۰ نفر
۱۹ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۹:۱۵

ازدواج دانشجویی سالهاست در دانشگاههای کشور برگزار می شود و هر ساله تعداد زیادی از زوجهای دانشجو در این طرح ثبت نام می کنند.

به گفته کارشناسان در شرایطی که عده ای به خاطر گرانی و شرایط اقتصادی حاضر به ازدواج نیستند ،با ازدواجهای دانشجویی می توان ازدواج آسان را تبلیغ کرد و می توان این ازدواج را در دانشگاهها توسعه داد.

آمار طلاق در ازدواج دانشجویی کم است
حجت‌الاسلام محمدیان رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها درباره ازدواج دانشجویی معتقد است که بسیاری از مشکلات فرهنگی که ما در دانشگاه ها داریم، با ازدواج حل می شود و در سطح دانشگاه‌ها آرامش ایجاد می شود. ما امید داریم که یک همت عالی از دولت وجود داشته باشد که دانشجویان را به امرازدواج تشویق کند و در جهت ایجاد خوابگاه‌های متاهلین اقدامات بیشتری صورت بگیرد؛ چرا که با حل این مساله بخشی از مشکلات فرهنگی ما در دانشگاه‌ها حل می‌شود و در دانشگاه‌ها آرامش ایجاد می شود.
وی در گفت وگو با فارس با اشاره به افزایش آمار طلاق می گوید: مطابق بررسی‌ها، آمار طلاق در ازدواج‌های دانشجویی نسبت به سایر ازدواج‌های جامعه بسیار کمتر است، به دلیل اینکه ازدواج دانشجویان با شناخت کامل انجام می‌شود.
وی با بیان اینکه با توجه به اینکه دانشجویان ما در مراکز آموزشی عالی در سنینی هستند که بحث ازدواج و تشکیل خانواده از جمله ضرورت‌هاست ادامه می دهد: باید در این زمینه به طور جدی وارد عمل شد که تاکنون نیز اقدامات موثری در این زمینه صورت گرفته است.در همه دانشگاه‌ها جشن‌های ازدواج دانشجویی و مقدمات مربوط به این ازدواج‌ها چون کارگاه‌های آموزشی نهادینه شده است.از این جشن‌ها و کارگاه‌های آموزشی برای آشنایی جوانان با ازدواج و مفاهیم آن استفاده می‌‌شود تا زندگی آسانی داشته باشند


طرح ازدواج دانشجویی مطابق واقعیت است
همچنین دکتر بدرالسادات بهرامی، استاد دانشگاه معتقد است که طرح ازدواج دانشجویی مطابق واقعیت پی ریزی شده است؛ زیرا دانشجویان در ‏یک اجتماع کوچک به نام دانشگاه بیشتر و بهتر با یکدیگر آشنا می‌شوند، بنابراین می توان ‏تسهیلاتی به دانشجویان ارائه کرد و ازدواج دانشجویی را گسترش داد.
وی در گفت وگو با خبرآنلاین معتقد است که دانشگاه محیط مناسب و فضایی سالم برای همسریابی است، و می توان برای ‏جلوگیری از برخی معضلات می‌توان قبل از ازدواج و در واقع با ورود به دانشگاه ‏کلاس‌های همسریابی برای دانشجویان برگزار کرد و ذهن دانشجویان را برای انتخابی ‏درست و آگاهانه آماده ساخت.‏
بهرامی می افزاید: سرفصل‌هایی که در کلاس‌های آموزشی به زوج‌های دانشجو ارائه ‏می‌شود بیشتر در زمینه‌های ارتباط با همسر و ارتباط با خانواده همسر است که این ‏سرفصل‌ها لازم، اما کافی نیست و باید در کلاس‌هایی همچون کلاس‌های کنترل مخارج، ‏نحوه رابطه اجتماعی سالم و فرزندپروری برای پیشگیری از ‏معضلات اجتماعی به زوج‌های دانشجو آموزش های مناسب داده شود.


ازدواج گلوگاه بسیاری از مسائل است
دکتر افشار تموک، روانشناس و استاد دانشگاه در گفت‌وگو با شبکه خبر دانشجو، در مورد جشن ازدواج دانشجویی می گوید: اساساً حرکتی که ‏در زمینه ازدواج دانشجویی آغاز شده، حرکت درستی است، اما برای شکل گیری ‏فرهنگ ازدواج ساده باید ابعاد فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و مسائلی چون سنت‌ها ‏و فرهنگ خانواده و ... را نیز در نظر گرفته و غیرعجولانه و با کار کارشناسی برای ‏رسیدن به هدف پیش رفت.
وی ادامه می دهد: تلقی ما از اجرای این طرح این بود که هزینه‌های ازدواج پایین بیاید و ‏دانشجویان با آگاهی بهتر و بیشتر به انتخاب همسر بپردازند، اما باید فرهنگ خانواده‌ها ‏و رسم و رسومات آنها را نیز در نظر گرفت و برای فرهنگ سازی، تمام مراکز و ارگان‌ها، ‏بخصوص صدا و سیما به طور هماهنگ شده عمل کنند.‏
وی می گوید: یکی از مزایای ازدواج دانشجویی این است که دانشجو دیگر در ‏حاشیه نیست و با خیال راحت انتخاب خود را انجام می‌دهد و به این ترتیب ‏باانگیزه به تحصیل و کار می پردازد. این استاد دانشگاه تصریح کرد: بررسی‌ها نشان داده که معمولاً ‏پیشرفت اقتصادی بعد از ازدواج صورت می‌گیرد و فساد اخلاقی و بزهکاری کاهش ‏می‌یابد و روابط در جامعه سالم می‌شود.‏
وی می گوید: بحث ازدواج گلوگاه بسیاری از مسائل اخلاقی و معنوی است؛ چرا که ‏دانشجویان در دوران بمباران جنسی قرار دارند و با ازدواج دانشجویی، دانشجو با ‏خیال راحت همسر خود را انتخاب می‌کند و بسیاری از مسائل او حل می‌شود.‏
45232
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 233934

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سروش IR ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۹
    80 33
    استاد گرامی، در شهر های بزرگ و حالا در بسیاری از شهرستان ها مرد و زن پا به پای هم و گاها هردو بیشتر از دو شیفت کار میکنند اما باز هم در تامین مخارج روزمره زندگیشان مشکل دارند. حالا یک دانشجوی ساده که نه مدرک تحصیلی دارد،نه خدمت وظیف دارد نه سابقه و فن شغلی دارد چرا صرف داشتن میل جنسی و ... باید در سنین پایین و بدون تجربه ازدواج کند. دانشجویی که اگر سرویس دانشگاه نباشد پیاده است و اگر غذای سلف دانشگاه نباشد گرسنه و هزاران مشکل دیگر .... آیا با ازدواج ساده میتواند بار مسئولیت یک خانواده را در سنین 21 تا 25 سالگیتحمل کند. کدام مرد عاقلی دختر خود را آن هم در این شرایط اقتصادی به دست این دانشجو میسپارد؟؟؟؟؟؟؟
  • بدون نام IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۹
    58 3
    در اینکه ازدواج خوب هست شکی نیست, ولی واقعا مشکلات ازدواج جوانان با دو الی سه کلاس رفع میشود؟
  • بدون نام IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۹
    48 7
    مشکل هزینه ی ازدواج نیست.دونفری که تصمیم به ازدواج می گیرند با همکاری وگذشت هم میتونن با هزینه ی کم وخیلی ساده وبی ریا جشن خوبی بگیرن. ولی مسئولین محترم مسئله مشکلات ومخارج بعد از ازدواج. لطفا صادق باشیم.همه ی جوون ها دوست دارن با دختر مورد علاقشون ازدواج کنن وتشکیل خانواده بدن وبا همسر خودشون گردش ومسافرت و....برن وانجام بدن.اما با این شرایط اقتصادی واجاره بهاو.... فکر زن گرفتن خون رو تو رگهای آدم منجمد میکنه.با تشکر فراوان از مسئولین محترم وزحمت کش.
  • بدون نام IR ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۹
    78 5
    براي همينه كه ميخواين دخترا و پسرا رو جدا كنين كه همين تعداد ازدواج هم از بين بره ؟
  • بدون نام IR ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۹
    51 10
    باسلام ازدواج دانشجوئی اگر با شرایط مالی کامل صورت بگیرد امر خوب و مشکل گشاست .اما با شرایط فعلی جامعه که فارغ التحصیلان زیادی در بیرون از دانشگاه بیکار و سرگردان هستند نمی توان آینده روشنی برای این ازدواج ها در نظر گرفت .
    • بدون نام IR ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۰
      4 27
      همین تفکرات پوچ هست که سن ازدواج رو داره بالا می بره. وای بر کسی که به خاطر ترس از مسایل مادی ازدواج نمیکنه
    • بدون نام IR ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۰
      10 20
      شرایط مالی کامل؟ دوست نداری ازدواج نکن. چرا مغلطه می بافی؟
  • افشین IR ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۹
    68 3
    آره قبلنا خوب بود اما حالا که جدا کردن چطوری...؟
  • بدون نام HU ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۹
    49 2
    با این تفکیک جنسیتی که انجام می شود این بحث ها دیگر موضوعیت ندارد.
  • شیرازی EU ۲۳:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۹
    17 10
    هر چی باشه خیلی بهتر از ازدواج از طریق شماره دادن پشت چراغ قرمز و یا تو مجتمع های تجاری و یا پارتی ها هست.
  • فردوس توسی IR ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۰
    15 10
    من وقتی دانشجو بودم با نظر استادم با خانمی دانشجو ازدواج کردم والان خیلی راضی نیستم کاش بحرف والدینم عمل میکردم و با خانمی خانه دار واشنا ازدواج میکردم