در حال حاضر بر اساس آمارها ۲۵ درصد جمعیت ایران سیگار می‌کشند! بسیاری از این افراد در ماه رمضان، مدعی هستند که مراجع تقلید کشیدن سیگار را سبب باطل شدن روزه نمی‌دانند!

این افراد برای اینکه بتوانند برای سیگار کشیدن خود در این ماه بهانه شرعی بتراشند، به هر ریسمانی چنگ می‌اندازند. برخی‌شان معتقدند که دود سیگار به حلقشان نمی‌رسد، برخی با اشاره به اینکه سیگار جزو خوراکی‌ها نیست، سیگارکشی خود را توجیه می‌کنند و برخی دیگر هم عادت و حتی سرد درد خود را عاملی برای سیگار کشیدن قلمداد می‌کنند.

نظر مراجع در ارتباط با کشیدن سیگار

از آنجا که برای آگاهی از باید و نباید‌های احکام دینی، باید به مراجع تقلید رجوع کرد، پاسخ این سؤال را که آیا سیگار کشیدن روزه را باطل می‌کند یا نه، در رساله‌ها و استفتائات این علمای دینی جست‌وجو کردیم. در این رابطه، در پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری در بخش استفتائات جدید و در پاسخ به سؤال آیا کسى که معتاد به سیگار است و باید در روز حتماً چند سیگار بکشد، مى‌تواند روزه بگیرد و روزه او صحیح است؟ آمده است:«بنابر احتیاط واجب روزه‌دار باید از دود‌هاى انواع دخانیات خوددارى کند و در صورت اضطرار وجوب روزه ساقط نیست.»

آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی در استفتایی در پاسخ به سؤال کشیدن سیگار و استعمال قلیان آیا مبطل روزه هست، اظهار کرده است: «بنابر احتیاط واجب، روزه‌دار نباید دود سیگار یا قلیان را به حلق برساند» و در پاسخ به این پرسش که «آیا کشیدن سیگار، به صورتی که دود آن را فرو نبرند، روزه را باطل مى‌کند؟» تأکید دارد:« اگر دود آن را فرو نبرند روزه را باطل نمى‌کند، ولى تظاهر به آن در این صورت، مناسب نیست و به احترام ماه مبارک ترک شود.»

در رساله آیت‌الله حسین وحید خراسانی نیز آمده است: «بنابر احتیاط واجب، سیگار روزه را باطل می‌کند ولی اگر کسی این کار را انجام داد واجب است در بقیه روز از مفطرات (چیزهایی که روزه را باطل می‌کند) پرهیز کند و قضا و کفاره بنابر احتیاط بر او واجب می‌شود.» مرحوم آیت‌الله محمدتقی بهجت نیز کشیدن سیگار حتی در حالت عادی را حرام می‌داند. آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی نیز در رساله خود، احتیاط واجب را این دانسته‌اند که روزه‌دار از کشیدن سیگار و تنباکو و سایر دخانیات پرهیز کند و بخار غلیظ نیز به حلق نرساند.

یکی از بهانه‌های سیگاری‌ها برای سیگار کشیدن در ماه مبارک رمضان این است که می‌گویند دود را وارد حلق‌شان نمی‌کنند. اما آیت‌الله نوری همدانی در خصوص این افراد گفته‌است:« این افراد تنها توجیهی برای خود ساخته‌اند و سیگار کشیدن از مبطلات روزه است. » این مرجع شیعی همچنین درباره این موضوع که آیا روزه فردی که درکنار کسی که در حال استعمال دخانیات است نشسته باشد باطل می‌شود یا نه، حکم داده ‌است: «اگر دود وارد حلق روزه‌دار نشود، روزه وی صحیح است.» آیت‌الله جعفر سبحانی نیز در خصوص نشستن روزه‌دار کنار فرد سیگاری، تصریح کرده‌است که اگر دود به حلق روزه‌دار راه نیابد، روزه وی صحیح خواهد بود.

سیگار کشیدن اشکالی ندارد!

در شرایطی که بسیاری از مراجع معتقدند که سیگار روزه را باطل می‌کند اما در کمال تعجب برخی سایت‌های اطلاع‌رسانی با انتشار نظری متفاوت، نوعی دوگانگی و شک را در میان مردم به وجود آورده‌اند. در این سایت‌ها و در بخش «پاسخ به پرسش‌های دینی» در پاسخ به این پرسش که آیا استشمام دود سیگار روزه را باطل می‌کند، نوشته شده است: «دود سیگار اگر غلیظ باشد و انسان آن را فرو ببرد، روزه باطل می‌شود اما اگر غلیظ نباشد، اشکالی ایجاد نمی‌کند!» البته در این سایت‌ها روشن نشده است که میزان غلظت دود با چه دستگاهی قابل اندازه‌گیری است!

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 232731

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رامین A1 ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۰
    10 36
    به نامه خدا سلام همه ی ما میدانیم که سیگار کشیدن هم ضرر جانی دارد برایمان هم مادی پس چرا بیاد بکشیم به عقیده من سیگار کشیدن نوعی خود کشیه آگاهانه هست و تو دین ما هم آمده که هر چیزی که باعث آسیب رساندن به بدنه ما میشود جایز نیست استفاده شو د. حالا از این ها بگذریم از افراد سیگاری خواهش میکنم به فکره خودشان نیستن حداقل تو ماه مبارک رمضان به حرمت این ماه هم که شده رعایت کسایی که روزه میگیرن رو کنن با تشکر و سپاس
    • شراره RO ۰۰:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۱
      61 10
      سلام. نفس کشیدن تو هوای تهرانم خودش خودکشی اگاهانست . پس نفس نکشیم :
  • یک روحانی از قم RO ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۱
    15 46
    شراره خانم با این کامنت ثابت کردید پدر علم استدلال ایران، نه جناب نوبخت که حضرتعالی هستید