دکتر کریم مجتهدی، چهره ماندگار فلسفه ایران، در گفت وگو با خبرگزاری فارس از جریان فلسفه در جهان گفت. در جدول زیر تازه ترین اظهارات این استاد فلسفه را به صورت موضوع بندی شده، می خوانید.

 

موضوع اظهارات
 فلسفه چیست؟  فلسفه قوانین عقلی است که فیلسوف خودش بنیان می‌گذارد؛ فلسفه آن است که تاریخ دارد و فیلسوف باید بداند حرفی که می‌زند، در گذر زمان می‌تواند معنای دیگری پیدا کند، فکر قاطع را باید با عامل زمانی در نظر گرفت.
 تفاوت فلسفه با دیگر علوم   فرق فلسفه با سایر رشته‌های دیگر این است که وقتی عمیق نباشد، دیگر فلسفه نیست! وقتی به شناخت می‌رسید که به عمق برسید، همین مهم است که فیلسوف واقعی از شتابزدگی گریز دارد.
 سعادت در یادگیری  فیلسوف عشق به شناخت، تجسس و یادگیری دارد. من سعات را در یادگیری می‌دانم هر چیزی که یاد بگیرید دوست دارید. یادگیری نوعی شعف و سعادت است. انسان موجودی است که در جست‌وجوی سعادت است. همین جست‌وجو، عشق به یادگیری را در انسان ایجاد می‌کند، تا وقتی این کوشش است می‌توانیم از فلسفه صحبت کنیم.
 راهکاری برای فهم فلسفه غرب  اگر قصد دارید فلسفه غرب را بفهمید حداقل دکارت، کانت، لایبنیتس و هگل را بخوانید. یک مرحله از یادگیری باید مطالعه افکار این فیلسوفان باشد.
 اولین گام برای شناخت فلسفه  کسانی که رشته شان فلسفه نیست اما به فلسفه علاقه دارند، تاریخ فلسفه را بخوانند تا اجمالا با سیر فلسفه آشنایی داشته باشند.
 راهی برای تسلط به کل فلسفه  اگر می‌خواهید به کل فلسفه تسلط داشته باشد، افلاطون و ارسطو را بخوانید. اختلاف بین این دو فیلسوف اختلاف کل فلسفه است. افلاطون دست اشاره‌اش به سمت بالاست و ارسطو رو به زمین است.
 فلسفه غرب مقدمه ای برای فهم فلسفه اسلامی  یک متفکر ایرانی اگر فلسفه غرب را نخواند نمی‌تواند فلسفه اسلامی را واقعا بفهمد. بدون درک و فهم از فلسفه غرب، درک شما از فلسفه اسلامی صوری خواهد بود، فقط عبارت را می‌توانید بخوانید و از درک مطلب اصیل آن ناتوان هستید. دانشجویان و علاقه‌مندان به فلسفه اسلامی که در پی آن هستند به عمق فلسفه اسلامی دست یابند باید فلسفه غرب را متوجه شوند. اگر فلسفه غرب را فرا نگیرند، به عمق فلسفه اسلامی پی نخواهند برد.
 کانت و نفی عقلانیت!  برخی با مطالعه فلسفه غرب از جمله کانت می‌گویند: کانت چه متفکری است که عقلانیت را نفی می‌کند؟ متوجه نیستند که کانت راهی را بین انسان و علوم جدید جستجو می‌کند تا بین این دو رابطه برقرار کند. کانت در پی جستجوی راه جدید در سنت تفکر است.
 عاملی برای غنی تر شدن فرهنگ  فیلسوف غربی بیشتر با علوم سر و کار دارد برای اینکه تفکر و علوم را اصل می‌داند. طبیعی است که من ایرانی مسلمان شیعه با یک کاتولیک مسیحی فرق دارم اما زندگی امر مشترکی نیز است اختلاف‌ها سر جای خود بالاخره ریشه‌ها یکی است این تفاوت‌ها نیز فرهنگ را غنی‌تر می‌کند.
 موسیقی ایرانی الهام گرفته از موسیقی هندی  موسیقی ایرانی یک موسیقی عالی است از ابعاد متفاوتی تشکیل شده است و از سنت فیثاغورث و یونانی تا موسیقی هندی‌ها الهام گرفته است. موسیقی شاد مردمی، جای خود را دارد منتها اصالت ندارد.
 چه کسی ایرانی است؟  انسان نمی‌تواند وطن خود را انتخاب کند. هویت ایرانی چیست؟ کسی ایرانی است که اراده می‌کند ایرانی بماند. ایرانی‌بودن اراده است ایرانی نمی‌تواند ایرانی نباشد. ضابطه ایرانی بودن این است که در شخص، اراده ایرانی بودن باشد و بخواهد ایرانی بماند، کارت ملی و شناسنامه نشانه ایرانی بودن نیست.
 استادان استاد  اکثر استادان بزرگ مانند «ژرژ گوریچ» و« ژان پیاژه» استادان من بودند، با «هانری کوربن» هم حشر و نشر داشتم. حتی به خاطر دارم که سه جلسه میان او علامه طباطبایی به عنوان مترجم عمل کردم.
 تشبیهی برای دانشجویان فلسفه فرانسوی  دانشجویان فلسفه فرانسوی مانند یک گرگ در کلاس می‌نشستند و مانند گرگ حرص آموختن داشتند.
 
 قبیح بودن استفاده از لغات غیر فارسی  کلمات خارجی را به کار نبریم، به خصوص در متن و هنگام نوشتن نباید به هیچ وجه استفاده کرد. در رسانه ملی برنامه در حال پخش بود خانم روانشناس که به آن دکتر می‌گفتند، گفت: تایم من با تایم شما جور نیست! آیا نمی‌تواند بگوید «وقت»؟! به نظر، این خانم روانشناس دارد عقده خود را به نمایش می‌گذارد. باید این مسئله را بگویم که تا قبح استفاده از لغات غیرفارسی بروز کند.
 

 /30362

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 245671

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =