۰ نفر
۱۶ شهریور ۱۳۹۱ - ۰۷:۰۰

مسکن مهر را می توانیم یکی از برنامه های موفق دولت در ساماندهی بازار مسکن ارزیابی کنیم؟

علی پاکزاد: در نظر سنجی اخیر خبرآنلاین، خوانندگان سایت مسکن مهر و سفرهای استانی را جزء موفق ترین عملکردهای دولت ارزیابی کردند (اینجا)، اما آیا واقعا می توان حاصل عملکرد دولت را در برنامه مسکن مهر موفق بدانیم؟
در این زمینه البته به نظر می رسد مشاوران املاک هم موافق تاثیر مثبت این برنامه در مهار قیمت های مسکن حداقل در شهر تهران و اطراف آن هستند، برخی از بنگاهداران فعال در شهرستان ورامین قرچک واقع در حریم منطقه 20 تهران درباره وضعیت کنونی معاملات بازار مسکن گفتند: قیمت های پیشنهادی واحدهای مسکونی در این محله مدام در حال نوسان است و نرخ های اعلام شده به بازار مسکن در مقایسه با ابتدای سال حدود 15 درصد افزایش یافته است. افسار گسیختگی قیمت واحدهای فروشی باعث شده تا اکثر متقاضیان در بازار مسکن به مسکن مهر روی بیاورند یا اینکه همچنان مستاجر باقی بمانند. (اینجا)
تائید مسکن مهر توسط مشاوران مسکن
مصطفی قلی خسروی به بررسی وضعیت و تعداد معاملات و سیاست های تاثیر گذار در این حوزه پرداخته ، وی با بیان این که در سه ماهه منتهی به سال 90 روزانه 15 هزار و 100 معامله در کشور انجام می شده است، اظهار کرد: این رقم در حال حاضر متوسط بین پنج تا شش هزار معامله در روز است. وی جو روانی و مسائل اقتصادی فعلی را عامل کاهش تعداد معاملات معرفی کرد و گفت: این موارد باعث بالا رفتن قیمت ها می شود، ولی سیاست گذاران تلاش کردند قمیت ها در سال 68 و 86 جهش نداشته باشد.
خسروی ادامه داد: اجرای طرح مسکن مهر در همان ابتدا علی رغم این که هنوز واحدی ساخته و تحویل متقاضی داده نشده بود، عاملی برای کاهش قیمت های مسکن در بالای شهر شده بود.
رییس اتحادیه کشوری مشاوران املاک گفت: اگر پروژه ی مسکن مهر، مهر ملکی و مسکن مهر ویژه در تهران اجرایی نمی شد، الان در میانه شهر باید شاهد قیمت هایی نظیر 10 میلیون تومان در میانه شهر می بودیم.
وی با تاکید بر این که باید بپذیریم که این حرکت دولت عاملی برای تعدیل بازار بوده است، اظهار کرد: مسکن مهر الان به دست مردم رسیده است، ولی اگر نمی بینیم که تاثیر آن هنوز مشهود است، به این دلیل است که هنوز جابه جایی صورت نگرفته است و متقاضیان هنوز در واحد های مسکن مهر ساکن نکرده اند. با انجام جابه جایی ها و ساکن شدن متقاضیان قطعا شاهد کاهش قیمت ها خواهیم شد. (اینجا)
عقبگرد از اهداف اولیه
اما با اینهمه به نظر می رسد آنچه واقعا در فضای بازار مسکن تحت تاثیر قرار گرفته فضای روانی بازار بوده است و عرضه و تقاضا در بازار هنوز متعادل نشده است و نکته جالب این است که برخلاف هدف گذاری های اولیه خریداران مسکن مهر متقاضیان واقعی مسکن نیستند زیرا موج اول واگذاریها با فروش این واحدها در بازار همراه شده است.
پروژه ي مسكن مهر برنامه ي تجمعي ساخت 420 هزار واحد بوده و ساخت نزديك به 70 هزار واحد آن به تازگي و در سال جاري شروع شده است. ساخت اين 70 هزار واحد از خرداد ماه آغاز شده  است و بنا بر وعده سياست گذاران اين عرصه در نيمه ي اول سال 92 ساخت اين  واحدها تمام و به متقاضيان تحويل داده مي شود.
در حالي كه ساخت اين پروژه به كندي در حال اجرا است، متقاضيان واجدالشرايطي كه واحد هاي خود را دريافت كرده اند اقدام به خريد و فروش واحد هاي مسكن مهر خود كرده اند كه در صورت سند دار نبودن واحدها، اين عمل غير قانوني است.(اینجا)
البته عکس العمل متولیان مسکن مهر به این فرایند هم جالب توجه است، در اوایل مرداد ماه وزیر مسکن  موضوع خرید و فروش مسکن مهر از طریق آگهی روزنامه ممنوع اعلام کرد.(اینجا)
اما به فاصله تقریبا یک ماه می بینیم که مدیرعامل شهر جدید پرند با بیان اینکه خرید و فروش واحدهای مسکونی مهر دارای سند بلامانع است، گفت: خرید و فروش واحدهای مسکونی مهر تا قبل از اینکه سند دار شوند غیر قانونی است اما زمانی که این واحدهای مسکونی سند دار شوند از نظر ما بلامانع است.(اینجا)
این اظهارات در حالی صورت می گیرد که در ابتدای طرح مسکن مهر بحث عدم امکان نقل و اتقال مسکن برای تضمین ثبت نام مصرف کنندگان واقعی مطرح شده بود و حتی قرار بود مسکن مهر در غالب اسناد 99 ساله واگذار شود، اما به نظر می رسد اسناد مدت دار در فرهنگ اقتصادی ما ایرانی ها مفهومی ندارد.
در کنار این موضوع بحث به نتیجه نرسیدن بخشی از واحدهای مسکن مهر هم روایت خود را دارد، شکرخدا موسوی نماینده اهواز نیز در تذکری نسبت به گران شدن بی رویه کالاها و بی ثباتی بازار تذکر داد و گفت: قیمت کالا هر لحظه تغییر می کند، قیمت یک حلب روغن 5 کیلویی 14 هزار تومان شده است! در این شرایط، مسکن مهر چه دستاوردی برای کشور داشته است؟ در حوزه انتخابیه من مسکن مهر از 6 سال پیش در بیابانی برهوت شروع و رها شده است، تعاونی های مسکن در حال نابودی هستند و دولت توجهی به این مشکلات اقتصادی ندارد.(اینجا)
پاک کردن صورت مسئله
اما نکته جالب این است، دولت که در مراحل نخست مسکن مهر توسعه این واحدها را در شهرهای کوچک با سرعت دنبال می کرد به رغم به نتیجه نرسیدن بخشی قابل توجهی از این پروژه ها به دلایل متعدد بلاخره متوجه ابر شهر تهران شده و برای سامان دهی بازار مسکن این شهر طرح های مکملی مانند مسکن ویژه را کلید زده است و این برنامه را با وامهایی با اقساط ماهیانه یک میلیون تومان کلیده زده و به نوعی به نرخ های میلیونی اجاره در این شهر صحه گذاشته است(اینجا)، این به معنی عقبگرد و شکست اندیشه غلطی است که در نتیجه ان مسکن مهر در بخشهایی از کشور توسعه پیدا کرد که اصلا مشکل مسکن چندان حاد نبوده است.
اما نکته جالب این است که دولت با حذف نام متقاضیان از فهرست مسکن مهر در حال پاک کردن این صورت مسئله است.خبرگزاری مهر در این رابطه می نویسد: در حالی که دولت ابتدا اعلام کرده بود، متقاضیانی که تا قبل از سال 84 سندی به نام آنها زده شده باشد، می توانند مسکن مهر دریافت کنند اما اکنون و در زمان تحویل واحدها به آنها اعلام شده است که حذف شده اند.(اینجا)
/222
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 241128

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۶
    2 0
    مسکن مهر ما در قم را قرار بود 15 میلیون تحویل بدن،زمان تحویل گفتن 24 میلیون.
  • ایران IR ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۶
    0 0
    با تشکر از گزارشتون منم موافق این طرح بودم ولی در نامه ای در اابتدای این طرح برای ریاست جمهوری فرستادم و اون هم به وزارت مسکن ارجاع شد ولی تاثیری در کار نداشت و همان شد که نباید میشد. در این نامه پس از بیان مسائل دو دوتا چهارتایی خواهش زیادی از رئیس جمهور و وزیر مسکن کردم که حداقل از اجرای این درح در گلبهار و قرقی مشهد جلوگیری شود تا سرمایه مردم و دولت در آن برهوت هدر نرود پس از مدتی تمام شواهد دال بر درستی پیش بینی های بنده از روزنامه ها و سایت ها از زبان کارشناسان دیگر بیان شد و این شد که در تهران سخن از مسکن ویژه میشود مسکن ویژه شبیه همان چیزی بود که در آن نامه پیشنهاد شده بود. مدارک ارسال نامه و خود نامه موجود است
  • بدون نام IR ۲۳:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۷
    0 0
    مسکن مهر طرح خوبی بود ولی کافی نبود و قانون پیش فروش ساختمان باید اجرا می شد تا همه نیازها را تامین کند.