مهدی غضنفری در مراسم افتتاح خط تولید"رانا" گفت: خودرو ساز ایرانی همت خود را خارج کردن غول های جهانی از بازارهای بزرگ جهان قرار دهد

وزير صنعت ، معدن و تجارت گفت: دهه 90 براي خودرو سازي بايد ترسيم آرمان مشترك و رقابت جدي با غول هاي خودروسازي جهان باشد .

به گزارش خبرآنلاین مهدي غضنفري در مراسم افتتاح خط توليد "رانا" دومين خورو توليد ملي حضور پیدا کرد که مهم ترین بخش گفته های او به شرح زیر است: 

* بايد آرمان مشترك در حوزه خودروسازي وقطعه سازي حضور قدرتمندانه در بازارهايي باشد كه غول هاي بزرگ خودرو سازي در آن حضور دارند.
* دهه 40 آغاز مونتاژ خودرو دركشور و تحت ليسانس بود كه تا پايان دهه 60 با افزايش مونتاژ ادامه يافت.
* از يكم تيرماه به مدت 10 روز ( روز صنعت و معدن ) دهه توليد ملي نامگذاري شده وقراراست دراين 10 روز علاوه بر برگزاري همايش هاي متعدد ، شاهد افتتاح پروژه هاي بسياري در حوزه صنعت و معدن باشيم .افتتاح خط توليد دومين خودرو ملي (رانا ) نيز در آستانه دهه توليد ملي صورت مي گيرد .

* در دهه 70  حداقل 10 اتفاق خوب شامل اصلاح ساختار صنعت خودرو، توسعه صنعت قطعه سازي (ساپكو ، سازه گستر و ..) تشكيل شوراي سياستگذاري خودرو ، شكل گيري واحدهاي فني ومهندسي ، شكل گيري خدمات پس از فروش و غيره را شاهد بوديم .
*سايپا، ايران خودرو و ساير خودروسازان قطعه را از قطعه سازان تحويل مي گيرند و منجر به توليد مي شود كه در كل زنجيره هر اتفاق غير كيفي از چشم خودروساز ديده مي شود.
*در دهه 70 خودروساز تصميم گرفت به اجزاي بسياري تقسيم شود وكل اجزا خرد شد تا قدرت تحرك بيشتر شود ، اما يكپارچگي در سيستم كار سختي شد،اما ناچار بوديم زنجيره را شكل دهيم .حال كه زنجيره شكل گرفته حقله هاي زنجيره تعاملاتي دارند كه خوب نيست.در دهه 70 واحدهاي صنعتي و مهندسي شكل گرفت و خدمات پس از فروش نيز ايجاد شد به بياني ديگر دراين دهه ما تبديل به يك خودرساز صنعتي شديم .
*بسياري از مسائل مانند كيفيت ، آلايندگي ، وضع قوانين و مقررات ، شكل گيري استانداردها ، قانون حمايت از حقوق مصرف كننده ، قانون ارتقا كيفيت خودرو، جهش در توليد ، شكل گيري كار صادرات و سرمايه گذاري مشترك در امداد خورو به وجود آمد و خدمات فني و مهندسي به نقطه كمال خود نزديك شد.
* ميزان توليد خودرو در سال 81 را ، 500 هزار دستگاه بود و اين رقم در سال 90 به يك ميليون و 600 هزار دستگاه رسيد .
*در مجموع طي 10 سال اخير 11.5 ميليون دستگاه خودرو در كشور توليد شده است .
* ميزان صادرات خودرو در سال 81 ، چهار هزار دستگاه بوده  است.  اين ميزان در سال 90 به 55 هزار دستگاه رسيد و هر چند كه نسبت به كل توليد بالا نيست اما جهت گيري خوبي است .
*بايد خودرو ساز ايراني همت خود را خارج كردن غول هاي جهاني از بازارهاي بزرگ جهان قرار دهد ، و نبايد تنها به بازار عراق، برخي كشورها و آفريقا بسنده كند.
*بايد خودرو ايران در اروپا ، آسياي غربي ، خاور دور، شرق آسيا، آمريكا، آمريكاي لاتين و آفريقا باشد.
* براي اينكه در ساخت خودرو در حوزه طراحي در كلاس جهاني به برند بين المللي برسيم در طراحي نوآورانه و بديع عمل كنيم و طرح هاي ما به كيفيت لازم براي مشتري ايجاد كند، نيازمند سرمايه گذاري جديد هستيم .
* بايد از ورود خودروساز به بازار سرمايه در حد گسترده جلوگيري كرد، خودروسازي را به حد مهندسي برگرداند و از اتلاف منابع جلوگيري كرد.

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 221277

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 17
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۷
    20 0
    خیلی سرعت کنده. سرعت پیشرفت ایران خودرو در این 40-50 سال را ببینید و آن را با KIA در 10-20 سال گذشته مقایسه کنید. در این شرکت 10 سال طول میکشه تا یک محصول طراحی و وارد بازار بشه. مسئولین آن طوری از مشکلات صحبت می کنند که انگار اولین و تنها خودروساز در جهان هستند و این مشکلات قبلا برای هیچ شرکت دیگه ای وجود نداشته. جالب اینجاست که همیشه هم مزایا و پاداش و عیدی مسئولین و مدیران ایران خودرو زبان زد بوده. و همیشه هم مردم از محصولات و نوخ خدمات این شرکت گلایه داشتند.
  • بدون نام IR ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۷
    22 2
    وقتی یک دانشگاه بزرگ و قوی برای صنعت خودرو ندارید چطور می خواهید یک خودروساز معتبر باشید؟
  • بدون نام IR ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۷
    15 0
    وقتی اکثر زیر مجموعه های خودرو سازی شما مثل ساپکو و ایساکو در بورس نیستند چطور می خواهید شفاف و درست کار کنید؟
  • بدون نام IR ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۷
    13 0
    آمار ش را دارید چقدر لنت ترمز قاچاق و بی کیفیت و بقیه چیزهایی که می شه قاچاق شون کرد را دارند در بازار می فروشند ؟ می دانید اکثر این بخاطرشفاف نبودن شرکت های پخش و توزیع و فروش قطعات و نبود نمایندگی های معتبر فروش قطعه در سراسر کشور دارند سوء استفاده می کنند و می توانند قاچاق کنند؟
  • بدون نام IR ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۷
    15 1
    چه اشکالی داشت ما چند خودرو روز دنیا را البته با ساخت داخل 100 درصد ولی با دانش فنی روز دنیا و تحت برند و لیسانس شرکتهای معتبر دنیا تولید می کردیم تا هم مردم راضی تر باشند هم صنعت خودرو پیشرفت می کرد
  • بدون نام IR ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۷
    15 0
    وای ی ی ی ی!!!! آخه برادر من این حرف یعنی چی؟؟؟؟ تمام دنیا مثل ما نیستند که تعرفه را بالای 150 درصد نگه دارند تا مردمشان مجبور به خرید باشند!!!!
  • بدون نام IR ۲۰:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۷
    24 0
    خودروساز اگر همت داشت سالی در سال 1390، پیکان وانت تولید نمیکرد، اونم 120 هزار تا. خودروساز اگر همت داشت 500 هزار پراید قراضه دست ملت نمیداد هر سال. مردم رو مسخره کردید.
  • بدون نام IR ۲۰:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۷
    12 2
    یک نگاهی هم به تولیدهای هولدینگ هیوندای کیا بیاندازید.
  • بدون نام US ۰۳:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۸
    8 1
    بايد مثل كرهايها زرنگ بود. تعدادي ديزانر و طراح از اينور و أونور وارد كردن و يك محصول را أروم اروم تحول دادند. اين كار رو خودمونم ميتونيم انجام بديم. اما شرط داره. ١- دست ادم هاي زبل و كلاش رو از اين برنامه قطع كنيد. ٢- ٩٠٪ سعي رو روي نكته سنجي و استاندارد بالا متمركز كنيم و بعد...اين كار شدني و سادهتر از ان است كه فكر بكنيد
  • سینا GB ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۸
    17 1
    بجزایرانی مگه کسی دیگه هم سواراین خودروهامیشه!!
  • بدون نام IR ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۸
    18 0
    آقای وزیر خودت قضاوت کن ! فرض کن شما خارجی هست ! بین مزدا 3 جدید مدل سال 2012 15 هزار دلاری یعنی 15 میلیون تومانی تا قبل از در رفتن نرخ از دست دولت و 206 کوچولوی مدل سال 2000 17 میلیون تومانی کدوم رو انتخاب میکنی؟ آخه چرا این حرفها رو میزنی برادر ؟!!! البته منم جای شما بودم و این پست و حقوق ماهیانه رو داشتم میگفتم
  • علی IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۸
    22 1
    شما مردم ایران رو از خودروهاتون راضی کنید خارج کردن غول های خودررو جهان پیشکش.. واقعا چه میشه گفت؟؟؟؟؟؟؟
  • محمد122 IR ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۸
    13 0
    تا گمرک 300رصد است هیچ اتفاقی نمی افته
  • سینا IR ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۸
    17 2
    شوخی با مزه ای بود آقای وزیر... ما 50 ساله که همش داریم ماشین های از رده خارج رو تولید می کنیم تازه افتخار هم می کنیم ، فکر کن مثلا ما با این تولیدات بخوایم جای تویوتا، رنو، هیوندا و... رو تو بازار های جهانی بگیریم...
  • ياحق IR ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۹
    7 0
    بسمه تعالي خودروسازي که به دنبال کم کردن کيفيت محصولشه و هر روز هم به هر بهونه محصولشو گرون ميکنه هيچ جايگاهي در دنيا ندارد. و فقط براي خورد داخلي توليد کند. از نظر دنيا توليد کننده‌هاي خودرو داخلي در قياس با محصولات دنيا گاري توليد مي‌کنند.
  • xx IR ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۱
    4 0
    (خودرو ساز ایرانی همت خود را خارج کردن غول های جهانی از بازارهای بزرگ جهان قرار دهد) آره فکرشا کنیم ایران خودرو رو دست جنرال موتور یا بنز بلند بشه !!!!!!
  • بدون نام IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۱
    4 0
    سرعت بسیارعالی درحدتیم ملی است البته درافزایش قیمت.خودرواونهم برای هموطنی ها......