کاربران خبرآنلاین عمدتا نظرات منفی درباره برنامه های تشویقی دولت برای رشد جمعیت دارند.

یکی از آنها با نام "دهه 60" نوشته است: "با توجه به اینکه نسل دهه 60 ازدواج خود را به تاخیر انداخته است، اگر سیاستهای همسن گزینی ترویج شود و پسرهای 30 تا 33 سال برای ازدواج دخترهای نهایتا 2 سال کوچکتر از خود را به همسری برگزینند، تا بجنبند، بیشتر از یک فرزند نخواهند داشت. واگر هم این آقایان ، بروند و با دخترهای رنج 25 تا 26 سال ازدواج کنند، می توانند بیشتر از یک فرزند داشته باشند. البته تعداد زیادی از دختران مجرد باقی خواهند ماند. بنابراین به نظر من با ادامه وضع فعلی اقتصادی، و شرایط جمعیتی موجود، دولت به هر دری که بزند نرخ باروری به شدت در حال افت است. البته همین جمعیت موجود به دلیل ساپورت پول نفت است که به وجود آمده و الا ما سالهاست که ظرفیت اکولوژیمان اشباع شده است. آب و انرژی از مهمترین منابع هستند که روز به روزمحدودتر می شوند.

دور نمای کاهش آمار باروری هم افق های جدید را می گشاید. خانواده های تک فرزندی نوع خاصی از آداب و نیازها را دنبال خواهند کرد. نیاز برای آپارتمان های کوچک بیشتر خواهد شد. نیاز به ارتباط بچه ها با هم و تجربه کردن روابط جمعی در محیطی غیر از خانه بسیار بیشتر از امروزه شکل خواهد گرفت و کیفیت زندگی این نسل بیشتر خواهد شد.

خوش به حالشان و باز هم آن نسل سوخته دهه 60 همگی با هم پیر خواهند شد و باز هم با کمبود امکانات مربوط به سالمندان مواجه خواهند شد. به نظر می رسد که اگر قانون معافیت های تک فرزندی همچنان به قوت خود باقی باشد، با این وضعیت بالا رفتن سن ازدواج، و رشد خانواده ای تک فرزنده ارتش ایران خالی از سرباز خواهد شد."

برای خواندن نظرات بیشتر، رای و پاسخ به نظرات، به این خبر مراجعه کنید.

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 227405

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام AU ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۲
    67 1
    آخر با چه فکر و منطق و عقلی از افزایش جمعیت صحبت میشود زمانی که نمی توان حداقل رفاهی برای همین جمعیت را تامین نمود. فقر و فساد و مشکلات را نمی بینند یا می بینند ولی اهمیتی برایشان ندارد؟ وضع خودشان که عالی است چکار به دیگران دارند!!
    • بدون نام IR ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۵
      30 0
      ببینید وضعیت ایران خیلی شبیه به کشور آلمان در 60 سال پیش است. آلمان یک کشور اروپایی با مساحت بسیار کمتر از ایران است ولی چون تمام کشور بارندگی مناسب و متناوبی دارد، بیشتر از ایران منابع آبی و کشاورزی دارد و جمعیت آن بعد از جنگ جهانی دوم به خاطر افزایش بهداشت و توسعه امکانات رشد کرد تا به رقم 70 میلیون رسید و بعد به کندی 10 میلیون دیگر رشد کرد تا به رقم 80 میلیون رسید و متوقف شد و الان 50 سال است که جمعیت آن تقریبا ثابت است. ایران هم تا جایی که میتوانسته جمعیت را افزایش داده از 25 میلیون به رقم 75 میلیون رسانده و واقعا منابع آبی و کشاورزی و دامی جوابگوی جمعیت بیشتر نیستند.
    • بدون نام IR ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۵
      23 2
      من یکی که تصمیم خود را گرفته ام، حتی یک بچه هم نمیخواهم. هر وقت بهبود شگرفی بر اقتصاد و سیاست کشور رخ داد شاید در مورد بچه دار شدن فکر کنم.
  • بدون نام IR ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۲
    51 2
    بیچاره ما متولدین دهه 60، تا دو سه سال قبل فکر می کردم می تونم با درس خواندن و کار زیاد زندگی خوبی داشته باشم. اما با این برنامه ریزی های مسئولان، بحث نسل سوخته را باید باور کنم. عمرم تقریبا به نیمه رسیده و با این وضع حقوق و مخارج امید چندانی برای به نتیجه رسیدن تلاش هایم ندارم.
    • بدون نام IR ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۵
      16 1
      دقیقا درست میگویی، من هم فکر میکردم این اصطلاح نسل سوخته در مورد من یکی درست نیست. ولی الان میفهمم که چقدر درست است. این را هم فهمیده ام که چقدر مسائل اقتصادی به مسائل سیاسی گره خورده اند.
  • بدون نام IR ۲۱:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۲
    36 0
    بستگي دارد كه افزايش جمعيت را با چه ديدي بنگريد:1-نيروي اماده رزم با دشمن به روش سنتي. 2-توسعه و خوكفايي و بهبود امور با تكيه بر نيروي انساني به عنوان عامل اصلي.
  • مقیمی IR ۲۲:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۲
    36 1
    جدا از مقوله مشکلات اقتصادی که تاثیر زیادی روی نرخ رشد جمعیت گذاشته بخاطر عوامل دیگه ای این نرخ به حدااقل خودخواهد رسید. 1 - تربیت درست که باتوجه به افزایش معضلاتی مثل اعتیاد و ... کار سختی شده 2 -عدم وقت و زمان کافی برای رسیدن به بچه ها 3 - کم شدن محبت پدر و مادرها به فرزندانشان در قیاس با پدران و مادران قدیمی تر و نیاز به تفریح بیشتر پدران و مادران امروزی که بچه زیاد جلوی آنرا میگیره 4 - توجه بیشتر به وضعیت آینده فرزندان در شرایط سخت امروز که تعدادکمتر فرزند کار را کمی راحت تر میکنه 5 - کوچک تر شدن متراژ خانه نسبت به قدیم که گاهاً چند خانوار در آن زندگی میکردند ولی الان 3 نفر به سختی در آن جا میشن . و ....
  • علی IR ۰۰:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۳
    54 4
    جمعیت کمش خوب بچه یک دونه کافی
  • یک هموطن IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۴
    29 0
    با نظر آقا یا خانم مقیمی موافقم ؛ واقعیت همینه و دیگه مردم تن به داشتن بچه بیش از دو تا نمی دهند حتی اگه امکانات اقتصادی هم مهیا بشه ، تربیت بچه واقعا مشکل شده و به همین علت مردم ترجیح میدن از یه دونه یا نهایت دو بچه بیشتر نداشته باشن ... مردم به وضوح پدر و مادرها و خاله ها ، عمه ها و اطرافیانشون رو می بینن که به علت داشتن بچه زیاد با چه مشکلاتی روبرو هستند و این طبیعیه که اجازه نمیدن این مسایل دوباره تکرار بشه و هیچکس و هیچ چیز نمیتونه مردم رو راضی کنه دوباره زاد و ولد دهه شصت رو به راه بندازن ...