یکسال از تجزیۀ سودان می گذرد و امروز دو کشور مستقل به رغم منابع طبیعی فراوان با مشکلات عدیدۀ اقتصادی و اجتماعی روبرو هستند.

جمهوری سودان جنوبی یک سال پیش در چنین روزی(9 جولای 2011) از سودان جدا شد و متعاقب رفراندوم برگزار شده در 15 ژانویه 2011 اعلام استقلال کرد. به گزارش خبرآنلاین به نقل از ویکی پدیا سودان جنوبی نزدیک به 9 میلیون نفر جمعیت دارد و پایتخت آن جوبا است. این کشور در مقایسه با سودان شمالی از منابع طبیعی بیشتری برخوردار است. قرار گرفتن آن در مسیر چند رود پرآب از جمله نیل موقعیت مناسبی به سودان جنوبی در کشاورزی و تولید پنبه، گندم، نیشکر و موز داده است. این کشور همچنین دارای منابع طبیعی اعم از نفت، آهن، مس، طلا و نقره است.تولید نفت 80 درصد از اقتصاد جمهوری سودان جنوبی و 98% از درآمدهای دولت را تشکیل میدهد.
دو سودان در طول 40 سال اخیر دوباره درگیر جنگ خونینی شدند که خسارات سنگینی به این زیرساخت های کشور وارد آورد. جمهوری سودان جنوبی در 27 جولای 2011 به عنوان پنجاه و چهارمین عضو وارد اتحادیه آفریقا شد و در 18 آوریل 2012 به عنوان صد و هشتاد و هشتمین عضو صندوق بین المللی پول و بانک جهانی به این دو نهاد پیوست.
اما با گذشت یکسال از تجزیۀ سودان، دو کشور شمالی و جنوبی با مشکلات اقتصادی زیادی دست و پنجه نرم می کنند. به گزارش خبرآنلاین به نقل از وبسایت روزنامۀ گاردین متعاقب توقف تولید و استخراج نفت به دلیل بالا گرفتن اختلافات بر سر خطوط لولۀ نفتی، عملاً ضربۀ بزرگی به اقتصاد سودان جنوبی و شمالی وارد آمده است. با توجه به وابستگی بیش از اندازۀ سودان جنوبی به منابع نفتی، دولت همچنان در پرداخت هزینه ها و حتی دستمزد کارمندان دچار مشکل شده است. بحران اقتصادی گریبانگیر سودان شمالی نیز شده است؛ به گونه ای که عمرالبشیر، رئیس جمهور سودان برای کاهش هزینه های دولت، تعداد اعضای کابینه را از 31 به 236 نفر تقلیل داده و برنامه های ریاضتی دیگری نیز در راه است.

26349


 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 226728

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =