۱ نفر
۲۶ تیر ۱۳۹۱ - ۲۱:۳۰

مدتهاست که کارشناسان جمعیت شناس نسبت به کاهش موالید و میانسال شدن جمعیت کشور هشدار می دهند.

آنها معتقدند که سیاستهای کنترل جمعیت در کشور دیگر کافیست و باید زوجها را تشویق به داشتن فرزند بیشتر کنیم. در مقابل برخی هم شرایط اقتصادی و بیکاری را مانع افزایش جمعیت و حتی ازدواج می دانند.

در همین زمینه قرار است محمد جواد محمودی، رییس مرکز مطالعات و پژوهش‌های جمعیتی آسیا و اقیانوسیه مهمان کافه خبر شود تا درباره دلایل دولت برای تبلیغ افزایش جمعیت و سیاست های این مرکز برای رشد جمعیت پاسخ دهد.

شما هم می توانید سوالات خود را از همین جا با ما درمیان بگذارید.
47232
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 228473

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 33
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۲۲:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۶
    119 5
    چرا باید جمعیت ایران زیاد شود؟ این دیگه پرسیدن نداره، چون وضع اقتصادی خوبه همه چی ارزونه پس میتونیم زیاد شیم و این خوشبختیهارو با بچه هامون جشن بگیریم!!!
    • بدون نام IR ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۷
      36 3
      بله پرسیدن نداره. چون منابع آبی فراوان داریم و ما اصلا کویر و کوهستان نداریم. همه کشور سبزه. مثلا ببینید چقدر دریاچه پر آب داریم از ارومیه گرفته تا مهارلو و بختگان، چاه ها و قنات هایمان اصلا خشک نیست. زاینده رود پر از آب و گاوخونی هم که اصلا خشک نشده. از طرف دیگر زمین ها سرسبز و خانه هایی داریم که بسیار ارزان هستند، چرا جمعیت زیاد نشه.
    • بدون نام IR ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۷
      32 4
      کشور ایران کشوری با بارندگی بسیار کم است. تمام دریاچه ها خشک شده و یا به زودی خشک خواهد شد. چاه ها و قنات ها که خیلی وقتی خشک شده اند. خانه در شهرهای کوچک هم متری 2 میلیون شده. زیرا نمیتوان در بیابان خانه ساخت.
    • بدون نام IR ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۷
      36 5
      چرا باید جمعیت ایران افزایش یابد؟ دلیلش برای من یکی ثابت شده. میخواهند ایران را مانند بنگلادش و پاکستان کنند. تازه این دو کشور کشاورزی و بارندگی خوبی دارند وضع شان این است. ایران که 80 درصد زمین ها کویری و کوهستانی است چه خواهد شد خدا میداند. اگر کشوری با 25 میلیون نفر جمعیت داشتیم، سروری دنیا را میکردیم. چون کنترل جمعیت رفاه و قدرت میاورد. کشور 7 میلیون نفری سوییس از ایران 80 میلیون نفری قدرت اقتصادی و سیاسی بیشتری دارد و 10 ها دانشگاه معتبر در لیست 500 دانشگاه برتر دنیا دارد. خسته شدیم از بس حرف نادرست از زبان مسئولان شنیدیم.
    • بدون نام IR ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۷
      31 2
      آلمان بیش از 60 سال است که جمعیتش روی رقم 80 میلیون قفل است و به هیچ مشکلی برنخورده، بلکه ابر قدرت اقتصادی دنیا است. تازه آنها مشکل منابع کشاورزی و آبی هم ندارند ولی در ایران رودها و قنات ها و چاه ها و دریاچه ها به خاطر افزایش جمعیت از 20 میلیون به 75 میلیون در حال خشک شدن است.
  • بدون نام IR ۲۲:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۶
    80 4
    سلام علیکم عرض به حضور حضرتهعالی که شما عزیزان در دهه 60 برنامه تولید جمعیت را راه انداختید و نتیجه آن هم اول دو سه شیفته شدن مدارس بعد فشار روی دانشگاه ها و تولید هزاران فارغ التحصیل بیکار بود الان هم همه این دوستان نه کار دارند نه می توانندخونه بخرند چرا که افزایش جمعیت خحود باعث بالا رفتن دقیمت خانه شده و از توان ما ها دیگه خارج شده خب این جماعت الان نه کار دارند نه مسکن و نه ازدواج الان این جمعیتی که دهه 60 تولید کرده اید را شما مسئول محترمی که می فرمایید جمعیت کم است می شود بفرمایید چه کار باید بکنند؟لابد حضرتعالی کاری مسکنی و...سراغ دارید که این حرفها را می زنید می شود بفرمایید این جمعیتی که تولید کرده اید چکار باید بکنند الان؟
  • بدون نام IR ۲۲:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۶
    55 4
    بحث بعدی این است که ما با همین جمعیت 70 میلیونی در حال حاضر با مشکل منابع روبرو هستیم همین الان اب در برخی استانها جیره بندی شده و برق هم یک تابستان یادمان است که جیره بندی شده بود یک زمستان هم که گاز نبود جاده ها ترافیک شده و مترو هم ادم خفه می شود تا وارد یک واگن شود حضرتعالی که بسیار مشتاق تولید جمعیت هستید می شود بفرمایید الان که برای 70 میلیون منابع نداریم برای 120 میلیون چطوری می خواهید منابع ایجاد کنید؟ سوال بعدی اگر بالفرض جمعیت به فرموده شما زیاد شد بعد دچار کمبود منابع شدیم کجا می توانیم شما را گیر بیاوریم؟ایا سیستم تنبیهی وجود دارد؟ برادر من اخه این چه روش عجیبی است شما در پیش گرفته اید؟ایران که نصفش بیابونه حداقل نقشه ایران رو نگاه کن نقشه که احتمالا داری؟نصفش هم کوهستانه این
  • بدون نام IR ۲۲:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۶
    52 5
    این جمعیت را می خواهی کجا جا بدهی عزیز من؟ افزایش جمعیت الودگی و از بین رفتن مکنابع رو به همراه داره ایران به نظر من حداکثر 40 میلیون گنجایش داره بیشتر از اون دردسر و پایین امدن کیفیت زندگی رو به دنبال داره پاخه ادم باید یک ذره فکر کنه شما با تولیدات دهه 60 کلی مشکل برای ماها ایجاد کردید طبق منحنی فیلیپس در اقتصاد نرخ بیکاری بره بالا دستمزد پایین میاد الان دستمزد رو 300 تومنه اخه این چه زندگییه برای مردم و جوانان درست کردین؟ 20 میلیون به جمعیت دهه 60 اضافه کردین اینها نتونستن ازدواج کنن برنامه شماها چیه برای اینها؟ واقعا ادم شاخ در می اورد الان هم میپردازی به یک مشت کلی گویی و جواب من را نمی دهی
  • بدون نام IR ۲۲:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۶
    42 5
    سوالات ما واضحه 1-شماها جمعیت را در دهه 60 افزایش داده اید خب الان مسئول این بیکاری ها و تلف شدن عمر جوانا کیست؟ 2-شماها برای این 20 میلیونی که تولید کردی چه برنامه ای داری؟کارش کجاست؟مسکنش کجاست؟خب اینها مگر نباید حل بشوند تا ما به افزایش جمعیت فکر کیم؟ 3-چطوری می خواهید با این وضعیت کمبود منابع افزایش جمعیت بدهید؟ایا قراره اب شرب ملت رو از خارج وارد کنید؟مسکن این عده چی؟ 4-شماها چرا به جای حل مشکلات دهه 60 ها به فکر تولید جمعیت افتاده اید؟چرا دلتان به حال این جماعت زنده نمیسوزد ؟ حالا در پاسخ دادن به این سوالات شروع میکنه به انواع کلی گویی و چنین و چنان و اینقدر به هم میبافه تا ملت رو به خیال خودش متقاعد کنه نه جانم نه عزیز من کسی ذره ای به صحبتهای شماها توجه نمی
  • مهرداد IR ۲۳:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۶
    61 3
    لطفا توضیح دهند اگر جمعیت زیاد منفعتی داشته چرا در طول سالها از این منفعت استفاده ای نشده است؟
  • بدون نام IR ۲۳:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۶
    26 4
    وقتی نمی اونید رفاه مردم ر ا تامین کنید چرا می خواهید افزایش جمعیت بدهید؟شما این جوانا الان را چه استفا ده ای ازشون کردین؟باز میخاین یه نسل اواره دیگه درست کنید؟ این افزایش جمعیت رو چه کسی باید بده؟جوانان کنونی که نمیتونن ازدواج کنن و نسل قبلی رو هم که چلوندین تا جمعیت دهه 60 ر و تولید کردن با این وضعیت اقتصادی و گرانی و...مطمئن باش وضعیت بهتر که نخواهد شد هیچ بدتر هم خواهد شد هنوز بچه های اواخر دهه 60 نیومدن وارد بازار کار بشن و تقاضای مسکن هم ندارند به نظر من وضعیت بسیار بدتر خواهد شد و حتی نرخ طلاق به شدت بالا خواهد رفت دلیل اصلی این وضعیت هم تشویق به رشد بی رویه جمعیت در دهه 60 هست.
  • بدون نام GB ۲۳:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۶
    116 2
    هر وقت برنامه برای تامین آب رو داشتید از این بحث ها راه بیاندازید
  • بدون نام IR ۰۱:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۷
    39 3
    آب شرب این جماعت را چگونه قرار است تامین کنید ضمنا این جمعیت مواد غذایی نیاز دارد با چه آبی می خواهید کشاورزی کنید که قوت این جمعیت را بدهید در حال حاضر سطح اب در کشور بسیار پایین امده و سفره های زیر زمینی هم خالی شده اند در خراسان و کردستان هم دشتها نشست کرده اند بهتر نیست به فکر جوانان کنونی باشید و مشکل بیکاری جوانان را حل کنید؟ممنون می شوم اگر پاسخ دهید که مواد غذایی و اب این جمعیت را چگونه می خواهید تامین کنید
  • بدون نام IR ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۷
    59 2
    هروقت60درصد فارغ التحصیل لیسانسه را از بی کاری نجات دادید ،هر وقت حداقل نیازمندی جیره غذائی رافرهم کردید ،هروقت هزینه های سرسام آور دانشگاه آزاد را حل و فصل کردید ، هروقت برای این جوان هایی که هستند مشکل کار ، مسکن ،ازدواخ و ..راحل کردید ،هر وقت ......اونوقت سمینار ،کنفرانس ، میتینگ جلسه ،همایش ، گردهمائی ووووووو برای لزوم افزیش جمیت تشکیل دهید .
  • كارمند IR ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۷
    50 2
    هروقا من كارمند 2ميليون درامد داشتم فكر ازدياد نسل خودم ميكنم
  • بدون نام IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۷
    9 79
    بايد استعلاجي زايمان زنان شاغل افزايش يابد تا انگيزه اي براي انان شود مانند ديگر كشورها
    • مهتاب IR ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۷
      38 3
      خانم یا آقای بدون نام گیریم مرخصی اضافه شد و خانمها هر کدوم سه چهار تا بچه دنیا اوردن ، بالاخره این بچه ها بزرگ میشن ... بچه ها تا کوچک هستن مشکل زیادی ندارن ، اگه بچه ای شیرخشک نخواد خرج زیادی هم نداره ؛ ولی زمانی که این بچه بزرگ میشه کار میخواد ، مسکن میخواد ، باید ازدواج کنه و تشکیل خانواده بده اون موقع مشکلات بوجود میاد ..................... که عشق اسان نمود اول .........
  • بدون نام IR ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۷
    67 5
    جمعیت نیاز به خیلی چیزها داره که اولیه ترین اونها اینه که مواد غذایی در دسترس همه باشه. اگه فقط وضعیت مرغ و میوه را درحال حاضر درنظر بگیریم چطور از افزایش حمعیت حرف میزنیم؟
  • علی IR ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۷
    36 2
    با این ذرامدها وهزینها چیزی باقی نمی مانذ.همین که خوذمان را تامین کنیم کافی است بقیه پیش کش.....
  • بدون نام IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۷
    38 2
    اقای دکتر من در کامنت دیگری هم نوشته بودم که اولا ظرفیت اکولوژی بیشتر مناطق ایران برای پشتیبانی از جمعیت موجود اشباع شده است. ما در حال حاضر مثلا a واحد آب از سفره ها برداشت می کنیم . و با بازدهی 30 درصد محصول تولید می کنیم که کفاف نیاز داخل را نمی دهد. الزاتم اولمان این است که ظرفیت برداشت آب به شدت کاهش یابد و برای نجات دشت های بحران زده حداقل به یک سوم برسد. از آن طرف برای نجات کشاورزی مجبوریم که به سطح استانداردهای اروپایی با نرخ بازده 70 درصد برسیم. و این یعنی که برای رسیدن به نقطه متعادل، ما باز هم همین سطح تولید فعلی را خواهیم داشت. با این سناریو افزایش جمعیت نمیتواند با دیدگاه های توسعه پایدار مطابقت داشته باشد.
  • بدون نام IR ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۷
    24 2
    .......... محدودیت منابع انرژی نیز فشر مضاعف به جمعیت زیاد خواهد آورد و کیفیت زندگی را کاهش خواهد داد. اگر انرژی در ایران به ارزانی سه دهه گذشته نبود به هیچ وجه امکان نداشت که به جمعیت فعلی برسیم. بحث دیگر توسعه فناوری و کاهش نیاز به نیروی انسانی است که این خود افزایش جمعیت را زیر سوال می برد. سوال بعدی این است که ملاک ایجاد تعادل بین کیفیت زندگی و کیفیت جمعیت چیست؟ عدم افزایش جمعیت (در کنار منابع محدود) به افزایش کیفیت زندگی منجر خواهد شد. و افزایش جمعیت با توجه به هرم سنی جمعیت کشور که طی 5 دهه آینده درصد زیادی سالمند خواهیم داشت ، خیال سیاستمدران را نسبت به نیروی کار کافی راحت خواهد کرد. بنابراین لازم است که سناریوی افزایش جمعیت با توجه به ایجاد تعادل بین این دو آیتم نوشته شود.
  • حسین IR ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۷
    48 2
    عزیز من! پرنده ها و جانوران هم وقتی غذاشون کم میشه و شرایط زندگیشون نامساعد میشه زاد و ولدشون کاهش پیدا میکنه! حالا شما چطوری از ما انسان ها چنین توقعی دارید!؟ بچه رو چطوری بزرگ کنیم؟!
  • بدون نام IR ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۷
    9 2
    میدونی چرا حسین جان! به خاطر اینکه این آدم هایی که یه همچین حرفایی میزنن خونه شونو دارن کار معتبر و مهم با حقوق بالا (چند پست مختلف در جاهای مختلف) دارن جیبشون پره و شکمشون سیر. ازدواجشونو کردن بچه دار شدن از همه وسایل و امکانات زندگی برخوردارن همه چی هم براشون فراهمه. لا اقل اگه اونموقع نبوده الان همه چی به وفور دارن. و و و خیلی خوشی های دیگه که من و شما نداریم و نمیتونیم به دست بیاریم باید تا پایان عمرمون حسرتشو بخوریم. آره عزیزم به خاطر همین واسه خودشون حرف میزنن. از این حرفا هم ما زیاد شنیدیم ولی نه اینکه هیچ کدوم تاثیری نداره نه نمیتونیم به هیچ کدون برسیم.
  • بدون نام IR ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۷
    11 2
    این جناب مسئول احتمالا به این صورت جواب خواهد داد: ببینید ما در کمیته فلان با حضور فلانی و بهمانی به این جمع بندی رسیدیم که باید جمعیت کشور افزایش یابد مشکلاتی که کابرهای شما عنوان کرده اند مشکلات بسیار جزئی است ما در سال گذشته بارندگی های خوبی داشته ایم و همین نوید بالا رفتن سطح اب است یک کشوری با جمعیت 150 حتی 250 میلیون بسیار قویتر از یک کشور 70 میلیونی است ما حتی یک میلیون هم پول به خاتواده ای که صاحب فرزند شود به عنوان جایزه می دهم که با این یک میلیون برخی مشکلاتی که عزیزان مطرح کردند حل می شود بعد مگر جمعیت ما قبلا 33 میلیون نبود؟الان به 70 میلیون رسید و منابع جواب داد پس باز دو برابرش بکنیم هم هیچی نمیشود ما در کمیته به این جمع بندی رسیده ایم...
  • بدون نام IR ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۷
    15 1
    ادامه جواب مسئول ما حتی اگر دچار مشکل شویم از کوههای هیمالیا یک شیلنگی وصل می کنیم و اب شرب مردم را تامین می کنیم لذا مردم نگران نباشند در خصوص کشاورزی هم پیش بینی سازمان هواشناسی این است که در حدود 30 سال اینده ما بارش های خوبی خواهیم داشت و اب کشاورزی نیز مشکلی نداریم فوقش مشکلی پیش امد هم یک شیلنگ دیگر وصل می کنیم به سرچشمه های رود سند و یانگ تسه و...در خصوص بیکاری ما سالانه 2 میلیون شغل ایجاد می کنیم پس این بحثها کاملا مردود است و مسکن هم با طرح مسکن مهر الان اکثر مردم صاحب خانه هستند بنابراین جای نگرانی نیست این تصمیم هم کلی کارشناسی شده و در کمیته ما به این جمع بندی رسیده ایم.ما در حال حاضر هم داریم برای این جمعیتی که قرار است بیاید خانه می سازیم .در کمیته به جمع بندی رسیده ایم
  • بدون نام IR ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۷
    16 2
    جمعیت ما باید کاهش پیدا کنه و به 30 تا 40 میلیون برسه در حال حاضر 30 میلیون اضافه بر توان منابع ایران وجود دارند که مشکلات متعددی رو بوجود اورده
  • بدون نام EU ۲۲:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۷
    8 2
    متخصیص کشاورزی می گویند اگر ما 4 میلیون نفر شاغل در کشاورزی داریم اینها 3 میلیون نفرشان زیادی است و باید یک میلیون نفر آموزش دیده و با تجهیزات به روز و مکانیزه داشته باشیم تا کشاورزی ما سودآور بشود پس جمعیت زیاد می خواهیم چیکار؟!
  • بدون نام EU ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۷
    9 1
    شهرنشین بنده خداکه با این گرانی ( شهریه مدرسه غیر دولتی 5 میلیون تومان و ... ) نمی تواند از پس بزرگ کردن یک بچه به نحو خوب بر بیاد این حرف ها یعنی چی؟
  • بدون نام IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۸
    10 2
    از دید یک جامعه شناس سئوال اینه روند افزایش جمعیت ما خوبه یا بد ؟ جواب بد است . بعد جامعه شناس راه حل میده که باید افزایش جمعیت داد و تبلیغ کرد . اما از دید یک فرد عادی که در واقع مدیر و مسئول یک خانواده است سئوال اینه آیا من می تونم در این کنترل جمعیت نقش ایفا کنم ؟ جواب خیر -سئوال: چرا ؟ جواب میده : آیا از عهده خرج و مخارج فرزندان بیشتر ، بر میایم. آیا دولت توان ایجاد کار تفریح و یا ... برای فرزند من میتونه فراهم کنه ؟ جواب واضحه : خیر . پس با خودش میگه احتمالا جامعه شناس در کره مریخ زندگی میکنه بذار به حرفش ادامه بده
  • بدون نام IR ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۸
    6 1
    سلام به نظر جنابعالی سیاست های جمعیتی هنوز هم در تصمیمات مردم تاثیر دارند؟
  • hp IR ۰۱:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۹
    3 19
    بنده با نظر دوستان در مورد کمبود منابع و این قبیل اوصاف موافقم ولی تا حالا از این منظر نگاه کردید که همین دهه شصتی ها وقتی به ۶۰ سالگی برسند و بازنشسته بشوند کی باید حق بیمه بده که اینا بتونند حقوق بازنشستگی و خدمات و غیره رو تامین کنند؟؟
    • بدون نام IR ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۳۱
      15 2
      حقوق بازنشتگی را باید تامین اجتماعی با سرمایه گذاری حق بیمه ها در پروژه های سود آور در درازمدت تامین کند. اگر بخواهد پول کارکنان را بگیرد و به بازنشتگان بدهد که بدترین رویه اداره یک سیستم بیمه است.
  • بدون نام IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۴
    3 23
    امروزه چون بيشتر زنان هم شاغل هستند بايد بادر نظر گرفتن تسهيلاتي مانند افزايش مرخصي زايمان انهارا تشويق كنند