سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: امیدواریم در طول ریاست سه ساله ایران بتوانیم راهکارهایی را برای فعال‌تر شدن جنبش عدم تعهد فراهم کنیم.

به گزارش خبرآنلاین، رامین مهمان‌پرست در برنامه نشست شانزدهم با بیان اینکه این اجلاس بین‌المللی در سه سطح کارشناسان ارشد، وزرای خارجه و سران کشورهای عضو برگزار می‌شود، گفت: وزارت خارجه دنبال کرده و به لحاظ شکلی این وزارتخانه موظف به ایجاد ارتباط با مسوولین کشورهای مختلف برای حضور هر چه بهتر آنها و ایجاد انگیزه برای نقش جدی‌تر است تا بدین شکل جنبش بتواند به جایگاه اصلی خود نزدیک شده و کارآیی در حل بحران‌های منطقه‌ای و بین‌المللی داشته باشد.
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره حضور خبرنگاران برای پوشش خبری این اجلاس بین‌المللی، افزود: همچنین در سه بخش خبرنگاران خارجی برای پوشش خبری این اجلاس اعلام آمادگی کرده‌اند، در درجه اول خبرنگارانی که در ایران دفتر دارند. همچنین خبرنگارانی که همراه با هیات‌ها به ایران آمده‌اند و دسته سوم خبرنگاران آزادی هستند که از رسانه‌های مهم درخواست حضور و پوشش خبری این اجلاس را داده‌اند. ما پیش‌بینی می‌کنیم حدودا بین 600 تا 700 خبرنگار خارجی و بیش از 400 خبرنگار داخلی اخبار این اجلاس را منعکس کنند.
گزیده سخنان سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه به نقل از ایسنا می آید:
• بحران‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در سراسر جهان وجود دارد، باید جنبش غیرمتعهدها به عنوان بزرگ‌ترین مجموعه بعد از سازمان ملل با 120 عضو جایگاه خود را برای ایجاد نظم عادلانه برقرار کند که این موضوع تحرک بیشتر اعضای جنبش را می‌طلبد و بخصوص در دوران ریاست سه ساله جمهوری اسلامی ایران سعی می‌شود که این شعار بسیار زیبا حاکم شود و جنبش بتواند به اهداف اولیه خود نزدیک شود.
• جمهوری اسلامی ایران بر این باور است که برای حل مشکلات همکاری‌های منطقه‌ای نقش اصلی دارد به ویژه در منطقه خودمان که یکی از مناطق حساس دنیاست و در آن بحران‌های زیادی را شاهد هستیم. ایران همواره تاکید دارد که استفاده از کشورهایی که بتوانند مسائل منطقه را درک کرده و به فرهنگ و خصوصیات منطقه آشنا هستند و انگیزه‌های سیاسی خاصی ندارند می‌تواند در برقراری صلح و امنیت در منطقه کمک کند.
• برخی از قدرت‌های بزرگ دنیا به خصوص آمریکا و برخی از متحدان غربی‌اش چندان موافق با تقویت سازمان‌های منطقه‌ای نیستند زیرا اگر این سازمان‌ها قوی شوند از نفوذ قدرت‌ها کاسته می شود به همین دلیل همه امکانات خود را به کار می‌گیرند تا با نفوذ خود بتوانند اهداف سیاسی را حاکم کنند.
• مسئولیت مهمی که ما به ویژه در اجلاس غیرمتعهدها بر عهده داریم، این است که حتما باید از ظرفیت‌های منطقه‌ای کشورهای مستقل در مناطق مختلف دنیا استفاده کنیم، زمینه ارتباط آنها را فراهم کرده و با یک ساختار هدفمند، روابط اقتصادی آنها را تقویت کنیم.
• در حال حاضر این جنبش 75 درصد از جمعیت دنیا را تشکیل می‌دهد به همین دلیل می‌تواند نقش اصلی را در عرصه بین‌المللی داشته باشد اما عده‌ای معتقد هستند که بعد از جنگ سرد دیگر نیازی به وجود این جنبش نیست، اما ما در عمل شاهد هستیم که این مجموعه می‌تواند در مسائل بسیار مهم بین‌المللی وارد شده و آن را حل کند و از حقوق کشورهای مستقل دفاع کند.
• از جمله فعالیت‌های مهم این جنبش می‌توان به حمایت از فعالیت‌های هسته‌یی صلح‌آمیز ایران اشاره کرد، در واقع کشورها باید از حق برخورداری از فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌یی برخوردار باشند. جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از کشورهایی که هدف سیاسی قدرت‌ها به ویژه آمریکا قرار گرفته بود با حمایت اعضای جنبش توانست از حقوق خود بهتر دفاع کند، ‌بخصوص زمانی که آمریکا و چند کشور غربی خود را نماینده جامعه جهانی اعلام می‌کنند، نقش اعضای جنبش معنادارتر می‌شود.
• باید اساسنامه جامعی تدوین شده و دبیرخانه دائمی دایر شود. در حال حاضر دفتر هماهنگی این جنبش در نیویورک قرار دارد اما این بحث نباید بدین‌گونه مطرح شود که این دفتر هماهنگی در یک کشور ابرقدرت است،‌ بلکه این دفتر بدین دلیل در آنجا تاسیس شده که مجمع عمومی سازمان ملل در آنجاست و نمایندگان تمام کشورها حضور داشته و امکان تشکیل جلسات و رایزنی میان اعضا وجود دارد.
• وقتی که این جنبش برای اجرای مصوبات خود که غالبا سیاسی است،‌ راهکارهایی را فراهم می‌کند باید زمینه اجرا و پیگیری‌های آن نیز فراهم شود و بدین شکل خود به خود مصوبات این جنبش جایش را در عرصه‌ی بین‌المللی باز می‌کند تا زمانی که این جنبش صرفا بیانیه‌های سیاسی صادر کرده و اعضا توجهی به این بیانیه‌ها نداشته باشند شاید نتوانیم به اهداف اصلی جنبش نائل شویم.
• شرایط کنونی جهان همانند شرایط پس از جنگ جهانی دوم است. در حال حاضر کشورهای غربی به رهبری آمریکا حتی حاضر نیستند برخی از اعضای شورای امنیت را تحمل کنند به طور مثال در سوریه وقتی کشورهای غربی به دنبال برخی از مداخلات خود حتی نظامی هستند، وقتی می‌بینند که دو عضو شورای امنیت (روسیه و چین) قطعنامه‌های آنها را وتو می‌کنند، اعلام می‌کنند که این کشورها نباید از اختیارات نامحدود برخوردار باشند و به دنبال تغییرات اساسی هستند.
• خود قدرت‌های بزرگ نیز به دنبال تغییرات اساسی در جهان امروز هستند. متاسفانه ‌امروز کارآیی شورای امنیت سازمان ملل بسیار پایین آمده و از اهداف اصلی خود دور شده است و حتی مردم به این مجموعه دیگر کمتر اعتماد می‌کنند اما اگر این 120 کشور در قالب جنبش با یکدیگر هم‌رای و همفکر باشند و مشترکا تصمیم بگیرند حتما پیشنهادات آن‌ها در عرصه بین‌المللی تاثیرگذار خواهد بود.
• یکی از موضوعات مهمی که در این اجلاس قرار است مورد بحث قرار گیرد، جایگاه کشورها در پیمان ان‌.پی‌.تی و تعهدات قدرت‌های صاحب تسلیحات هسته‌یی برای عدم اشاعه و حق بهره‌مندی از دانش هسته‌یی برای اهداف صلح‌آمیز است.
• بیش از 60 کشور شرکت‌کننده در سطح وزرا و بیش از 40 کشور در سطح سران حضور می‌یابند که حضور چنین هیات‌هایی نشان دهنده این است که اگر تمامی اعضا کنار هم باشند، رایزنی‌ها و همفکری‌ها میان اعضا وجود داشته باشد ما می‌توانیم راه‌حل‌های خوبی داشته باشیم و این نوید آینده‌ بهتری برای همگان است.
/29295

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 237750

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • كارمند IR ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۱
    8 10
    با سلام خدمت آقاي مهمان پرست ميخواستم خواهش كنم چرا شركتهاي خصوصي بيمه مثل البرز ، كارآفرين ، دانا ، آسيا و ... در تهران تعطيلات 7 الي 11 را تعطيلي اعلام نمي كنند مگر ما كارمندان خصوصي جزء امنيت عمومي حساب نميشيم ؟؟؟؟؟؟؟؟ لطفا" رسيدگي نمايد. با تشكر
  • سرباز IR ۲۳:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۱
    0 2
    با سلام بنده هم افسر وظیفه ارتش هستم به ما اصلا نیازی ندارن خوب ما رو هم تعظیل کنن به زندگی مون برسیم یه چند روز ! حتما می خونید و رسیدگی می کنید!