علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه در نشست مطبوعاتی مشترک با کوفی عنان، نماینده سازمان ملل و اتحادیه عرب در بحران سوریه به بررسی شرایط داخلی این کشور پرداختند.

به گزارش خبرآنلاین، وزیر امور خارجه در این نشست گفت: ایران همواره جزئی از راه‌حل بحران سوریه بوده است،‌ امیدواریم برخی کشورهایی که از این موضوع ناراحت هستند نیز به واقع جزئی از راه‌حل باشند. برخی کشورها نسبت به روند مثبتی که در پیش گرفته شده است، ناراحت هستند.
علی‌اکبر صالحی، تصریح کرد: از زمانی که آقای کوفی عنان در اینباره مسئولیت گرفته‌اند، تلاش کرده‌اند با اتخاذ مواضعی عادلانه و بی‌طرفانه و با پیشنهاد طرح شش ماده‌ای در جهت رفع بحران سوریه عمل کنند و در این راستا حرکت کنند. ایشان تا به امروز به تعهدی که داده‌اند، پایبند بوده‌‌اند و این بی‌طرفی‌شان موجبات خشم برخی کشورها شده است.
اهم سخنان علی اکبر صالحی در ادامه می آید:
·         از شخصیتی مانند جناب آقای کوفی عنان با پیشینه‌ای درخشان در سازمان ملل انتظار می‌رود که با صبر، تحمل و حوصله، این بار عظیم را به سلامت به مقصد برسانند و در جهت ثبات و امنیت منطقه اقدام جدی داشته باشند تا مردم سوریه و منطقه از این بحران تصنعی که ایجاد شده است، رهایی یابند.
·         قبل از آخرین نشست مربوط به کشورهای گروه تماس که در ژنو برگزار شد، با آقای کوفی عنان گفت‌وگوی تلفنی داشتیم که در آن مواضع خود را به طور شفاف بیان کردیم. وی هم گفت تلاش می‌کنند بحران سوریه را به صورت واقع‌گرایانه مدنظر قرار دهند و تجزیه و تحلیل کنند.
·         موضع ایران درباره سوریه کاملا روشن است. مردم سوریه مانند هر ملت دیگری حق برخورداری از حقوق اساسی و مدنی در یک جامعه را دارند، حق انتخابات آزاد، حق تعدد احزاب و آزادی، دموکراسی و استقلال از حقوق مردم سوریه است. مردم سوریه حق دارند که دولت‌هایشان فساد را از خود دور کنند که دولت سوریه و در راس آن آقای بشار اسد این قول را داده‌اند که تعهد را برای خود ایجاد کرده است که تمامی خواسته‌های مشروع مردم سوریه را لبیک بگوید و گام‌هایی نیز در این راستا برداشته‌اند.
·         متاسفانه دخالت‌های نابجای دیگران باعث شده که شرایط همچنان در سوریه بحرانی بماند، با وجود اینکه آقای بشار اسد اقدامات سازنده‌ای را در جهت تامین خواسته‌های مردم سوریه انجام داده است.
·         بدتر شدن شرایط یقینا در جهت منافع هیچ کشوری در منطقه نخواهد بود و توصیه ما به کشورهای منطقه این است که با احتیاط کامل به خصوص رسانه‌های جمعی منطقه عمل کنند که یک اقدام و تصمیم اشتباه ممکن است منجر به فاجعه‌ی دامن‌گیر در منطقه شود که نه به صلاح منطقه است و نه به صلاح جامعه بین‌المللی.
 
همچنین در این نشست خبری کوفی عنان نماینده سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه با بیان اینکه در ملاقاتش با علی‌اکبر صالحی وزیر امور خارجه گفت‌وگو‌های خوبی انجام شد، به نشست ژنو درباره موضوع سوریه اشاره کرد و گفت: این سفر را برای رسیدن به راه‌حلی درباره بحران سوریه انجام دادم.
گزیده سخنان کوفی عنان از این قرار است:
·         در روز قبل از برگزاری نشست ژنو با آقای صالحی تلفنی صحبت کردم و تصریح کردم پس از نشست به منطقه سفر خواهم کرد. روز گذشته در سوریه بودم و بحث‌های مفصلی با آقای بشار اسد انجام دادم، ما به دنبال حمایت و همکاری ایران هستیم تا در تلاش‌های خود موفق باشم و بتوانم این بحران را به صورت صلح‌آمیز حل کنم و همیشه در این مسوولیت مورد تشویق و همکاری وزیر خارجه و دولت جمهوری اسلامی ایران بوده‌ام و امیدوارم بتوانم همکاری‌ها را ادامه دهم تا بتوانیم مشکل را حل کنیم.
·         اگر ما تلاش واقعی انجام ندهیم این موضوع می‌تواند به صورت بحرانی توسعه پیدا کند و به کل منطقه کشیده شود؛ موضوعی که برای هیچ کدام از ما خوشآیند نیست؛ بنابراین باید با یکدیگر همکاری کنیم تا بتوانیم در سوریه صلح و ثبات به وجود آوریم.
·         ملل برای به پایان رساندن خشونت‌ها در سوریه تلاش زیادی انجام داده است. باید با تمام افرادی که سلاح در دست دارند گفت‌وگو کنیم می‌خواهیم تمام گروه‌های درگیر خشونت‌ها را پایان دهند. نباید آنها افراد غیرمسلح و ملت خود را بکشند.
·         خلع سلاح در پایان چنین منازعاتی بسیار مهم است. باید اقدماتی انجام شود که سلاح‌ها جمع‌آوری کنیم. دولت باید بتواند استفاده از سلاح‌های گرم را کنترل کند. باید یک دولت وجود داشته باشد که سلاح در
دست داشته باشد و آن دولت فعلی سوریه است، نه دیگر کشورها.
·         ایران نقش مثبتی را ایفا می‌کند. روند سیاسی باید آغاز شود و تمام گروه‌ها را به پای میز مذاکره بکشاند. در طرح شش ماده‌ای که اعلام شد این یکی از نکات کلیدی بود که باید تمام افرادی که دستگیر شدند آزاد شوند، خشونت‌ها پایان یابد و اقدامات انسان دوستانه انجام شود. باید گفت‌وگوهای سیاسی بین سوری‌ها انجام شود تا خودشان در مورد آینده‌شان تصمیم‌گیری کنند و من در این باره نقش مهمی را برای ایران قائلم و ایران می‌تواند در این زمینه نقش خوبی را ایفا کند.
/29295
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 227025

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =