۰ نفر
۱۳ تیر ۱۳۹۱ - ۱۱:۵۶

اثر پژوهشی «هزار افسان کجاست؟» بهرام بیضایی که در نبود او در ایران رونمایی شد در فاصله کمتر از 2 ماه به چاپ دوم رسید.

کتاب «هزار افسان کجاست؟» توسط انتشارات روشنگران و مطالعات زنان به چاپ رسیده است و با اینکه جدیدترین اثر بیضایی اواخر اردیبهشت‌ماه به چاپ رسید و کمتر از دو ماه از چاپ اول آن می‌گذرد، ولی این کتاب به چاپ دوم رسیده است. درخشنده یوسفی مدیر روابط عمومی این انتشارات، چاپ دوم کتاب را در شمارگان 2 هزار نسخه و بدون تغییر نسبت به چاپ نخست آن دانست. وی گفت: این کتاب با وجود آن‌که به نمایشگاه کتاب امسال نرسید، با استقبال خوبی مواجه شد و هفته گذشته چاپ دوم آن روانه بازار کتاب شد. این کتاب، پژوهشی تازه در قصه‌های هزار و یکشب و حاصل جست‌و‌جو و کشف در منشا تاریخی و بنیادین این اثر است.

 

مدیر روابط عمومی انتشارات روشنگران توضیح داده که بیضایی در این اثر سعی داشته با زبانی نزدیک به پارسی سره بنویسد و مقدمه جامعی نیز با نام «پیش‌خوانی» بر این کتاب نوشته است.

 

بهرام بیضایی که مدتی است جلای وطن کرده است یک پیام ویدئویی برای رونمایی کتابش ارسال کرده بود که مورد استقبال حاضران در مراسم رونمایی از چاپ نخست کتاب قرار گرفت. این کتاب پژوهش‌هایی درباره «هزار و یک شب» را دربرمی گیرد. بهرام بیضایی در پیام ویدئویی خود در این مراسم گفته بود: خوشحالم که این کتاب به چاپ رسید و امیدوارم که خوانده شود. اگر قرار بود در این کتاب به نتایج دقیق‌تری می‌رسیدیم، باید فصل جدیدتری در کتاب باز می‌کردم و این موجب می‌شد که کتاب بزرگتری فراهم شود و من نمی‌دانم در شرایط کنونی به چاپ چنین کتابی خواهم رسید یا نه.»

 

در بخشی از مقدمه بیضایی بر این کتاب آمده است:‌ «در این پژوهش که -بخواهم یا نخواهم- ریشه در ریشه‌یابی درخت کهن دارد، کوشش شده -با همه پیوستگی به آن- به خود بسنده و از آن بی‌نیاز باشد؛ و با اینهمه هر چند هر دو گویای یک نگره‌اند، این، برای کسانی که آن را خوانده‌اند، بسیار گفته‌ها دارد که در آن نیست؛ و برای آنها که آن را نخوانده‌اند، به سودتر خواهد بود اگر آن نیز خوانده شود که این یک را پایه است...» وی در بخش دیگری از این مقدمه با تاکید بر این‌که پایانی برای این پژوهش وجود ندارد، این‌گونه نوشته است: «پیداست که این دریافته‌ی من است و می‌تواند واپسین گفته نباشد. بسیارند که بر این چیزها بیفزایند یا در آن گمان‌ها برند و کاش یاری بختَ‌م که پر بیراه نرفته باشم. قول نمی‌دهم که این پژوهش به پایان رسیده باشد؛ ای بسا که من رد دیگری بیابم یا شما بر اسناد دیگری دست یابید؛ و یا شاید روزی هزار افسان خود سر از خاک برآورد و سخن بگوید..»

 

«آیا هزار افسان خیالات است؟»، «چشم‌ها را باید شست»، «شهرزاد و دین آزاد از کجا می‌آیند؟»، «گذر در زمان»، «سخن رهایی‌بخش»، «درخت سخنگو» و «سرانجام اسطوره»، از فصل‌های این کتابند.

 

ساکنان تهران برای تهیه این کتاب کافی است با شماره 20- 88557016 سامانه اشتراک محصولات فرهنگی؛ سام تماس بگیرند و آن را در محل کار یا منزل _ بدون هزینه ارسال _ دریافت کنند. باقی هموطنان نیز با پرداخت هزینه پستی می توانند این کتاب ها را تلفنی سفارش بدهند.

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 225211

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =