+ A - چهارشنبه 14 تیر 1391 - 10:29:00 چاپ
امتیاز به مطلب 243 نفر

از توان موشکی ایران چه می‌دانید؟ / اینفوگرافیک

دانش > فناوری - رزمایش موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی این روزها نگاه‌های بسیاری را متوجه توان موشکی ایران کرده است. اما دقیقا چه موشک‌های زمین به هوایی در زرادخانه دفاعی ایران وجود دارند؟

محمدحسین جهان‌پناه: توان موشکی جمهوری اسلامی در سال‌های اخیر یکی از بحث‌برانگیزترین موضوعات مورد توجه بسیاری از مطبوعات دنیا در خاورمیانه بوده و هست. در طول سه دهه گذشته نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران توجه زیادی را معطوف گسترش توان موشکی خود کرده‌اند.

در این میان، خانواده موشک‌های شهاب کمتر از 24 سال پیش با ساخته شدن موشک شهاب1 بر مبنای موشک‌های اسکاد روسی به عنوان نخستین تجربه تمام عیار ایران، خط شروع تولید موشک‌های بالستیک بومی ایرانی به شمار می‌روند. در سال‌های بعد انواع متنوعی از موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد و میان‌برد برای افزایش توان بازدارندگی ایران توسعه پیدا کرد. در جدول زیر می‌توانید نام و مشخصات کلی موشک‌های بالستیک ایرانی را پیدا کنید. صدالبته که بسیاری از اطلاعات این موشک‌ها همچنان اعلام‌نشده باقی مانده است.

نام
نوع
سوخت
برد
زلزال 1/2/3
کوتاه برد / توپخانه
مایع
125-400 کیلومتر
فاتح 110
کوتاه برد
جامد
300 کیلومتر
شهاب 1
کوتاه برد
مایع
300 کیلومتر
تندر68 / قادر
کوتاه برد
مایع
400 کیلومتر
شهاب 2
کوتاه برد
مایع
700-500 کیلومتر
شهاب 3/دی
میان برد
مایع / جامد
1930 کیلومتر
فجر 3
میان برد
مایع
1500 - 2000 کیلومتر
قادر110/ شهاب3 آ / عاشورا
میان برد
مایع / جامد
1800- 2000 کیلومتر
سجیل
میان برد
جامد
2000- 2500 کیلومتر

 

5353

کلید واژه ها: فناوری - فناوری نظامی - رزمایش -
مطالب مرتبط
نظرات 122
  • بدون نام چهارشنبه 14 تیر 1391 - 11:57:46
    327 38 پاسخ به این نظر
    در مورد سرعت و نوع پوشش که باعث رادار گریز بودن هم می شه و البته توان رهگیری ناتو، اسرایل و آمریکا هم اینفو گرافی کنید!؟
    • بدون نام چهارشنبه 14 تیر 1391 - 13:15:09
      104 300
      تا شما رو داریم نیاز به دشمن نداریم گیریم مسئولین ما در مدیریت اقتصادی ضعیف اما اجنبی پرستی همیشه در بین ایرانیان مذموم بوده در حالی که مردم ما سنگین ترین فشار ها رو تحمل میکنن شما دنبال بالا بردن روحیه دشمن هستین ........ متاسفم
    • بدون نام چهارشنبه 14 تیر 1391 - 13:52:03
      31 191
      با اين تيتر كلي اطلاعات به دوست و دشمن داده شده حالا به نظر شما درسته كه اطلاعات ريز هم فاش بشه؟
    • بدون نام چهارشنبه 14 تیر 1391 - 14:14:27
      70 156
      ای بابا پس چرا اسراییلو نمی زنن اگه اینقدر برد داره؟؟؟
    • بدون نام چهارشنبه 14 تیر 1391 - 15:24:11
      133 23
      نمیدونم چرا بعضی خبر ها رو همه سایتها با یک عنوان روی خروجی شون بردن!!!؟؟؟ ظاهرا این خبر ها و مقاله ها از طریق یک نهادی و به صورت اجباری به خبر گذاری ها اعلام میشه و مجبور هستن بذارن تو سایت!
    • آبدارچي سياسي چهارشنبه 14 تیر 1391 - 17:11:10
      45 129
      ببينم تا حالا پشه رفته تو گوشت ؟ اوني كه الان توي پنتاگون نشته و براي من و تو داره برنامه ميچينه از يه بچه شش ساله شيعه هم ميترسه چه برسه كه موشك هم داشته باشند. راستي نگفتي اين امريكا و اسرائيل كه ايران رو مركز بدبختيشون در دنيا مي دونن چرا تا حالا به اين كشور حمله نكردند ؟ نكنه كه اونهايي كه تو فيلما ميبيني براي بزدلها ساخته شده كه اونها رو بترسونن ؟
    • احمد چهارشنبه 14 تیر 1391 - 20:38:52
      61 30
      دوست عزیز اگه به منفی -مثبت ها نگاه کنی میبینی که متاسفانه اجنبی پرستی دیگه برای بعضی ها مذموم نیست. میگی نه ؟ واسه کامنت من بشمار!
    • بدون نام پنجشنبه 15 تیر 1391 - 00:14:17
      101 13
      کره شمالی هم بمب اتمی داره ولی مردمش دارن از قحطی میمیرن!
    • بدون نام پنجشنبه 15 تیر 1391 - 04:21:40
      42 10
      اینکه کل دنیا با ما سر لجه ناشی از قدرت کم یا زیاد نظامی نیست.... مثلا وقتی چین لحن منفعت طلبانه ای در مواضع سیاسی و اقتصادی خودش داره، شعار مرگ و آرزوی نابودی دیگر کشورها را نمیکنه. هر وقت یاد گرفتیم به شیوه زندگی و اداره کشورهای دیگه احترام بگذاریم، آنها هم به ما احترام خواهند گذاشت.
  • محمدرضا چهارشنبه 14 تیر 1391 - 12:20:29
    131 12 پاسخ به این نظر
    اونی که باهاش میریم فضا رو از قلم انداختی برد=3000 کیلومتر چون مرحله ای هست بلکن بیشتر هم بره
    • خورزوخان چهارشنبه 14 تیر 1391 - 12:50:35
      36 57
      آقاي محمدرضا اول متني كه مي خواي ارسال كني روچند باربخون كه غلط نداشته باشه !اخوي!!!!
  • محمدی چهارشنبه 14 تیر 1391 - 12:37:19
    153 199 پاسخ به این نظر
    توان ایرانی بیش از اینهاست امریکا و اسرائیل اگر جرات دارند ریسک کنند تا با دادن تمامی زندگیشان قدرت ایرانی و مسلمانان ایرانی را تجربه کنند تجربه ای با تاوانی تاریخی در بشریت ما ایرانی هستیم و ما ایرانی مسلمانیم
    • بدون نام چهارشنبه 14 تیر 1391 - 18:17:33
      36 24
      مسلمان
    • بدون نام چهارشنبه 14 تیر 1391 - 18:22:07
      116 34
      پس بگو پول نفت کجا میره
  • رضا چهارشنبه 14 تیر 1391 - 13:30:41
    116 165 پاسخ به این نظر
    اینا که چیزی نیست برای ایران ... هر کی جرات داره یه نگاه چپ به این سرزمین بکنه تازه ایران دستش رو ، رو میکنه قرار نیست همه ی اسرار نظامی رو که لو بدن . این موشک ها برای این در حد ترسوندن این سگ های آمریکایی و اسرائیلی هستش و گرنه اگه می خوان اصلی هاش رو ببنن یه غلط اضافی بکنن تا بهشون نشون بدیم ... این فقط یه آتش بازی کوچیک بود برای نیمه شعبان . . . اللهم عجل لولیک الفرج ...
    • مجتبی شنبه 4 آذر 1391 - 14:22:19
      5 4
      من با این نظر کاملا موافقم امریکا از فروش صلاح دارامد کسب میکنه ولی ایران اطلاعات نظامی که بومی خود ایرانه فاش نمیکنه به نظر من شکست عجیبی امرکا از ایران میخوره و روسیه و چین چون تا حدودی از قدرت ایران اگاه شدند طرف ایران هستند همیشه
  • حسین چهارشنبه 14 تیر 1391 - 13:35:32
    147 49 پاسخ به این نظر
    درود بر فرزندان غیور ایران زمین روح شهدای اقتدار شاد
  • بدون نام چهارشنبه 14 تیر 1391 - 13:44:16
    197 50 پاسخ به این نظر
    برد زیاد دلیل بر خوب بودن موشک نیست
    • بدون نام چهارشنبه 14 تیر 1391 - 16:16:34
      54 91
      حالا ميگي چي كار كنيم شما مدرك نظاميتون رو از كجا گرفتين دكتر؟
    • آبدارچي سياسي چهارشنبه 14 تیر 1391 - 17:13:47
      30 62
      ميدوني سوخت جامد براي يك موشك چند تني يعني چي ؟ راستي تا حالا اسم موشك رادار زن به گوشت خورده بود ؟
  • بدون نام چهارشنبه 14 تیر 1391 - 14:00:55
    196 21 پاسخ به این نظر
    خيلي خوبه كه ما از توان كشور عزيزمون مطلع باشيم اما ميشه در مورد توان مشكي امريكا و اسرائيل هم مطلب كار كنيد؟!
    • بدون نام چهارشنبه 14 تیر 1391 - 19:07:12
      63 80
      جنگ 33 روزه را فراموش کردی ؟! ارتش اسرائیل از یک گروه (نه یک کشور) به نام حزب الله شکست خورد. الا ان حزب الله هم الغالبون.
  • به دنبال اميد چهارشنبه 14 تیر 1391 - 14:01:12
    121 42 پاسخ به این نظر
    اين سجيل بود كه "اميد" رو برد فضا؟!!!! راستي اميدمون هم كه رفت و نااميد شديم! شما ميدونين كي نااميد شديم؟
    • بدون نام چهارشنبه 14 تیر 1391 - 15:03:25
      59 45
      خدا امیدتو نا امید نکنه یک سری به دکتر بزن
    • بدون نام چهارشنبه 14 تیر 1391 - 15:29:00
      67 65
      دوست عزیز 250 کیلومتر فضا نیست! الان این موشک ها رو تقریبا کمی کمتر در امریکا دانش اموزان برای تحقیق در دروس دبیرستان به اسمان میفرستن!
    • نصیر چهارشنبه 14 تیر 1391 - 22:00:12
      16 5
      امید 2 ماه کاملآ موفق در فضا داشت عمر مداری یه نانو ماهواره پسیو در مدار 200 کیلومتر بیش از این نیست..
    • بدون نام چهارشنبه 14 تیر 1391 - 22:06:29
      40 30
      مذخرف نگو.....بالای 100 کیلومتر فضاست........بویی از علم در این حرف ها نیست 99% دانش آموزان امریکایی که هیچ 90% دانشجویان امریکا هم موشک فضایی نمی سازند.... احتمالا موشک های دست ساز و چند استثنا رو تحت تاثیر بزرگ نمایی رسانه های غرب زده شما رو دچار ای توهم کرده..
    • بدون نام پنجشنبه 15 تیر 1391 - 00:18:37
      41 11
      شما که بوی علم و ادب همه سخنان گهربارت را فرا گرفته کاش واژه "مزخرف" را درست می نوشتی.
    • در جواب مذخرف!!! پنجشنبه 15 تیر 1391 - 04:26:17
      26 3
      ببینید قرار نیست دانشجو یا دانش آموزی که رشته اش ربطی به این مسائل نداره! بره موشک بسازه مثل ایران که نیست هر کی هر کاری بکنه! در ضمن در مقابل مدار ژئو که ماهواره های مخابراتی در اون قرار دارن! و در واقع مکانشون ثابته! فاصلشون از زمین 36000 کیلومتره که در مقابل 200 کیلومتره تکنسین های ما 180 برابره! میتونید برای مقایسه دور کره زمین رو که در استوا تقریبا 40075 کیلومتره! با فاصله تهران تا قم رو در نظر بگیرید! از هر کسی که فکر میکنی میدونه مشورت کن مطمئن باش مودب تر خواهی شد!
  • بدون نام چهارشنبه 14 تیر 1391 - 14:13:08
    175 51 پاسخ به این نظر
    اصلا شما بگو قاره پیما...شما اصلا چیزی در مورد سیستم سپر موشکی میدونید یعنی قبل از اینکه این موشک های عزیمان که با این همه هزینه تولید می شود به هدف بخورد روی هوا توسط سیستم سپر موشکی می ترکد و منهدم میشود...به جای این موشک بازیها بیایید بشینید و به توافق برسید شاید اوضاع و احوالمان بهتر شود و نون و مرغم ارزون بشود
    • بدون نام چهارشنبه 14 تیر 1391 - 18:31:27
      32 4
      برای عبور از سپر موشکی یا انهدام کردن خود سپر هم راه کار موجود هستش ولی اینی که میگی توافق حرف حق الان ایران باید بهشت روی زمین میشد
    • بدون نام چهارشنبه 14 تیر 1391 - 21:04:47
      32 70
      همانطور که آرکیو 170 رو نشوندیم مطمئن باشید از سپر موشکی هم لایی میکشیم.
  • مهم نيست چهارشنبه 14 تیر 1391 - 14:13:24
    186 22 پاسخ به این نظر
    سلام به همه، ساختن موشك و تجهيزات نظامي اصلا نشانگر پيشرفت يك كشور نيست مثلا روسيه در مقابل آلمان، روسيه چه گلي به سر ملتش زده يا كره‌ي شمالي يا ..... بنابراين خوشحالي ملت وقتيه كه نظام اقتصادي ما درست تصميم بگيره، مديريت ما درست كار كنه و افراد خبره داشته باشه، و مايحتاج مردم اينقدر گرون نشه، و نسلهاي آينده مد نظر باشند و اين شعار ما براي محيط زيست و ثروتهاي ملي مثل نفت، معادن و .... باشه : اين ثروتي نيست كه ما به نسل آينده واگذار ميكنيم بلكه اينها رو از نسل آينده به امانت قرض ميگيريم، اگه اين پيام پخش نشه يعني اين خبرگزاري يا ترسو هست و به رسالت اصليش پايبند نيست يا از رانتهايي استفاده ميكنه كه بايد هواي اون رو داشته باشه
    • بدون نام چهارشنبه 14 تیر 1391 - 15:26:26
      42 9
      احسنت! ولی ظاهرا سربازان سایبری به این خبر حمله از پیش هماهنگ شده کردن!
    • بدون نام چهارشنبه 14 تیر 1391 - 15:38:36
      12 48
      بدست آوردن تکنولوژی رو چی اسم روش میگذاری؟
    • بدون نام چهارشنبه 14 تیر 1391 - 16:20:01
      44 43
      عزيم براي امنيت كشور اينا لازمه ما كي ميخوايم ياد بگيريم كه همه چي رو به هم وصل نكنيم الان امريكا با اون اقتصاد وحشتناكش بدون ارتشش هيچه چون كشوري كه امنيست نداشته باشه هيچيش پيشرفت نميكنه
    • علی چهارشنبه 14 تیر 1391 - 17:14:26
      29 13
      عزیز همون المانی که میگی تجهیزات فوق پیشرفته و سامانه های دفاع موشکی بسیار قوی میسازه و یکی از بهترین تانک های دنیا به اسم لئوپارد رو در اختیار داره. شوروی به خاطر نظامی متلاشی نشد به خاطر فلسفه مارکسیسم که به هیچ کس جز دولت اجازه مالکیت نمیداد باعث نابودی شوروی شد، وقتی کشاورز رو زمینی بیگاری کنه که از اول تا اخرش نه صاحب زمینشه نه صاحب خونشه نه صاحب محصول تولیدیشه چقدر مدت برات کار میکنه؟
  • رضا چهارشنبه 14 تیر 1391 - 14:25:06
    17 6 پاسخ به این نظر
    حدود بیان شده، از سر حدهای مرزی تقریب زده شده است؟
  • غیره چهارشنبه 14 تیر 1391 - 14:25:33
    123 14 پاسخ به این نظر
    تنها چیزی که من میدونم اینه که به توان معیشتی مردم کمکی نمیکنه
  • محسن چهارشنبه 14 تیر 1391 - 14:28:41
    67 114 پاسخ به این نظر
    امريكا يها خيلي از ايرانيها مي ترسن و ترسشون بخاطر تجهيزات ايران نيست بلكه بخاطر همبستگي و وحدت بين مردمش هست ... پس نزاريد وحدتمون كم بشه امريكا هيچ غلطي نميتونه بكنه
    • بدون نام چهارشنبه 14 تیر 1391 - 15:20:10
      94 18
      از پرچمت معلومه !!!
    • khodagzeal چهارشنبه 14 تیر 1391 - 22:49:33
      25 7
      vaghean az par chmesh malomea
    • بدون نام پنجشنبه 15 تیر 1391 - 00:20:24
      24 13
      امریکا هیچ غلطی بجز کارهای زیر نتونسته بکنه در تگنا قراردادن اقتصادی ملت ایران ...
  • محمود چهارشنبه 14 تیر 1391 - 14:49:18
    74 153 پاسخ به این نظر
    خاک توی سروطن فروشانی که سنگ دشمن به سینه میزنند وازپیشرفت موشکی کشور ناراضی هستن
    • بدون نام چهارشنبه 14 تیر 1391 - 15:25:05
      95 31
      یادت باشه این هم مثل پیکان پیشرفت ما نیست بلکه تکنولوژی 60 سال قبل انگلیس بود!
    • بدون نام چهارشنبه 14 تیر 1391 - 15:32:09
      101 22
      خاک تو سر امثال تو که خودتو عقل کل فرض می کنید اگر کسی توان دشمن را هم در نظر بگیره وطن فروشه !!!! شما می دونید تو جنگ شش روزه اعراب و اسرائیل هواپیماهای جمال عبدالناصر که اینهمه روش حساب کرده بودند قبل از اینکه پرواز کنند همشون تو آشیانه هاشون منهدم شدند!!!! چون اونها بدون در نظر گرفتن توان دشمن حمله کرده بودند.
    • بدون نام چهارشنبه 14 تیر 1391 - 15:50:58
      72 15
      برادر به فکر نون باش که خربزه آب است
    • بدون نام چهارشنبه 14 تیر 1391 - 15:52:13
      88 14
      حالا یعنی با این موشکها قیمت دلار میاد پایین؟
    • بدون نام چهارشنبه 14 تیر 1391 - 16:34:59
      104 15
      درود بر شما جناب محمود خان وطن پرست ........مرغ کیلوی چند؟گوشت کیلوی چند؟ اشتغال به چکارمون هست؟ تورم چیه؟ مسکن میخوای چیکار؟ موشک ایرانی رو عشقه........
    • بدون نام چهارشنبه 14 تیر 1391 - 18:55:58
      35 2
      دشمن دانا بلندت میکند، بر زمینت میزند نادان دوست...
  • بدون نام چهارشنبه 14 تیر 1391 - 14:52:44
    49 89 پاسخ به این نظر
    در موارد اقتصادی باید انتقاد بشه و حق هم هست و دولتمردان باید به خواست مردم گردن بنهند اما وقتی پای امنیت و غرور ملی در بین باشه نمیدونم به وجود آوردن فضای منفی در کامنتها چه توجیهی داره؟
    • بدون نام چهارشنبه 14 تیر 1391 - 15:25:40
      82 18
      میشه بگین غرور ملیییییییییییییییی!!! یعنی چی؟؟؟ غرور ملی به نفع کی؟؟؟؟؟؟
    • وحید چهارشنبه 14 تیر 1391 - 15:28:02
      57 15
      آقا یا خانم محترم از نظر شما تو کشور فقط مشکلات اقتصادی هست؟ مشکل دیگه ای نداریم؟
    • vhl پنجشنبه 27 مهر 1391 - 18:23:16
      2 1
      نشستی اونجا بهت خوش میگذره ها ! اونوقت میای برای ما نصیحت صادر می کنی!
  • حسن کوچک چهارشنبه 14 تیر 1391 - 15:27:36
    52 3 پاسخ به این نظر
    دشمن دانا به از نادان دوست، دشمن دانا بلندت میکند، بر زمینت میزند نادان دوست...
  • بدون نام چهارشنبه 14 تیر 1391 - 15:32:54
    78 4 پاسخ به این نظر
    در اینکه باید از نظر نظامی قوی باشیم شکی نیست در آیه قرآن هم آمده است واعدو لهم ما استطعتم من قوه.... اما نکته خیلی خیلی مهم و اساسی که یکی از دوستان هم اشاره به اون کرده مسائل اقتصادی و رشد اقتصادی است. مثالی میزنم: وقتی یکی از انگشتان یا یکی از اعضاء بدن بیش از حد رشد کند و بقیه اعضاء نه، به این میگویند رشد نامتوازن یا uneven development این یعنی مثلا ما از نظر نظامی یا فلان علم خیلی پیشرفت میکنیم اما در اقتصاد کمیتمان لنگ میزند. این اتفاقی بود که برای شوروی با آن هم عظمت افتاد. پس باید کشور عزیزمان ایران به صورت همگون و متعادل در همه زمینه های مختلف اقتصادی، سیاسی ، اجتماعی ، فرهنگی و غیره پیشرفت کند تا بتوان به آن یک کشور توسعه یافته و پیشرفته گفت. علت اینکه به برخی کشورهای غربی ، کشورها
  • بدون نام چهارشنبه 14 تیر 1391 - 15:38:13
    65 5 پاسخ به این نظر
    ادامه مطلب : علت اینکه به برخی کشورهای غربی ، کشورهای بسیار توسعه یافته the most developed countries میگویند همین مطلب است یعنی آنها آنقدر در همه زمینه ها از زیر ساختارها گرفته تا فرهنگ، اقتصاد، اخلاق و غیره رشد یافته اند و آنقدر پیشرفت کرده اند که دیگر نیازی به توسعه بیشتر ندارند. مثال در این زمینه آن است که این کشورها دیگر نیازی به نیروگاه، تاسیسات زیربنایی، زه کشی، جاده ، راه آهن ، تاسیسات آب و فاضلاب ، دانشگاه و غیره نداشته ، در اغلب زمینه های صنعتی و غیر صنعتی حرف اول را در دنیا میزنند. این مثالها فقط برای آمریکا و اروپای غربی نیست و ژاپن و حتی مالزی نیز در این رنج وسیع توسعه یافته می گنجند. باز بطور نمونه شما به تعطیلی نیروگاه های اتمی در آلمان دقت کنید و ....
    • مهدی چهارشنبه 14 تیر 1391 - 20:41:36
      29 4
      دمت گرم حرفات کاملا بجا و صحیح بود نشانه قدرت کشور توسعه یافتگی در همه زمینه ها می باشد از اقتصادی گرفته تا صنعتی علمی و تکنولوژیکی و نه فقط نظامی حالا خود دوستان هم فکر می کنم قبول داشته باشند که شوروی هم از لحاظ نظامی و جاسوسی ابرقدرت بود ولی ایا اون همه سلاح و قدرت نظامی و قدرت جاسوسی به دردش خورد ایا از فروپاشی نجات پیدا کرد؟ یا همین کره شمالی در حالی ارتشش به قول خودشون بمب اتمی ازمایش می کنه و موشک دوربرد شلیک می کنه که مردمش از فقیر ترین و بدبخت ترین مردم جهان هستند و حتی در دوره ای به خاطر قحطی و گرسنگی هزاران نفر جان خودشون رو از دست دادند پس بهتره خودمون رو گول نزنیم در ضمن به قول یکی از دوستان برد زیاد دلیل بر قدرتمندی و توان نظامی بالا نیست
  • هیوا چهارشنبه 14 تیر 1391 - 16:02:00
    41 3 پاسخ به این نظر
    سلام ، لطفا بگید دقتشون چنده ، ...
    • گرون فروش چهارشنبه 14 تیر 1391 - 16:54:06
      45 5
      خيلي گرونه! :)
    • بدون نام پنجشنبه 15 تیر 1391 - 05:31:02
      7 3
      تو این اوضای خراب همه افتادن تو خرید و فروش!
    • بدون نام پنجشنبه 15 تیر 1391 - 05:32:39
      9 0
      با دلار 1226 تومنی میشه 2450 نومن با دلار 2000 تومنی میشه 4000 تومن قابل شما هم نداره!
    • adel یکشنبه 5 آذر 1391 - 19:07:55
      1 0
      واسه شما مجانییه.
  • حميد بهنام چهارشنبه 14 تیر 1391 - 16:05:06
    77 6 پاسخ به این نظر
    براي من خيلي عجيبه كه چرا ما اسم هاي ايراني براي ساخته هامون انتخاب نمي كنيم؟!!!!از صنايع نظامي گرفته تا تجهيزات فضايي و مخابراتي!!!!!!!تو رو به خدا براي اين موضوع كاري بكنين.خيلي مهمه...
  • enayat چهارشنبه 14 تیر 1391 - 16:27:31
    103 16 پاسخ به این نظر
    هروقت ما تونستیم لوازم یدکی هواپیما هایی رو که اروپا ۴۵ سال پیش تولید کرده و به ما فروخته تولید کنیم اون وقت قبول.
    • پیمان شنبه 11 آذر 1391 - 02:05:42
      2 2
      راست میگی .... دمت گرم
  • بدون نام چهارشنبه 14 تیر 1391 - 16:47:34
    41 20 پاسخ به این نظر
    بعضی از دوستان طوری برخورد میکنند که انگار تازه متولد شدند. هر کشوری وظیفه دارد توانمندیهای خود را تا جایی که به اطلاعات نظامی ان کشور نزد دشمن لطمه نزند برای تقویت روحیه مردم ابراز کند .بعد اگر قرار باشد هر که هر چه ساخت استفاده کند که تا کنون جهان چند بار زیر و رو شده بود اینها همه عوامل بازدارنده هستند .و نشاندهنده تلاش و کوشش جوانان با غیرت این مرز و بوم
    • بدون نام چهارشنبه 14 تیر 1391 - 16:55:15
      35 6
      با شما موافقم ولي "هلندم" ازين خبراست؟
    • بدون نام چهارشنبه 14 تیر 1391 - 19:23:18
      34 4
      زنده باد وی پی ان.
    • وطن پرست چهارشنبه 14 تیر 1391 - 21:22:09
      17 5
      قانون جرایم یارانه ای واسه شما ها جوانان غیور که نیست؟ حتما شما خودی هستی و واسه خودی ها مشکل نداره
  • بدون نام چهارشنبه 14 تیر 1391 - 16:57:21
    70 7 پاسخ به این نظر
    يك چيز جالب را متوجه شديد كلا پيشرفت ما همش تو فضا و اتم و ... كلا چيزيهايي كه نميشود براحتي ديد . راستي چرا؟؟؟؟؟؟
  • رضا چهارشنبه 14 تیر 1391 - 16:58:45
    41 8 پاسخ به این نظر
    اقدام در جهت خودکفایی نظامی به خصوص برای ما که تجربه 8 سال دفاع مقدس و تحریم خرید سلاح را داریم قابل تحسین است اما این موشکها عمدتاً بر اساس نمونه‌های سابق روسی و کره شمالی ساخته شده‌اند و چند دهه از فن‌آوری روز دور هستند.
    • محمد چهارشنبه 14 تیر 1391 - 23:39:44
      14 8
      ما کار گسترش فناوری موشکی را با خانواده موشکی اسکاد روسی که از کره شمالی و سوریه می رسید و بعدها یک موشک کوتاه برد کره ای که مبنای آن اسکاد بود آغاز کردیم . یک مقایسه کوچک بین اسکاد و امثال اون با سجیل یا قیام یا شهاب 3 آ و ماهواره برهای ما انجام بدید تا متوجه پیشرفت ما بشید مثال : در 5 سال گذشته بیش از 3 ماهواره را در مدارهای پایینی فضا قرار دادیم و سازمان ناسا هم فعالیت اونها را تایید کرده کره 10 سال که هنوز در کف مشکلات بالستیک موشک های سوخت مایعش باقی مانده و تلاشهاش برای جاگذاری ماهواره ناکام بوده !! واقع بین باشید !
  • بی نام چهارشنبه 14 تیر 1391 - 17:06:40
    70 12 پاسخ به این نظر
    گرانی تورم بی کاری فقر و..........................................اینها بردشون چه قدره.شاید تو این این قبیل مسائل ما از همه قویتر باشیم
  • بدون نام چهارشنبه 14 تیر 1391 - 17:12:20
    57 9 پاسخ به این نظر
    یه چند تا دیگه هوا کنید بچه مدرسه ای ها ببینن لذت ببرن ترجیحا یه جایی باشه تو پارکی جایی که یه ذره سرگرم بشیم با تشکر
    • بدون نام چهارشنبه 14 تیر 1391 - 21:35:31
      17 5
      دمت گرم یک میلیون!
  • بدون نام چهارشنبه 14 تیر 1391 - 17:21:51
    81 11 پاسخ به این نظر
    مردم دارند از گرسنگی و فقر می میرند و شما توان موشکی ما را به رخ می کشید؟ به کره شمالی می خندیم...
  • احمد چهارشنبه 14 تیر 1391 - 17:50:20
    55 6 پاسخ به این نظر
    امید وارم تو ایران دیگه جنگ نشه.
  • Sajjad چهارشنبه 14 تیر 1391 - 18:18:09
    12 29 پاسخ به این نظر
    بهتر نبود بجاي اسرائيل٠ فلسطين رو مينوشتيد؟؟
    • بدون نام پنجشنبه 15 تیر 1391 - 04:29:07
      21 6
      اقا مگه اسرائیلی ها از زمان یوسف پیامبر در این سرزمین ساکن نبودن؟!!! قوم بنی اسرائیل دیگه؟!
  • علی حق گو چهارشنبه 14 تیر 1391 - 18:34:02
    13 38 پاسخ به این نظر
    دوستان خدا رو شکر کنید اگر گرانی هست ولی امنیت داریم الان تمام دنیا نا امن شده اگه بنزین ونان گران شده عیبی نداره لااقل دلمون خوش که هست شما تو بیابون یک کیسه پول دارید ولی تشنه هستید حاضرید همه پولتون بدید واسه یک جرعه اب
  • بدون نام چهارشنبه 14 تیر 1391 - 19:11:05
    43 11 پاسخ به این نظر
    مثل این می مونه که خونواده ای غذا نداشته باشن بخورن پدر خونواده بیاد در حالی که فریزر خریده باشه خنده داره بخدا
  • حسين چهارشنبه 14 تیر 1391 - 19:40:21
    45 9 پاسخ به این نظر
    از ناتواني اقتصادي مردم ايران چه ميدانيد ؟!!!!
    • adel یکشنبه 5 آذر 1391 - 19:14:35
      2 0
      تو که اونوری حرف از ایران نزن.
  • بدون نام چهارشنبه 14 تیر 1391 - 19:53:55
    41 12 پاسخ به این نظر
    مردم دارند از گرسنگی و فقر می میرند و شما توان موشکی ما را به رخ می کشید؟
  • بدون نام چهارشنبه 14 تیر 1391 - 20:11:04
    45 10 پاسخ به این نظر
    بجای هزینه‌های گزاف میلیارد دلاری برای ساخت موشک به نظر من سرمایه گذاری کردن روی نیروی انسانی کشور، افزایش قدرت اقتصادی و متحد کردن مردم برای پیشرفت علمی و اقتصادی نتیجه بهتری میده! این روش مال 1000 سال پیشه، الان با قدرت اقتصادی و علمی میشه بدون جنگ همه دنیارو گرفت...افسوس...
    • بدون نام چهارشنبه 14 تیر 1391 - 23:46:34
      18 42
      میشه مثال بیارید ؟؟؟!! بدون نام عزیز از صدقه سر همین موشکهاست که الان داری اینجا با خیال راحت فرافکنی می کنی ! واقع بین باش با وجود این همه تحریم وضع ما اینه ولی اروپا و آمریکا که تحریم نیستن حالا وضعشون خیلی بهشته ؟؟!این همه دم از کوتاه آمدن می زنید که چی ؟ از چی کوتاه بیایم ؟ چرا کوتاه بیایم ؟ به خدا حق گرفتنی است نه دادنی اگر سختی نباشه که آسودگی معنا نخواهد داشت اگر قبول کنیم وعده خدای بزرگ حتمی است همه چی حله ! ان مع العسر یسرا
    • بدون نام پنجشنبه 15 تیر 1391 - 00:09:31
      12 10
      مثال دورا ن خاتمی که همین الان داری تو ذهنت هزار توجیه برای رد کردنش پیدا میکنی اقای صدقه سر یه کم محترم
    • بدون نام پنجشنبه 15 تیر 1391 - 05:36:52
      22 2
      آقای بدون نام با پرچم Europe از پرچم vpn شما مشخص است که الان چقدر آزادی داری !
  • خودم چهارشنبه 14 تیر 1391 - 20:34:16
    47 14 پاسخ به این نظر
    مشکلات و گرفتاریهای کشورما بااین چیزها حل نمیشود. کمی تدبیرلازم است.
    • بدون نام پنجشنبه 15 تیر 1391 - 04:28:38
      30 3
      ببین عزیزم امثال همینایی که منفی میزنند در اداره کشور هم دستی دارند. خدای من واقعا یعنی آدم هایی هستند که فکر میکنند مشکلات سیاسی ایران با رزمایش و موشک درست میشه. عزیزان این نفتی که از ما میخریدند را دیگر نمیخواهند بخرند. این نفت برای غرب حیاتی است ولی ما فوقش بسوزونیمش خودمونو گرم کنیم یا از تکنولوژی دست چندم وارداتی مثل پراید و پیکان استفاده کنیم. از سیستم فاضلاب و تسویه گرفته تا همین کامپیوتر از غرب اومده، کمی احترام و رعایت ادب هم خوبه به خدا. بعد اون دوستومون از کلمه "اجنبی" استفاده میکنه انگار فحشی چیزی است. انگار نه انگار اکثر رفاه مان را مدیون تکنولوژی غرب هستیم که به تدریح از سال 1300 خورشیدی وارد کشور شد. از نظر ایشون هر کی عقلش سر جاش باشه اجنبی پرسته. خدایا خودت کمک کن.
  • آذر آبادگانی چهارشنبه 14 تیر 1391 - 20:55:34
    39 22 پاسخ به این نظر
    کمترین هزینه ساخت این موشکها میلیاردها تومان خرج داره و به گفته مسئولین حجم توصیف ناپذیری از این موشکها را دارا می باشیم که دیگر مراقبت و نگهداری آنها نیز مشکل و متعاقباً هزینه های سنگینی هم خواهد داشت... به خدا قسم که درست نیست ...خبرآنلاین با نمایش این نظر ثابت میکنی که در انتشار خبر و نظر بی طرف هستی و سایت خبری قابل اعتمادی برای همه سلیقه ها هستی.
    • دانشجو سه شنبه 20 تیر 1391 - 17:22:06
      7 8
      چی درست نیست؟یعنی همین جوری وایسیم بیان به مازوربگن!!!! توان نظامی یکی ازاولویت های هرکشوریه.مشکل اقتصادی سرجای خودشه وبایدبابرنامه ریزی حل بشه ولی دلیل نمی شه که برای امنیت کشورهزینه ای خرج نشه...
  • بدون نام چهارشنبه 14 تیر 1391 - 22:03:14
    32 11 پاسخ به این نظر
    ... قدرت خدا از تمام بمب های اتمی و شیمیایی و میکروبی بیشتر است ..... برادران عزیز و ترسو پرده ها را کنار بزنید تا نور بیاید ....
  • بدون نام چهارشنبه 14 تیر 1391 - 23:37:16
    11 4 پاسخ به این نظر
    اقاجان همه شما از یک چیز غافلید ...
  • بدون نام پنجشنبه 15 تیر 1391 - 00:17:35
    17 37 پاسخ به این نظر
    آفرین بر سربازان گمنام امام زمان
    • بدون نام پنجشنبه 15 تیر 1391 - 19:37:43
      24 7
      چه ربطی داشت؟
  • آریا پنجشنبه 15 تیر 1391 - 01:12:04
    23 21 پاسخ به این نظر
    از نظرات و نمرات داده شده به نظرات، میتوان به رابطه عمیق شکم با میزان وطن پرستی و طرز فکر پی برد !
    • ب پنجشنبه 15 تیر 1391 - 03:10:19
      11 22
      آریا عالی بود استدلالت. جالبتر اینه که همه ی اینایی که کامنت گذاشتن در مورد اینکه پرداختن به شکم مهمترین چیز هست مشکلی در زمینه شکم ندارند( حدس میزنم) اما اینکه توجه به اقتصاد و اجتماع از موشک و موشک سازی مهمتره واضح هست. خیلی بیخردی هست که ما از ایران انتظار داشته باشیم اقتصادش مثل آمریکا آلمان و یا کشورهای مشابه اینها باشه. نظام طبق تئوری که بهش اعتقاد داره نمیتونه درآمد اقتصادی از سواحل شمال و جنوب (و کلا درآمد توریستی) داشته باشه. به نظرم نباید از انصاف دور بود. آیا ما برای اینکه به پیشرفتگی آمریکا باشیم باید دقیقا مثل اونا بشیم یا بهش باج بدیم؟ فراموش کردید این کشور از اول تحریم بوده؟ این انسانیت هست که آمریکا قطعات و تکنولوژی هواپیمایی رو روی ما ببنده؟
  • ایریا پنجشنبه 15 تیر 1391 - 02:04:07
    13 4 پاسخ به این نظر
    دست خدا بالاتر است انان که همه چیز دارند جز تو را به سخره می گیرند انان را که هیچ ندارند جز تو را برای مقابله با دشمن همین منفی ده ها کافیند باور دارم که خدا شما منفی ده ها را بیشتر از ما مثبت ها دوست دارند بدانید که ما هم شما را دوست داریمد
  • 2x2 =2500 پنجشنبه 15 تیر 1391 - 05:27:25
    9 5 پاسخ به این نظر
    گفتم رد شم حیفم اومد یه نظر خالی نذارم
  • بدون نام پنجشنبه 15 تیر 1391 - 15:07:29
    22 9 پاسخ به این نظر
    این موشک ها را ضد مشوک اس 300و به راحتی مورد حدف و انهدام قرار داد
  • sam شنبه 17 تیر 1391 - 01:51:53
    18 3 پاسخ به این نظر
    خدا نكنه جنك بشه ...
  • راوي شنبه 17 تیر 1391 - 03:04:09
    12 1 پاسخ به این نظر
    ما غير از اين موشكها بايد سيستم پدافند هوايي و نيروي دريايي قوي داشته باشيم چون جنگ با ايران از طريق هوايي و دريايي خواهد بود
  • بدون نام یکشنبه 18 تیر 1391 - 17:27:34
    14 11 پاسخ به این نظر
    آدم ازبعضی اظهار نظر ها خیلی متاثر میشه ، دوستان ! اگر با حاکمیت مشکل دارید نباید غیر منصفانه به این دستاوردها نگاه کنید.این تجهیزات با هزاران تنگنا وخون دل ساخته می شوند.قابل توجه این دوستان باید عرض کنم موشک سجیل تنهاموشک بالستیک (موشکهای بالستیک چند برابر صوت سرعت دارند)نقطه زن میان برد دنیاست . موشکهای خیلی دقیق آمریکایی موشکهای کروز تاموهاوک هستند( که سرعتی زیر سرعت دارند) نه موشکهای بالستیک . درجنگ خلیج فارس پدافندهوایی عراق با توپهای ضدهوایی معمولی تعداد زیادی از آنها را قبل از برخود باهدف سرنگون کردند
  • خشايار یکشنبه 18 تیر 1391 - 18:42:45
    20 4 پاسخ به این نظر
    يه موشك درست كنين با برد بالا بزنه پدر گراني رو دراره
  • پدرام یکشنبه 18 تیر 1391 - 21:34:10
    15 7 پاسخ به این نظر
    دوستان عزیز بیاید کمی چشمهامون رو به روی حقیقت باز کنیم. گیرم ما دومین ابر قدرت نظامی دنیا...به فرض محال قدرت نظامی ما در حد شوروی باشه. شوروی آخرش به کجا رسید؟ قدرت در دنیای امروز یعنی اقتصاد. قدرت نظامی دیگه دورانش تموم شده. دوست عزیزی که فکر میکنی قدرت نظامی ایران چه حد بالاست. کافیه یه نگاهی به بودجه نظامی کشورهای دنیا بندازی. بودجه نظامی امریکا برابر با مجموع 17 تا کشور بعد از خودشه. فکر میکنی این بودجه عظیم کجا میره؟ یقین داشته باش اگه روزی پاش بیافته ارتشی با این بودجه سر سام آور سلاحهایی رو میکنه که در مخیله من و تو نمی گنجه. خبر آنلاین خواهشا نظرمو نمایش بده.
  • تهرانی یکشنبه 18 تیر 1391 - 22:29:44
    14 1 پاسخ به این نظر
    آقا من به قدرت این موشکها ایمان دارم. یکیش نصفه نیمه اونور تهران ترکید من اینور تهران تا یک ساعت گیج بودم. راست میگم بخدا.
    • بدون نام دوشنبه 19 تیر 1391 - 15:52:30
      7 0
      خيلي باحالي
  • علیرضا دوشنبه 19 تیر 1391 - 04:42:27
    19 4 پاسخ به این نظر
    به نظر من این قدرت نمایی لازمه و باید قدرتمند باشیم. ولی اصل زندگی یر روی این کره خاکی دوستی نه دشمنی! چرا ما با همه دنیا دشمنیم! و همه رو دشمن خودمون میدونیم! یه نگاهی به پادشاهی کوروش و.. بندازین. نظرتونو بگین لطفا؟
    • حسين دوشنبه 19 تیر 1391 - 13:52:54
      13 13
      ماباكي دشمنيم؟؟اوناماروتحريم مي كنند...اونادارن زورمي گن..ماباكسي دشمني نداريم.
    • reza سه شنبه 24 بهمن 1391 - 09:52:12
      2 0
      به نظر منم این قدرت نمایی لازمه . ما باید به همون دوران عظمت هخامنشی و ساسانی برگردیم ما ایرانی ها حقمون بیشتر از این حرفاست.زنده باد ایران...
  • ايران گرسنه دوشنبه 19 تیر 1391 - 15:51:20
    14 12 پاسخ به این نظر
    يه نگاه به مردم بندازيد كه پول گوشت و نون ندارن بخورن موشك يادتون ميره.هممونو سر كار گذاشتن.
  • بزغاله پنجشنبه 29 تیر 1391 - 16:16:13
    6 2 پاسخ به این نظر
    ماموشک هم احتیاج داریم و غذا هم و از همه مهمتر سیاست هم باید تحریم هایی که علیه ایران وضع می شود باید شکسته شود ....
  • احمد پنجشنبه 5 مرداد 1391 - 14:37:12
    6 5 پاسخ به این نظر
    ... وطن فروشانی که سنگ دشمن به سینه میزنند وازپیشرفت موشکی کشور ناراضی هستن
  • ایران جمعه 20 مرداد 1391 - 21:19:56
    7 0 پاسخ به این نظر
    اگه حتی اونا قدرتشون به اندازه ی تسخیر کل دنیا هم باشه ولی هیچ وقت به اندازه ی قدرت خدا نمی شه پس هموطنان خیالتان راحت که سایه ی خدا همیشه بالای سر کشور عزیزمون ایرانه.
  • بدون نام پنجشنبه 25 آبان 1391 - 20:16:14
    0 0 پاسخ به این نظر
    این خوب است اما خوبتر انست که امکانات خود را در جهت ساخت یک جامعه نمونه مبتنی بر ارزشهای اسلامی متمرکز کنیم تا جهان قرن 21 مقهور قدرت نرم ما شود زیا امروزه قدرت سخت مهم ولی اخرین اولویت در میان عناصر قدرت است غفلت از این مهم را میتوان حتی خیانت نامید هر چند نا خود اگاهانه باشد ...
  • Adel یکشنبه 5 آذر 1391 - 18:52:36
    1 2 پاسخ به این نظر
    داداشای من هیچ کس از توان موشکی ایران دقیق اطاع نداره جزِء خود دولت ایران اگه توان ایران اونقدر پایینه چرا چهار پنج تا ابر قدرت دنیا بهش حمله نمیکنند,ایران تمام پایگاه های آمریکا و اسراییل زیر نظر داره اگه یه موشک از پایگاه امریکا تو ترکیه یا تو فلسطین شلیک بشه ایران قول داد جنوب فلسطینو آزاد کنه حتما قدرتشو داره که حرفشو میزنه اسراییل هم خیلی وقته داره ایرانو تحدید میکنه اما همش حرف خالیه.
  • pouya سه شنبه 10 بهمن 1391 - 18:36:51
    2 1 پاسخ به این نظر
    با سلام من شخصا وقتی نتانیاهو ایران رو تهدید به حمله نظامی میکنه میخوام که با دستای خودم کل اسراییل رو نابود کنم به نظر من اسراییل در مقابل ایران عددی نیست مخوام اونا اینو بدونن که اون طوری که درجنگ عراق با دست خالی تا بغداد رفتیم تو اسراییل هم میریم
  • ایرانی شنبه 4 خرداد 1392 - 17:20:06
    0 3 پاسخ به این نظر
    هیچ کس حریف ما نمیشه
  • بی نام چهارشنبه 17 مهر 1392 - 14:56:14
    0 1 پاسخ به این نظر
    قدرت نظامی ایران نسبت به اقتصادش خوب است
  • پدرام نفیسی فر سه شنبه 23 مهر 1392 - 23:53:00
    0 1 پاسخ به این نظر
    تهديد شوخي بردار نيست بايد در ايران موشکي توليد شود که تا لوس آنجلس برود وقابليت حمل کلاهک هسته بزرگ داشته وغير قابل رهگيريي زدن باشد تا بتوانيم به دايره امن وقدرت بازدارنگي قابل قبول برسيم وگرنه در مفابل تهديد آمريکا بسيا ر آسيب پذير خواهيم و چون ما مثل آمريگا که پايکاه نظامي در اقيانوس ارام نداريم تا.... پس بايد براي تامين امنيت همچين موشکي بسازيم تا خطر رفع شود .وگرنه خطر بيخ گوشمان است.
ارسال نظر:
  • 0/700
  • قوانین ارسال نظر
نقل مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.