+ A - سه شنبه 13 تیر 1391 - 17:53:00 چاپ
امتیاز به مطلب 52 نفر

کدام‌یک قوی‌تر است، ببر بنگال یا شیر سلطان؟ / عکس

دانش > طبیعت - در این نمای زیبا که البته در یکی از باغ‌وحش‌های بنگلادش ثبت شده، دو نمونه از بزرگ‌ترین گربه‌سانان روی زمین را می‌بینید، یک قلاده ببر سفید بنگال و یک قلاده شیر نر که سربه‌سر هم می‌گذارند.

ببرها و شیرها هردو به یک خانواده تعلق دارند، اما جدای از شکل ظاهری، رفتار اجتماعی آنها بسیار متفاوت است. ببرها انفرادی زندگی می‌کنند و به شکار می‌روند، درحالی‌که شیرها گروهی زندگی می‌کنند و به شکار می‌روند.
برخلاف تصور عموم مردم، ببرها جثه و قدرت بیشتری نسبت به شیرها دارند. در آن میان، ببرهای سفید بنگال به خاطر یک جهش ژنتیکی، رنگ سفید و جثه بزرگ‌تری نیز نسبت به ببرهای معمولی پیدا کرده‌اند. متاسفانه فقط چند صد قلاده از ببرهای سفید باقی مانده که اغلب آن‌ها در مناطق حفاظت‌شده حیات‌وحش زندگی می‌کنند.
برای مشاهده عکس در ابعاد بزرگ‌تر،اینجا را کلیک کنید.

5353

مطالب مرتبط
نظرات 65
  • مجتبی سه شنبه 13 تیر 1391 - 18:07:53
    152 13 پاسخ به این نظر
    کجا ست اون ببر مازندران...........
    • بدون نام سه شنبه 13 تیر 1391 - 20:00:54
      106 6
      زحمت کشیدین تا دونه آخرش رو کشتین!! پرسیدن داره آخه؟
    • ببر شیر دندان چهارشنبه 16 مرداد 1392 - 15:28:55
      0 2
      اون نرفته هنوز
    • امید چهارشنبه 21 خرداد 1393 - 11:31:39
      0 0
      من خودم 89 سال روی این قضیه فکر کردم ونتیجه هم عقلانی ترین نظریه برای این مشکل هست اگر به وبلاگم بیاین بهتون ثابت می کنم با تشکر
    • امید چهارشنبه 21 خرداد 1393 - 14:59:10
      1 0
      اگر به وب من بیاین همتون پاسخ کامل رو می گیرین و این بحث هم تموم میشه
  • بدون نام سه شنبه 13 تیر 1391 - 18:10:05
    81 4 پاسخ به این نظر
    و صد البته که شیر آسیایی خیلی کوچکتر از شیر آفریقاییه
  • بدون نام سه شنبه 13 تیر 1391 - 18:51:13
    74 33 پاسخ به این نظر
    یک شیر ، شیر است حتی اگر پیر باشد. شیر همیشه قوی تر است.
    • مهدی سه شنبه 13 تیر 1391 - 19:35:59
      117 6
      در جوانی به خود می گفتم شیر شیر است اگر چه پیر بود...تا به پیری رسیدم و دیدم پیر پیر است اگرچه شیر بود
    • بدون نام چهارشنبه 22 شهریور 1391 - 17:14:05
      7 3
      ببرخودشارمیکندولی شیرهاگروهی
  • بدون نام سه شنبه 13 تیر 1391 - 18:55:14
    66 16 پاسخ به این نظر
    من ببر سفید را در تایلند از نزدیک دیدم .یک جذبه خاصی داره که از شیر خیلی بیشتره.شاید بخاطر رنگ سفیدشه!
    • بدون نام سه شنبه 13 تیر 1391 - 20:01:54
      70 26
      اه وا.... شما تایلند بودی؟ ما هم قراره بریم خارج... میگن از تایلند هم بهتره!
    • بدون نام سه شنبه 13 تیر 1391 - 20:20:15
      48 43
      می خواستی بگی رفتی تایلند:)
  • بدون نام سه شنبه 13 تیر 1391 - 19:07:16
    59 3 پاسخ به این نظر
    اون شیره؟رحمت به شیر پاکتی!
    • بدون نام سه شنبه 13 تیر 1391 - 20:41:06
      65 3
      بسوزه پدر اعتیاد
  • بدون نام سه شنبه 13 تیر 1391 - 19:18:46
    44 6 پاسخ به این نظر
    این ببر بنگال نیست ببر سیبری است که جثه بزرگی داره
  • بدون نام سه شنبه 13 تیر 1391 - 19:34:23
    37 23 پاسخ به این نظر
    فقط ببر.
  • بدون نام سه شنبه 13 تیر 1391 - 19:42:08
    29 88 پاسخ به این نظر
    ببر و شير به هيچ وجه از يك خانواده نيستند. ببر از خانواده سك سانان است و شير از خانواده گربه سانان. ضمنا بررسي ها نشان مي دهد كه كه در نبرد شير نر و ببر نر، اين شير است كه برنده است. به خاطر نوع حمله شير كه مستقيم به گردن ببر حمله مي كند و باعث خفگي ميشود. ضمن اينكه يال شير مانع از حمله ببر به گلوي شير مي شود. خلاصه كلا اين خبرتان اشتباه است.
    • مهدي سه شنبه 13 تیر 1391 - 21:18:47
      7 37
      كلا با حرفاتون موافقم فقط فك مي كنم شير سگ سانه نه ببر
    • بدون نام سه شنبه 13 تیر 1391 - 21:31:30
      56 0
      کی گفته ببر سگ سانه. ببر گربه سانه و بین بقیه گربه سانان نزدیکترین گونه به شیرهاست
    • بدون نام سه شنبه 13 تیر 1391 - 22:58:07
      44 4
      ببر مثل شیر از خانواده گربه سانانه و بزرگتر و قویتر. کی گفته از خانواده سگ سانانه؟
    • بدون نام چهارشنبه 14 تیر 1391 - 14:16:37
      16 7
      خرس از خانواده سگ سانانه نه ببر!
    • استاد پنجشنبه 15 تیر 1391 - 17:40:50
      23 1
      بین اساتید اختلاف نظر وجود داره
  • علی سه شنبه 13 تیر 1391 - 20:03:05
    14 2 پاسخ به این نظر
    رحمت به آن شیری ، که تو را بخورد
  • هدهد سه شنبه 13 تیر 1391 - 20:53:30
    92 4 پاسخ به این نظر
    تورم باور کنید از این دو قوی تر است!!!
  • علی سه شنبه 13 تیر 1391 - 21:13:12
    37 2 پاسخ به این نظر
    دوست عزیزی که فرمودند ببر از خانواده سگ سانان است می توانند بفرمایند این ادعا را کدام زیست شناس فرموده است یا اینکه تحقیقات شخصی خودشان است ...و بررسی هایی که گفتند در کجا به ثبت رسیده است .
    • بدون نام چهارشنبه 14 تیر 1391 - 05:52:47
      39 3
      ببر جزو بند پایان نبود؟ یا حشرات؟
  • محمود سه شنبه 13 تیر 1391 - 21:42:36
    31 15 پاسخ به این نظر
    شما هیچگاه در هیچ کدام از فیلمهای مستند نمی توانید صحنه ای را ببینید که ببر به شیر حمله کند. روی هم رفته ببر از ظاهر شیر می ترسد حتی اگر بزرگتر باشد. خیلی از حیوانها هستند که از شیر بزرگتر هستند ولی هیچکدام قدرت حمله به شیر را ندارند. در عوض فیلمهای زیادی موجود است که شیر حتی به خرس و تمساح حمله کرده و آنها را خورده است. در ضمن یکی از معماهای حیان وحش که تا امروز حل نشده، نفرت ماده شیر از توله ببر است که ماده شیر هرجا توله ببر ببیند آن را خفه می کند که فیلمهایی در این مورد هم بارها از رسانه ها پخش شده. جالب است زمانی که یک ماده شیر در حال خفه کردن توله های ببر است، دو ببر نر و ماده جرات نزدیک شدن به او و نجات توله هایشان را ندارند و از فاصله ی کمی دورتر فقط نعره می زنند چه برسد به شیر نر
    • بدون نام چهارشنبه 14 تیر 1391 - 00:43:12
      31 6
      دوست گلم اون که شما می فرمایید یوزپلنگ هست,شیر و ببر اصولا هیچ مشکلی با هم ندارند,مطلبی که در مورد جثه حیوانات هم فرمودید کاملا غیرعلمی هست,شیرها در حالت معمولی به حیوانات بزرگتر از خودشون حمله نمی کنند,مثل فیل یا کرگدن یا حتی زرافه! کم پیش میاد که شیر به تنهایی جرات حمله به زرافه رو پیدا کنه چون احتمالا پدرانشون به خوبی لگد زرافه رو تجربه کردند,اما به صورت گروهی به هر جانوری ممکنه حمله کنند
    • بدون نام پنجشنبه 22 تیر 1391 - 06:24:39
      14 7
      آدم این نظرات رو می خونه شاخ در میاره ! شما کلا حیوانات رو نمی شناسی عزیزم ... اون حیواناتی که شیر می کشه پلنگ و یوزپلنگ هستند که یک چهارم شیر وزن دارند ... و ببر وشیر در طبیعت با هم رو برو نمیشوند ...! شیر و خرس هم در طبیعت با هم رو برو نمیشن ... جانوری که خرس رو شکار می کنه ببر سیبریه ...! البته خرس های آسیایی در هند هم توسط ببر بنگال شکار می شن ... همین طور فقط ببره که توان درگیر شدن با تمساح رو داره ...!
    • sss شنبه 26 بهمن 1392 - 21:12:59
      5 0
      سلام شما خیلی باهوشی.عزیزمن همونطور که دوستان فرمودن شیرها توله های یوزپلنگ‍ را میکشند نه ببر و شیر و ببر درحال حاضر در یک زیست‍اه طبیعی و در کنارهم زند‍گی نمیکنند و تنها در باغ وحش ها در کنارهم هستند و در باغوحشهاهم مامورین باغ وحش نمی‍ذارن که حیوانات به توله های کوچک هم آسیبی بزنند.در ضمن بهتره که اینقدر احساسی حرف نزنید و منطقی باشید ببر هم از نظر شجاعت و هم قدرت و جثه و هوش بالاتر از شیره.جثه و قدرتش علمی هم ثابت شده که برتر از شیره.والا تا اونجایی که ما دیدیم تو کلیپها و فیلمها بیشتر ببر به شیر حمله میکنه و اکثر اوقات هم پیروزه من یه فیلم دیدم که یه ببر سفید ماده یک شیر ماده و یک شیر نر رو با هم شکست داد.در مورد شکارها ب‍گم که اگه شیر بصورت گله ای میتوانند یک بوفالوی900کیلویی آفریقایی ش
  • آریایی سه شنبه 13 تیر 1391 - 23:08:52
    25 17 پاسخ به این نظر
    هیچکدوم از اینا زورشون به شیر ایرانی که نژادش منقرض شده نمیرسه.راستی نماد ایران همیشه شیر بوده این یعنی سلطان تمام دنیا هستیم.امیدوارم که دانشمندان کشورمان با روش شبیه سازی شیر ایرانی که حتی در شیراز هم وجود داشته و ببر مازندران که به ببر ایرانی معروف هست را متولد کنن .
    • بدون نام چهارشنبه 14 تیر 1391 - 00:44:56
      29 1
      بنده هم امیدوارم دانشمندان دایناسورها رو هم شبیه سازی کنند
    • بدون نام چهارشنبه 14 تیر 1391 - 00:53:35
      13 12
      اوووووووه بیا پایین بابا رفتی اون بالا بالا ها
    • آریایی چهارشنبه 14 تیر 1391 - 03:24:40
      15 18
      آقا یا خانم بدون نام ،حالا شما چرا ناراحتی؟؟؟ دوست نداری ایران سرور همه ی کشور ها باشه؟؟؟
  • شوش دانیال چهارشنبه 14 تیر 1391 - 01:01:56
    17 4 پاسخ به این نظر
    شیرسفید بیشه های کرخه خوزستان(شوش)رو فراموش نکنید!
    • شمشیر شنبه 12 بهمن 1392 - 15:33:20
      2 1
      شیر زعیف ترازببراست تمام
  • بدون نام چهارشنبه 14 تیر 1391 - 01:03:44
    6 7 پاسخ به این نظر
    شير نيدو از هم قوي تر
  • خسرو چهارشنبه 14 تیر 1391 - 05:38:47
    12 9 پاسخ به این نظر
    به نظر من هیچکدام قوی نیستند. فقط فیل است که از آنها قوی تر است که اگر با عاج آنها را بگیرد یک و دو متر آنها را به هوا پرتاب میکنه. این موضوع را در یک مستند دیدم.
  • بدون نام چهارشنبه 14 تیر 1391 - 14:39:45
    21 3 پاسخ به این نظر
    الان شیر پاکتی چنده؟ تورم قویتره
  • علی چهارشنبه 14 تیر 1391 - 20:28:44
    12 5 پاسخ به این نظر
    من یک اسب دارم از این ببر بزرگتر سفید هم هست
  • عرفان خسروی پنجشنبه 15 تیر 1391 - 15:17:06
    27 2 پاسخ به این نظر
    البته با وجود دانشمندانی که ببر را جزء سگ‌سانان رده‌بندی کرده‌اند بنده حرفی برای گفتن ندارم. اما اگر از من بپرسند می‌گویم هرگز در طبیعت ببر و شیر چشمشان به هم نمی‌افتد. ببر در جنگل زندگی می‌کند و شیر در صحرا و قلمرو خود را نیز با ادرار و مدفوع علامت‌گذاری می‌کنند. به جز باغ‌وحش و البته در زمان‌های اخیر به دلیل تخریب زیست‌گاه‌های طبیعی این دو حیوان مایل نیستند از زیست‌گاه طبیعی خود خارج شده و چشم در چشم هم دیگر شوند. حتی در ایران و هند که هم ببر زندگی می‌کرده و هم شیر هرگز چنین برخوردی گزارش نشده است. تقصیر از خبرآنلاین است که خبرها را به سبک زرد کار می‌کند و اهمیتی به جزئیات علمی نمی‌دهد. قدم آن‌هایی که ببر را جزء سگ‌سانان رده‌بندی کردند روی چشم خبرآنلاین!
  • حامد چهارشنبه 21 تیر 1391 - 05:21:26
    16 3 پاسخ به این نظر
    شیره انگار معتاده!
  • p-m چهارشنبه 4 مرداد 1391 - 23:59:31
    10 1 پاسخ به این نظر
    خیلی خیلی مزخرف بووووووووووووود وهمش اشتباه بوووووووووووووووووووود...................................
  • آرمان یکشنبه 22 مرداد 1391 - 03:38:31
    17 5 پاسخ به این نظر
    ببر ها نباید منقرض بشن و این لقبو به نا حق به شیر دادند ببر ها قوی ترند 100 در 100
    • بدون نام پنجشنبه 26 اردیبهشت 1392 - 21:42:07
      3 2
      دمت گرم
  • طاها پنجشنبه 17 اسفند 1391 - 05:16:56
    10 5 پاسخ به این نظر
    اقا در واقعیت شیر5 /2 متر است یعنی از دم تا نک دماغ ولی ببر 3 متر است و سرعت پنجه زدن ببر بیشتر از شیر است وقدرت ارواره ی ببر بیشتر است ولی سرعت دویدن شیر بیشتر از ببر است من خودم کلی کتاب درباره ی این موضوع مطالعه کردم و شیر کثیف است از اب بدش میاد ولی ببر هر صبح به رودخانه میرود و خود را تمیز میکند اخه مگه شیر به غیر از ان یال دیگر چی داره که شما هی میگین شیر شیر !!
  • بدون نام پنجشنبه 17 اسفند 1391 - 05:19:17
    2 1 پاسخ به این نظر
    :)
  • ببر شیر دندان شنبه 12 مرداد 1392 - 22:29:43
    4 5 پاسخ به این نظر
    همتون چرت نگین شیر به هر حال سلطان حیواناته چون غذایی که شکار می کنه از ببر بزرگ تره چون ببر گوزن زرد شکار می کنه اما شیر گوره خر شکار می کنه که پنج برابر گوزن زرده تازه شم من هر ویدیویی که در مبارزات این دو گربه سان می بینم همش شیر برنده است و نه ببر پس بنا بر این شیر قوی تر از ببره
    • jik شنبه 26 بهمن 1392 - 21:30:21
      3 0
      سلام.ببر به تنهایی میتونه بزرگ‍ترین بوفالوی جهان که بوفالوی هندیه رو شکار کنه همونی که دوستمون تو بالا فرمود وزنش1.5تنه.و همینطور سایر شکارهای ببر شامل خرس سیاه کروکودیل بچه فیل و بعضی وقتهاهم کرگدن البته در مورد ببر سیبری باید خرس بزرگ‍ قهوه ای روسیه رو هم بگم که چند درصد از غذای ببر رو تشکیل میده.در حالیکه شیر به سختی و بصورت گ‍له ای میتونن یک بوفالوی900 کیلویی آفریقایی رو شکار کنن تازه من فیلمهایی دیدم که یک بوفالو شیر نر و شیر ماده کشته یه فیلم دی‍گه هم دیدم که دوتا شیر ماده از یک گ‍راز میترسیدن.من اینارو تو سایت آپارت دیدم.
    • saeed شنبه 26 بهمن 1392 - 22:12:38
      5 0
      راستی منم مثل شما فیلمهای نبرد این دو حیوان رو دیدم و تو شرایط مساوی و نامساوی به نفع شیر همیشه ببر پیروز میدان بوده.من شک دارم که شما فیلم مبارزه های این دو حیوان رو دیده باشین چون اگه دیده بودین این حرفو نمیزدین.
  • سما سه شنبه 22 مرداد 1392 - 09:20:02
    3 2 پاسخ به این نظر
    از عکس ببر سفید ممنون ببرها رو بیشتر از شیرها دوست دارم !
  • سما سه شنبه 22 مرداد 1392 - 10:21:26
    2 3 پاسخ به این نظر
    ببرها خشگلتر از شیرهان .
  • شاهرخ چهارشنبه 13 شهریور 1392 - 06:29:55
    6 1 پاسخ به این نظر
    هر دو زیبا وقدرتمند هستند .اما ببر یه چیز دیگه ست...قوی-زیبا- و با شکوه
  • محمد جمعه 15 آذر 1392 - 20:28:13
    0 4 پاسخ به این نظر
    همون طوری که میبینید این ببر سفید جهش یافتس اما شیره معمولی هست، چرا ببر سفیدو با یک شیر سفید که کمیاب ترم هست مقایسه نمیکنید!
  • زیست شناس یکشنبه 17 آذر 1392 - 14:47:23
    4 2 پاسخ به این نظر
    من که فکر می کنم خرس جزو ببرسانانه3 . من که فکر می کنم گربه جزو سگسانانه - شیر هم جزو پرندگانه چون فلس داره-
  • حسین چهارشنبه 27 آذر 1392 - 01:35:16
    1 5 پاسخ به این نظر
    بنظرمن شیر از ببر قوی تره ، البته نه تنها از ببر بلکه از تمام حیوانات روی خشکی قوی تر و باهوش تره ، براهمینم یک دنیا لقب سلطان حیوانات رو به شیر دادن نه به ببر
  • امير دوشنبه 2 دی 1392 - 15:45:56
    0 4 پاسخ به این نظر
    فقط شيرشيرقوي ترين ببر زورش به موش مرسسسسسسسسسسه
  • نادر جمعه 20 دی 1392 - 15:34:54
    2 1 پاسخ به این نظر
    تحلیلتون بسیار ضعیف بود
    • سمیرا دوشنبه 7 بهمن 1392 - 19:10:39
      0 3
      آقا نادر شما دانشمندین ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • سمیرا دوشنبه 7 بهمن 1392 - 19:03:35
    1 3 پاسخ به این نظر
    می خواهاااااااااااااااااااااااام ببر سفیدووو
  • سمیرا دوشنبه 7 بهمن 1392 - 19:14:08
    1 3 پاسخ به این نظر
    خیلی قشنگ بود مرسیییییییییییییییییییییییی
  • حميد جمعه 9 اسفند 1392 - 14:25:47
    2 3 پاسخ به این نظر
    به نظر من ببر از شير قوي تره
  • ببر چهارشنبه 14 خرداد 1393 - 15:01:45
    0 0 پاسخ به این نظر
    به من ربطي نداره پش من نظر نمىدم
  • دوستی ببر و شیر سه شنبه 20 خرداد 1393 - 03:53:41
    0 0 پاسخ به این نظر
    دوستانه ببر و شیر بیاید باهم اشتی کنید
  • من دوشنبه 23 تیر 1393 - 14:59:17
    0 0 پاسخ به این نظر
    ببرقویتره
ارسال نظر:
  • 0/700
  • قوانین ارسال نظر
نقل مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.