۰ نفر
۸ مهر ۱۳۹۱ - ۱۳:۵۵

شاخص آنلاین نوشت:

بیت‌الله ستاریان، کارشناس بازار مسکن اعتقاد دارد تولید مسکن در سه سال گذشته یعنی سال‌های 87، 88 و 89 به کمترین میزان در دو دهه گذشته رسید. از این رو، رکود اقتصادی ناشی از کاهش تولید، صنعت ساختمان و صنایع وابسته به آن را دربرگرفت.

او ادامه داده است: «  بررسی‌ها نشان می‌دهد که تولید مسکن در سال 1387 از 230 هزار واحد فراتر نرفته است. این آمار در سال 1388 به 270 هزار واحد رسید و در سال 1389 نیز تولید مسکن به بیش از 310 هزار واحد مسکونی نرسید. این رقم البته با رشدی ملایم در سال 1390 به 400 هزار واحد افزایش یافت. این آمار ها نشان می‌دهد که فاصله فاحشی میان نیاز یک میلیونی مسکن و میزان تولید وجود دارد. فاصله‌ای که در آمارهای دولتی پوشانده شده است. در سال 1386 که بحث مسکن مهر مطرح شد، 5/4 میلیون خانوار برای تهیه مسکن در این طرح ثبت نام کردند. تقاضای چهار میلیونی برای مسکن مهر، این فرضیه را به اثبات می‌رساند که تولید و عرضه مسکن در سال‌های گذشته، بخشی از نیازها را بی‌پاسخ گذاشته است. حال آنکه تبلیغات دولت برای مسکن مهر، این تصور را ایجاد کرد که در این پروژه میلیون‌ها واحد مسکونی در حال احداث است. اما در نهایت تنها 140 تا 150 هزار واحد مسکونی ساخته شد که نیمی از آنها فاقد زیر‌ساخت است. البته در شرایطی که حدود 93 درصد تولید مسکن در کشور توسط بخش خصوصی صورت می‌گیرد، این تبلیغات بخش خصوصی را به وحشت انداخت. سهم دولت در بازار تولید، هیچ‌گاه فراتر از 7 درصد نرفته بود که با آغاز طرح مسکن مهر به 10 درصد رسید. البته سهم دولت در تولید مسکن به دلیل کاهش تولید توسط بخش خصوصی، حدود 3 درصد رشد نشان داد و این به معنای افزایش تولید توسط دولت نبود. »
پیش بینی این کارشناس مسکن در باره روند قیمت مسکن در فصل پاییز را اینجا بخوانید.
3939
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 246927

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی‌سواد IR ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۸
    23 34
    با توجه به صحبتهای این کارشناس!!! باید گفت که اولاً تولید مسکن در این سالها به طور میانگین 25 درصد افزایش یافته است. ضمن اینکه تقاضای مسکن وجود دارد ولی این تقاضا معطوف به مسکن ارزان قیمت می‌باشد. دوماً در شرایطی که دلار و طلادر هر روز افزایش نرخ دارد به نفع فرد نیست که به دنبال خرید ملک باشد بلکه سرمایه خود را به بازارهای زودبازده و نقدشونده منتقل خواهد کرد. سوماً تهدیدات خارجی عاملی برای رکود در قیمت مسکن می‌باشد. لذا می‌توان نتیجه گرفت که سرمایه گذاری ایشان در وضعیت رکود قرار گرفته و به دنبال جو دادن به بازار بی‌رمق مسکن است. لذا توصیه می‌کنم به این شایعات توجه نکنید و یک قول به همه می‌دهم که این یکی از معدود دفعاتی است که دلالان بخش مسکن زیان خواهند دید.
  • بدون نام IR ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۸
    29 4
    بالاخره این اجاره بها کی کنترل می شود؟ این داستانها برای ما مسکن نمی شه.
  • بدون نام IR ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۸
    16 25
    پیشبینی من بابت قیمت همه چیز تو ایران است ولی برای مثال مسکن این جور است: من یک مستغلات 4 ماه پیش خریدم 1700000000 میلیون که در آن زمان قیمت دلار 1800 تومان بود پس ارزش این ملک 1800/1700000000 کنیم 944444 دلار حال که دلار است 2800 پس ارزش ملک من 2644000000 میلیون است. حال برای پائیز که دلار است 5000 تومان ارزش این ملک میشود 4722000000 تومان
    • امید IR ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۹
      15 11
      کی گفته قیمت مسکن با ارز رابطه مستقیم و خطی داره؟!
  • بدون نام IR ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۸
    18 37
    الان همه می خواهند خانه هایشان را بفروشند و سکه و دلار بخرند. طبیعی هست که خانه قیمتش پایین تر هم بیاید . حالا حالا رکود در خرید و فروش مسکن ادامه دارد.
    • بدون نام IR ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۸
      53 16
      برادر قیمت خونه ترکیده شما میگی پایین اومده و داره پایین میاد؟ اتفاقا عکس این مورد محتمل تره، بخصوص سال آینده مسکن نجومی میشه
  • محسن US ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۸
    49 1
    یعنی قیمت مسکن از این هم بیشتر میشه!!!!! پس ما کارمندا چی کار باید کنیم؟؟؟/
  • ابراهیم IR ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۸
    24 4
    اقا از این مسکن ویژه که گرون تر نیست وقتی وزارت مسکن گرون فروشه از دیگران چه توقعی داریم.
  • بدون نام IR ۰۰:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۰
    8 8
    الان کسی خونه نمی خره. همه دلار و سکه میخرند. ملک رفته تو رکود . خونه ها رو می فروشند تا زودتر دلار بخرند.
  • بهروز IR ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۰
    0 0
    خدا کنه که ارزون شه ولی برعکس ما که سرمون تو کاره مسکن هم رفته بالا اجاره بها نیز همچنین و با مطالعاتی که درین زمینه دارم متاسفانه در عرض پنج شش ماه به حداکثر رشد قیمت خواهد رسید لطفن شما از من نشنیده بگیرید .