این که چطور شد حجم گسترده ای از ادبیات ظهور در حوالی سالهای 80 تا 83 در کشور پدید آید و بعدها در سال 89 سی دی ظهور نزدیک است تولید شود، بر اساس این کتاب، تا اندازه‌ای قابل درک و تحلیل است.

حالا ساعت سه و نیم بامداد دوشنبه 20 شهریور 91 است و  طی این چند ساعت، فرصتی شد تا کتاب مژده ظهور را که در دو مجلد توسط یک طلبه تنکابنی به نام سید سلیمان مدنی نوشته شده مرور کنم. این اثر حوالی سالهای 1380 تا 1383 و شاید موادی از آن پیش از آن تاریخ فراهم شده و چنین بر می‌آید که نویسنده، امر ظهور امام زمان (ع) را بسیار قریب، یعنی در همان سالها می‌دانسته است.
این که چطور شد حجم گسترده ای از ادبیات ظهور در حوالی سالهای 80 تا 83 پدید آید و بعدها در سال 89 سی دی ظهور نزدیک است تولید شود، بر اساس این کتاب، تا اندازه‌ای قابل درک و تحلیل است. ظاهر کتاب نشان می‌دهد که پشت سر آن، فکر ساده‌ بی آلایشی نهفته است که تلاش کرده در پرتو تحقیق اما در چهارچوب پیشگویی‌ها و خوابها که آنها را به نیکان و پاکان نسبت داده، نشان دهد که ظهور به همین زودی خواهد بود و تمامی شواهد و قرائن از همه جای کائنات دال بر آن است. بخشی از این ماجرا هم موج جهانی ظهور و بازگشت عیسی مسیح در آستانه سال 2000 بود که بر اساس باور هزاره گرایی بسیاری از مسیحیان در امریکا و فلسطین منتظرش بودند و بسا این موج جهانی به ایران هم رسیده بود. حقیقت آن است که برخی از این افراد که غور در این مباحث می کردند و فقط نشانه شناس بودند، گاه  آن قدر دل پاکی داشته و دارند (شاید گاه هم ناپاک) که بسا خود به فکر بابیت و مهدویت هم می‌افتند مخصوصا اگر اسمشان احمد و علی محمد با نام پدر عبدالله و آمنه و اینها باشد که با جزئی تطبیقی با برخی از نقلها، می‌تواند مصداق این حرفها باشد. اما این نویسنده علی الحساب در اندیشه ظهور حضرت است و برای اثبات آن به هر دری می‌زند. مثلا همانجا فردی را از همدان به نام خسروی معرفی کرده که زمان رضا شاه بر اساس علم جفر و پیشگویی های دیگر خبر از سقوط پهلوی در سال 1430 داده است. (آن شخص البته سال 80 درگذشته است!):
هم ز اخبار و هم ز صفحه جفر               وضع ایران نزار می‌بینم
در هزار و چهار سد قمری                     شورشی آشکار می‌بینم
از علامات حضرت مهدی (ع)                     پَهلوی بر کنار می‌بینم
جامه فخر بر تن علما                          جمله در افتخار می‌بینم
تا هزار و چهارسد با سی                    شیعه در انتظار می‌بینم
چون که سی رفت و سی و یک           داخل نور حق آشکار می‌بنیم
این دانش مثل این که گویا به ارث به فرزند خسروی بالا رسیده که نامش هم از قضا مهدی است. در همان منبع آمده است که پسر او هم همین طور پیشگویی کرده و او هم در قالب شعر که به هر قالبی در می‌آید داستانهاییدر ادامه  خط شاه نعمت الله ولی بهم بربافته است. (مژده ظهور، ج 1، ص 60 ـ 67).
البته توجه داریم که سقوط پهلوی درسال 1399 بود و تازه سال 1431 هم که به قول وی بنا بوده نور حق آشکار شود یعنی حضرت بیاید خبری نشد (این کتاب چند سال قبل از آن نوشته شده و نویسنده گویا ایمان داشته که این شعر درست است).. این سال، یعنی 1431 همان سال 89 است آقای سیجانی طلبه (بدون لباس روحانی و همان مجری یا کارگردان سی دی مزبور) مقیم منطقه نیروگاه است که شبی هم در خدمت آقای لاریجانی در حاشیه یک حسینیه، انتقاد تندی به ایشان کرد و البته آقای لاریجانی و دوستان دیگر با ادب پاسخ وی را دادند. اتفاقات جهان عرب هم مزید بر علت شد و حالا بحث بر سر سفیانی بود که بالاخره صدام است یا بشار اسد؟. وای که چه قدر حرف شگفت در مژده ظهور و سی دی مزبور زده شد! به اندازه یک دین تازه.
اما این که کتاب در سال 83 چاپ شد، یعنی یک سال قبل از آن که دولت نهم سرکار آید  و شعارش را ظهور قرار داد. دولتی که هر روز با زیرکی و البته به صورت مبهم، خبر از وقوع اتفاقات مهم می‌داد و از جمله روی ظهور و مسائل آن هم تاکید ویژه داشت یک مسأله قابل بررسی است. آیا آقای احمدی نژاد این کتاب را خوانده بوده؟ هزاره سوم چه بود؟ (چون بحث مهمی از این کتاب هم به یهودی و صهیونیست ها و نقشه های امریکا و نابودی آنها مربوط می‌شود؛ از یازده سپتامبر که برخی آن را در سال 2001 علامت ظهور می‌دیدند تا اشغال افغانستان و عراق و غیره و غیره). آیا این زمان اتفاقاتی افتاده که ما قدرت درک آن را نداشته ایم؟ اگر چنین بوده پس چرا خبری نشد؟ ممکن است قرار بوده ظهور اتفاق بیفتد اما به خاطر مسائلی عقب افتاده باشد؟‌ و خیلی توجیهات کلی دیگر در این قبیل موارد که این افراد دارند. اصلا همین آقا در اول کتابش گفته که خیلی از پیشگویی ها در گذشته هم بوده که اتفاق نیفتاده و در محاسبه اشتباه کرده اند و حالا ایشان قصد دارد این بحث را با شواهد جدی تر درک کند.
نکته این کتاب در تلفیق پیشگویی متعدد از علمای قدیم گرفته یا نوستراَدموس یهودی زاده قرن شانزدهم که البته پدرش بعد از ازدواج با یک مسیحیه، تغییر آیین داد و می دانیم که یهودیان به ندرت تغییر آیین می دهند، مگر مصلحت ایجاب کند، پیشگویی ها او را هم در این کتاب استفاده کرده است، در صدها نقل تاریخی و شبه اسلامی و اسلامی و نجومی و خواب و جوی و ستارگان دنباله دار و بی دنباله و قران های عجیب آسمانی و از خواجه نصیر و خواجه شیراز و شیخ بهایی و شاه نعمت الله ولی و ...
در واقع یک ویژگی این کتاب، تلفیق همه نوع اطلاعات زمین شناسی و جوی و غیر طبیعی با نقلهای دینی و محاسبات نجومی و استفاده از کشف و شهود و شعر و ادب شاه نعمت اللهی و موارد مشابه دیگر است. همه چیز از نظر ایشان دلالت بر قرب امر ظهور در حوالی سال 1431 یا آن حوالی دارد که حوالی سال 89 می شود.
این مسأله البته در داخل کشور ما جنبه باوری و اعتقادی بین مخالف و موافق دارد. اخباری ها و ساده دلان و بافندگان کلام از شماری از منبری های اسم و رسم دار که سیما آنها را بزرگ کرد، و شبیه العرفاءها و تازه به دوران رسیده‌های در عرصه دینداری یک طرف اند و مراجع تقلید و بزرگانی که صد البته دعا می کنند که حضرت ظهور کند اما چنان که امام خمینی در ولایت فقیه نوشت :«‌از غیبت صغری تاکنون که هزار و چند صد سال می‌گذرد و ممکن است صد هزار سال دیگر بگذرد و مصلحت اقتضا نکند که حضرت تشریف بیاورد، آیا در طول این مدت مدید احکام اسلام باید زمین بماند و اجرا نشود و هر که هر کاری خواست بکند؟ هرج و مرج است؟ ... اعتقاد به چنین مطالبی یا اظهار آنها بدتر از اعتقاد و اظهار منسوخ شدن اسلام است»

.... آری آنها یک طرف و مراجع طرف دیگر هستند و حتی از احتمال نزدیکی این مطالب با ظهور بابی دیگر سخن گفتند. به هر حال در داخل کشور از دید تحلیلی به این مطالب توجهی ندارند. مقصود آن که در داخل کشور به این حرفها توجه علمی و اجتماعی و روانشناسانه نمی‌شود، اما هستند کسانی که در خارج از کشور نگاهی دیگری به این قضایا دارند و از زوایای دیگری به آن توجه می کنند که کتاب Apocalyptic Islam and Irannian Shi,ism از آن دسته است که سال 2009 منتشر شد. حالا باید این قبیل آثار را بخوانیم و ببینیم در این باره چه گفته‌اند و چه تحلیل کرده‌اند. درست گفته اند یا آنها هم از سمت دیگری از بام افتاده‌اند. البته خبر دارم که پایان نامه هایی توسط دانشجویان خودمان در  باره افکار منجی گرایان در باره برخی از ادوار  تاریخ ایران نوشته شده که باید مطالب خواندنی داشته باشد.
آخرین پرسش من این است که چطور شدکه ما، یعنی  نسل قدیمی و اول انقلاب و بعد از ما  نسل جدید از «انتظار مذهب اعتراض» و کتاب «خورشید مغرب» آقای حکیمی عبور کردیم و سر  از این حرفهای ظهور نزدیک است درآوردیم و نیروی عظیمی را از همه جای مملکت به این حرفها اختصاص دادیم و هزینه زیادی برای آن کردیم؟
راستش برای خودم متاسفم که چرا این کتاب را سال 83 نخوانده بودم تا قدری جلوتر از آنچه الان هستم می‌بودم. حرفهایی که زدم یک نوع پرسش بود و صرف پرسش. قصدی جز طرح یک مسأله نداشتم. 
خدا رحمت کند امام را که یکی از علمای امروز حوزه گفتند که وقتی ایشان به دیدن یکی از علما آمد از برخی از روایات اسلامی و رابطه آنها با نهضت اسلامی و انقلاب پرسیدم، بدون لحظه‌ای فرمودند: کذب الوقاتون، کذب الوقاتون و اجازه ندادند من حرف دیگری در این باب بزنم. معنای آن سخن این بود که افرادی که برای ظهور تعیین وقت می‌کنند، دروغگو هستند. وخدا آان مرد را رحمت کند که وقتی در چهارم خرداد 59 فخرالدین حجازی آنچنان از او ستایش کرد که بوی غلو می‌داد، امام با وی برخورد کردند که سبب وهن کلام آن استاد خطابه شد.

و نکته اخیر که آقایی به نام مهدی غفاری در میان مبلغان ماه رمضان سال جاری گفته بود که به واسطه ناآگاهی مردم بیش از سه هزار مدعی دروغین امام زمان در زندانها هستند. البته شاید خبر درست نقل نشده یا عدد کم و زیاد بوده، اما این فقط یکی از آثار« ظهور نزدیک است» است. اگر این خبر درست باشد باید گفت به اندازه مدعیان امام زمان در طول تاریخ، گویی در این چند سال مدعی ظهور کرده، اما بنده این خبر را قبول ندارم مگر آن که محافل رسمی آن را تایید کنند. اصل خبر را می توانید در گوگل سرچ کنید و آن وقت پیدا کنید پرتقال فروش را.
پیشنهاد نوعی مدیریت جهانی با کشورهای جنبش عدم تعهدکه  بیش از دو سومشان نامسلمان هستند و وصل کردن آن به قیام مهدی (ع) و عرضه یک تعریف تازه که نوعی التقاط شگفت و تازه است در آخرین خطابه رئیس جنبش عدم تعهد جالب بود: «خوشبختانه اهداف ما در مدیریت مشترک جهانی، همان آرمان مشترک انبیاء‌الهی و صالحان در استقرار عدالت، عشق و صلح پایدار در تمام گیتی است. خداوند بزرگ وعده داده است، روزی که ملت‌ها آماده بشوند و اراده کنند، این آرمان بزرگ توسط موعود ملل، عاشق حقیقی انسانها و عدالت‌گستر حقیقی حضرت مهدی(عج) با همراهی حضرت عیسی (ع) و همه صالحان و عدالت طلبان و آزادی خواهان در جهان مستقر خواهد شد».

صد البته که ما هم مشتاقیم حضرتش ظهور کند اما خودش نوع مدیریت جهانی و سهم ملتها و دولتهای مسلمان و نامسلمان را معین نماید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 242060

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 16
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۷:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۰
    106 1
    خدا دین و ایمان ما را ازاین یک مشت خزعبل باف نجات دهد!
  • امیر رضا US ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۰
    103 3
    ای کاش در جمعی می زیستیم که برای مثال، شما محقق گرامی و پیگیر، نیازمند صرف این همه از تنها سرمایه تان (عمر شریف) برای روشنگری مداوم و ظاهرا بی پایان درباره " بدیهیات" نبودید! اما مشکل اصلی نه در توده ها (مُقلدین) بلکه در آنانی است که به قول استاد سفر کرده ای « بنای معیشت بر ستون شریعت بنا کرده اند » و در این دنیا چیزی که پایان ناپذیر است، جهالت و ساده دلی اکثریت قبیله انسان (مشتریان تمام نشدنی شریعت فروشان) و به تبع آن گرمی دائمی این بازار است. مِی خور که شیخ و حافظ و مُفتی و مُحتسب ----------- چون نیک بنگری همه تزویر می کنند!
  • منصور US ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۰
    9 2
    هزاره گرایی و همبسته های آن یک گفتمان است با تمامی مشخصات و ممیزات گفتمان ومن تاکید دارم براین مشخصات و ممیزات گفتمان.تا ابد الاباد" بر ساخته" خواهد شد چون گفتمان است.کسی را یارای جلوگیری از ظهور متوالی این گفتمان ها نیست.چون گفتمان است و بشر باگفتمان های "برساخته " خود سالیان سال است که می زید.جناب جعفریان در بحث تحولات گفتمانی عاشورا به این مهم نزدیک شدند (سایت کتابخانه تاریخ )و بعدا از تحلیل گفتمانی در مباحثی دیگر دوری گزیده اند.شاید بحث متمهدیان ایشان را به پدیدار شناسی و تبار شناسی این گفتمان دینی نزدیک تر کند.جمع آوری شواهد متعدد از ظهور متمهدیان اگر نتواند به نظریه پردازی منجر شود ، راه به جایی نخواهد برد.وقوع و ظهور ج.ا.ایران خود یک سند بی نظیر برای نظریه پردازی های جالب دینی است.
  • بدون نام IR ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۰
    9 2
    جناب جعفریان طرح سووال خوب هم خود نوعی جواب است ای کاش محققین چون جنابعالی به فکر چاره بیفتند و فقط طرح سووال کنند چون به واقع عوام زدگی و سطحی نگری و اخباری گری در این عرصه دارد تیشه به ریشه اساس دیانت ملت می زند در کنارش موجب ایجاد دنیایی بدبینی ها و سو تعبیرها در میان سایر ملل اسلامی گردیده است به طوری که چهره ی انقلاب ایران را بد کرده است من نمی دانم از کجا و به چه مناسبتی حضرات موعود گرایی اقوام سرخپوست و مسیحی و کلیمی و ... را هم وزن موعود گرایی شیعی گرفته اند آیا در این جار و جنجال به پا شده می شود مرز حقیقت را یافت؟ چرا باید جنگ های آخر زمانی مطابق شواهد یهودیان یا مسیحیان تعبیر شود و ما منتظر تفسیر و حکم آنان بمانیم این را کسی هست جواب دهد؟ این همه شاهد و سند از کجا به یکباره پیدا
  • بدون نام IR ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۱
    15 3
    غیر از امام خمینی کی الان جرئت میکنه بگه "...و ممکن است صد هزار سال دیگر بگذرد و مصلحت اقتضا نکند که حضرت تشریف بیاورد..." ؟
  • بدون نام IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۱
    15 4
    "صد البته که ما هم مشتاقیم حضرتش ظهور کند اما خودش نوع مدیریت جهانی و سهم ملتها و دولتهای مسلمان و نامسلمان را معین نماید". دقیقاً. احسنت بر شما. متأسفانه سران ما فقط دوست دارند نظرات خودشان را بر دیگران تحمیل کنند و گویی ادعای مدیریت جهانی را در سر می پرورانند! اگر غرب به سرکردگی آمریکا چنین مطالبی را اظهار کند، که بارها بیان کرده اند، چه بحثها و تحلیلهایی که در رادیو تلویزیون و مراکز خبری نمی شود. اما چون سران ما می گویند لابد فکر می کنند مردم دنیا باید بپذیرند. خدا آخر وعاقبت ما را با این اظهارات عجیب و غریب سران جمهوری اسلامی ختم بخیر کند.
  • آيا امام خميني همين كتاب را خوانده بود؟ IR ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۱
    10 14
    ۱- انقلاب ما آغاز نهضت جهانی اسلام به پرچمداری حضرت حجت است. ۲- گویی جهان مهیا می شود برای طلوع آفتاب ولایت از افق مکه معظمه و کعبه آمال مستضعفان و محرومان 3- انقلاب اسلامی ایران با تأیید خداوند منان در سطح جهان در حال گسترش است و انشاء الله با گسترش آن قدرتهای شیطانی به انزوا کشیده خواهند شد و حکومت مستضعفان برپا و زمینه برای برپایی حکومت جهانی مهدی آخرالزمان(عج) مهیا خواهد شد. - 1360 ۴- ما امروز دورنمای صدور انقلاب را در جهان مستضعفان و مظلومان بیش از پیش می بینیم و جنبشی که از طرف مستضعفان و مظلومان جهان علیه مستکبران و زورمندان شروع شده و در حال گسترش است ، امید بخش آتیه ای روشن است و وعده خداوند متعال را نزدیک و نزدیک تر می نماید.
  • بدون نام IR ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۱
    10 21
    ایشان جوری مطلب نوشته که گویا خودش عقل کل هست وهمه خرافی این ادبیات توهین به همه است مگر ائمه نشانه های ظهور را خودشان بااسم بیان نکردهاند
  • بهمن IR ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۱
    11 3
    مي بخشيد كه بي‌ربط مي‌گم ولي عرفا جمع عارف و عرفاها غلطه!
    • کارشناس ادبیات IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۴
      1 3
      گفته بودند "شبیه العرفا" ها های جمع به شبیه برمی گرده و در ثانی جنبه طنز داره.
  • محمد IR ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۱
    14 3
    جناب جعفریان! آیا فکر نمی کنید آنچه واقع می شود نتیجه ی طبیعی بعضی از چیزهایی ست که شما هم از آن ها نمی توانید دست بکشید؟
    • بدون نام IR ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۳
      1 0
      دقیقا
  • محمد مهدی IR ۰۰:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۲
    9 0
    جناب استاد جعفریان پس از مطالعه مطلب شما اسم این اقای تنکابنی را جستجو کردم یکی از لینک هایی که پیدا کردم مطلب انتقادی تند دست اندرکاران سی دی ظهور نزدیک است در سایتشان نسبت به اقای تنکابنی بود، که شما این دو را متاثر از هم و در یک گروه جا داده بودید گفتم شاید برای شما و خوانندگان جالب باشد التماس دعا. http://www.u313.ir/index.php?option=com_content
  • بدون نام IR ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
    3 0
    ببخشید منظورتان از ساکن منطقه نیروگاه چیست منطقه نیروگاه کجاست
    • بدون نام IR ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۴
      6 1
      یک منطقه در شهر قم است فرهنگ ویژه ای دارد و بیشتر ساکنانش -حداقل در گذشته- روستاییان مهاجر به شهر بوده اند
  • بدون نام US ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۵
    2 2
    بنظر بنده قسمتی را که از خطابه ی رئیس جنبش عدم تعهد ذکر کردید ، رسانای هیچ ادعایی شخصی از جانب ایشان نیست. خصوصا که به مدیریتی مشترک اشاره کردند. در ثانی منظورشان اصلا کشورگشایی نبوده بلکه گسترش دین اسلام در سراسر دنیا و آماده شدن مردم جهان برای ظهور و احقاق آرمانهای اشاره شده توسط حضرتش است. خب این موضوع چه اشکالی داره؟ مگر نه اینکه به آرزوی تمام مردم ما برای آمدن هر چه سریعتر ایشان اشاره کرده اند؟ در ضمن ممکنه تاریخ و زمان دومی که در شعر فوق از پیشگوی مذکور ذکر کردید به تاریخ شمسی بوده باشد یعنی 40 سال دیگه. انشاءالله.