۰ نفر
۱۹ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۴:۴۹

صبح یکشنبه قرار است تا موشک یک شرکت خصوص راهی فضا شود. ماموریتی که اگر با موفقیت همراه باشد، می تواند به رویای پروازهای فضایی تجاری سرعت بخشد.

محمود حاج‌زمان: تا ساعاتی دیگر ( صبح یکشنبه به وقت محلی آمریکا) قرار است تا لوله سفید بلندی که نام Stig بر آن نهاده شده، از سکوی پرتابی در صحرای نیومکزیکو پرتاب شود و تا لبه فضا بالا رود. اگر این موشک آزمایشی به ارتفاع تعیین شده 100 کیلومتری سطح زمین -که مرز فضا محسوب می شود- برسد، نخستین پرواز فضایی شرکت 12 ساله صنایع فضایی آرمادیلو (Armadillo Aerospace) خواهد بود.
به گزارش نیوساینتیست، استیگ دومین تجربه موفق جنبش 19 ساله شرکت‌های فضایی خواهد بود که در اصل برای بردن جایزه ایکس انصاری (Ansari X Prize) متولد شدند؛ رقابتی که نهایتا شرکت Scaled Composites در سال 2004 / 1383 برنده آن شد. یک پرتاب موفق همچنین نشانه محکمی از پدیدار شدن گروهی اپراتور اصیل است که برای مدت‌ها نویدبخش شروع پروازهای فضایی تجاری بوده‌اند.
امتیاز شرکت Scaled Composites اکنون در اختیار شرکت معروف Virgin Galactic است که قبلا حتی اقدام به فروختن بلیط برای گردشگران فضایی نموده است. این در حالی است که هیچ‌کدام از دیگر مدعیان جایزه ایکس انصاری راهی به فضا نیافته‌اند. در هنگام رقابت برای بردن جایزه، بسیاری شرکت آرمادیلو را که در سال 2000 / 1379 توسط طراح مشهور بازی‌های رایانه‌ای، جان کارماک تاسیس شده بود، دومین نامزد محبوب خود برای بردن جایزه اعلام کرده بودند. اکنون و با گذشت 8 سال، شاید این شرکت بتواند ثابت کند که آن حدس و گمان‌ها درست بوده است.
 

هدف اصلی شرکت آرمادیلو در دنیای موشک‌های نوک تیز کلاسیک، پروژه Black Armadillo است، موشکی جاه‌طلبانه و بلندپرواز در دسته موشک‌های پرتاب/فرود عمودی که کابینی برای یک خلبان و گروهی گردشگر فضایی دارد. جزئیات دقیق پیشرفت بلک آرمادیلو کاملا مشخص نیست، اما این شرکت توافقی با شرکت گردشگری Space Adventures داشته است تا برای مسافرت با این وسیله اقدام به بازاریابی کند.
استیگ که با سوخت الکل و اکسیژن کار می‌کند (و به افتخار راننده ناشناس برنامه مشهور تلویزیون بی‌بی‌سی، Top Gearنام‌گذاری شده است) 0.5 متر قطر و 10 متر طول دارد. هدف از آزمایش استیگ که قبلا موفق شده است تا ارتفاع 95 کیلومتری صعود کند، فراهم آوردن تجربه شرایط واقعی فضا از جمله اطمینان یافتن از ادامه فعالیت صحیح تمام سیستم‌ها در فضا، و همچنین توانایی گروه زمینی در حفظ ارتباط خود با موشک و بازیابی آن است. تمام این موارد مستقیما قابل انتقال به بلک آرمادیلو است که بسیاری از سیستم‌های آن مشابه استیگ است، اما از یک بدنه بزرگ‌تر و هشت موتور (به جای یکی) استفاده می‌کند.
استیگ همچنین یک فرصت تجاری جدید در اختیار شرکت آرمادیلو قرار می‌دهد. در برنامه Flight Opportunities ناسا، صف طویلی از ابزارهای علمی در انتظار پرتاب‌های زیرمداری قرار دارند. استیگ قرار است تا یکی از این ابزارها را با خود حمل کند و اگر پرواز موفقیت‌آمیز باشد، دستمزد این کار به آرمادیلو پرداخت خواهد شد.
در حال حاضر پروازهای فضایی تجاری تنها به ویرجین گالاکتیک و اسپیس ایکس (SpaceX) محدود است. اسپیس ایکس اخیرا توانست تا به عنوان نخستین فضاپیمای تجاری به ایستگاه فضایی بین‌المللی متصل شود. موفقیت استیگ می‌تواند نشانه محکمی باشد که وضعیت برای مدت زیادی به همین منوال باقی نخواهد ماند.
 53275

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 241736

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۴
    1 1
    با تشکر از زحمات نویسنده محترم یک نکته کوچیک رو بگم: دوست عزیز، از شما این عبارت بعید بود: "صبح یکشنبه قرار است تا موشک یک شرکت خصوص راهی فضا شود". از شما خواهش میکنم در رابطه با استفاده از کلمه "تا" در جملات خود تجدیدنظر کنید. عبارت درست اینه: "صبح یکشنبه قرار است که موشک یک شرکت خصوص راهی فضا شود". یا حتی این: "صبح یکشنبه قرار است موشک یک شرکت خصوص راهی فضا شود".