خداوند ستار العیوب است. قدری در اعمال خود تأمل کنیم که اگر خدا عیب هایمان را نمی پوشاند و رازهایمان رل برملا می کرد، چگونه رسوا می شدیم! وظیفه اخلاقی هر انسانی است که از عیب جویی پرهیز کند. حفظ آبروی دیگران به مانند حفظ آبروی خود است.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از کتاب مفاتیح الحیاه آمده است:

رسول خدا (ص) فرمود: در مدینه مردمانی بودند که خودشان عیب نداشتند؛ لیکن از عیب های دیگران سخن گفتند و خدا عیوبی از آن ها را بعد از ابتلاء آشکار کرد که تا هنگام مرگ با آن عیوب شناخته می شدند؛ نیز فرمود: در پی کشف اسرار و زشتی های مردم نباشید، زیرا کسی که در پی زشتی برادرش باشد، خدا هم زشتی او را دنبال می کند و هرکس خدا بدی های او را دنبال کند او را درون خانه اش رسوا می کند.
امام صادق (ص) نیز می فرماید: هرکس از گناه و عیب برادر مؤمن خود آگاه شود و آن را آشکار کند و کتمان نکند و برای او طلب مغفرت نکند، نزد خدا مانند انجام دهنده همان گناه است و به پیامد آن مبتلاست و خدا گناه آن مؤمن را می بخشد و کیفرش همان آشکار شدن گناه او در دنیاست و گناه او در آخرت پنهان می ماند.

پاداش رازداری
در مقابل، رازداری و کتمان اسرار و پوشاندن عیوب برادرن دینی، آثار مثبت دنیوی و اخروی دارد که در کلام گهربار معصومان (سلام الله علیهم) به برخی از آن ها اشاره شده است.
امیر مؤمنان (ع) خطاب به مالک می فرماید: تا می توانی عیوب و زشتی های مردم را بپوشان تا خدا هم عیب تو را بپوشاند؛ عیبی که دوست داری از مردم مخفی بماند.
امام موسی بن جعفر (ع) می فرماید: کسی که اسرار برادر مسلمان خود را بپوشاند در روز قیامت که جز سایه خدا هیچ سایه ای نیست، زیر سایه عرش خدا قرار می گیرد.


ساکنان تهران برای تهیه کتاب مفاتیح الحیاه کافی است با شماره 20- 88557016 سامانه اشتراک محصولات فرهنگی؛ سام تماس بگیرند و آن را در محل کار یا منزل _ بدون هزینه ارسال _ دریافت کنند. باقی هموطنان نیز با پرداخت هزینه پستی می توانند این کتاب را تلفنی سفارش بدهند.
/62303

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 235651

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۹
    0 0
    یکم بیشتر مطلب