سوم ژوئن سالروز تولد تونی کرتیس بازیگر آمریکایی است که با فیلم‌هایی چون «بوی خوش موفقیت»، «ستیزه‌جویان» و «بعضی‌ها داغش را دوست دارند» شهرت دارد.

به گزارش خبرآنلاین، تونی کرتیس حدود شش دهه در دنیای سینما و تلویزیون فعال بود و در بیش از 100 فیلم سینمایی و تلویزیونی نقش‌آفرینی کرد.
 

او که متولد سوم ژوئن 1925 بود، ابتدا بیشتر به واسطه چهره خوب خود برای بازی در فیلم‌ها انتخاب می‌شد، اما در نیمه دوم دهه 1950 وارد حوزه‌ای از نقش‌های قابل توجه شد که شروع آن از سال 1957 و فیلم «بوی خوش موفقیت» ساخته الکساندر مکندریک بود که تصویری هولناک از حرفه نمایش ارائه می‌داد.



فیلم سال 1958 «ستیزه‌جویان» به کارگردانی استنلی کریمر اولین و تنها نامزدی اسکار او در بخش بهترین بازیگر مرد را برایش به همراه داشت. کرتیس در این فیلم نقش یک محکوم فراری نژادپرست را بازی کرد که به یک سیاه‌پوست با بازی سیدنی پواتیه زنجیر شده است.

سال بعد او در کنار جک لمون و مریلین مونرو در «بعضی‌ها داغش را دوست دارند» بیلی وایلدر بازی کرد که یکی از تحسین‌شده‌ترین کمدی‌های تاریخ سینماست. موسسه فیلم آمریکا در سال 2000 پس از یک نظرسنجی این فیلم را به عنوان بامزه‌ترین فیلم تاریخ سینما معرفی کرد.


تونی کرتیس و سیدنی پواتیه در صحنه‌ای از فیلم «ستیزه‌جویان»
 

از دیگر فیلم‌های مطرح کرتیس می‌توان به «اسپارتاکوس»، «سروان نیومن پزشک»، «وایکینگ‌ها»، «سلاطین پیش می‌روند»، «تاراس بولبا»، «پاریس در تب و تاب»، «مسابقه بزرگ» و «آخرین قارون» اشاره کرد.
 

این بازیگر نیویورکی 29 سپتامبر 2010 بر اثر ایست قلبی در 85 سالگی در لاس وگاس از دنیا رفت.
 

5858
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 218077

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۶
    0 0
    فيلمهايش خاطرات نوجواني منه. يادش بخير