دکتر رسول جعفریان در مطلب تازه خود به کتاب تعلیمات دینی در دوره پهلوی پرداخته است.

رئیس کتابخانه مجلس شورای اسلامی در مطلب خود نوشته است که کتاب تعلیمات دینی در دوره پهلوی، تألیف سید جلال الدین طهرانی بوده که حتی به چاپ صدم رسیده بود.
به نوشته جعفریان، سید جلال الدین طهرانی، یکی از رجال خوشنام و محقق در دستگاه پهلوی بوده و روزگاری دراز به عنوان یک چهره دینی و نویسنده، منجم و اداری در دستگاه پهلوی بود.
از یادگارهای پژوهشی وی، تصحیح و چاپ تاریخ قم، اثری از قرن چهارم است که عالی هم تصحیح شده است. وی همچنین سالها تولیت آستانه مقدسه حضرت رضا علیه السلام را داشت که همزمان استاندار خراسان هم بود.
جعفریان، این روزها جلد دوم کتاب تعلیمات دینی را که توسط جلال الدین طهرانی برای سالهای پنجم و ششم دبستان نوشته شده بود، مطالعه کرده است. روی جلد این کتاب نوشته شده است: به دانش آموزان بی بضاعت این کتاب مجانی داده می شود.
مباحث این کتاب عبارتند از: اصول دین و مذهب، خداوند، نبوت، امامت، طهارت، نماز، انواع نمازها، شکوک در نماز، روزه، زکات، خمس، حج، جهاد، ربا و ...
باید توجه داشت که در تمام دوره پهلوی، متون درس دینی که غالبا به آن تعلیمات دینی گفته می شد، درسی بود که با متانت و استواری نوشته می شد. توجه داریم که در دهه آخر این دوره، بزرگانی از جمله مرحوم باهنر و شهید بهشتی و نیز نویسنده ای مانند گلزاده غفوری در این کار دست داشتند. ای کاش دانشجویی یافت می شد و سیر تدوین کتابهای تعلیمات دینی و سرگذشت آنها را در دوره پهلوی می نوشت.
برای خواندن متن کامل این مطلب، لطفاً اینجا را کلیک کنید.
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 243025

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =