ها بوده اند یا مخالفین آنها دیگر موضوعی فرعی به نظر می رسد.[جنگ طائفی، کودک و بزرگسال نمی شناسد ]مخالفان اسد به همان اندازه خشن و متعصب هستند که طرفداران او می نمایند و فضا همانقدر برای دخالت ارتش در این کشور فراهم است که برای انواع و اقسام گروه های تروریستی مسلحی [طرح القاعده برای ترور پاپ ]که با نیت ها و کاربری های مختلف [حراج بمبگذار برای اعزام به سوریه]در سویه فعال شده اند.
خبر بد برای مخالفین اسد این است که کسی قرار نیست به کمک آنها بیاید[چرا ناتو به سوریه حمله نمی کند؟ ] و حتی حمله نظامی احتمالی و هرگونه تلاش خارج از چارچوب شورای امنیت که این روزها قدرت های غربی از آن سخن می گویند نفعی به حال آنها نخواهد داشت. البته دخالت نظامی نکردن قدرت های بزرگ در سوریه برای کل منطقه خبر خوبی است چرا که هر تلاشی برای تشدید نظامی گری در سوریه به ایجاد یک جهنم منطقه ای می انجامد که کسی یارای تحمل و رویارویی با آن را نخواهدداشت.
آخرین تلاش های کوفی عنان برای محقق کردن طرح شش ماده ای اش نیز حول همین محور است. درست این است که همه بکوشند از بدتر شدن اوضاع جلوگیری کنند. حتی حمله نکردن ناتو و سایر قدرت های غربی به سوریه تا کنون از ترس روسیه نبوده است[روسیه اجازه حمله به سوریه را نخواهد داد ]بلکه آنها با درنظر گرفتن دو فرض تا کنون از اقدام نظامی علیه سوریه صرف نظر کرده اند.

در فرض اول اگر تصور کنیم همه قدرت های بزرگ غربی واقعا نگران مردم سوریه باشند و داعیه دار ایجاد امنیت و ثبات در این کشور، به سوریه حمله نکرده اند چرا که دورنمایی از برون رفت در اختیار ندارند و یا اگر دارند بسیار تیره و تار و نا مناسب با اهداف آنها است. صرف حمله به سوریه و کشتن یا برداشتن اسد از قدرت کار چندان سختی برای قدرت های بزرگ غربی نیست اما با رفتن اسد معلوم نیست چه نیروها و انرژی های خفته و دو از ذهنی، بیدار شده و تبعات آن دامن گیر همسایگان[ربوده شدن زائران شیعه در سوریه میقاتی را به ترکیه کشاند ] این کشور شود که از قضا متحدین استراتژیک آمریکا به حساب می آیند. هرگونه حمله نظامی به سوریه اگر یک وجه مثبت داشته باشد، وجوه منفی زیادی برای اسرائیل، ترکیه[انفجار در خط لوله گاز در شرق ترکیه ]، لبنان [اقتصاد لبنان در آتش جنگ سوریه می سوزد ] و حتی عراق[ارتش عراق در مرز  به حالت آماده باش درآمد ]خواهد داشت که آمریکایی ها این تبعات را حتما در محاسبات خود لحاظ کرده و در آینده نیز لحاظ خواهند کرد.
در فرض دوم اگر تصور کنیم قدرت های بزرگ غربی ریاکارانه با موضوع سوریه برخورد می کنند، انگاه باز هم قابل فهم خواهد بود که چرا تا کنون به سوریه حمله نکرده اند و احتمالا در آینده نزدیک نیز این کار را نخواهند کرد چرا که اهداف آنها در وضعیت کنونی یعنی نگه داشتن سوریه در برزخ، بیشتر تامین می شود. مادامیکه در حوله جنایت علیه بشریت صورت می گیرد دیگر کسی به جنایات روزانه اسرائیل در غزه ، کرانه باختری و سرعت گرفتن عجیب پروژه های صهونیست ها در یهودی سازی قدس و گسترش شهرک سازی ها توجهی نمی کند. مادامیکه خبر یک رسانه های جهان اخراج دیپلمات های سوری از این کشور و آن کشور جهان است[ژاپن هم سفیر را اخراج کرد ] و اسرائیل از صدر اخبار افتاده است بخش زیادی از منافع آمریکا تامین شده است. مادامیکه بازار اتهام زدن دولتی ها به غیر دولتی ها در سوریه و بالعکس بر سر کشتار بیگناهان گرم است کسی به نقض حقوق بشر دربحرین و فریاد فرو خورده آنها توجهی نمی کند. مادامیکه حمله کردن یا نکردن به سوریه محور بحث های سازمان های بین المللی است مشکلات داخلی کشورهای اروپایی که ناشی از بحران اقتصادی است[نجات یورو! ] حتی در کشورهای خودشان به موضوعی دست دوم تبدیل می شود. [تنها چاره اروپا برای خروج از بحران ]
لذا با درنظر گرفتن منافع و مضرات هر دو فرضیه به نظر می رسد که حفظ وضع موجود یعنی برزخ سوریه برای قدرت های جهانی بسیار پذیرفتنی تر از مواجهه با جهنم منطقه است.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 217577

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =