مصائب سفر به استان های شمالی ایران، هرچقدر هم که باشد، باز هم با دو روز تعطیلی، تمام مسیرهای تهران، مازندران را مسدود می کند؛ جاده چالوس، جاده هراز، جاده فیروزکوه. حتی ترافیک اتوبان قزوین -رشت هم سنگین می شود.

امید کریمی: همیشه طرح هایی برای سبک شدن ترافیک تهران-شمال وجود داشته، آخرین آنها افزوده شدن یک باند تردد در جاده هزار، فیروزکوه و چالوس است.
این درحالی است که از دو دهه پیش طرحی برای بزرگراه تهران-شمال اجرا شده اما هنوز به نیمه های فاز نخست هم نرسیده. همچنین طرح هایی مثل متروی تهران-شمال هم از حکیمیه تهران به آمل امتداد دارد هم سر زبان ها افتاده است.

با این حال شهریار افندی زاده، رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای از برنامه وزارت راه و شهرسازی برای 4 بانده کردن محور هراز و فیروز کوه و افزایش یک باند سبقت در جاده کندوان خبر داده است. 

او دراین باره به مهر گفته: "تعریض و چهاربانده شدن محور فیروزکوه در وزارت راه مطرح است، همچنین ساخت یک باند اضافی سبقت در جاده کندوان در محور چالوس برای وسایل نقلیه از دیگر پروژه های وزارت راه برای کاهش زمان سفر در ایام پیک ترافیک است."

البته در جاده هراز در چند سال گذشته، عرض مسیر زیاد شده است. افندی زاده دراین باره می گوید: "به دلیل حجم بالای جابجایی در این محور، 4 بانده شدن آن از اولویت های وزارت راه است که تاپایان سال 92 این پروژه به پایان برسد. پروژه چهار بانده کردن جاده هراز، از حدود 4 سال قبل شروع شده و سازمان راهداری هم عملیات نوسازی را در این جاده انجام داده است. طول جاده هراز 170 کیلومتر است،"

او گفت: پروژه تعریض جاده از تهران تا امامزاده هاشم بطول 55 کیلومتر مراحل پایانی را می گذراند و تا مهرماه امسال تمامی این مسیر 4 بانده می شود. 115 کیلومتر باقیمانده مسیر هم که از امامزاده هاشم تا آمل ادامه دارد در حال توسعه است که تعداد زیادی پل و تونل در این مسیر وجود دارد که به دنبال افزایش تعداد آنها هم هستیم که به شرط تامین منابع در سال آینده به پایان می رسد. 5 پل از 15 پل در این مسیر عریض شده و تعریض 10 پل دیگر هم در دست مطالعه قرار دارد ضمن اینکه 8 کیلومتر تونل هم در این مسیر ساخته می شود.

به گفته رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای این پروژه با 300 میلیارد تومان اجرا می شود.

اما یک نکته نهفته در این سخنان وجود دارد؛ چهاربانده شدن جاده هراز و فیروزکوه و افزوده شدن یک باند سبقت به جاده چالوس نشانی از ناامید شدن دولت به اجرای پروژه آزادراه تهران-شمال نیست؟ طرحی که بیش از دو دهه از شروع اجرای آن می گذرد، اما هنوز هیچ مسافری را در خود ندیده است.

البته دیروز محسن عابدی، جانشین مدیر پروژه قطعه چهارم آزاد راه تهران شمال خبر از افتتاح منطقه 4 این آزادراه، در پایان شهریور 91 خبر داد. به گفته او طول این مسیر حدود 22 کیلومتر است که با هزینه ای بالغ بر 180میلیارد تومان، 83 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است: "بودجه مورد نیاز این طرح از سوی سرمایه گذاران طرح، تامین شده تا در زمان مقرر به اتمام برسد. طی چند روز گذشته دو رانش زمین در مسیر جاده رخ داد که جمع آوری و مهار خاک موجب شد، بهره برداری از این مسیر به شهریور ماه سال جاری موکول شود."

پیش از این گفته شده بود که قطعه یک آزادراه تهران-شمال، پایان سال 91 افتتاح می شود، اما همین رانش ها، افتتاح این قطعه را به سال 92 موکول کرد.

نکته اینجاست که اگر قطعه چهار از آزادراه تهران-شمال هم افتتاح شود، مسافران مسیری کوتاهتر را طی نمی کنند. عابدی دراین باره چنین گفته است: "مسیر منطقه 4 آزاد راه تهران – شمال نسبت به مسیر فعلی جاده کرج – چالوس کوتاه تر نشده است، اما از نظر سرعت حرکت و تسهیل در رفت و آمد، زمان را بسیار کوتاه می کند."

این درحالی است که در طرح اولیه آزادراه تهران-شمال چنین آمده است: "آزاد راه تهران – شمال با کوتاه کردن فاصله تهران – چالوس از حدود 200 به 121 کیلومتر، زمان مسافرت را از 4.5 ساعت به 1.5 ساعت کاهش خواهد داد."

دیروز همچنین عباسعلی آب بر، مدیر عامل شرکت آزاد راه تهران – شمال، گفت که وزارت راه و شهرسازی منابع ریالی مورد نیاز سال 91 برای ادامه ساخت منطقه 1، 2 و 4 آزادراه را تامین کرده است اما منطقه یک با مشکل تملک اراضی مواجه است و در منطقه 3 به جز نقشه برداری و مطالعات کارشناسی هیچ عملیات عمرانی قابل توجه ای صورت نگرفته است.

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 218512

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 28
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • تنها IR ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۶
    به عنوان یک مازندرانی امیدوارم آزادراه تهران شمال هیچگاه افتتاح نشه.محورهای هراز و چالوس هم تعریض نشن.
    • بابک NL ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۶
      93 19
      خوب شد شما کاره ای نشدی تو مملکت
    • بدون نام IR ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۶
      23 39
      آقا بابک،اگه شمالی بودی،متوجه میشدی چی میگم.من تهران دانشجو هستم.مسلما به نفع من هم هست که جاده چالوس یا هراز تعریض بشن،اما...!
    • ایرانی IR ۱۸:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۶
      80 28
      بعنوان یک ایرانی امیدوارم شمای مازندرانی هیچوقت منصبی در این مملکت نگیری!
    • بدون نام IR ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۶
      4 43
      روسای قوه قضاییه و مقننه که مازندرانی هستن.ایشالا رییس جمهور بعدی هم مازندرانی(دکتر لاریجانی) باشن :)
    • امیر IR ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۷
      33 5
      دوست گرامی پس از افتتاح آزادراه و تعریض جاده های منتهی به شمال کشور هموطنان شمالی با جهش اقتصادی بالایی مواجه می شوند. و شما از آن بهره زیادی خواهی برد پس لطفا کودکانه نظر ندهید ( شما که ارزوی این جهش را دارید )
    • بدون نام IR ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۷
      40 7
      جدی توریست نیاد شمال چه جوری می خواین درامد داشته باشید؟
  • بدون نام IR ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۶
    41 47
    افای به اصطلاح ایرانی امثال شماها طبیعت مازندران رو داغون کردین و اومدن شماها فقط گرفتاری اینن مردم زحمت کش رو زیاد کرده
    • بدون نام IR ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۶
      34 6
      شما (یا اونا که شمالی هستند) می توانند زمین هاشون رو نفروش خوب! چیه هم پول رو می خوان هم همون طبیعت و فضا رو؟؟؟
    • بدون نام IR ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۶
      39 7
      اگر تهرانی ها نمیومدن نکنه توریست اروپایی میومد شمال اونوقت مجبور بودی 5 صبح بری دریا ماهیگیری
    • بدون نام IR ۲۲:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۶
      8 2
      و البته درآمد های هنگفت رو هم زیاد کرده
    • آجر IR ۲۳:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۶
      26 3
      این مردم زحمتکش زمین فروش!
    • امیرحسام IR ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۸
      7 2
      با این وضع اشتغال در مناطق شمالی فکر میکنید اگر اینهمه مسافر شمال نیاد این فروشگاههاوکسبه وهزاران شغلی که از برکت وجود توریست در شهرهای شمالی ایجادگشته چه سرنوشتی پیدامیکنند,وبه چه شغلی باید روی بیاورند
  • م.پ DE ۲۱:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۶
    7 2
    امیدواریم با تلاش مسئولان آزاد راه تهران شمال رو بی طرفه ش کنن..!
  • بدون نام IR ۲۲:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۶
    15 5
    خوبه درامد شما از توریست تهرانه
    • بدون نام IR ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۷
      8 2
      کدوم درآمد؟ کلا تعطیله که هتلا.
  • محمد IR ۲۳:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۶
    26 1
    جای این حرفها و دعواها بهتر نیست یه کم فرهنگمونو بالا ببریم؟!
  • بدون نام IR ۰۰:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۷
    28 7
    چقدر شما مازنی ها چشم تنگید.وقتی تو شمال داخل یک سوپر مارکت هم میرم متوجه این نفرت شمالی ها از تهرانی ها میشم در حالی که یه جورایی اقتصادشون در گیر توریسم داخلیه.
    • محمد IR ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۷
      26 3
      متاسفانه موضوع صحت دارد والبته تمام غیر بومی ها را ، تهرانی خطاب می کنند ولی فقط منحصر به مازندران نیست بلکه در مناطق مسکونی بین سدکرج تا تونل کندوان که در حوزه استان البرز است ، چنین پدیده ای وجود دارد. در واقع ازدیاد اشتغال و ارتقاء سطح فرهنگی و اقتصادی این مناطق از همین گونه مراودات سرچشمه می گیرد ولیکن متاسفانه گران شدن زمین ها و اشتغال افراد محلی در بخش های خدماتی و به ویژه در بخش های دولتی همان نواحی را نادیده می گیرند و مهمان نوازی را ، گاهی فراموش می کنند .
    • از طرفِ یک مازندرانی IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۷
      27 10
      من یه مازندارنی ام که سالیانِ سالِ دارم تهران زندگی میکنم. اوایل تعصبِ خاصی رو مازندارنی بودنم داشتم به خاطر تمام برخوردهای بدی که از تهرانی ها میدیدم.بعدش گفتم دیدم رو عوض کنم و بدون غرض ورزی به تهرانی ها و رفتارشون نگاه کنم. متاسفانه دیدم تهرانی جماعت از نوکِ دماغِ خودش اون ور تر رو نمی بینه! رفتارِ ارباب مآبانه ی تهرانیها وقتی به شمال میرن و تحقیر گویش و لهجه ی شمالی ها چه گیلانی چه مازنی جز بوجود آوردن گارد دفاعی و واکنش منفی از جانب شمالیها نتیجه دیگه ای نداشته. خوبه که تهرانی های عزیز به جای اینکه وابستگیِ اقتصادی مازندرانی ها رو منوط به وجود خودشون بدونن و از موضع بالا بهشون نگاه کنن، به این فکر کنن که چی شده که رفتار مازنی ها فقط با تهرانی ها همراه با خصومتِ...
  • آرش IR ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۷
    41 3
    درود بر شما هم وطن های تهرانی انشاالله که همیشه سلامت و خوش باشید . تو رو خدا تا حالا شده وقتی که یه جا نشستید و ناهار خوردید موقع رفتن زباله هاتون رو جمع کنید با خودتون ببرید ؟ تا حالا شده یه پلاستیک زباله علاوه بر جمع کردن زباله های خودتون جمع کنید . قدم شما بالای سر ما ولی از آمدن شما جز گرانی اقلام مصرفی و زباله چیزی عاید ما شمالی ها نمی شود هتل های ما خالی و پارکهای ما پر اشکالی نداره باز هم قدم های شما بالای سر ما حداقل زباله های خودتون رو جمع کنید
    • بدون نام IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۷
      17 2
      کاش فقط زباله های خودشونو جمع می کردند. راستی ویلا چند؟
    • شهاب IR ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۷
      23 0
      دوست عزیز شمالی ام. چشششم. شما کاملا حق داری. من خودم گهگاهی که سر میزنم خیلی خیلی متاسف میشم از انبوه زباله و طبیعتی که هرروز جلو چشمامون داره زیر تیغه لودرها آب میره.
    • بدون نام IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۶
      5 1
      در مورد زباله ریختن فقط خود مردم مقصرند، تهرانی و غیر تهرانی، هم در شمال هم در جاهای دیگه. واقعاً صحنه های شرم آوری ایجاد می کنیم. تمام جنگلها و کنار دریای شمال از زباله های آلوده پر شده، کوههای شمال تهران هم همینطور. حتی در نمایشگاه کتاب در مصلای تهران، فضای سبزش رو با زباله فرش می کنیم. خیلی تاسف آوره، این رفتار خیلی عجیبه و تاسف آوره.
  • بدون نام IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۷
    17 0
    عمرا که آزاد راه تهران -شمال افتتاح بشه. بعدشم؛ می خوان کجا رو خراب کنن که به جاده چالوس اضافه کنن؟ دوباره از کوه و جنگل می گیرن؟
  • محمدرضا IR ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۷
    7 1
    اینکه آقای عابدی گفته که: "مسیر منطقه 4 آزاد راه تهران – شمال نسبت به مسیر فعلی جاده کرج – چالوس کوتاه تر نشده است، اما از نظر سرعت حرکت و تسهیل در رفت و آمد، زمان را بسیار کوتاه می کند." ، ایشان اشتباه می کند که مبنا را شهر کرج در نظر می گیرد و نه تهران . اگر مبدا اکثر سفرهای به شمال را از تهران و سایر شهرهای جنوبی منتهی به تهران که به بزرگراه آزادگان دسترسی دارند ، در نظر بگیریم آنوقت مشخص است که ترافیک تهران-کرج و ترافیک عبور اجباری از شهرکرج با استفاده از قطعه اول یعنی تا شهرستانک به شدت کاهش خواه یافت ضمن اینکه تعریض مسیر در حاشیه 14 کیلومتری طول سد کرج ، به آسانی امکان پذیر نیست
  • احمد IR ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۷
    22 3
    از تمام هموطنان عزیزم دعوت می کنم به جای شمال به « طالقان » سفر کنید تا هم از فضای مفرح کوهستان و جاده های پر پیچ و خم و کنار دریاچه ی آب شیرین و چشمه سار ها و رودخانه ها و میوه ها و باغ های زیبا و اماکن زیارتی و سیاحتی و چشم انداز های رویایی لذت ببرید و هم در سفری یک ساعت و نیمه همه ی این زیبایی ها رو یکجا تجربه کنید و سوخت زیادی مصرف نکنید.از دیدارتون خیلی خوشحال میشیم.منتظرتون هستیم.خوش اومدید
  • فارغ التحصیل مدیریت توریسم IR ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۳
    5 0
    هم نظرات تهرانی ها درست است و هم شمالی ها. نکته اینجا است که مقصر متولیان گردشگری هستند که زیرساخت های مناسب و کافی برای حضور این تعداد فراوان گردشگر در شهرهای مقصد را فراهم نمی کنند. با افتتاح آزاد راه، مسلما درآمد شمالی ها از توریسم بالا خواهد رفت، اما در صورت نامناسب بودن زیرساختها به همان نسبت طبیعت و جاذبه های گردشگری شمال آسیب خواهد دید، اقلام و کالاهای مصرفی گران خواهد شد و ... . و نکته ی مهمتر، این که نباید تصور کرد تمام شمالی ها از حضور مسافران سود می برند، صاحبان ویلا و سوییت، فروشگاههایی که در مناطق پرتردد گردشگران قرار دارند، دستفروش ها و ... از حضور گردشگران نافع می شوند. اما این همه مردم شمال نیستند. که البته این هم به ضعف مدیریت مقصد باز می گردد.