۰ نفر
۴ مهر ۱۳۹۱ - ۲۳:۰۹

10 سال پیش ، همین هفته بود که جد فایر فاکس از باتلاق کدهای موزیلا بیرون خزید و برای اولین بار بر پهنه وب ظاهر شد.نسخه 0.1 این مرورگر که فونیکس نامیده می شد در تاریخ 23 سپتامبر 2002 منتشر گشت.

یادداشت های مربوط به زمان عرضه موزیلا به خوبی درباره نوارابزار سفارشی و تنظیمات پیش فرض مناسب فونیکس صحبت می کرد.به عنوان مثال FAQ خیلی جالب بود و در آن نوشته شده بود: گفته می شود این مرورگر بسیار سبک است و حجم بالایی ندارد در حالیکه فونیکس MB8 است. ما به دروع احمقانه آنها می خندیم!
"در فونیکس فایهای زیادی هست که در موزیلا نادیده گرفته می شدند اما علاوه براین هم مجموعه جدیدی از فایلها را دارد. این مجموعه هزاران فایل غیرضروری موزیلا را در خود دارد اما ما تا کنون فایلهای قدیمی را جدا نکرده ایم. این مجموعه همچنین شامل تم های مدرن و کامپوزر های UI هم می شود. به طور خلاصه باید گفت ما هنوز هیچ کاری برای کاستن از حجم این برنامه نکرده ایم اما توقع داریم که آن را اندکی تلاش به MB6 برسانیم."
یادتان می آید، آن زمانها ، این تعدادMB به چه معنی بود و چقدر از فضای هارددیسک را اشغال می کرد؟
شاید اپرا، به خاطر گستراندن مرزهای مرورگرهای وب سزاوار تقدیر بیشتری باشد اما امروزه این پهنه گسترده وب بدون وجود مرورگری به نام فایر فاکس قابل تصور نیست. به باور ما، موزیلا شبیه یک مکان تاریک اختصاصی است، آن هم یکی از بهترین ها، البته نه برای مدت طولانی!
پس، تولدت مبارک فایرفاکس عزیز و به خاطر همه فایلهای اپن سورست ممنونیم!
منبع:Webmonkey
56401
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 246119

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۲۳:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۴
    55 9
    مرورگر محبوب من
    • بدون نام IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۵
      8 6
      منم همیشه از این مرورگر استفاده میکنم، از همون سالی که اومد. (البته الان جایی هستم که مرورگر کروم نصبه و واقعا بهم نمیچسبه این کروم)
    • m.a IR ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۵
      5 1
      Maxton هم خیلی خوبه کار کردن باهاش مثل فایر فاکسه ، در کل هیچکدام به FireFox نمی رسند .
  • اينترنتي IR ۰۰:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۵
    14 0
    مایکروسافت اعلام کرد در 7 ماهه گذشته درصد استفاده کاربران اینترنت در دنیا از مرورگر این شرکت ( Internet Explorer ) کاهش چشمگیری داشته ! سازمان سنجش طی بیانه ای اعلام کرد " غم نخور ما پشتتیم " اندر حکایت سایت های دولتی ما
  • بدون نام IR ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۵
    11 1
    چند روز پيش تولد 4 سالگي آندرويد بود شبش گوگل فيلتر شد! خدا بخير كنه اين يكي رو
  • بدون نام IR ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۵
    14 3
    تا قبل از اینکه با Opera آشنا شوم من هم فایرفاکس استفاده می کردم.به همه توصیه می کنم Opera را دانلود کنند و استفاده کنند.مخصوصا برای آنها که از تبلت و اسمارت فون استفاده می کنند،Opera Mini فیلترشکن هم هست.
  • بدون نام US ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۵
    4 4
    فایرفاکس این مزیتها را نسبت به سایر مرورگرها دارد: 1-افزونه های بسیار با کیفیتی دارد تنوع بسیار زیادی هم دارند 2-نصب افزونه ها براحتی انجام می شود 3-صفحه فایرفاکس بسیار انعطاف پذیر است 4-بسیار پایدار است و براحتی دچار کرش نمی شود 5-سرعت بالایی دارد 6-نوار منوی کاربر پسندی دارد 7-بوکمارکها براحتی در دسترس هستند 8-رم زیادی را دیگر الان اشغال نمی کند در مجموع 3 مرورگر خوب به نظر من وجود دارد کروم اپرا و فایر فاکس که از میان این سه تا فایرفاکس در کل قابلیت های بیشتری دارد اپرا مرورگر خلاقی است اما مشکلاتی دارد کروم چند باری که نصب کردم دچار فروپاشی شد افزونه هایش به پای افزونه های فایرفاکس نمی رسند.در حال حاضر از این سه مرورگر استفاده می کنم اما فایرفاکس را بیشتر دوست دارم
  • بدون نام IR ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۵
    2 7
    فایرفاکس جان، تولدت مبارک ولی بدان دور دور جوانتر هایی مثل ماست. سلامت باشی، گوگل کروم
  • من IR ۲۳:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۵
    2 7
    کروم باحال تره :)