مهر نوشت:

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه هم اکنون مشکلی در منابع ارزی وجود ندارد و تلاش داریم تا مشکلات نقل و انتقال پول را به حداقل برسانیم، گفت: 11 کشور از فهرست تحریمها خارج شده‌‌اند‏، بنابراین به‌راحتی می‌توانیم به آنها نفت بفروشیم.

محمود بهمنی امروز در همایش روز ملی صنعت و معدن با اشاره به تسهیلات در نظر گرفته شده برای بخش تولید کشور، گفت: تسهیلات بخش صنعت و معدن 2 درصد کاهش خواهد یافت که به زودی آن را برای اجرا ابلاغ خواهیم کرد.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه بانک‌های خصوصی نباید بعد از عدم دریافت تسهیلات وام وثایق وام گیرندگان را به نام خود بزنند، گفت: دستورالعمل این موضع طی چند روز آتی ابلاغ خواهد شد.

وی با اشاره به کاهش قیمت طلا در بازارهای جهانی طی 2 هفته اخیر، گفت:‌ اگرچه قیمت هر اونس طلا 70 دلار کاهش یافته اما در این مدت قیمت سکه با 70 دلار افزایش در بازار ایران مواجه شد که به نظر می‌رسد چیزی جز مسایل روانی دلیل آن نباشد.

بهمنی تصریح کرد: همچنین قیمت ارز با انتشار خبر انجام یک مذاکره میان ایران و دنیا 300 تومان بالا و پایین می‌شود که به نظر می‌رسد این مسایل سیاسی است و ربطی به بانک مرکزی ندارد.

رئیس کل بانک مرکزی قیمت واقعی سکه را یک چهارم قیمت هر اونس طلا دانست و تاکید کرد: زمانی که قیمت سکه به یک میلیون تومان رسید، یک میلیون و 600 هزار سکه در بازار عرضه شد که براساس آن، 4 میلیون نفر بعد از 4 ماه نسبت به دریافت پول خود اقدام کردند یا به جای دریافت سکه اوراق مشارکت خریدند.

وی خاطرنشان کرد: 90 تن سکه در بازار عرضه شد که 40 تا 50 تن آن به بازار فروخته شد و در مرحله بعدی نیز از افرادی که متخصص در بازار نیستند تقاضا داریم که برای خرید سکه وارد بازار نشوند.

رئیس کل بانک مرکزی انتشار صکوک اجاره، اوراق مرابحه از جمله سیاست‌های بانک مرکزی را در سال 91 دانست و خاطرنشان کرد: نظارت بر بانک‌ها نیز در دستور کار قرار دارد اما قصد نداریم سیستم بانکی را محدود کنیم چرا که ممکن است به تولید صدمه وارد کند.

وی تقویت بازار بین بانکی و افزایش سرمایه بانک‌ها را از دیگر برنامه‌ای بانک مرکزی دانست و خاطرنشان کرد: فرآیند آسان سازی ارایه تسهیلات را در دستور کار داریم.

بهمنی خاطرنشان کرد:‌ هم اکنون مشکلی در منابع ارزی وجود ندارد و تلاش داریم تا مشکلات نقل و انتقال پول را به حداقل برسانیم، این در حالی است که 11 کشور از فهرست تحریمهای نفت ایران خارج شده‌ اند‏، بنابراین به راحتی می‌توانیم به آنها نفت بفروشیم و مشکلی در وصول پول نقد نداشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: 30 درصد منابع بانک مرکزی به بخش صنعت، 20 درصد به بخش کشاورزی، 25 درصد به مسکن، 10 درصد به صادرات و 8 درصد به بازرگانی اختصاص می‌یابد.

رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد که براساس جدیدترین تصمیم، نرخ سود تسهیلات صنعتی کاهش یافته است.

محمود بهمنی گفت: بخشنامه کاهش سود تسهیلات صنعتی در چند روز آینده ابلاغ خواهد شد.

به گفته وی، 37 درصد تسهیلات بانکی در سال 91 به بخش صنعت و معدن اختصاص خواهد یافت.

رئیس کل بانک مرکزی در ادامه اعلام کرد: آئین نامه بند 29 بودجه 91 کل کشور تا دو روز آینده برای اجرا ابلاغ خواهد شد.

براساس بند 29 قانون بودجه 91 کل کشور، به منظور حمایت از تولید و اشتغال، بانکها و موسسات مالی و اعتباری دولتی که دارای مجوز از بانک مرکزی موظفند با درخواست متقاضی و پس از تایید هیئت مدیره بانک اصل و سود اعم از سود قبل و بعد از سررسید تسهیلات ریالی یا ارزی سررسید شده و معوقه پرداختی به اشخاص حقیقی و یا حقوقی بابت فعالیت در امور تولیدی صنعتی، معدنی، کشاورزی و خدماتی را که در بازپرداخت اقساط تسهیلات دریافتی به دلایل موجه دچار مشکل شده اند را برای یک بار و تا 5 سال تقسیط از سرفصل مطالبات سررسید گذشته و معوق خارج کنند.

همچنین با تایید هیئت مدیره مذکور جریمه خسارت تاخیر پس از تعیین تکلیف تا آن زمان و انجام تسویه حساب کامل مورد تایید بانک یا موسسه مالی و اعتباری بخشیده شود به نحوی که در این موارد تفاوتی میان سود قبل و پس از سررسید وجود نداشته باشد. چنانچه اشخاص حقیقی یا حقوقی برای تسویه بدهی های معوق خود به بانکهای عامل مراجعه نکنند به هیئت مدیره بانکها اجازه داده می شود با رعایت قوانین و مقررات برای مطالبات بیش از 5 میلیارد ریال خود از سایر اموال منقول و غیر منقول آنان مازاد بر وثایق تحویلی به بانکها با حکم مراجع قضایی اقدام کنند.

/3131

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 224381

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد IR ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۰
    44 0
    یعنی گرانی های قبلی به بانک مرکزی ربط داشته.
  • بابک IR ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۰
    48 2
    اصلا قیمت دلار ، سکه ، مرغ ، گوشت ، شیر ، نون و ...... به هیچ کس ربطی نداره.
  • بدون نام IR ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۰
    37 0
    اگه 2 تومن ارزان شد كه خيلي ربط داره!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • بدون نام IR ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۰
    40 1
    نمی دانم چرا مسولین اقتصادی حاضر نیستند بدیهی ترین اصول اقتصادی که افراد عامی هم قبول دارند را نا دیده گرفته و خلاف جهت رودخانه شنا می کنند. آقای بهمنی، نرخ بازار نرخ واقعی بوده و بازتاب تورم انباشته ای است که طی ده سال بر نرخ تثبیت شده مصنوعی دلار تحمیل شده است. چرا نمی خواهی واقعیت را قبول کنی. بفرض هم که بتوانی چند سال دیگر هم تثبیت کنی تنها اثرش نابودی تولید و صنعت خواهد بود.
  • حواس جمع IR ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۰
    44 0
    ببخشید ! پس به کی مربوط است.!!!!
  • بدون نام IR ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۰
    34 0
    از آقای بهمنی سوال دارم که آیا خود و یا معاونینش نظرات ما که در واقع دل نوشته های ما را می خوانند؟لطفا جواب بدهند
  • بدون نام IR ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۰
    42 0
    آقای رییس لطفا" 3 تا از کارهای بانک مرکزی را به ترتیب نام ببرید.(1 نمره)
    • بدون نام IR ۰۰:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۱
      8 1
      من بگم؟ من بگم؟! 1- مصاحبه با رسانه ها 2- اعلام برائت از داشتن ارتباط با تعيين قيمت ارز ، نرخ تورم و ساير امور مالي و اقتصادي ! 3- جلوگيري از اختلاس هاي بزرگ بانكي
  • doonehkoochik IR ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۰
    4 0
    جناب بهمنی شما لطفا کمتر سخنرانی کنین و همه جا جار نزنین مردم منتظر افت دلار نشن...
  • من IR ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۰
    27 0
    مگر قبلا افزایش نرخ ارز دست بانک مرکزی بود؟!!!!
  • امیر IR ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۰
    3 0
    سلام.بخدا در عرض یک روز بیچاره شدم 800 هزار تا جنس اعتباری از چند تا کارخونه گرفتم وعده پرداختش شده ما رو دلار 1500 1600 فروختیم رفته الان کارخونه پولشو میخواد دلار 2000 شده
  • حبیبیان IR ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۰
    5 0
    استخرو آب میکنند ولی با غرق شدگان کاری ندارند..
  • علی IR ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۰
    9 0
    عمو بهمنی جان،اگر دلیل گرانی روانی باشه،مصاحبه های شخص خودت اولین دلیل این شوکهای روانی هستند.آلن گرینسپن رئیس کل افسانه ای بانک مرکزی آمریکا در طول خدمت 20 ساله اش فقط یک بار اون هم به دستور مستقیم رئیس جمهور مصاحبه کرد،اما جنابعالی...
  • وحید IR ۰۰:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۱
    10 0
    بنده خدا راست میگه! تقصیر بقال سر کوچه ماست!!!