معاون وزیر دفاع می گوید: وزارت دفاع در هر کشوری نقشی پیش​رو در نیازهای صنعتی ایفا می​کند. امروز کشور ما در ردیف هفت کشور اول دنیا قرار دارد.

به گزارش خبرآنلاین، محمد اسلامی معاون امور صنعتی و تحقیقاتی وزارت دفاع در یک برنامه رادیویی با اشاره به وضعیت دفاعی ایران پیش از انقلاب، گفت: «اگر به دوران پیش از پیروزی انقلاب اسلامی رجوع نماییم، خواهیم دید که صاحب کشوری بودیم با دپوی جنگ افزارهای امریکایی. این درحالی بود که تکنسین های ایرانی اجازه دسترسی و بهره برداری از این تسلیحات را نداشتند؛ این وضعیت تا پیروزی انقلاب ایران به طول انجامید و پس از آن و با بروز جنگ تحمیلی، صنعت دفاعی ما به سمتی پیش رفت تا قدرت آتشین رزمندگان را جبران نماید.»
وی که با رادیو گفت و گو سخن می گفت، افزود: «از آن پس به خودکفایی روی آوردیم و با تحریم موجود از وابستگی به بیگانگان فاصله گرفتیم. در حالی که تجاوزات صدام حسین از طریق کمک های جنگ افزاری غرب حمایت می شد. در این مسیر، تلاش ما بر این بود تا از طریق نمونه های موجود دست به تولید و ساخت بزنیم و در تهیه ابزار آلات جنگی الگوبرداری کرده و به خودکفایی برسیم که این کار بسیار سخت بود و در ادامه فضایی ایجاد شد که به معنا کردن توان ملت ایران انجامید.»
اهم اظهارات معاون امور صنعتی و تحقیقاتی وزارت دفاع به شرح زیر است:
*بخش اعظمی از قابلیت های موشکی مورد نیاز رزمندگان ما در داخل کشور پایه ریزی شده بود و شاید در پاره ای موارد تا اواخر جنگ ساماندهی شد و مورد استفاده در جبهه های جنگ قرار نگرفت. اما نهاد قابلیت های ساخت و ساز آن در کشور پایه ریزی شد. چنان چه بعد از پذیرش قطعنامه شرایط تحدیدی ایران نیز تغییر پیدا کرد و به عنوان مهمترین جهش در صنعت دفاعی ما اتفاق افتاد. بنابراین نیازمند نوعی دگرگونی در بروز قابلیت های دفاعی خود بودیم تا بتوانیم پاسخگوی تهدیدهای جدید باشیم.
*قدرت دفاعی و تسلیحات ما نقشی بازدارنده را در بروز جنگ ایفا می کند و ممکن است هیچ گاه مورد استفاده قرار نگیرد، اما می بایست موجود باشد.
*گزینه حمله نظامی آمریکا یک تهدید است.
*تفاوت عمده ای در تهدیدهای حال حاضر و گذشته وجود دارد و آن، این است که در گذشته می توانستیم با آتش ریزی دشمن را مورد اصابت قرار دهیم، اما در حال حاضر و با توجه به دقت های موجود می بایست مرتبه اثر بخشی سلاح را مد نظر قرار دهیم. بنابراین در مورد موشک های دریایی، پدافند هوایی و ... مهمترین بحث مبتنی بر دقت آن ها می باشد که در این خصوص به دستاوردهای قابل قبولی دست یافته ایم و ورود این سیستم ها به حوزه ناوبری با تنوعی از اقلام مصرفی و سرمایه ای همراه شد.
* وزارت دفاع در هر کشوری نقشی پیش رو را در خصوص نیازهای صنعتی ایفا می کند و امروز کشور ما در ردیف 7 کشور اول دنیا قرار دارد؛ نخستین ویژگی در این رابطه تنوع تولیدات داخلی است و صنایع دفاعی کشور نیز به همین دلیل در نوک پیکان حملات خارجی قرار دارد.
/29212
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 237866

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =