سفیر ایران در سوریه گفت: تا کنون ر این کشو دو گروه 22 نفره از اتباع کشور ما در دو مرحله ربوده شده‌اند و تا کنون موفق شده‌ایم 22 نفر از آنها را آزاد کنیم.

به گزارش خبرآنلاین، محمدرضا رئوف شیبانی با بیان اینکه عملا مکان اختفای 48 زائر ایرانی شناسایی شده است، گفت: طبق پی‌گیری‌هایی که تاکنون شده است با حضور مسوولان و مقامات دستگاه‌های مربوط در سوریه، کمیته‌ای سیاسی ـ امنیتی تشکیل شد که این موضوع به صورت میدانی پی‌گیری شود.

وی ادامه داد: ایران همزمان رصد یک سری تحولات منطقه و بین‌المللی را هم در دستور کار خود قرار داده است و در سفر وزیر امور خارجه به ترکیه و تماس تلفنی با وزیر خارجه و نخست وزیر قطر و هم‌چنین با ارسال پیام به بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل موضوع ربایش شهروندان ایرانی در سوریه پی‌گیری شد.
اهم سخنان سفیر ایران در سوریه را در ادامه به نقل از ایسنا بخوانید؛
-  موضوع ربایش در سوریه مختص به شهروندان ایرانی نیست. گروه‌های مسلح در سوریه عملا یکی از ابزارهایی که در صحنه استفاده می‌کنند ربایش اتباع خارجی است. همان‌طور که چندی قبل شاهد ربایش تعدادی از اتباع ایتالیا بودیم و هم‌چنین تعدادی از اتباع اروپای شرقی نیز در سوریه ربوده شدند و آنها افرادی بودند که در پروژه‌های صنعتی و اقتصادی سوریه کار می‌کردند و ربایندگان با هدف ضربه زدن به فعالیت‌های اقتصادی که در شرایط بحران نیز متوقف شده، اقدامات ایذایی این‌چنینی انجام می‌دهند.
-  به دلیل مشارکت فعالی که در سال‌های گذشته در ساخت پروژه‌های زیربنایی در سوریه از جانب ایران انجام شده است، این گروه‌ها به اتباع ایرانی متعرض شده‌اند و ربایش‌هایی انجام شد. همان‌طور که شاهد ربایش هفت مهندس ایرانی که در نیروگاه برق جندر که در حاشیه‌ شهر حمص فعال بودند بودیم و سه راننده ایرانی که کامیون‌دار بودند و تجهیزات فنی و صنعتی برای پالایشگاه‌های سوریه منتقل می‌کردند نیز ربوده شدند و این برای ضربه زدن به صنعت توریسم و گردشگری و زائر سوریه انجام می‌شود.
-   در سوریه دو گروه 22 نفره از اتباع کشور ما در دو مرحله ربوده شده‌اند و تا کنون موفق شده‌ایم 22 نفر از آنها را آزاد کنیم. پنج نفر از مهندسین آزاد شده‌اند و تلاش‌ها برای آزادسازی بقیه اتباع عزیز کشورمان که در سوریه در اسارت گروه‌های تروریستی هستند ادامه دارد. در این چارچوب تلاش‌ها در داخل سوریه پی‌گیری می‌شود و هم‌چنین با کشورهایی که با گروه‌های مسلح در سوریه ارتباط دارند تعامل ما برقرار است و با کمک این کشورها در تلاش هستیم که هرچه زودتر شاهد بازگشت سلامت زائران به جمع خانواده‌های خود باشیم.
-   -  در مورد تلاش‌های ترکیه برای پی‌گیری وضعیت 48 زائر ایرانی که چندی پیش در سوریه ربوده شده‌اند نیز، تلاش‌ها از زمانی که ارتباط بین مقامات رسمی دو کشور برقرار می‌شود آغاز می‌گردد. البته چون بعد امنیتی دارد قابل گزارش لحظه به لحظه نیست و تا زمانی که به نتیجه نرسیده است اطلاع‌رسانی و کشف یافته‌ها امکان‌پذیر نیست.عملا ترکیه در موارد قبلی تلاش‌های خوبی انجام داده است و در حوزه‌ی رسمی و غیررسمی پی‌گیری‌های خوبی از جانب این کشور برای بازگشت سالم اتباع کشورمان صورت گرفته است. همان‌طور که در مورد مهندسین ایرانی، نقش ترکیه در آزادسازی این افراد قابل توجه و تقدیر است.
-  انجام زیارت‌های انفرادی و هم‌چنین زمینی به سوریه را توصیه نمی‌کنیم و در عین حال اگر سفری انجام می‌شود باید در قالب گروه‌های زیارتی باشد که از طریق سازمان حج و زیارت برنامه‌ریزی شده است.

-  نشست مشورتی تهران با فعالیت‌های گسترده وزارت خارجه برگزار شد و عملا در ارزیابی‌های کارشناسان و ناظران سیاسی، یکی از موفق‌ترین نشست‌هایی بود که در دوره‌ی اخیر درباره‌ی تحولات سوریه برگزار شد.

-  گروه‌های مسلح عملاً به دلیل ارتباطات خارجی که دارند مصالح و منافع کشورها را در میدان نبرد دنبال می‌کنند که این نه به نفع مصلحت مردم سوریه است و نه مصلحت کشور سوریه و منطقه.
-  هیچ‌کس از نظامی شدن وضعیت سوریه سود نخواهد برد به ویژه کشورهایی که طراح این صحنه هستند بیشترین ضرر را خواهند کرد. صحنه سوریه متفاوت از صحنه بسیاری از کشورهای منطقه است که کشورهای مداخله‌گر در آن آزمایش پس داده‌اند. صحنه سوریه بسیار پیچیده‌تر است و آنها نیز از این پیچیدگی مطلع هستند.
-  تاکید ما این است که مردم سوریه حق دارند به مطالباتشان دست پیدا کنند تاکید داریم باید به خواسته‌های مردم سوریه پاسخ داده شود، اما راه‌حل این مطالبات و رسیدن به دموکراسی و آزادی قطعاً از طریق نظامی‌کردن تحولات و یا اعزام گروه تروریستی به صحنه داخلی سوریه و تسلیح این گروه‌ها نیست. از گلوله تفنگ قطعا دموکراسی خارج نخواهد شد.
-  ادعای سفیر آمریکا در آنکارا مبنی بر ارسال سلاح از طریق ایران به سوریه و در اختیار گروهک پ.ک.ک قرار دادن این سلاح‌ها در ترکیه کذب است، قطعاً اگر آمریکایی‌ها تجهیزات و دستگاه‌های مراقبت دارند قطعاً ارسال سلاح‌های آمریکایی و صهیونیستی به داخل سوریه را باید پیش از اینها گزارش می‌دادند. آن سلاحی که از خاک ترکیه وارد سوریه می‌شود سلاح‌های آمریکایی و اسراییلی است.
-  هدف آمریکا از تحریم‌ها تسویه حساب کردن و زیر فشار قرار دادن مردم سوریه و ایران است. تحریمی که آمریکا علیه سوریه اعمال کرده است پیش از اینکه دولت سوریه را تحت فشار قرار دهد مردم این کشور را با فشار روبه‌رو می‌کند.

-دعوتنامه‌ای تسلیم بشار اسد شده است و به طور رسمی برای شرکت در نشست غیرمتعهدها از وی دعوت شده است. طبیعتا سوریه برای رساندن صدای خود به جهانیان و استفاده از تریبون اجلاس، این نشست را فرصت مناسبی برای این کار قلمداد می‌کند. نحوه حضور اسد در این نشست منوط به شرایط داخلی سوریه در آن مقطع است و ممکن است در شرایط مناسب‌تر اولویت سیاسی،‌نظامی و امنیتی ایجاب کند که اسد به تهران سفر کند و یا اینکه شرایط ایجاب کند اولویت نیاز به حضور اسد در دمشق داشته باشد. این در آستانه اجلاس مشخص می‌‌شود.
-   /29220

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 237442

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =