ایسنا نوشت:

بر اساس آمار واردات گمرك ايران در سال گذشته، دامداران و مرغداران براي توليد شير، گوشت و مرغ با كمبود دو ميليون تني واردات ذرت و حدود سه ميليون تن سويا و 364 هزار تني سبوس گندم مواجه بوده‌اند كه اين امر عامل افزايش قيمت اين نهاده‌ها و به تبع آن محصولات لبني و پروتئيني شده است.

در سال گذشته واردات پنج ميليون و 156 هزار تن ذرت دانه‌اي براي صنعت مرغداري و دامداري لازم بوده است اما طبق آمار گمرك تنها سه ميليون و 275 هزار تن از اين نهاده وارد شده است.

همچنين چهار ميليون و 158 هزار تن كنجاله سويا به عنوان خوراك دام و طيور در سال گذشته بايد وارد مي‌شده اما يك ميليون و 547 هزار تن كنجاله و ساير آخال از سويا وارد كشور شد است.

به گفته رييس اتحاديه مركزي دامداران پنج ميليون و 338 هزار تن جو مورد نياز توليد دامداري‌ها در سال گذشته بوده كه چهار ميليون و 300 هزار تن از توليد داخل تامين شده و يك ميليون و 308 هزار تن نيازمند واردات بوده است.

سيروس روستا به خبرنگار ايسنا گفت: يك ميليون و 401 هزار تن انواع كنجاله بدون سويا مورد نياز صنعت دامداري بوده است كه 560 هزار تن از اين ميزان از بازار داخل تامين شده و 840 هزار تن نياز به واردات داشته است.

وي افزود: يك ميليون و 110 هزار تن گندم مورد نياز بوده است كه 870 هزار تن از توليد داخل تامين شده و 210هزار تن از طريق واردات بايد تامين مي‌شده است.

رييس اتحاديه دامداران تصريح كرد: يك ميليون و 600 هزار تن سبوس گندم مورد نياز در صنايع دامداري بوده كه يك ميليون و 180 هزار تن از توليد داخل و 420 هزار تن نيازمند واردات بوده است.

اما بر اساس آمار گمرك كشور تنها 55 هزار و 810 تن سبوس گندم وارد شده است؛ بدين معنا كه بيش از 364 هزار تن از اين محصول با كمبود واردات مواجه بوده است.

روستا اظهار كرد: دو ميليون و 327 هزار تن كنجاله سويا مورد نياز دامداري‌ها در سال گذشته بوده كه 169 هزار تن از توليد داخل تامين شده و بيش از دو ميليون و 158 هزار تن بايد از طريق واردات تامين مي‌شده است.

به گفته رييس اتحاديه مركزي دامداران پنج ميليون و 51 هزار تن ذرت دانه‌هاي مورد نياز صنايع دامداري بوده كه دو ميليون و 895 هزار تن آن از توليد داخل و دو ميليون و 156 هزار تن نيازمند واردات بوده است.

همچنين به گفته حسن مقدم‌نيا ـ مديرعامل اتحاديه سراسري مرغداران گوشتي ـ صنعت مرغداري سالانه نيازمند هفت ميليون تن سويا و ذرت است كه دو ميليون تن ذرت در داخل توليد مي‌شود و بايد سه ميليون تن ذرت و دو ميليون تن كنجاله سويا براي اين صنعت وارد شود.

لذا در مجموع صنايع دامداري و مرغداري به عنوان توليدكننده محصولات پروتئيني و لبنياتي كشور سالانه نيازمند واردات پنج ميليون و 156 هزار تن ذرت دانه‌اي بوده‌اند درحالي كه فقط سه ميليون و 275 هزار تن از اين نهاده وارد شده است.

همچنين چهار ميليون و 158 هزار تن كنجاله سويا به عنوان خوراك دام و طيور در سال گذشته بايد وارد مي‌شده اما يك ميليون و 547 هزار تن كنجاله و ساير آخال از سويا وارد كشور شد است. آمار گمرك حاكي از كمبود واردات سبوس گندم است.

كمبود نهاده‌هاي توليد عامل گراني آنها و همچنين ايجاد بازار سياه شده به طوريكه كنجاله سويا از كيليويي 500 تومان به 1800 تومان، ذزرت از كيلويي 400 تومان به 600 تومان و همچنين سبوس گندم از كيلويي 110 تومان به بيش از 270 تومان افزايش يافته است.

به تبع افزايش نهاده‌ها و قيمت خورام دام و طيور از اواخر سال گذشته قيمت گوشت مرغ، گوشت قرمز و شير و محصولات لبني با نوسانات شديد قيمتي و افزايش نرخ مواجه بوده است.

در اين ميان انتظار مي‌رود با توجه به وجود ظرفيت‌هاي دامداري و مرغداري در كشور و توانايي توليد، مسئولان امر براي واردات نهاده‌هاي توليد به عنوان خورام دام و طيور به ميزان لازم و به موقع اقدام كنند تا قيمت‌هاي كاذب ايجاد شده در بازار شكسته شود.

اما جاي سوال است چرا واردات اين نهاده‌ها به موقع و به ميزان كافي صورت نمي‌گيرد يا به قول توليدكنندگان عده‌اي نمي‌خواهند بازار آرام شود و قيمت‌ها شكسته؛ چراكه از اين آشفته بازار سود مي‌برند.

/3131

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 224234

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =