نشنال جئوگرافیک به تازگی عکس‌هایی را منتشر کرده است که حمله دو شیر جوان را به یک اسب آبی به تصویر می‌کشد؛ حادثه‌ای که متخصصان آن را غیرمعمول ارزیابی می‌کنند و احتمال آن تنها 0.01 درصد است!

محمود حاج‌زمان: در سال 2006 / 1385، اندرو شویمان در شن‌زار سابی آفریقای جنوبی با فریادهایی از سر درماندگی از خواب پرید، فریادهایی که خیلی زود متوجه شد متعلق به یک اسب آبی است که در آب‌های کم‌عمق رودخانه توسط دو گربه بزرگ محاصره شده است. وی در این باره می‌گوید: «هر بار که اسب آبی می‌خواست فرار کند، شیرها به دنبال وی می‌رفتند و وی مجبور می‌شد که مجددا به درون آب عقب‌نشینی کند. نهایتا پس از چند ساعت تعقیب و گریز شیرها توانستند بر اسب آبی غلبه کرده و آن را غرق کنند.»
به گزارش نشنال جئوگرافیک، لوک هانتر، رئیس جمعیت حمایت از گربه‌های وحشی پانترا می‌گوید: «شیرها می‌توانند هر چیزی را بکشند. مناطقی در آفریقا هستند که گله شیرهای بزرگی دارد، شیرهایی که عادت دارند به فیل‌ها حمله کنند. با این حال به ندرت پیش می‌آید که شیرها به یک اسب آبی حمله کنند.»
برای مثال، هانتر می‌گوید که طی تحقیقی که بین سال‌های 1988 تا 2000 / 1367 تا 1379 در منطقه شن‌زار سابی –بخشی از زیست‌بوم بزرگ‌تر پارک ملی کروگر- انجام شد، بیش از 4000 مورد قتل توسط گوشتخواران بالای هرم غذایی شناسایی شد که تنها یک مورد مربوط به کشته شدن اسب آبی توسط شیرها بود. مایک واتسون، مدیرعامل سازمان حفاظت از حیات وحش لیوا می‌گوید: «شیرها دوست ندارند که خودشان را در معرض خطر بزرگ صدمه دیدن حین شکار پستانداران بزرگ قرار دهند، زیرا آن‌ها به راحتی می‌توانند باعث صدمه دیدن شیرها شوند. تجربه شخصی من می‌گوید که شیرها به دنبال شکارهای ساده‌تری می‌روند؛ و اسب آبی، فیل و زرافه های بالغ مطمئنا در این دسته قرار نمی‌گیرند.»
 

نبرد خونین
خراش‌های خونین پشت اسب آبی نشان دهنده نبردی طولانی با این دو شیر است. عکس بالا این باور رایج را که شیرهای نر حیوانات تنبلی هستند رد می‌کند.
کریگ پاکر، زیست‌شناس و متخصص شیرها در دانشگاه مینه‌سوتا می‌گوید: «شیرهای ماده عموما طعمه‌های کوچک‌تر را برای گله شکار می‌کنند، اما شیرهای نر شکارچیان اصلی طعمه‌های بزرگ‌تر همچون بوفالوها، زرافه‌ها و اسب‌های آبی هستند. باید گفت که شیرهای نر، خصوصا در موقعیت‌های مناسبی همچون این مورد، شکارچیان بسیار خوبی هستند.»
 

شکار پر دل و جرات
به گفته شویمان، اسب آبی دلیر نبرد خوبی را به نمایش گذاشت و مرتبا به شیرها حمل می‌کرد. پاکر گمان می‌کند که این اسب آبی احتمالا مریض بود. وی می‌گوید: «بسیار کم پیش می‌آید که شیرها یک اسب آبی را در آب‌های عمیق تعقیب کنند. آنها باید می دانستند که این اسب آبی برای فرار یا جنگیدن خیلی ضعیف است.»
اما هانتر گمان می‌کند که اسب آبی باید به نوعی از گله جدا شده باشد، حادثه‌ای که این جوانک را در مقابل حمله شکارچیان آسیب پذیر ساخته است. علاوه بر آن، هانتر بیان می‌کند که شیرها شکارچیانی کمین‌کننده هستند و پیش از حمله به شکار لزوما زمانی را برای ارزیابی مریض یا سالم بودن آن در اختیار ندارند. در مقابل شکارچیان همانند گرگ‌ها، حیوانات مریض را پس از کیلومترها تعقیب گله آنها شناسایی و برای شکار انتخاب می‌کنند.
 

بر بالای طعمه
در میانه نبرد، شیرها در خشکی مخفی شدند تا اسب آبی مجروح از آب بیرون بیاید. شکارچیان قبل از آنکه به تعقیب طعمه بروند، صبر کردند تا اسب آبی حدود 50 متر از گودال آب دور شود.
به گفته واتسون، شیرها در توسعه تاکتیک‌های شکار برای طعمه‌های خطرناک بسیار مبتکر هستند. برای مثال، در موردی در کنیا 18 شیر برای شکار یک زرافه جوان با یکدیگر همکاری کردند.
 

فرار از حمله
اسب آبی برای اینکه بتواند از دست شیرها خلاص شود، به درون آب فرار می‌کند.
نادر بودن این گونه حملات در مطالعه دیگری که بین سال‌های 1933 تا 1966 / 1312 تا 1345 در منطقه کروگر انجام شد نشان داده شده است. به گفته هانتر این مطالعه نشان داد که از 46181 مورد شکار توسط گوشتخواران بالا رده، تنها 6 مورد شکار اسب آبی توسط شیرها بود. 4 مورد از این شکارها نیز در دوران خشکسالی شدید رخ داد، زمانی‌که اسب‌های آبی در وضعیت نامناسبی قرار داشتند.
 

واژگون کردن اسب آبی
شیرهای جوان -که اکنون شیر سومی نیز به آنها ملحق شده است- تلاش می‌کنند تا اسب آبی را واژگون کنند. زمانی‌که شیرها با چنین طعمه دشواری درگیر می‌شوند با یکدیگر همکاری می‌کنند؛ اما در شکارهای ساده‌تر معمولا اعضای گله عقب می‌ایستند تا رفیق پیروز آنها شکار را به پایان برساند.
 

پایان خوش یا ناخوش؟
در نهایت شیرها موفق می‌شوند تا اسب آبی را واژگون کرده و آن را غرق کنند. اگرچه نتیجه کار وحشتناک به نظر می رسد، اما شیرها مجبور هستند که برای زنده ماندن شکار کنند.

53275

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 31
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۱
    سردبیر محترم خبرانلاین. سایت وزین شما باید خبر یک آن اسب ابی باشد؟ افت دارد برای شما.
    • بدون نام IR ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۱
      181 1
      واسه همین که اومدی خبر رو خوندی؟
    • دوستدار طبیعت US ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۱
      168 0
      برای من که خبر مهمی بود، بخصوص عکسهاش که تا به امروز یادم نمی آد مشابهش رو دیده باشم
    • بچه مشد IR ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۱
      89 16
      راست ميگه ايشون، در مورد عملكرد اقتصادي دولت نهم و دهم و كاهش شديد تورم و نرخ ارز و دلار و سكه خبر بذارين!! راستي 3000ميليارد كه هيچي! از خانوم مرغه چه خبر؟
    • مسعود IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۱
      26 0
      اتفاقا من یکی که خیلی خوشم آمد و متشکر از این سایت هم هستم. آدم از زندگی اسب آبی و شیر بیشتر می تواند چیزی درک بکند و لذت ببرد تا از دنیای پر رمز و راز و بی سر وته سیاست. یک عمر درگیر مفاهیم سیاسی و اجتماعی شدیم الان به کجا رسیدیم؟ اما کمتر کسی به واقعیتهای بی بدیل طبیعت جهان ما کشور ما پرداخت. هنوز خیلی ها فرق پلنگ و یوزپلنگ و گور ایرانی و گور آفریقایی و نام بسیاری از گیاهان را نمی دانند. و امروز این بشر از خود بیگانه است که سخن از یک زیبایی طبیعی را کسر شأن می داند.
    • بی نام IR ۰۲:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
      0 0
      در جریان باشید این بچه اسب آبی است نه اسب آبی غول پیکر
  • بدون نام US ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۱
    106 2
    خوشت نیومد، نخون....
  • مصيب IR ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۱
    21 11
    گربه هاي بزرگ 3 تا هستند مجيد دلبندم
    • بامزی IR ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۷
      4 2
      خبر رو تا آخر بخون عزیز جان
  • mohsen IR ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۱
    48 4
    من فکر کنم این اسبابی بالغ نباشه و بچه ساله .چون هم کوچیکه و هم اگه دقت کنید دندون نداره.
    • مریم IR ۲۰:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۳
      2 3
      نازی اسب آبی! بیچاره شیرها هم مجبورند البته!
  • محمد- ش IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۱
    38 4
    اسب ابیش همچین غول پیکر هم نیست
  • محبی IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۱
    14 2
    در مورد حمله ی شیر به خرس هم بنویسید. چون چند روز پیش یه فیلم در این مورد دیدم.
  • بدون نام IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۱
    16 0
    چقد جالب بود تشكر
  • بدون نام IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۱
    21 5
    اين اسب آبي مي خواسته آقا شيره رو دور بزنه به همين دليل آقا شيره شکارش کرد حالا بچه ها، شما بگين شيره چند هزار ميلياردي بود؟ چي گفتي 3000 ميليارد تومن نه بيشتره ...
  • بدون نام IR ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۱
    20 0
    ای ول! این عکسها حیثیت شیرهای نر را تثبیت کرد و نشان داد که شیر نر سلطان بی بدیل جنگل است.
    • علی رضا IR ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۲
      4 0
      این پایان از دیدگاه من خوشه؛ چون اون اسب آبی یه مشکلی داشته و از گله دور مونده، در صورت عدم توفق شکار، برای گله اش آسیب رسان بود! درضمن شیر هم باید غذایی بخوره، هیچ قساوتی در کار نیست و این قانون طبیعت و فطرت موجودات هست.
  • ايرج IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۱
    8 5
    به به بابا اين كه بچه اسب آبي مجيد دلبندم خودش 3 برابر يه شيره
  • بدون نام IR ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۱
    17 2
    همینطور که برخی دوستان گفته اند این اسب آبی زبان بسته، بالغ نیست و به نظر یک بچه اسب آبی کم سن و سال میرسه!! اسب آبی بالغ یک دندون به شیر بزنه ، 6 متر بالا میپره!
  • متولد ماه مهر IR ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۱
    16 1
    طبق گفته خود منبع، شیرهای نر، جوان هستند، اسب آبی بالغ به عنوان سومین جانور غول پیکر بین 1.5 تا 3 تن وزن داره! وزن شیر نر بالغ نهایتاً 0.25 تن هست (منبع= ویکیپدیا)! یعنی یه اسب آبی بالغ حداقل 6 برابر یه شیر بالغ وزنش هست. چیزی که تو این عکسها مشخصه، اینه که اگر شیرها را بالغ فرض کنیم، اسب آبی نگون بخت جزو خردسالان یا نهایتا نوجوانان جمعیت اسبهای آبی قرار میگیره.. درسته که وقتی به یه نفر میگی اسب آبی، اولین چیزی که تداعی میشه، اسب آبی پدر هست (!) اما این موجودات بچه هم دارند... بنابراین تیتر خبرآنلاین درست نیست.
    • بدون نام IR ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۱
      8 11
      شما به عکسها نگاه کن و از شاهکارهای طبیعت لذت ببر دیگر چرا همش عیب جویی می کنید؟ خب تیتر زده که زده. شما هر جور که دوست داری سن اسب آبی رو در نظر بگیر. بالاخره چند عکس بی بدیل از یک صحنه بی بدیل زده اند اینجا هر کسی که دوستدار طبیعت باشد کیف می کند اما خرده گیران و عیب جویان دنبال حواشی سرگردان هستند.
    • متولد ماه مهر IR ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۱
      8 1
      عزیز بدون نام که گفتین عیب جوئی میکنم! آیا شما نسبت به دوستان و عزیزانت تعصب نداری؟ اگر متوجه عیب یا اشتباهی در کارشون بشی، بهشون اعلام نمیکنی؟ برای شما نظر دیگران در مورد عزیزانت مهم نیست؟ هیچ وقت نشده سعی کنی تا نظر نادرستی رو در موردشون اصلاح کنی یا مانع از بروز چنین تصوراتی در دیگران بشی؟ خبرآنلاین هوم پیج بروزر من هست، برای من مهم هست که اونچه میخونم یا میشنوم مستند و محکم باشه، چرا؟ چون همین اخبار رو دیگران نقل میکنن و اگه نادرست باشه، یک غلط گسترش پیدا میکنه و وقتی از طرف میپرسن کی گفته: میگه خبرآنلاین گفته!! اگه کسی این سایت رو دوست داشته باشه و طرفدارش باشه، دوست نداره که صحت، قوت و اعتبار سایت و مندرجاتش زیر سئوال بره همه ما دوست داران خبر آنلاین هستیم و خواهان مستند و معتبر بودنش
    • مسعود IR ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۱
      4 9
      کاربر محترم متولد ماه مهر! به نظر من نظر شما و دوستانی که در مورد ابعاد اسب آبی نظر داده اند بیشتر خرده گیری است. چیزی که من می دانم این است که عکسها بطور کلی ابهت و مهابت جانواران را نشان نمی دهند و باید از نزدیک بررسی کرد. هیچ معلوم نیست که اگر ما آنجا بودیم از هیبت اسب آبی متحیر می شدیم. شما خودتان مگر آنجا بوده ای که اندازه و سن اسب آبی را محاسبه کنی؟ از همین عکسها و با توجه به ابعاد شیر هم معلوم است که این اسب آبی کوچک هم نیست. حال بنا به فرض اگر خبر آنلاین اغراق کرده ما باید به حواشی بپردازیم و اصل مطلب به محاق برود؟ متأسفانه در مورد خیلی از خبرهای علمی این سایت، برخی کابران به جای پرداختن به اصل مطلب حواشی را بزرگ می کنند و ایرادهای بنی اسرائیلی می گیرند.
  • بدون نام US ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۱
    12 0
    خیلی جالب بود. فیلم نداشت؟
  • متولد ماه مهر IR ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۱
    6 3
    دوست گرامی آقا مسعود یه حس غلوگوئی تو ما هست که برای هیجان و ... سعی در بزرگ جلوه دادن داریم، از حس درد گرفته تا زیبائی و شدت تصادف و هیکل طرف و ... همه اینها چیزی هست که در اصطلاح بهش "عوامانه" میگن ولی از طرف هیچ کارشناسی قابل قبول و استناد نیست. هر چیز قابل سنجشی، واحد مقیاسی داره که اسمش روشه: برای مقایسه و ... هست. در همون اولین عکس طول بدن اسب آبی کمی از بدن شیر جوان بزرگتره! یعنی با فرض چگالی یکسان و درنظر گرفتن فربه تر بودن اسب آبی، اگه شیر جوان 250 کیلو باشه (که با استناد به منابع نیست) اسب آبی نهایتا 700 کیلو باشه! یعنی بالغ نیست، بله عزیز شیر شیره و هیبت اسب آبی هم ترسناک و زیبائی و جذابیت این تصاویر بیینده رو مسحور میکنه. ما فقط عنوان کردیم تیتر منتخب کارشناس این بخش، بجا نیست
    • بدون نام GB ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۱
      17 0
      آقا صلوات بفرست، خوبیت نداره جلو دیگران اینقدر با هم دعوا کنید...
    • امیر US ۲۲:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۱
      17 0
      خوب راست میگه دیگه این متولد ماه مهر. اسب آبی غول پیکر ندیدین؟ این فوقش بچه اسب آبی غول پیکره
  • بدون نام IR ۲۳:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۱
    23 3
    در هر صورت خدا رحمتش کنه شش سال پیش بود انگار همین دیروز اتفاق افتاده. باقی عمر بازماندگان باشه. راستی گوشت اسب آبی شش سال پیش کیلویی چند بود؟
  • CR7GR8 IR ۰۲:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۲
    1 19
    solo cris ronaldo
    • بدون نام IR ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۳
      3 0
      جان؟!
  • لوطی IR ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۲
    14 3
    3نفر به یک نفر نامردی