۰ نفر
۲۰ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۶:۰۴

هجدهم دی‌ماه سال 90 به نشر چشمه به صورت شفاهی ابلاغ شد که تعلیق شده و بالاخره بعد از ماه‌ها این نشر به صورت کلی لغو مجوز شد.

به گزارش خبرآنلاین، دلیل لغو مجوز این نشر از سوی بهمن دری معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه کتابی از سوی این ناشر به ارشاد برای دریافت مجوز عنوان شد و دری گفت این کتاب توهین به امام حسین(ع) بوده است.
نمایشنامه «روز حسین» نوشته محمد رحمانیان کتابی است که نشر چشمه به خاطر آن لغو مجوز شده است. این اثر سومین نمایشنامه از سه‌گانه‌ای است که دو بخش اول و دوم آن به نام‌های «پل» و «اسب‌ها» پیش‌تر روی صحنه رفته و در برخی از جشنواره‌های مذهبی برنده جوایزی نیز شده است.
طرح اولیه نمایشنامه «روز حسین» توسط مسئولان بخش تئاتر تایید شده بود. دست‌نوشته‌ کار در سال 1389 برای انتشار همزمان با اجرای نمایشنامه به نشر چشمه سپرده شد. این طرح حروف‌چینی و برای بررسی تحویل اداره کتاب وزارت ارشاد شد.
نمایشنامه «روز حسین» در زمان اجرا به مشکل برخورد. مولف بعد از این‌که دید نمی‌تواند نمایشنامه را روی صحنه ببرد، از نشر چشمه خواست از انتشار آن انصراف دهد. این انتشارات همان زمان در نامه‌ای به اداره کتاب خواستار عودت اثر به ناشر شد و به این ترتیب پرونده کتاب بسته شد.
اکنون نشر چشمه به خاطر کتابی که دو سال پیش برای دریافت مجوز به اداره کتاب داد و بعد از مدتی هم کتاب را پس گرفت، لغو مجوز شده است.
58244
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 219510

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 19
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • DE ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۰
    25 2
    دلایل لغو مجوز کاملا واهی هستند
  • حمید درمنش IR ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۰
    13 0
    واقعا جای بسی تاسف است. موضوعی که به راحتی قابل گفت و گو است بدل به یک موضوع لاینحل می شود. همین چندی پیش بود که پخش تنها برنامه جدی در حوزه کتاب در صدا و سیما، یعنی کتاب 4، که با اجرای خوب مسعود خیرخواه همراه بود نیز به دلیل انتقاد از تعلیق ناشران و اجازه حضور ندادن به آنها از سوی شبکه چهار متوقف شد. فضای انتقاد روز به روز تنگ تر می شود!
  • یک ناشر IR ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۰
    137 4
    اصلا دلیل قانع کننده ای نیست چون ناشری که در سال صدها عنوان کتاب منتشر می کند نمی تواند همه آنها را قبل از انتشار به طور کامل بخواند مخصوصا کتابهای نویسنده هایی که اثار چاپ شده قبلی هم دارند. صرف ارسال کتاب برای مجوز به معنای تایید آن از سوی ناشر نیست
    • محسن IR ۰۱:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۱
      10 2
      خدا رو شکر. مشکلات نشر حل شد
  • بدون نام IR ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۰
    117 1
    خب پس.....قضیه کاملا روشن شد ..بنده خداها چقدر فکر کردن تا عاقبت به آرزوشون برسن ....جای تبریک وخداقوت داره ....یعنی این روزها اقدامات این وزارت خونه احساس خاصی در من متبلور میکنه ...یه حس عجیب غیر قابل توصیفه!!!
  • بدون نام IR ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۰
    140 1
    این چه منطقی هست که ناشر رو به دلیل ازسال کتاب به ممیزی لغو مجوز میکنن!! پس باید یه ممیزی هم بزارن تا بعضی کتابها رو به ممیزی ارشاد ارسال نکنن!!
    • بدون نام IR ۰۷:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۱
      15 0
      اینو راست گفتی. یکی میشه بگه اساسا این انتشاراتی از کدوم ماده قانونی تخلف کرده؟!
  • بدون نام US ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۰
    119 3
    يعني چي؟ يعني به خاطر كتاب چاپ نشده لغو مجوز شده؟ جل الخالق!
  • امیر IR ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۰
    26 9
    چند تا خبر خوب ازتون خوندم امروز انتظار هم از یه سایت اصولگرای درست حسابی و منطقی همین مرسی حقیقت
  • بدون نام CA ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۰
    63 3
    محمد رحمانیان از بچه مذهبی‌های نمایش ایرانه. صندلی مدیریت به کسی وفا نکرده. این نیز بگذرد...
  • قلي AU ۲۰:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۰
    77 2
    وقتي بخوان گير بدن گيرميدن ديگه
  • بدون نام IR ۲۱:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۰
    75 1
    برای گناه نکرده کی رو مجازات میکنن؟
  • بدون نام IR ۲۳:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۰
    20 37
    امیدوارم هیچ ناشری کارش به تعطیلی نکشد اما دنیای بدی شده این دنیای انتشارات. ناشر تا کمی اسم و رسم پیدا می کند دیگر کتاب نویسندگان جوان و تازه وارد را نمی خواند و تنها به نشر کتابهای ترجمه و نویسندگان پرآوازه می پردازند. بعضی از انتشاراتی ها هم که نام خود را برند می دانند و معلوم نیست که اگر نویسندگان نبودند این گروه چه برندی برای عرضه داشتند!این دنیای فرهنگ نیست.
  • بدون نام IR ۲۳:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۰
    33 1
    الآن چی به چیه؟!...
  • منتقد IR ۰۷:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۱
    4 23
    ناشری در سطح چمشه باید تحریریه قوی داشته باشه تا تمام کتب قبل از چاپ مورد بازبینی محتوایی قرار بگیرد، هم برای تایید کیفیت اثر و هم اگر مواردی وجود دارد که با قوانین نشر مغایر است اصلاح شود. متاسفانه موضوع لغو چشمه فقط این کتاب نیست. از فعالیتهای لابی مطبوعاتی این نشر گرفته (حدود 70 درصد ترجمه های این نشر اغلاط ترجمه ای بالایی دارد که نقدهای زیادی هم در مجلات تخصصی که لابی مطبوعاتی این نشر نفوذی در آن ندارد شده است مانند مجله مترجم و کتاب ماه ادبیات و فلسفه) تا حجم بالای کتب غیرمجاز را دربر می گیرد. اما در نهایت به هیچ وجه لغو امتیاز یک ناشر کار درستی نیست.
  • بدون نام IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۱
    14 0
    مرده دلایلشون شدم . ۱۰۰ ٪ منطقی و قابل قبول هستند و من را که کاملا مجاب کرد
  • علی رضا IR ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۱
    14 0
    محمد رحمانیان انسان بزرگیه، فیلمنامه کتاب قانون رو هم که نوشت به مذاق خیلی ها خوش نیومد؛ احتمالا اینبار هم تو ذوق آقایون خورده! امیدوارم دست این انسان های بزرگ برای کار کردن باز بمونه.
  • بامداد ايراني IR ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۱
    17 1
    با اين کارها چشمه نشر درايران مي خشکد... درکجاي جهان ايستاده ايم؟ قرن هاست که ترس از کتاب خلاقيت ها را خشکانيده است.
  • بدون نام IR ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۲
    12 0
    همانطور که در فیلم مارمولک می گفتند برای رسیدن به خدا هزاران راه وجود داره برای آقای دری هم برای بستن یک نشر هزاران راه هست حالا خوبه ایشان نگفتند نشر چشمه به دلایل آلودگی چشمه ها و محیط زیست باید لغو مجوز شود. امیدوارم همین چند ناشری که خودشان ورشکسته نشدند را هم شماها زمین بزنید تا دیگه فشاری به دوستان بررس در وزارت خونه نیاد و خیالتان راحت شود و ارشاد هم تمرکزش را روی بقیه منکرات داخل کشور بگذارد تا مملکت به قول معروف هر روز بهتر از دیروز شود.