دعواهای اخیر شورای صنفی نمایش و حوزه هنری به شهرداری هم کشید و فیلم‌های عید فطر چهارشنبه روی پرده نرفتند.

الهام نداف: در تازه‌ترین برنامه اکران سینماها، قرار بود سه فیلم به مناسبت عید فطر روی پرده سینماها بروند. فیلم‌های «بی‌خداحافظی» به کارگردانی احمد امینی، «کلاه قرمزی و بچه ننه» به کارگردانی ایرج طهماسب و «ضد گلوله» به کارگردانی مصطفی کیایی از یک ماه پیش با دفتر پخش فیلمیران قرداد امضا کرده بودند تا در یکی از بهترین روزهای سال، روی پرده سینماهای کشور بروند.
 
دوشنبه 23 مرداد حبیب کاوش سخنگوی شورای صنفی نمایش اعلام کرد این سه فیلم قطعا از 25 مرداد روی پرده سینماها خواهند بود. اما تغییراتی در سرگروه سینمایی فیلم «کلاه قرمزی و بچه ننه» بنا به صلاح‌دید این شورا ایجاد شده بود. علی سرتیپی پخش کننده تازه‌ترین فیلم ایرج طهماسب که قرار داد اکران این فیلم را با سرگروهی سینما استقلال، از سینماهای زیرمجموعه حوزه هنری، از یک ماه پیش امضا کرده بود، متوجه شد شورای صنفی نمایش سرگروهی این فیلم را از استقلال گرفته و به سینما قدس سپرده است.
 
دلیل شورای صنفی نمایش برای این جا به جایی، دعواهای اخیر حوزه هنری و این شورا بر سر اکران کردن فیلم‌های ارزشی بود. از طرف دیگر این شورا در تازه‌ترین تصمیم خود در خصوص وضعیت اکران فیلم‌ها در سینما آزادی، عنوان کرد این سینما به جز فیلم‌های ارزشی هیچ فیلم دیگری را نمی‌تواند، نمایش دهد. با گرفتن این تصمیمات زمزمه اعتصاب سینماهای شهرداری و حوزه هنری به گوش رسید و در نهایت امروز در حالی که گمان می‌رفت سینماهای تهران بیلبوردهای سه فیلم تازه را نصب کنند و ماراتن اکران فیلم‌های عید فطر شروع شود، هیچ یک از سینماها فیلم‌های جدید را روی پرده نبردند.
 
علی سرتیپی پخش‌کننده سه فیلم اکران عید فطر دلیل اکران نشدن این فیلم‌ها را آماده نبودن کپی آن‌ها دانست. اما مسئله اینجاست که تا روز گذشته شرایط برای روی پرده رفتن این فیلم‌ها مساعد بوده است. از طرف دیگر هادی منبتی عضو هیئت مدیره موسسه آزادی و مدیرعامل موسسه تصویر شهر وابسته به سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران درباره نمایش فیلم در پردیس‌های سینمایی، به فارس گفت: «با توجه به صحبت‌های رئیس شورای صنفی نمایش، پردیس‌های سینمایی راه تنفس سینما را گرفتند، ما هم گفتیم پردیس‌ها فیلم نمایش ندهند تا راه تنفس سینما باز شود.»
 
وی درپاسخ به این سؤال که آیا پردیس‌ها تعطیل خواهند شد، گفت: «فعلا همان فیلم‌هایی که قبلا نمایش داشتند را نمایش می‌دهند. فیلم‌های جدید را عقد قرارداد خواهیم داشت به شرط آن‌که قرارداد پردیس آزادی را هم داشته باشند. اگر پردیس آزادی قرارداد بست، دیگر پردیس‌ها هم نمایش فیلم خواهند داشت.»
 
به گفته مدیرعامل موسسه تصویر شهر 50 درصد از موسسه پردیس آزادی متعلق به تصویر شهر است و بسته شدن این پردیس و خارج کردن آن از گردونه اکران ‌قاعدتا ضرر و زیان زیادی را برای تهیه‌کنندگان و پخش‌کنندگان خواهد داشت. 
 
اما حبیب کاوش سخنگوی شورای صنفی نمایش با ابراز بی‌اطلاعی از عدم اکران سه فیلم «کلاه قرمزی و بچه ننه»؛ «بی‌خداحافظی» و «ضدگلوله» به مهر گفت: «دستور این است که باید صاحبان فیلم‌ها؛ این آثار را اکران کنند اما به هر حال پیگیری می‌کنیم که دلیل این موضوع چه بوده است. به هر حال شرایط قانونی این است.»
 
کاوش همچنین ابراز کرد که هنوز جایگزین سینما آزادی در سرگروهی مشخص نشده است و سینما استقلال هم می‌تواند برای اکران عید فطر طبق گفته‌های آقای مومنی‌شریف یک فیلم ارزشی معرفی کند، تا ما حواله اکران آن را صادر شود.
 
تهیه‌کنندگان فیلم‌ها زمانی که دیدند سپردن این مشکل به دست شورای صنفی نمایش بی‌نتیجه است؛ خودشان دست به کار شدند. محمد نشاط تهیه‌کننده فیلم «بی‌خداحافظی» به سینمای ایران  گفت: «آقای سرتیپی در حال پیگیری این موضوع هستند، اما هنوز تماسی از سوی حوزه هنری یا شورای صنفی با ما گرفته نشده است و به همین دلیل برای رفع مشکلات در حال نگارش نامه‌ای خطاب به ریس سازمان سینمایی هستیم تا ببینیم نظر ایشان چیست؟»
 
او ادامه داد: «حدود دو روز پیش علم الهدی در تماس تلفنی به من گفت که حوزه هنری با «بی خداحافظی» مشکلی ندارد، حتی دیشب هم در جلسه نیروی انتظامی آقای مومنی را دیدم و ایشان گفت که مشکلی با اکران فیلم ندارد و اگر حواله اکران از سوی شورای صنفی صادر شود فیلم را از 25 مرداد ماه اکران می کنند، اما شورای صنفی معتقد است که باید حوزه هنری اعلام کند که «کلاه قرمزی و بچه ننه» و «بی‌خداحافظی» فیلم‌های ارزشی هستند تا در این سینماها اجازه نمایش بیابند که حوزه هنری هم این کار را نمی‌کند و می گوید همین که فیلم‌ها را در سینماهایش نمایش می‌دهد، یعنی فیلم‌های ارزشی هستند.»
 
نشاط خاطرنشان کرد: «سینما آزادی سینمایی مناسب برای اکران فیلم «بی خداحافظی» بود و اگر فیلم در آن جا اکران می‌شد، حدود روزی 10 میلیون فروش می کرد اما با همه این‌ها ما از فروش سینماهای حوزه هنری و آزادی گذشتیم اما وقتی فهمیدیم پردیس‌های شهرداری را هم برای اکران فیلم‌ها در اختیار نداریم اکران فیلم‌ها با ضرر همراه بود در نتیجه تصمیم گرفتیم فعلا فیلم‌ها را اکران نکنیم.»
 
تهیه کننده «قرنطینه» عنوان کرد تا به حال 100 میلیون تومان برای تبلیغات فیلم و تیزر و ... هزینه کرده  است و اکران نکردن فیلم هم به اقتصاد سینما ضربه می‌زند.
 
اما سیدهادی منبتی مدیر عامل موسسه تصویر شهر برای اکران کردن فیلم‌ها در سینماهای شهرداری شرط گذاشت. او در این رابطه به ایسنا گفت: « تا زمانی که محدودیت‌های سینما «آزادی» پابرجاست، هر تهیه‌کننده یا پخش‌کننده‌ای که می‌خواهد با 20 سالن سینمای موسسه تصویر شهر، قرارداد نمایش امضاء کند باید حتما یک نسخه از فیلمش را هم در اختیار سینما «آزادی» بگذارد. »
  
همه این جنجال‌ها در حالی اتفاق افتاد که روز گذشته طی نامه‎ای سرگشاده که خطاب به مسوولان وزارت ارشاد و حوزه هنری منتشر شده بود، کارگردان‌ها و تهیه‌کنندگانی که قرار است فیلم‌های‌شان در عید سعید فطر به اکران عمومی درآید در نامه‌ای خواستار شدند مسوولان هر چه زودتر به وضعیت موجود اکران رسیدگی کنند.
 
در این نامه آمده بود: «ما تولیدکنندگان بخش خصوصی سینمای ایران در سال تولید ملی تصمیم گرفته‌ایم، پس از 5 ماه رکود سینما با هزینه شخصی سه فیلم «کلاه قرمزی و بچه ننه»، «ضد گلوله» و «بی‌خداحافظی» را همزمان با عید فطر به اکران سراسری درآوریم تا در این وانفسای سینما امیدی برای سینمادوستان ایران اسلامی باشیم.»
 
 این سینماگران در ادامه نوشته‌اند: « با توجه به بضاعت اندک اینجانبان که در تهدید منازعات نهادهای فرهنگی و هنری در حال نابودی است، انتظار داریم شما عزیزان که دعوی کار فرهنگی هنری دارید به خاطر سینمای نجیب ایران اسلامی و به مناسبت عید فطر سر سفره سینمای ایران بنشینید تا آخرین نفس‌های سینما را به نظاره ننشینیم. برادران گرامی حسب فرموده مقام معظم رهبری که به درستی امسال را ،سال تولید ملی نام نهادند به خاطر مردم شریف و مومن دست از منازعات برداشته و با جلب خاطر مخاطبان، آنها را از شبکه‌های ماهواره‌ای به سوی سینمای دوست‌داشتنی ایران رهنمون سازیم تا در پیشگاه خداوند متعال و مردم شریف سربلند باشیم.»
 
این سینماگران در بخش پایانی نامه‌شان که خطاب به دکتر خاموشی، محمد باقر قالیباف، سید محمد حسینی، جواد شمقدری، محسن مومنی منتشر شده، آورده‌اند: «ما نمایندگان بخش خصوصی سینمای ایران عاجزانه درخواست داریم دست در دست هم با همدلی خدمتگزاران صدیقی برای سینمای ایران باشیم و فرصتی به رسانه‌های غیرخودی ندهیم تا بر علیه ما هجمه ایجاد کنند.»
 
با همه این‌ها علی سرتیپی پخش کننده سه فیلم «کلاه قرمزی و بچه ننه»، «بی‌خداحافظی» و «ضد گلوله» و همین طور سید ضیاء هاشمی رئیس شورای صنفی نمایش عنوان کردند مشکل اکران عید فطر به زودی حل خواهد شد و حبیب کاوش سخنگوی شورای صنفی نمایش هم با قطعیت گفت فردا هر سه فیلم روی پرده می‌روند.
 
57246
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 236547

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =