ایسنا نوشت:

سخنگوی شانزدهمین اجلاس سران غیرمتعدها، اسامی سران کشورهایی که برای حضور در این اجلاس به تهران سفر می‌کنند را به صورت رسمی اعلام نکرد و در توجیه این رفتار، به مشی کشورهای غربی در اعمال فشار به سران این کشورها در بازنگری نسبت به سفر به تهران اشاره کرد. موضوعی که اخیرا در مورد سفربان کی مون به تهران کم و بیش شاهد آن بودیم .
با وجود تمهیدات اندیشده شده و تلاش غرب برای منصرف کردن مهمانان اجلاس تهران که با هدف منزوی کردن ایران صورت می‌گیرد، گزارش پیش‌رو، نام برخی از کشورهایی را که در حد سران در این اجلاس شرکت می‌کنند، منتشر کرده است.
تعدادی از کشورهای منطقه که در سطح عالی در این اجلاس حضور پیدا می‌کنند عبارتند از امیر کویت، رییس‌جمهور پاکستان، امیر قطر، رییس‌جمهور ترکمنستان، رییس جمهور تاجیکستان، پادشاه عمان، رییس‌جمهور افغانستان، رییس تشکیلات خودگردان فلسطین (محمود عباس)، نخست‌وزیر هند، رییس‌جمهور عراق، رییس مجلس لیبی، رییس‌جمهور مصر و ... .

 برخی از کشورهای آمریکای لاتین چون کوبا، ونزوئلا و اکوادور، بولیوی و ... نیز در این اجلاس در سطح سران شرکت می‌کنند.
یکی از کشورهای عضو این جنبش که در حال حاضر بیشتر توجهات را در عرصه جهانی به خاطر تحولاتی که در آن در حال رخ دادن است، به خود جلب کرده، سوریه است که جهت شرکت در این اجلاس از بشار اسد رییس‌جمهور این کشور دعوت به عمل آمد. گرچه اعلام شده که حضور وی در اجلاس تهران بستگی به شرایطی دارد که در کشورش حاکم است، اما عده‌ای از تحلیلگران معتقدند که این اجلاس تریبون مناسبی است برای بشار اسد که بتواند مواضع کشورش را در حضور نمایندگان بیش از 120 کشور اعلام کند.
با توجه به سفر هفته گذشته رییس‌جمهور به عربستان نیز این انتظار وجود دارد که این کشور در سطح مناسب در این اجلاس شرکت کند.
همچنین انتظار می رود که اردن و امارات نیز در سطح عالی در این اجلاس حضور داشته باشند.
از سران دو کشور ترکیه و روسیه نیز جهت حضور در این اجلاس به عنوان میهمانان ویژه دعوت به عمل آمده که به نظر می‌رسد روسیه در سطح وزیر خارجه شرکت کند، گرچه سطح شرکت ترکیه در این اجلاس به صورت قطعی مشخص نشده است.
تاکنون حضور نمایندگان 100 کشور در این اجلاس قطعی شده است.
به گفته فرقانی سخنگوی اجلاس، 21 کشور نیز در سطح وزیر خارجه و پنج کشور نیز در سطح فرستاده ویژه رییس‌جمهور، دو کشور نیز در سطح وزیر (غیر از وزیر خارجه) شرکت می‌کنند.
فرقانی همچنین اعلام کرده است: دیگر کشورها نیز در سطوح مختلف از جمله قائم مقام وزیر خارجه، معاون وزیر خارجه،‌ مدیرکل، سفیر و یا نماینده این کشورها در سازمان ملل حضور خواهند داشت.
حدود یک هفته به زمان برگزاری شانزدهمین اجلاس سران غیر متعدها باقی مانده، باید تا روزهای نزدیک به زمان برگزاری اجلاس صبر کرد تا آمار دقیقی از کشورهای شرکت‌کننده و سطح حضورشان به صورت رسمی اعلام شود.
/29295

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 237562

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علي IR ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۱
    75 10
    مي گن ايران 100 دستگاه ماشين آخرين سيستم براي احلاس خريده
    • VVV IR ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۱
      27 8
      پ ن پ با پراید و سایپا 131 جابجاشون میکردیم
  • حسین IR ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۱
    18 13
    قدمشون روی چشمشون
  • بدون نام IR ۲۰:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۱
    8 19
    اشتباه به عرض رسیده -مارک خودرو های تشریفات قبلا اعلام شده که ایرانی است.
  • محمد IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۱
    12 8
    چرا اسماعیل هنیه نخست وزیر قانونی فلسطین نمیاد که محمود عباس بیاد ؟
    • بدون نام IR ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۱
      5 6
      حماس در یک انتخابات کاملا مردمی برنده شد ولی چون غربیها به رای مردم توجه ندارند بازی برو بهم ریختند