۰ نفر
۳۰ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۷:۳۶

حضور نمایندگان 100 کشور از 120 عضو جنبش غیرمتعهد‌ها در اجلاس تهران قطعی شده است.

نسرين وزيري: شانزدهمین اجلاس سران كشورهای عضو جنبش غیرمتعهدها روزهای 9 و 10 شهریورماه در تهران برگزار می‌شود و نشست وزراي امورخارجه نیز روزهای 7 و 8 شهریور خواهد بود. به گفته علي سعيدلو معاون امور بین الملل رییس جمهور، سخنران اصلی افتتاحیه مقام معظم رهبری هستند و بعد هم رییس جمهور سخنراني خواهد كرد. حضور بالاترين مقام جمهوري اسلامي ايران در اين اجلاس نشانه اهميت آن، از نگاه ميزبان است. بي شك سخنان رهبر جمهوري اسلامي ايران نقشي تعيين كننده در رويكرد كشور ما در طول سه سال مديريت اين جنبش خواهد داشت.
محمود احمدي‌نژاد نيز بنا دارد در اين اجلاس از «مدیریت مشترک جهانی» سخن بگويد. سعيدلو در اين باره به خبرآنلاين گفت: می‌خواهیم بگوییم که آقایان روسا و وزرا مگر دنیا مال همه ما نیست؟ بیایید، بنشینید و با هم یک ساختاری را درست کنیم که در مدیریت جهانی مشارکت کنیم. الان یکی دوتا کشور تصمیم‌گیری می‌کنند. شاید هم یک کشور که تعیین تکلیف می‌کند برای همه. این که نمی‌شود اداره دنیا. (متن كامل مصاحبه سعيدلو را اينجابخوانيد).
به گفته معاون امور بین الملل رییس جمهور، از تعدادي سازمان‌های بین المللی به عنوان ناظر و برخي مهمانان ويژه نيز براي حضور در اين اجلاس دعوت به عمل آمده است. ولاديمير پوتین رئيس‌جمهور روسيه يكي از اين مهمانان است. اگرچه تا كنون مقامات روسي از پذيرش يا رد اين دعوت سخني به ميان نياورده‌اند، اما سفر دوباره پوتين به تهران، قطعا يك دستاورد ديپلماتيك بزرگ براي ايران خواهد بود كه نزديكي روابط اين دو كشور در بلوك شرق را به رخ جهانيان بويژه غرب خواهد كشيد. اين مرد پرقدرت روس، در سال 2007 نيز به منظور شرکت در اجلاس روسای کشورهای حاشیه دریای خزر به ایران سفر کرده بود تا اولین رئیس جمهور روسیه باشد که طی 50 سال گذشته به ایران آمده است.
محمد مرسي رئيس جمهور مصر پس از ايجاد حكومت جديد و مردمي در اين كشور نيز از مهمانان خبرساز شانزدهمین اجلاس سران كشورهای عضو جنبش غیرمتعهدها خواهد بود. او كه آمدن و نيامدنش به ايران نيز، در صدر اخبار رسانه‌هاي عرب زبان طي دو ماه گذشته بود. مرسي را هم احمدي‌نژاد همتاي ايراني‌اش در يك تماس تلفني به تهران دعوت كرد و هم حميد بقايي معاون اجرايي رئيس جمهور به عنوان نماينده ويژه وي، راهي قاهره شد تا از او دعوتي رسمي به عمل آورد. اگرچه نيامدن وي تا يكي دو هفته پيش محتمل‌تر مي‌نمود اما پس از اجلاس فوق‌العاده سازمان كنفرانس كشورهاي اسلامي در مكه و ديدار وي با همتاي ايراني‌اش، رسانه‌هاي خارجي بارها از حضورش در تهران خبر دادند.(اينجا)
پس از آمدن- نيامدن‌هاي مرسي؛ اين بار نوبت بان كي مون دبيركل سازمان ملل است كه حضور يا عدم حضورش در اجلاس تهران، خبرساز شود. مقامات رژيم صهيونيستي و آمريكايي به او توصيه كرده بودند كه به ايران نيايد. مواضع روزهاي اخير وي در قبال سخنان روز قدس محمود احمدي‌نژاد نيز احتمال عدم حضورش را شدت بخشيد.(اينجا). پس از آنكه علی لاریجانی رئيس مجلس اعلام كرد كه انصراف بان کی مون از حضور در اجلاس غیرمتعهدها مشکلی ایجاد نمی‌کند (اينجا برگزار كنندگان اين اجلاس گفتند كه تغييري در برنامه‌هاي بان كي مون ايجاد نشده و او به تهران خواهد آمد.(اينجا)
از ميان حدود 40 کشوري كه قرار است در سطح عالی در اجلاس سران جنبش عدم تعهد حضور داشته باشند، افغانستان نيز در سطح رئيس‌جمهور شركت خواهد كرد. حامد كرزاي كه آخرين بار در جشن نوروز مهمان احمدي‌نژاد بود در راس هيات افغاني مهمان اجلاس تهران خواهد بود.
هيات لبناني نيز در بالاترين سطح و با رياست ميشل سليمان رئيس جمهور اين كشور به ايران مي‌آيد. عدنان منصور وزیر امور خارجه لبنان نيز او را همراهي خواهد كرد. حضور سليمان در اين اجلاس در سفر اخیر سعید جلیلی دبیرشورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران به بیروت نهایی شد.
/2929
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 237291

برچسب‌ها

اخبار ویژه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 16
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۰
    "سفر دوباره پوتين به تهران، قطعا يك دستاورد ديپلماتيك بزرگ براي ايران خواهد بود كه نزديكي روابط اين دو كشور در بلوك شرق را به رخ جهانيان بويژه غرب خواهد كشيد. " .
    • بدون نام IR ۰۲:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۱
      62 8
      خیلی دلت به این خوشه که پوتین بیاد ایران؟ جناب!!! تا این روس ها از باج گیری سیر نشن از ما جانبداری نمی کنن! فعلا به نفعشه که از ما و سوریه حمايت کنن اگر باور نداری کتاب های تاریخ دورن دبیرستان رو هم بخونی باورت میشه.
    • بدون نام GB ۰۳:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۱
      37 6
      برای ایران هم اگر دستاوردی داشته باشد ممکن است با خرف های نسنجیده برخی از سیاست پیشه گان ازبین برود ولی برای روسیه قطعا دستاورد خواهد داشت.
  • بدون نام IR ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۰
    جلاسی که بیست سال است که مرده و منشا هیچ اثری تو دنیا نبوده چه اهمیتی برای دنیا دارد
    • بدون نام IR ۰۱:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۱
      22 36
      بعضی نظرا آدم رو یاد رفیق گالیور میندازه. بنده خدا این اجلاس هیچ نتیجه ای هم که نداشته باشه ادعای منزوی بودن ایران تو دنیا رو نفی می کنه
  • بی نام FR ۲۱:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۰
    نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی
    • بدون نام IR ۰۰:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۱
      6 3
      متاسفم واسه اونایی که منفی دادن. بینهایت غرب زده تشریف دارید. انگار بلاهایی که غرب سر عراق و افغانستان آورده رو نمیبینید و نمیخواین عبرت بگیرین! متاسفم
  • هدی MY ۲۱:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۰
    58 15
    اگه مرسی خودش بره و نماینده نفرسته من اسمم رو عوض میکنم!
    • محمد IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۱
      13 5
      چی میذاری اسمتو اونوقت ؟؟
  • ارشک IR ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۱
    34 14
    سلام به همه وعبادات قبول. با شما آقا یا خانم ناشناس از فرانسه حرفی دارم واون هم اینکه انسان خوبه که حرفاش با عملش همخونی داشته باشه .شما که این شعار افراطی رو سر میدید تو فرانسه چه کار می کنید ؟اونجا هم که یکی از کشورهای غربی اونم از نوع 6 سیلندره؟
    • پیام IR ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۱
      8 11
      احسنت بر شما
    • بدون نام MY ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۱
      2 8
      مگر در فرانسه ایران سفارتخونه نداره؟ و یا 10 جور دفاتر فرهنگی و خبری و و و و. این هم حرفه که میزنی؟
  • بدون نام AU ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۱
    35 6
    ما که چهره مهم خارجي ندیدیم!! همش اما و اگر بود که
  • بدون نام US ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۱
    18 5
    اقای کرزای که هر جلسه ای هر جای دنیا باشد ایشان هم هست زیاد روی ایشان مانور نکنید لطفا
  • بدون نام IR ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۱
    4 0
    دیگه دوران قاجارها و پهلوی ها گذشته ایران کشور قدرمتندی است چون مردم قدرمتندی داره و اگر پوتین به ایران بیاد به نفع دو کشوره.
  • سمیه IR ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۵
    1 0
    موافقم ایران کشور قدرتمندیه و برای اثبات این امر باید تا پای جون روی موضع خود باستیم و لحظه ای شک نکنیم.