10 روز از زلزله 6 و 6.2 ریشتری آذربایجان می گذرد و هنوز پس لرزه و زلزله های خفیفی در این منطقه حس می شود.

به گزارش خبرآنلاین؛ زمین لرزه ای به بزرگی 3.4 درجه در مقیاس امواج درونی زمین(ریشتر) ساعت 12 و 12دقیقه و 39 ثانیه روز سه شنبه، بار دیگر اهر در شمال شرقی استان آذربایجان شرقی را لرزاند. لرزه نگاری کشوری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران اعلام کرد، این زمین لرزه در مختصات ۴۶.۸۷ طول و ۳۸.۴۵ درجه عرض جغرافیایی در عمق 19کیلومتری زمین روی داد. از خسارت احتمالی این زمین لرزه، تاکنون خبری دریافت نشده است. در طول روز جاری، این دومین زمین لرزه ای است که در منطقه اهر به وقوع پیوسته است. 
 

کمک 7میلیاردی مردم به زلزله‌زدگان/ کانکس، حمام و چادر نیاز است

ابوالحسن فقیه، رییس جمعیت هلال احمر از اهدای کمک 7میلیارد تومانی مردم به زلزله‌زدگان آذربایجان خبرداد و گفت: کانکس، حمام و چادر در مناطق زلزله‌زده نیاز است.

وی با بیان اینکه بر اساس آمار بنیاد مسکن، 276 روستا بین 20 تا 100 درصد تخریب شده‌اند گفت: بر اساس آمارهای موجود 46 روستا به صورت صددرصدی تخریب شد.


امدادگران 771 تن را از آوار بیرون کشیدند 

وی با بیان اینکه امدادگران به دو هزار و 607 تن آسیب دیده امدادرسانی کردند گفت: از این میان امدادگران 771 تن را از زیر آوار بیرون کشیدند.

به گفته رییس جمعیت هلال احمر پس از اتمام عملیات جستجو و نجات بحث اسکان و تغذیه اضطراری از ساعات اولیه یکشنبه در دستور کار قرار گرفت: ‌برای ساماندهی این مرحله یک هزار و 160 امدادگر از 11 استان به منطقه اعزام شدند. تاکنون 25 هزار و 628 تخته چادر میان زلزله‌زدگان توزیع شده است بر اساس پروتکل‌های جهانی، هلال‌احمر در مناطق روستایی برای هر خانواده یک چادر و در مناطق شهری نیز اردوگاه اسکان اضطراری ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه 66 هزار ست اقلام زیستی در میان زلزله‌زدگان توزیع شده است، گفت:‌ امدادگران در حال حاضر در مناطق زلزله‌زده حضور دارند.

فقیه با بیان اینکه بر اساس دستور العمل‌ها تامین سرویس بهداشتی و حمام بر عهده جمعیت هلال احمر نبوده و نیست، گفت: با این حال به دلیل نیاز مبرم مردم بلافاصله جمعیت هلال احمر نسبت به تامین و ارسال سرویس‌های بهداشتی اقدام کرد. طی فراخوانی توانستیم یک هزار و 264 چشمه سرویس بهداشتی به منطقه اعزام کنیم.

 

کمک 7 میلیاردی مردم به زلزله‌زدگان
فقیه همچنین در مورد کمک‌های مردمی با بیان اینکه از روز اول شماره حساب 99999 به نام جمعیت هلال احمر برای واریز کمک‌های نقدی مردم اعلام شد، گفت: مردم تا کنون شش میلیارد و 500 میلیون تومان به شماره حساب جمعیت هلال احمر واریز کرده‌اند.

وی با بیان اینکه جمعیت هلال احمر برای دریافت کمک‌های مردم در دو مرحله در عید فطر و روز قدس کمک‌های صندوقی برپا کرده بود گفت: در روز قدس و عید فطر نیز مردم یک میلیارد و 375 میلیون تومان برای زلزله‌زدگان پرداخت کردند.

به گفته وی وزن کمک‌های غیر نقدی مردم نیز به 500 تن رسید.

فقیه همچنین گفت:‌ از آنجایی که تامین مسکن بر عهده بنیاد مسکن است، جمعیت هلال احمر در نظر دارد کمک‌های مردمی را در بحث تامین وسایل زندگی مردم صرف کند چرا که در بحث ارائه کمک‌های اولیه جمعیت هلال احمر و در بحث اسکان نیز بنیاد مسکن مسئول است اما در بحث تامین وسایل زندگی دستگاهی متولی نیست.

فقیه در ادامه با بیان اینکه مسئله اصلی در مناطق زلزله‌زده سرمای هوا و بارندگی خواهد بود گفت: با این حال جمعیت هلال احمر روکش‌های پلاستیکی برای حفاظت از چادر و همچنین 20 هزار دستگاه چراغ والور خریداری کرده است.

 

آمادگی 45 کشور برای کمک به زلزله‌زدگان
وی درباره کمک‌های بین‌المللی نیز گفت: تاکنون 45 کشور و جمعیت‌های ملی و نهادهای مردمی برای ارسال کمک به زلزله‌زدگان آذربایجان‌شرقی اعلام آمادگی کردند و با اینکه بارها اعلام شدکه نیاز مبرمی به وسایل نداریم اما جمعیت هلال احمر آماده پذیرش کمک‌های کشورهای دیگر است.
رییس جمعیت هلال احمر با بیان اینکه وسایل گرمایشی، کانکس و چادر نیاز مردم است، گفت: تاکنون 7 کشور (ترکیه، پاکستان، آلمان، نخجوان، سوئیس، قطر و چین) کمک‌های خود را ارسال کرده‌اند.

فقیه در مورد بحث دریافت کمک‌های انسان دوستانه امریکا به مردم زلزله‌زده نیز گفت: در بحث پوشش حوادث و بحران‌ها هیچ منعی در مورد عدم‌دریافت کمک از کشورها نداریم. البته به جز کشور اسرائیل که موجودیت آن به رسمیت شناخته نشده است. 

وی با بیان اینکه در بحث مسائل اجتماعی و مدیریت بحران‌های روحی پس از وقوع حادثه 510 جوان داوطلب در قالب 14 تیم به مناطق اعزام شده‌اند گفت: روستاییان درخواست‌های متعدد اجتماعی از جمله برگزاری مجالس ترحیم و غیره داشتند که سازمان جوانان جمعیت هلال احمر به آن پاسخ داد.

 

ربودن دو تریلر حامل چادرهای امدادی
فقیه در مورد برخی انتقادات در مورد توزیع نامناسب چادر و برخی هرج و مرج‌های ایجاد شده در زمان توزیع چادر گفت: همیشه در زمان بحران عده‌ای سودجو هستند که بی‌توجه به نیاز مردم، در صدد انجام اقدامات خود هستند به گونه‌ای که در روزهای اول نیز در این زمینه مشکل داشتیم و عده‌ای سودجو راه را بر دو تریلر حامل چادر امدادی بسته و آن را ربودند که پس از آن با برنامه‌ریزی‌های انجام شده از طریق هلی‌برد چادرها به مناطق توزیع می‌شد و پس از آن نیز نیروی انتظامی که تامین‌کننده امنیت بود، مسائل را حل کرد.

فقیه همچنین در مورد توزیع کنسروهای مسموم گفت: احتمال این مسئله وجود دارد اما تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر مسمومیت با کنسروهای هلال احمر گزارش نشده است اما لازم به ذکر است که هلال احمر در انبارهای خود موادغذایی را که شش ماه به تاریخ انقضای آنها مانده است از سیستم انبار خارج می‌کند. 

رییس جمعیت هلال احمر همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر برخی شایعات در مورد ارسال محموله‌های بشردوستانه به کشورهای عربی در این مدت گفت:‌ در این مدت هیچ کمک بین‌المللی به کشورهای دیگر ارسال نشده است چرا که اولویت امدادرسانی به زلزله‌زدگان آذربایجان است.

وی در مورد برخی انتقادات در مورد ارسال محموله‌های بشردوستانه به غزه و سوریه در این مدت گفت 2 سال پیش قرار بود که محموله‌ای شامل اقلام زیستی به غزه ارسال شود اما با وجود مشکلات این امر محقق نشد و در این مدت نیز برای سوریه محموله‌ای ارسال نشده است.

وی در مورد برخی انتقادات در مورد عدم امدادرسانی درست و به موقع به زلزله‌زدگان در بحث اسکان اضطراری و تغذیه با تاکید بر اینکه هیچ کمبودی در روستاها نداریم، گفت: بر اساس پروتکل‌ها باید به هر خانواده در روستا چادر و اقلام زیستی داده شود و حتی در روستاها به مردم چادری برای نگهداری موادغذایی داده شده اما در شهرها بر اساس آیین‌نامه باید اردوگاه اسکان اضطراری دایر شود اما مردم در این شهرها علاقه دارند که چادر را در حیاط خانه خود بنا کنند که این مشکل ساز شده است چرا که هنوز اردوگاه‌ها پر نشده اما انتقادات مردم مبنی بر عدم‌دریافت چادر بیشتر می‌شود. 

وی با بیان اینکه دخالت برخی افراد غیر مسئول در توزیع چادر موجب بروز توقع و مشکلاتی در بین مردم شدگفت: برخی از مسئولان شهرستان‌ها در روزهای اول چادرها را از جمعیت تحویل و برخلاف آیین‌نامه در میان مردم در شهرها توزیع کرده‌اند.

 

زلزله احتمالی در تهران : فاجعه انسانی
رییس جمعیت هلال احمر همچنین در مورد بحث زلزله احتمالی تهران با توجه به زمین لرزه اخیر بومهن گفت: در بحث پوشش زلزله تهران در مورد اقلام و تجهیزات که در حیطه وظایف ما است مشکل و نگرانی نداریم اما آنچه که در تهران مسئله ساز می‌شود رساندن تجهیزات و اقلام به دست مردم است. در کوچه شش متری در تهران ساختمان‌های چند طبقه وجود دارد که در صورت تخریب این ساختمان‌ها در زلزله احتمالی امکان امدادرسانی و توزیع اقلام نیست.

فقیه با بیان اینکه تهران با یک بارندگی قفل می‌شود گفت: تصور کنید که در تهران زلزله اتفاق بیفتد و بحث اصلی این است که چطور می‌شود اقلام را به دست مردم رساند. در بحران، مدیریت بحران مهمتر از هر چیزی است اگر حادثه‌ای در روستاها اتفاق بیفتد، اسکان اضطراری در دشت یا محوطه باز خواهد بود اما اسکان اضطراری در تهران در چه مکان‌هایی باید ایجاد شود. 

رییس جمعیت هلال احمر با بیان اینکه در زلزله تهران سوال‌های زیادی وجود دارد گفت: با این حال از 10 سال پیش کار ساخت پنج پایگاه اقماری در تهران آغاز شده که امسال مورد بهره‌برداری قرار گرفت و هر سوله پس از آماده‌سازی از تجهیزات و اقلام پر شد.

وی با بیان اینکه انبار ویژه‌ای در مورد زلزله تهران ایجاد شده است گفت:‌چند ماه پیش جلسه‌ای در شورای شهر تهران با حضور آقایان قالیباف و چمران برگزار شد و مسائل و مشکلات زلزله تهران مطرح و مورد بحث قرار گرفت اما آن چیزی که مهم است آن است که اگر زلزله اهر در تهران رخ می‌داد فاجعه انسانی بود.

 

 استرس در زلزله زدگان، بیماری محسوب نمی شود
کارشناس مسوول برنامه های مداخلات حمایت روانی و اجتماعی حوادث وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به شیوع استرس در بین زلزله زدگان استان آذربایجان شرقی، گفت: این نوع استرس، بیماری نیست و واکنش طبیعی به حادثه محسوب می شود.

'علی اسدی' به ایرنا گفت: استرس ( واکنش فیزیکی، ذهنی و عاطفی فرد نسبت به تغییرات و نیازهای زندگی) در صورتی بیماری محسوب می شود که عملکرد اجتماعی، ارتباطی، شغلی و تحصیلی فرد را تحت تاثیر قرار داده و آنها را متوقف کند. وی خاطرنشان کرد زلزله زدگان استان آذربایجان شرقی دچار نوعی استرس طبیعی شده اند و بطور مستمر نگران وقوع زلزله دوباره، سرمای پیش رو و آینده زندگی خود هستند.

کارشناس مسوول برنامه های مداخلات حمایت روانی و اجتماعی حوادث وزارت بهداشت، گفت: استرس و افسردگی میان زلزله زدگان آذربایجان شرقی شایع است اما این امر به معنای بیمار بودن همه آنان نیست چراکه اختلال عمکردی به وجود نمی آورد.

اسدی تاکید کرد اگر استرس زلزله زدگان بیش از سه هفته طول بکشد، نوعی اختلال عملکردی روان، شناخته خواهد شد.وی با اشاره به اجرای برنامه غربالگری سلامت روان برای زلزله زدگان، یادآور شد مداخلات درمانی پیشگیرانه برای سلامت روان زلزله زدگان، پیش بینی شده است.

 

سم پاشی 70 روستای زلزله زده آذربایجان شرقی
معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور گفت: تاکنون 70 روستای زلزله زده آذربایجان شرقی مقابل بیماریهای دامی ضد عفونی و سمپاشی شده است.

محسن مشکوه در بازدید از مناطق زلزله زده آذربایجان شرقی افزود: برای پیشگیری از شیوع هرگونه بیماری های مشترک و دامی ناشی از تلفات زلزله اقدامات دامپزشکی در حال انجام است. وی گفت: تعداد دام های تلف شده در مناطق زلزله زده شامل 446 راس دام سنگین، هزار و 221 راس دام سبک،هزار و 927 قطعه طیور بومی و حدود دو هزار قطعه ماهی بوده است.

رییس جهاد کشاورزی شهرستان ورزقان هم از فنس کشی کامل 40 روستای زلزله زده این شهرستان خبر داد. آقای علی علیمحمدی گفت: هزینه این فنس ها را خیرین تقبل کرده اند. وی فنس کشی در روستاهای صد درصد و 80 درصد تخریبی را ضروری دانست و افزود: محافظت از احشام در روستاهای صددرصد تخریب ضروری تر از سایر روستاهاست چرا که احشام در آنجا از حمله حیوانات وحشی در امان نیستند. رییس جهاد کشاورزی ورزقان گفت :10 گروه کارشناسی این سازمان همه روستاهای شهرستان را لیست برداری و برآورد خسارت کرده اند.

 

 2 تا 10 درصد مدارس مناطق زلزله‌زده آسیب‌دیده‌اند

رییس سازمان نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس کشور ضمن بازدید از مدارس مناطق زلزله‌زده گفت: 2 تا 10 درصد این مدارس دچار آسیب‌ شده‌اند.

به گزارش ایسنا، مرتضی رئیسی که با جمعی از مسئولان این سازمان و اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی از مدارس مناطق زلزله زده بازدید می‌کرد، افزود: از 730 مدرسه که در این مناطق قرار گرفته‌اند 2 تا 10 درصد آسیب‌هایی وارد شده است.

وی ادامه داد: در سالهای اخیر با حمایت دولت و اقدامات مناسب سازمان نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس در سراسر کشور مدارس با مقاومت و استانداردهای خوبی ساخته شده و با جرات می‌توان گفت مدارس جزو مقاوم‌ترین ساختمان‌های ساخته شده در همه مناطق است.

رئیسی تصریح کرد: سازمان نوسازی همچنین استانداردسازی به ویژه توجه به مقاومت ساختمان‌های آموزش و پرورش در برابر زلزله را در دستور کار خود قرار دارد و مدارسی که دچار آسیب شده‌اند نیز به زودی بازسازی و تحویل خواهند شد. 

 

 220 کیلومتر کانال‌ انتقال آب در مناطق زلزله زده تخریب شد
رییس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی از تخریب 220 کیلومتر کانال انتقال آب در مناطق زلزله زده استان خبرداد. به

گزارش ایرنا، مسعود محمدیان در حاشیه بازدید از مناطق زلزله زده اهر با بیان اینکه 80 درصد آسیب دیدگان از زلزله های اخیر در بخش کشاورزی فعالیت می کنند، گفت: برنامه ریزی شده تا هرچه سریعتر با نصب لوله های انتقال آب در مناطق حادثه دیده باغات بهره برداران آبیاری شود تا محصولات سردرختی از بین نرود.وی با بیان اینکه تعدادی از اماکن دامی و استخر‌های پرورش ماهی و مزارع و باغات این مناطق تحت پوشش بیمه بوده‌اند که خسارت‌ آنها از بیمه دریافت می‌شود. بخش‌هایی که تحت پوشش بیمه نبوده‌اند، میزان خسارات آنها به ستاد حوادث غیرمترقبه و بحران اعلام و در مورد آنها تصمیم گیری خواهد شد.

وی با بیان اینکه کار فنس کشی و ساماندهی احشام سرگردان زلزله زدگان ادامه دارد، گفت: جلسات کارگروه مخاطرات کشاورزی مناطق زلزله زده به صورت موردی درهریک ازشهرستان های اهر ، هریس و ورزقان برگزار و در ارتباط با مشکلات هر منطقه تصمیم گیری می شود.

محمدیان اعلام کرد: با توجه به این‌که اماکن دامی بیشترین خسارت را در این شهرستانها متحمل شده‌‌اند، دولت تسهیلات کم‌بهره برای ساخت مجدد این زیرساخت‌ها تامین می‌کند تا در فصل زمستان اماکن دامی مقاوم برای نگهداری احشام مهیا باشد. رییس سازمان جهاد کشاورزی استان در پایان ابراز امیدواری کرد با تدابیر اندیشیده شده بخش کشاورزی و کشاورزان این منطقه با کمترین مشکل مواجه باشند و به فعالیت خود ادامه دهند.

 

جشن گلریزان بازسازی مناطق زلزله‌ زده برگزار می شود
استاندار آذربایجان شرقی از برنامه برگزاری جشن گلریزان برای بازسازی مناطق زلزله ‌زده شهرستانهای اهر، هریس و ورزقان خبر داد.

به گزارش ایرنا، احمد علیرضابیگی روز سه‌ شنبه در دیدار با سرپرست کمیته امداد امام خمینی (ره) هدف از برگزاری این جشن را جمع آوری کمکهای خیرین برای زلزله ‌زدگان عنوان کرد.

وی گفت: در این همایش که روز پنجشنبه هفته آینده برگزار می‌شود کمکهای خیرین کشور برای بازسازی مناطق زلزله‌ زده جمع‌آوری خواهد شد.

استاندار آذربایجان شرقی ادامه داد: مسکن دایمی مطالبه اصلی مردم آسیب‌ دیده از زلزله است لذا دولت پیش‌بینیهای لازم را از جهت تسهیلات مالی در این خصوص انجام داده و در مرحله نخست تلاش می‌کنیم قبل از فرارسیدن فصل سرما، زلزله‌ زدگان را از چادر به یک سرپناه مطمئن انتقال دهیم.

علیرضابیگی با قدردانی از کمکهای مردم به زلزله‌ زدگان گفت: برخلاف تبلیغات رسانه‌های معاند کمکهای مردمی از همه جای کشور به مناطق زلزله ‌زده سرازیر شد و همگرایی ملی در این حادثه به بهترین شکل خود را نشان داد.

سرپرست کمیته امداد امام خمینی(ره) هم در این دیدار آمادگی این نهاد را برای تامین مسکن محرومان مناطق زلزله‌ زده با فرمول تعیین شده از سوی دولت اعلام کرد. 'حسین انواری' گفت: سه هزار و 500 خانوار در این مناطق تحت پوشش کمیته امداد هستند، تعدادی از خانوارهای غیرپوشش نیز در اثر این حادثه مشمول خدمات کمیته امداد شده اند.

 

کمک 60 میلیونی مردم قزوین در روز عید فطر به زلزله زدگان
مدیرکل جمعیت هلال احمر استان قزوین از کمک ششصد میلیون ریالی مردم این استان در روز عید سعید فطر به مردم زلزله زده آذربایجان شرقی خبر داد.

 

اعطای 10 روز حقوق نمایندگان به زلزله‌زدگان آذربایجان

جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از یک تا 10 روز حقوق خود را جهت کمک به زلزله‌زدگان شهرهای اهر،‌ هریس و ورزقان اختصاص دادند. به گزارش ایسنا، در راستای حمایت و همراهی با دیگر آحاد ملت شریف ایران جهت مشارکت برای امر خداپسندانه کمک به حادثه‌دیدگان زلزله اخیر آذربایجان، نمایندگان مجلس شورای اسلامی بخشی از حقوق خود را به حساب ستاد بحران استان آذربایجان شرقی واریز کردند.اعطای 10 روز حقوق نمایندگان به زلزله‌زدگان آذربایجان

جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از یک تا 10 روز حقوق خود را جهت کمک به زلزله‌زدگان شهرهای اهر،‌ هریس و ورزقان اختصاص دادند. به گزارش ایسنا، در راستای حمایت و همراهی با دیگر آحاد ملت شریف ایران جهت مشارکت برای امر خداپسندانه کمک به حادثه‌دیدگان زلزله اخیر آذربایجان، نمایندگان مجلس شورای اسلامی بخشی از حقوق خود را به حساب ستاد بحران استان آذربایجان شرقی واریز کردند.
47282

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امیر US ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۱
    40 1
    برا همینه که مردم بیشتر به ورزشکارا و هنرمندا اعتماد دارند.
  • مهدی IR ۲۱:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۱
    1 0
    به جای کشور اذربایجان از نخجوان استفاده کرده
  • الهام IR ۲۲:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۱
    6 3
    انقدر به انسانهای زمین بی اعتمادم/که یقین دارم وقتی از خوشحالی به هوا بپرم/زمین را از زیر پاهایم خواهند کشید/////////////////