داروی JQ1 می‌تواند با مهار BRDT که یکی از پروتئین‌های کلیدی مورد نیاز برای تولید سلول‌های اسپرم است، تولید این سلول‌ها را متوقف کند. اثر پیشگیرانه این دارو موقتی است و با توقف تزریق آن تولید سلول‌های اسپرم مجددا آغاز خواهد شد.

محبوبه عمیدی: در حال حاضر بیش از 100میلیون زن در جهان از قرص‌های ضدبارداری برای پیشگیری از بارداری ناخواسته استفاده می‌کنند؛ اما با تولید قرص‌های غیرهورمونی پیشگیری از باروری برای مردان احتمالا آنها هم می‌توانند تا چندین سال دیگر به شیوه مشابهی باروری خود را با روشی برگشت‌پذیر که به گفته محققان رضایت جنسی را تحت‌الشعاع قرار نخواهد داد، کنترل کنند.

به گزارش نیوساینتیست، در آزمون‌های بالینی که به منظور جلوگیری از باروری مردان انجام می‌شود، داروهای غیرهورمونی نسبت به انواع هورمونی آنها در اولویت هستند. این داروها به‌رغم داروهای هورمونی که می‌توانند در شکل‌گیری استخوان‌ها در مردان و عملکرد کبد آنها ایجاد اختلال کنند، عوارض جانبی کمتری خواهند داشت. داروهای هورمونی پیشگیری از باروری در مردان نسبت به داروهای مشابه که برای زنان تولید می‌شوند، عوارض جانبی نگران‌کننده‌ای به دنبال خواهند داشت.  

جیمز بردنر، پزشک مؤسسه دینا فاربر در بوستون (ماساچوست) می‌گوید: «ما به تولید داروهای غیرهورمونی پیشگیری از باروری در مردان نیاز فوری داریم». او و همکارانش موفق به تولید یکی از این داروها شده‌اند که JQ1 نام دارد و می‌تواند BRDT یکی از پروتئین‌های کلیدی مورد نیاز برای باروری را مهار کند.

این پروتئین در یکی از اولین مراحل تولید سلول‌های اسپرم به درون هسته سلول اولیه وارد شده و با تغییراتی که در ژنوم آن ایجاد می‌کند، باعث ایجاد سلول‌ اسپرم می‌شود. ‌داروی JQ1 برای جلوگیری از این تغییرات، بخشی از این پروتئین را هدف می‌گیرد که قابلیت اتصال به ژنوم را دارد و با بلوکه کردن آن از ادامه فرایند تولید سلول‌های اسپرم پیشگیری خواهد کرد.

آزمون‌های انجام شده روی موش‌های آزمایشگاهی نشان می‌دهد در دو گروه که روزانه دو دوز متفاوت از این دارو را دریافت کرده‌اند، پس از یک دوره سه یا شش‌هفته‌ای تعداد اسپرم‌ها حداقل 90درصد کمتر شده و قدرت حرکت آنها بیش از 75درصد کاهش پیدا کرده است. کاهش تعداد اسپرم‌ها در موش‌هایی که دوز بالاتر دارو را دریافت کرده‌اند، کاملا چشمگیر بوده و همگی آنها قدرت باروری خود را از دست داده‌اند. با این حال اثر دارو موقت بوده و باروری موش‌های این دو گروه یک یا دو ماه پس از توقف تزریق ‌JQ1به شرایط پیش از تزریق آن بازگشته است. علاوه بر این مطالعات روی موش‌های نر نشان می‌دهد این دارو عوارض جانبی قابل‌توجهی روی بدن آنها نداشته و سطح تستوسترون در این موش‌ها طبیعی باقی مانده است.

در حال حاضر بردنر و همکارانش دارند مشتقات JQ1 را در آزمون‌های بالینی که بر روی مبتلایان به سرطان انجام می‌دهند، به کار می‌گیرند. این تیم بودجه‌ای برای تهیه دارویی مشابه که بتواند BRDT را مهار کند از مؤسسه ملی سلامت ایالات متحده دریافت کرده است.

ریچارد شارپ، کارشناس سلامت جنسی مردان در دانشگاه ادینبورگ می‌گوید: «این دارو کاملا دست‌یافتنی و مؤثر به نظر می‌رسد، آن‌طور که از نتایج برمی‌آید اثرات آن، حداقل در یک دوره کوتاه برگشت‌پذیر است و عوارض جانبی نگران‌کننده‌ای روی فرد و نسل‌های بعد از او به جا نخواهد گذاشت».

او که این دارو را امیدبخش‌ترین تلاش کنونی در زمینه کنترل باروری مردان توصیف می‌کند، به مسائلی اشاره می‌کند که باید پیش از تأیید آن مورد بررسی قرار بگیرند. شارپ به نمونه فعلی این دارو که روی جوندگان مورد استفاده قرار گرفته و تزریقی است اشاره می‌کند و می‌گوید تولید قرص‌های خوراکی از این دارو برای انسان‌ها به مراتب نتیجه‌بخش‌تر خواهد بود. از سوی دیگر باید عدم ایجاد عوارض جانبی در مصرف درازمدت این دارو اثبات شود و اثر سوئی روی نسل‌های بعدی نداشته باشد.

53273

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 236907

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • پویا IR ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۸
    3 12
    بچه که عمرو نفسه 4 تا خوبه 5 تا بسه!
    • بدون نام IR ۰۱:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۹
      11 1
      نسل ما باید اشتباهات نسل های گذشته را که جمعیت 25 میلیونی را به 80 میلیون و در آینده نزدیک 100 میلیون رساند جبران کند. نسل ما باید از قید بچه داشتن بگذرد و یا فقط 1 بچه داشته باشد. حداکثر 2 تا. تا با گذار جمعیتی، جمعیت تعدیل شود و به رقم 60 میلیون کاهش یابد و ثابت شود. مشکلات ناشی از نیروی کار در زمان پیری دهه شصتی ها را که 40 سال دیگر رخ میدهد را هم با تشکیل صندوق های پس انداز ملی میتوان حل کرد. این تجربه ای است که کشورهای پر جمعیت باید طی کنند. مانند ژاپن که در حال کاهش جمعیت 120 میلیونی خود به 90 میلیون و کمتر است. بیش از 50 سال است که ژاپنی ها مانند مور و ملخ در شهرهای پر تراکم زندگی میکنند.
    • بدون نام IR ۰۱:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۹
      3 5
      تا 50 سال دیگر داروهای ضد پیری و انواع اقسام روش های جلوگیری از پیری به وجود خواهد آمد. پس نگران جمعیت نباید بود. اگر هم قرار است نگران باشیم باید نگران باشیم که زیاد نشه. 100 سال پیش کسی فکر نمی کرد روزی هواپیماها بیش از 500 انسان را در 24 ساعت به آنور دنیا ببرند. پس پیشرفت پزشکی هم غیر منتظره و همچون اختراعات شگفت انگیز خواهد بود.
    • ایرانی IR ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۳۱
      0 0
      این دیدگاه شما در کشور 350 میلیونی آمریکا هم طرفدار و کاربرد دارد؟
  • بدون نام IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۸
    8 17
    ... شما وقیحانه حرف از روش جدید ناباروری مردان می زنید ؟
    • بدون نام IR ۰۰:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۹
      15 1
      مثل اینکه شما خیلی علاقه داری تو خونه 100 متری 4 تا بچه پرورش بدی.
  • باران IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۸
    26 0
    به دلیل منافات آشکار این دارو با سیستهای دولت، از قرائت خبر معذوریم!!!
    • محمد رضا IR ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۸
      8 0
      عالی بود :)))))
  • هموطن IR ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۸
    3 22
    هر دخالتی در فرایند طبیعت بی شک مضر هست. ما با ابزار تکنولوژی با دست خودمون خود و نسلمون رو داریم نابود میکنیم.
    • بدون نام IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۸
      28 1
      نسل من اگه ميخاد مثل من بزرگ بشه و زندگي كنه همون بهتر كه نابود بشه !
  • بدون نام AE ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۸
    3 1
    من كه نمي فهم وقتي يك مرده يا يك ديناصور مرده اكر نسلش منقرض شد جكونه ضرر ميكند !!!؟
    • بدون نام IR ۲۰:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۱
      2 1
      دایناسور نه دایناسور.جوان ایرانی مارو باش