رسا نوشت:

مسؤول پیشین دفتر استفتائات مرحوم حضرت آیت الله شیخ جواد تبریزی گفت:‌ دانشجویی که سفرش سفر کاری محسوب ‌شود،‌ باید روزه بگیرد و نمازش را تمام بخواند.
حجت الاسلام حسین وحیدپور، کارشناس احکام فقهی  با اشاره به این‌که دانشجویان یکی از گروه‌هایی هستند که باید روزه بگیرند و نمازشان را تمام بخوانند، به بیان احکام فقهی مرتبط در این زمینه پرداخت و گفت:‌ دانشجویی که سفرش سفر کاری محسوب می‌شود،‌ باید روزه بگیرد و نمازش را تمام بخواند.
وی با یادآوری این مطلب که اگر مرجع تقلیدی«دانشجویی» را شغل نداند، نیاز نیست دانشجو روزه بگیرد و نمازش را تمام خواند، اظهار داشت: در مسأله شاغل بودن دانشجو و شغل بودن دانشجویی اختلاف فتوا وجود دارد، برخی فقها معتقدند دانشجو شاغل است و باید نمازش را تمام بخواند و روزه‌اش را بگیرد و برخی بر این امر نظر ندارند.
این کارشناس احکام فقهی با بیان این‌که ملاک برای محسوب شدن سفر شغلی دانشجویان آن است که هر هفته برای تحصیل، رفت و برگشت حداقل 45 کیلومتر از شهر محل سکونت را تا محل درس طی کند، افزود: حضرات آیات بهجت‌ و شیخ جواد تبریزی(ره) در این زمینه می فرمودند «یک روز کافی است»، رهبر معظم انقلاب و حضرت آیت‌الله شبیری زنجانی هم می‌فرمایند« یک روز کافی است».
وی تصریح کرد: مقام معظم رهبری می‌فرمایند «سفر برای درس خواندن حکم سفر برای شغل و کار ندارد»، یعنی«دانشجویی» شغل نیست و وقتی شغل نبود هر روز هم برود سفرش شغلی نیست، روزه را باید بخورد و نمازش هم شکسته است، اما در این زمینه احتیاط می‌کنند مبنی بر این‌که دانشجو باید نمازش را بین کامل و شکسته جمع ببندد، روزه‌اش را بگیرد و بعد قضا کند.
مسؤول پیشین دفتر استفتائات مرحوم حضرت آیت الله شیخ جواد تبریزی با اشاره به احتیاط رهبر معظم انقلاب در زمینه نماز و روزه دانشجویان گفت: ایشان در این زمینه احتیاط می‌کنند و البته فتوا نمی‌دهند، یعنی مقلد می‌تواند در این مسأله به دیگر مراجع تقلید مراجعه کند و وقتی به دیگری مراجعه کرد می‌گویند دانشجویی شغل است و مانعی ندارد روزه بگیرد و نماز را تمام بخواند.
وی ادامه داد: دانشجویی که به دانشگاه می‌رود به فتوای برخی مراجع تقلید مقیم آنجا به حساب می‌آید، این دانشجو هفته یکبار اگر به تهران برود و در طول سال هم یک ترم داشته باشد، سفرش شغلی محسوب می‌شود؛ در این زمینه حضرت آیت‌آلله شبیری زنجانی هفته‌ای یک بار را کافی می‌دانند و حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی هفته‌ای سه روز را کافی می‌دانند.

/62303

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 230264

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =