معاون حقوقی رئیس جمهور تصریح کرد که تعیین مجری دیگری به غیر از دولت برای برگزاری انتخابات «با اصل 60 قانون اساسی مغایرت دارد.»

به گزارش خبرآنلاین، فاطمه بداغی که بسیار کم با رسانه ها گفت وگو می کند در مصاحبه با پایگاه اطلاع رسانی دولت با اشاره به اصلاح قانون انتخابات از سوی مجلس، تصریح کرد: همانطور که سایر اعضای دولت هم تاکید کردند، طبق قانون اساسی اعمال قوه مجریه از طریق رئیس جمهور و وزرا صورت می پذیرد و «تعیین مجری دیگری برای انتخابات خارج از چارچوب قانون اساسی است.»
 براساس اصل 60 قانون اساسی «‎‎اعمال‏ قوه‏ مجریه‏ جز در اموری‏ که‏ در این‏ قانون‏ مستقیمآ بر عهده‏ رهبری‏ گذارده‏ شده‏، از طریق‏ رئیس‏ جمهور و وزراء است‏.»
 نخستین بار برخی از فعالان سیاسی در مجلس هشتم پیشنهاد تعیین کمیته مستقل برای برگزاری انتخابات را پشنهاد دادند. امری که با جدی شدن بررسی آن در مجمع تشخیص مصلحت نظام با واکنش شدید گروهی از طیف های سیاسی روبرو شد و این طرح به اغما رفت.
 در حالی که مجلس نهم تلاش می کند تا طرح اصلاح قانون انتخابات را در فضایی به دور از جنجال سیاسی دنبال کند، معاون حقوقی رئیس جمهور بار دیگر با بیان اینکه مراجع نظارتی در قانون اساسی احصا شده اند، افزود: بحث های مربوط به انتخابات از موضوعات مهم حوزه حقوق اساسی است و اگر قانون اساسی مسکوت شود بعید است که به موجب قانون عادی مطلبی را بشود ایجاد کرد.
معاون حقوقی رئیس جمهور این موضوع را منوط به نظر شورای نگهبان دانست و افزود: مغایر دانستن قوانین با شرع و قانون اساسی بر عهده شورای نگهبان است و باید منتظر بود تا این شورا نظر خود را اعلام کند.
عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان اخیرا در گفت وگویی، تاکید کرد: «هیات های اجرای و نظارت مسئول برگزاری انتخابات در جمهوری اسلامی ایران هستند و نه قوه مجریه؛ دولت فقط پشتیبانی‌کننده انتخابات است.»
/27212
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 246931

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۸
    10 3
    اگر کمیته ای برای اجرای انتخابات تعیین شود. واویلا می شود. چون این کمیته کم کم قوی تر شده بعد از چن سال برای همیشه تعیین می کند چه کسی انتخاب شود چه کسی انتخاب نشود. وضع کنونی مگه چه شه؟
  • بدون نام IR ۲۰:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۸
    9 0
    نکنه لذاب انتخابات برنامه دارید نگرانید مگه می شه کسی که ذی نفعه مجری باشه؟ البته باید دید مستقل چیه؟
  • مصطفی IR ۲۰:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۸
    11 4
    ینی متاستفم برای مشاور حقوقی رئیس جمهور که زیربنایی ترین اصل قانون اساسی که قوه قانون گزاری رو مجلس میدونه،نمیدونه! خانوم بداغی عزیز وظیفه قانون گزاری به عهده کدوم نهاده؟!وظیفه تطبیق اون با قانون اساسی به عهده کدوم نهاده؟!ایشون احتمالا از در یک کلاس حقوق اساسی هم تو نرفتن وگرنه اینگونه نظرات مطرح نمی کردن!
  • بدون نام IR ۲۰:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۸
    32 5
    چرا مجری باید تغییر کند؟مگر سال 88 همه شما نمی گفتید امکان ندارد مجری بتواند در نتیجه انتخابات دخل و تصرف کند؟حالا همان دولت مورد اعتماد شما سر کار است.چرا باید اجرای انتخابات را ازو گرفت؟
  • همایون IR ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۹
    1 0
    نکته: سال 2012 میلادی و1391 شمسی در عالم سیاست فرد مستقل وجود ندارد.چون فرد مستقل سیاستمدار نیست.