۰ نفر
۱۱ تیر ۱۳۹۱ - ۱۳:۴۶

مهر نوشت:

آرش عباسی با اشاره به اجرای نمایشنامه «پدرانه» توسط گروهی از هنرمندان تئاتر مشهد در جشنواره‌ای در کشور انگلستان و درج نام فرد دیگری به عنوان نویسنده مشترک این اثر در جشنواره تأکید کرد: «این کار برای من مانند یک سرقت ادبی است و از گروه و تهیه‌کننده اثر شکایت می‌کنم.»
آرش عباسی نمایشنامه‌نویس و کارگردان جوان تئاتر درباره اتفاقی که برای نمایشنامه «پدرانه» رخ داده گفت: «نمایشنامه «پدرانه» را گروهی در حوزه هنری شهر مشهد حدود 2 سال پیش کار کردند و در قالب اجرای عمومی و هم در بیش از 10 جشنواره داخلی آن را به صحنه بردند.» 
وی ادامه داد: «چندی پیش کارگردان گروه با من تماس گرفت و گفت نمایشنامه را در جشنواره‌ای در انگلیس به صحنه می‌برد و من از این‌که با من برای دریافت مجوز هماهنگ نشده بود ابراز گلایه کردم و گفتم که مجوز این کار را به گروه نمی‌دهم. همه اعضای گروه مذکور به روابط عمومی تئاتر شهر آمدند و از من خواستند که مانع سفرشان نشوم و شکایتی از آن‌ها نداشته باشم. من هم با تذکر این‌که از این پس این‌گونه اقدامات با من به‌عنوان نویسنده اثر هماهنگ شود مانع سفرشان نشدم.»
مدیر روابط عمومی مجموعه تئاتر شهر یادآور شد: «روزی به صورت اتفاقی لینک جشنواره مذکور در کشور انگلستان را دیدم و متوجه شدم که متأسفانه گروه در کنار من، نام فرد دیگری را به‌عنوان نویسنده مشترک درج کرده‌اند و این در حالی است که من نه آن فرد را می‌شناسم و نه به صورت مشترک نمایشنامه «پدرانه» را با وی نوشته‌ام.»
عباسی تصریح کرد: «به نظر من این اقدام یک سرقت ادبی است. اگر به دلیل این‌که گروه بدون هماهنگی با من در جشنواره تئاتر انگلستان شرکت کرد و من را به‌عنوان نویسنده اثر همراه خود نبرد شکایتی از گروه نکردم اما به خاطر این کار ناشایست از آن‌ها شکایت می‌کنم.»
این نمایشنامه‌نویس و کارگردان جوان تئاتر و برنده چندین جایزه نمایشنامه‌نویسی از جشنواره‌های مختلف و جایزه بزرگ ادبیات نمایشی از ارائه نامه‌هایی به اداره کل هنرهای نمایشی، حوزه هنری مشهد به عنوان تهیه‌کننده اثر و انجمن نمایشنامه نویسان خانه تئاتر درباره این اتفاق خبر داد و تأکید کرد: «به زودی نامه‌ای هم به رئیس حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی ارسال خواهم کرد و امیدوارم به این موضوع رسیدگی کنند. اگر به نتیجه نرسم از طریق مراجع قانونی این موضوع را پیگیری خواهم کرد.»
وی ضمن اظهارتأسف از بروز چنین اتفاقی گفت: «طی اجراهای متعدد نمایشنامه «پدرانه» توسط گروه نمایشی مذکور هیچ انتظار مالی از آن‌ها نداشتم و آن‌ها نیز هیچ وقت در این باره صحبتی با من نداشتند. چون خود از بچه‌های تئاتر شهرستان هستم معتقد بودم که باید از گروه‌های تئاتر شهرستان حمایت کنم. اما با اتفاقی که رخ داده پیگیر تمامی حقوق و مطالبات مادی و معنوی دو سال گذشته خود از اجرای نمایشنامه «پدرانه» توسط این گروه نمایشی خواهم بود.»
عباسی یادآور شد: «در سال بیش از 50 مجوز اجرای نمایشنامه‌های خود را برای گروه‌های تئاتر شهرستان صادر می‌کنم اما متأسفانه تا به حال برخوردهای خوبی از گروه‌های تئاتر شهرستان ندیده‌ام. بارها و بارها نمایشنامه‌هایم در جشنواره‌های شهرستان‌های مختلف جایزه گرفتند ولی هیچگاه گروه‌های مذکور این موضوع را به من اطلاع ندادند.»
وی ادامه داد: «این اتفاق باعث تعجب و حیرت من است زیرا من سایتی را راه اندازی کردم و در آن نمایشنامه‌هایم را به صورت رایگان در دسترس دوستان شهرستان قرار دادم ولی حال می‌بینم که چنین اتفاقاتی رخ می‌دهد. لینک‌های مربوط به اجرا این نمایش و درج نام نویسنده دیگری به‌عنوان نویسنده مشترک قابل دسترسی است.»
 57244
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 224706

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =