مصطفی کیایی کارگردان «ضدگلوله» می گوید که دعواهای اخیر در سینمای ایران مثل این است که عده‌ای کمر به نابودی هنر هفتم بسته‌اند.

الهام نداف: فیلم «ضد گلوله» به کارگردانی مصطفی کیایی یکی از سه فیلمی بود که برای اکران عید فطر در نظر گرفته شده بود. این فیلم که قرار بود ابتدای سال 91 روی پرده سینماها برود، به دلیل مشکلاتی از جمله به توافق نرسیدن با شورای صنفی نمایش به تعویق افتاد و به همین دلیل قرار شد از چهارشنبه 25 مرداد روی پرده سینماها برود.
 
با توجه به دعواهای اخیر شورای صنفی نمایش و حوزه هنری که این روزها بالا گرفته است و وارد شدن شهرداری به این دعواها، هیچ کدام از فیلم‌‌های اکران عید فطر چهارشنبه روی پرده نرفت.
 
مصطفی کیایی در خصوص چگونگی اکران نشدن فیلم «ضد گلوله» به خبرآنلاین گفت: «قرار بود فیلم ما در 30 سینمای تهران نمایش داده شود. اما سه‌شنبه در حالی که تنها یک روز به اکران فیلم مانده بود، خبر دادند این فیلم با 25 سینما می‌تواند کار خود را شروع کند. بعد هم دوباره خبر رسید «ضدگلوله» در 20 سینما روی پرده می‌رود.»
 
وی ادامه داد: «با این وضعیت ترجیح دادیم فیلم را اکران نکنیم. اما از آنجایی که با شورای صنفی نمایش قرارداد داریم مشخص نیست سرنوشت اکران فیلم «ضدگلوله» به کجا برسد. هنوز منتظر هستیم دعوای میان شهرداری، شورای صنفی نمایش و حوزه هنری تمام شود و جانی به سینمای ایران داده شود. دعواهای اخیر یکی نوع درگیری مدیریتی و سلیقه‌ای است و معلوم نیست بحث اصلی این آقایان سر قدرت است یا قانون. دود همه این اتفاقات تنها در چشم صاحبان فیلم‌ها می‌رود.»
 
کارگردان «ضدگلوله» با اشاره به اینکه باید از فیلم‌های مستقل حمایت شود، عنوان کرد: «همه این فیلم‌ها مربوط به بخش خصوصی است و معلوم نیست چرا باید همه این بلاها و دعواهای اکران سر بخش خصوصی سرازیر شود. آقایان به جای حمایت از کارگردانان و تهیه‌کنندگان بخش خصوصی و حمایت از فیلمسازان مستقل آتش دعواها را بیشتر می‌کنند و این فقط به ضرر سینمای ایران است.»
 
کیایی همچنین افزود:« خیلی‌ها جرات اکران فیلم‌هایشان را در شرایط فعلی سینما نداشتند و ندارند. من هم به شخصه موافق اکران شدن فیلمم در این وضعیت نبودم. از آن طرف شورای صنفی نمایش به ما التماس کرد که بیایید قرار داد ببندید چرا که هیچ کس متقاضی حضور در سینماها نیست و با اکران کردن فیلم‌هایتان رونقی به سینماها بدهید. باور کنید به ما خیلی اصرار کردند که قرار داد ببندیم و از فرصت اکران در عید فطر که بی‌شباهت به تعطیلات نوروز نیست استفاده کنیم تا مخاطب با سینماها آشتی کند، آن‌وقت نباید هوای فیلم‌های ما را داشته باشند؟»
 
وی سه فیلم اکران عید فطر را از فیلم‌های پر فروش سال 91 خواند و خاطرنشان کرد: « ما ریسک کردیم و با اکران «ضد گلوله» موافقت کردیم. این فیلم به همراه فیلم‌های «کلاه قرمزی و بچه ننه» و «بی‌خداحافظی» از امیدهای فیلم‌های پرفروش امسال هستند اگر قرار باشد همان بلایی که ابتدای سال سر فیلم‌های دیگر آوردند سر این فیلم‌های هم آورده شود باید از سینمای ایران و فروش آن در سال 91 به طور کلی قطع امید کرد. این لجبازی‌ آقایان با همدیگر تنها به ما ضربه می‌زند.»
 
کارگردان «بعد از ظهر سگی سگی» گفت: «نیت هیچ کدام از نهادهایی که با هم اختلاف پیدا کرده‌اند، خیر نیست. من به همه‌شان مشکوک هستم. مطمئنم همه دست به دست هم داده‌اند و کمر بستند تا دخل سینما را بیاورند. همه‌شان می‌خواهند روی همدیگر را کم کنند و به نظر من حرف هیچ‌کدام‌شان قابل قبول نیست. این کارها تنها سینما را به ورطه ورشکستگی می‌برد. این بار دیگر باید رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، شهردار تهران و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به مسئله ورود پیدا کنند و این قائله را بخوابانند. سینما بیش از این نباید قربانی بدهد. در شرایطی که سینما به کما رفته است دارند سر ارث و میراثش دعوا می‌کنند. به جای این دعوا باید خون تازه‌‌ای به رگ‌های سینما تزریق شود.»
 
کیایی در پایان خاطرنشان کرد: «اگر فیلم‌های عید فطر که از امیدهای فروش در سینمای ایران هستند به درستی اکران نشودند مطمئن باشید که مردم دیگر برای دیدن فیلم به سینما نمی‌روند. این تنها فرصتی است که می‌توانیم مردم را با سینما آشتی دهیم. اگر قرار است با این کارها سر سینما را زیر آب کنند تکلیف ما را هم روشن کنند و صادقانه بگویند قرار نیست فیلمی به شیوه صحیح در سینماها اکران شود. اینطوری ما هم به سینما امیداور نمی‌شویم.»
 
«ضد گلوله» به کارگردانی مصطفی کیایی قرار بود از چهارشنبه 25 مرداد به سرگروهی سینما عصر جدید در اکران عید فطر روی پرده سینماها می‌رود. در این فیلم مهدی هاشمی، مسعود کرامتی، ژاله صامتی و سعید آقاخانی در این فیلم بازی می‌کنند.
 
داستان این فیلم مربوط به اواسط دهه 60 و اوج دوران جنگ تحمیلی ایران و عراق است که قصه مردی حدود ساله در تهران را روایت می‌کند که مشغول قاچاق نوارهای لس آنجلسی و فیلم‌های ویدئویی بوده و در اثر یک اتفاق در می‌یابد که توموری در سر دارد و تا دو ماه دیگر بیشتر زنده نخواهد ماند.

 

57246

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 236509

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • پرسش US ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۵
    22 2
    آقای کارگردان زمانی که سینماها در نوروز امسال بدون هیچ مجوز قانونی از نمایش فیلمهای خاصی خودداری کردند و بدون هیچ اجازه قانونی فیلمها را از پرده پایین کشیدند شما و شورای صنفی شما کجا به خواب خرگوشی رفته بودید تا از هم صنفان خود که همه مراحل قانونی را پشت سر گذاشته بودند و فیلم بر روی پرده داشتند دفاع کنید. آیا آن روز فکر نمی کردید که دود این بی قانونی به چشم خودتان هم خواهد رفت؟
  • بدون نام IR ۲۱:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۵
    11 3
    ای اقا از بس تیزر کلاه قرمزی را پخش کرده اند بچه ها بیتاب تماشای فیلم شده اند انوقت سینماهای کرمان میگویند هنوز از اکران عید فطر بی خبریم