ایسنا نوشت:

سعید جلیلی که روز گذشته در راس هیاتی لبنان را به قصد دیدار با مسوولان سوری به مقصد دمشق ترک کرده بود، در کنفرانس خبری در ساختمان سفارت کشورمان در دمشق گفت: بحران سوریه باید به دست خود سوری‌ها حل شود نه به واسطه راه‌حل‌های نظامی.
وی ادامه داد:‌ ایران اسناد معتبر و تایید شده‌ای درباره اذعان آمریکا به وجود تروریست‌هایی که به منظور ایجاد خشونت در سوریه وارد این کشور شده‌اند، در اختیار دارد.
جلیلی تصریح کرد: بهتر است که همه در مقابل کسانی که قصد مانع‌تراشی بر سر حل مساله سوریه را دارند، بایستند چرا که دموکراسی از مراکز سلطه شکل نمی‌گیرد.
وی با تاکید بر اینکه مساله سوریه باید به دست خود سوری‌ها حل شود گفت: باید برای جلوگیری از هر گونه اقدام نظامی در این کشور تلاش شود.
نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی کشورمان در ادامه با استقبال از طرح کوفی عنان، نماینده سابق سازمان ملل و اتحادیه عرب درباره سوریه ، این طرح را شروع یک راه حل سیاسی برای بحران موجود توصیف کرد؛ چرا که در صورت اجرا موجب توقف خشونت‌ها می‌شود.
وی در عین حال (این طرح) را "ناکافی" خواند و افزود: باید عرصه را برای ملت سوریه باز کرد تا آنها اراده و خواست خود را به واسطه انجام گفت‌وگوهای ملی که راهی برای انجام روند سیاسی در این کشور است، مطرح کنند.
به گزارش شینهوا، جلیلی تاکید کرد: دموکراسی به واسطه صندوق‌های رای مشخص خواهد شد نه از طریق لانه‌های مسلح.
وی درباره ایجاد منطقه حایل در مرزهای سوریه و ترکیه بیان کرد: هر راهی برای حل این بحران باید داخلی و از سوی خود سوریه‌ای‌ها باشد و البته همه باید به مرزهای سوریه چه به لحاظ مادی و چه به لحاظ معنوی احترام بگذارند چرا که امنیت (همه کشورها) مساله‌ای تفکیک‌ناپذیر است.
دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان افزود که کسانی که با این مساله مخالفت کنند نشان می‌دهند که تمایلی به (حفظ) منافع و خون سوری‌ها ندارند.
وی درخصوص احتمال حمله نظامی به سوریه گفت که کسانی که فکر می‌کنند می‌توانند ثبات سوریه را متزلزل کنند، دچار اشتباه استراتژیک بزرگی شده‌اند. راه حل مساله سوریه باید به دست خود سوری‌ها باشد نه راه حل نظامی.
دبیر شورای عالی امنیت ملی کشور در ادامه حضور نیروهای سپاه پاسداران ایران در کنار نیروهای سوری در انجام عملیات‌های نظامی علیه معترضان را تکذیب کرد و گفت: عادت کردیم که هر بار این گونه ادعاهای بی‌اساس که به منظور تشویش اذهان عمومی انجام می‌شود، را بشنویم.
وی هم‌چنین هر گونه اقدام نظامی رژیم صهیونیستی علیه ایران را بعید دانست و افزود: امروز رژیم صهیونیستی ضعیف‌تر از آنی است که بخواهد به اقدام نظامی علیه ایران فکر کند.
جلیلی در ادامه ربودن زایران ایرانی در سوریه را محکوم و بیان کرد: متاسفانه این مساله یکی از پدیده‌های تاسف‌باری است که هیچ انسان عاقلی نمی‌تواند آن را بپذیرد.
وی گفت که ایران از تمامی تلاش‌هایش برای آزادی ربوده‌شدگان بی‌گناه ایرانی استفاده خواهد کرد تا آنها را سالم به کشور بازگرداند.

/27220

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 234301

برچسب‌ها

اخبار ویژه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۹:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۸
    5 2
    سریع مدارک را ببر شورای امنیت و ناتو تا جلوی امریکا و سایر متخاصمان را بگیرد.