ایسنا نوشت:

سردار دکتر اسکندر مومنی با بیان اینکه با اقدامات انجام گرفته به صورت کاملا محسوس شاهد تغییر در رفتار ترافیکی شهروندان هستیم، گفت: اگر بخواهیم نقطه عطفی برای این تغییر در رفتار رانندگی تعریف کنیم، می‌توان آن را اسفندماه و ایام نوروز نامید.
وی با بیان اینکه این تغییر رفتار علاوه بر نظرسنجی‌ها و آمار و ارقام در یک نگاه عمومی محسوس است، گفت: فرهنگسازی، همکاری و مشارکت مردم گام اول را در این زمینه به خود اختصاص داده است.
رییس پلیس راهور ناجا با بیان اینکه از ابتدای امسال در کنار صدور جریمه‌های کمتر، حوادث رانندگی کمتری نیز رخ داده است، خاطرنشان کرد: در پنج ماهه امسال میانگین مصرف سوخت در تمام ماه‌ها به ویژه شهریور افزایش داشته و در کنار آن شمار رانندگان، خودروها، سفرها و ... با افزایش قابل توجهی روبرو بوده است.


در پنج ماهه امسال، 600 نفر کمتر کشته شده‌اند
مومنی با بیان اینکه در پنج ماهه امسال 600 نفر کمتر از مدت مشابه سال قبل در تصادفات رانندگی کشته شده‌اند، خاطرنشان کرد: همچنین در این مدت نیز میزان تخلفات و جریمه رانندگان یک سوم کاهش داشته است.
به گفته وی در گذشته با کم شدن تعداد جریمه‌ها، حوادث و تخلفات نیز افزایش می‌یافت، اما این بار با ارتقای فرهنگ ترافیکی این اتفاق نیفتاد که از همین جا از تمام رانندگان تشکر می‌کنیم.


توضیحات رییس راهور ناجا پیرامون قانون جدید گواهینامه
رییس پلیس راهور ناجا همچنین در خصوص قانون جدید گواهینامه‌ها نیز گفت: سال 91 را به عنوان سال تغییر در نظام آموزش و صدور گواهینامه قرار دادیم و از مهرماه امسال نیز مقدمات آن آماده و نرم‌افزارهای مربوطه نوشته شده است.
مومنی ادامه داد: از مهرماه سال جاری نیز تغییرات در نظام آموزش و صدور گواهینامه را خواهیم داشت که به موجب آن هم نوع گواهینامه و هم مدت اعتبار آن تغییر می‌کند.
وی با بیان اینکه در نحوه آزمون نیز تغییراتی اعمال خواهد شد، گفت: همچنین در بحث آموزش نیز دو نوع نظارت در آموزش‌ها و در مهارت فارغ‌التحصیلان انجام می‌شود.
به گفته رییس پلیس راهور ناجا در قانون جدید پیش‌بینی شده که آزمون نهایی گواهینامه رانندگی توسط افسران پلیس راهور گرفته شود و دیگر آموزشگاه اختیاری در گرفتن امتحان از متقاضیان ندارد.
به گفته مومنی باید به این موضوع توجه کرد که گواهینامه مانند کارت ملی و شناسنامه یک حق عمومی نیست که همه شایسته دریافت آن باشند، بلکه باید در صورت داشتن مهارت و آمادگی لازم نسبت به اخذ آن اقدام کنند.
وی همچنین با بیان اینکه در قانون جدید گواهینامه، انواع آن از شش به سه نوع پایه یک، دو و سه به ترتیب برای خودروهای سنگین، نیمه سنگین و سبک پیش‌بینی شده است، گفت: مدت اعتبار این گواهینامه‌ها نیز برای افراد کمتر از 65 سال، 10 سال، 65 تا 70 سال، پنج سال و افراد بالاتر از 70 سال سن دو سال است.


اجبار موتورسواران به طی کردن دوره آموزشی
وی همچنین با اشاره به فرآیند صدور گواهینامه برای موتورسیکلت نیز اظهار کرد: موتورسیکلت‌سواران نیز حتما باید دوره‌ آموزشی را طی کنند و همانند گواهینامه رانندگی به آموزشگاه مراجعه کنند که این طرح نیز حتما عملی خواهد شد.
رییس پلیس راهور ناجا همچنین از مقایسه آموزشگا‌ه‌های رانندگی با یکدیگر خبر داد و گفت: در این طرح که مقدمات آن نیز فراهم شده است، تخلفات هنرجویان هر آموزشگاه پس از صدور گواهینامه نیز ثبت می‌شود و اگر در مقایسه آموزشگاه‌ها با یکدیگر،‌ آموزشگاهی رتبه پایینی کسب کند، با آن برخورد می‌شود.


خانم‌ها می‌توانند در پلیس راهور استخدام شوند
مومنی همچنین پیرامون شرایط استخدام بانوان در پلیس راهور نیز گفت: خانم‌ها نیز می‌توانند در پلیس راهور استخدام شوند و این امر متناسب با سهمیه‌بندی و رشته‌های مورد نظری است که به آن نیاز داریم.
وی همچنین با اشاره به شعار هفته ناجا که «سرمایه اجتماعی، اساس اقتدار پلیس» نام گرفته است، گفت: اقتدار ناشی از سرمایه اجتماعی است و این دو رویکرد کاملا به یکدیگر مربوط است.
رییس پلیس راهور ناجا با اشاره به اجرای طرح تبدیل پلاک خودروهای نیروی انتظامی به پلاک ملی، اظهار امیدواری کرد که تا پایان امسال با اعلام آمادگی که از سوی سایر نیروهای مسلح صورت گرفته، پلاک تمام خودروهای این نیروها نیز ملی شود.
مومنی همچنین از برگزاری مسابقه موتورسواری با شعار «هیجان در پیست، آرامش در خیابان» خبر داد و گفت: هدف از برگزاری این مسابقه این است که افرادی که قصد تجربه کردن سرعت را دارند به این مکان‌ها بیایند و مسوولان نیز چنین اماکنی را برای تخلیه هیجانات جوانان و طرفداران چنین مواردی فراهم کنند.


وضعیت موتورسواران همچنان آزاردهنده است
وی با اشاره به وضعیت موتورسواران در سطح شهر نیز گفت: اگرچه وضعیت این افراد ظرف چند سال گذشته بهبود پیدا کرده اما همچنان آزاردهنده است.
به گفته رییس پلیس راهور ناجا نکته مهم در ارتقای فرهنگ موتورسواری در کشور این است که راکب موتورسیکلت خودش بداند که با این کار در مرحله اول جان خودش را به خطر می‌اندازد.
مومنی اضافه کرد: البته با اقداماتی که در زمینه ملی کردن پلاک موتورسیکلت‌ها و طرح‌های دیگر انجام شده است که امیدواریم بتوانیم با کمک طرح‌های فرهنگساز، وضعیت را بیشتر از پیش بهبود ببخشیم.
وی با بیان اینکه اقتدار، اعمال و اجرای قانون، منافاتی با اخلاق اسلامی است و احترام دو شهروند را ندارد، گفت: توام شدن این دو با یکدیگر است که سبب اقتدار پلیس می‌شود.
رییس پلیس راهور ناجا با اشاره به ارتباط مناسب پلیس، مردم و رسانه‌ها با یکدیگر، اظهار کرد: با این تعامل مردم نیز همکاری بسیار خوبی با ما کرده‌اند که به عنوان مثال در دو سه روز پایانی شهریور که ما پیش‌بینی می‌کردیم ترافیک سنگینی در جاده‌های کشور حاکم باشد، با همکاری که میان مردم صورت گرفت، ترافیک حتی در برخی از محورها از یک روز عادی نیز کمتر بود و ما مجبور شدیم که خیلی از محدودیت‌هایی را که اعمال کرده‌ بودیم را لغو کنیم، چرا که دیگر نیازی به اجرای آن نبود.


خوشحال می‌شویم پولی بابت جریمه وارد خزانه نشود
مومنی همچنین در خصوص جرایم رانندگی نیز اظهار کرد: در هر جامعه‌ای تعداد اندکی متخلف وجود دارد که باید اینها را جریمه کرد. البته ما از اینکه مردم جریمه نشوند و پولی هم وارد خزانه نشود، خوشحال می‌شویم.
وی جریمه را امری برای اصلاح رفتار دانست و گفت: اگر صرفا متکی به جریمه باشیم، زمانی که اهرم‌هایی برای جریمه وجود نداشته باشد، تخلف دوباره تکرار می‌شود، اما باید با فرهنگسازی به جایی برسیم که چنین موضوعی نباشد و مردم در تمام ساعات شبانه‌روز قانون را رعایت کنند.


ترافیک قابل تحمل است، بی‌نظمی در ترافیک رنج‌آور است
رییس پلیس راهور ناجا همچنین ترافیک را قابل تحمل دانست و گفت: آنچه که در ترافیک رانندگان را رنج می‌دهد، وجود بی‌نظمی در ترافیک است.
مومنی همچنین در خصوص بخشودگی‌های جرایم، اظهار کرد: بخشودگی جرایم از اختیارات پلیس نیست، در حالی که در شرح وظایف قانونگذار است، اما در خصوص نمرات منفی باید گفت که مطابق قانون اگر چنانچه راننده‌ای تا شش ماه تخلفی انجام ندهد، نمرات منفی وی پاک می‌شود.
وی همچنین در خصوص شماره‌گذاری خودروها نیز گفت: باید یکسری استاندارد که قانون برای ما مشخص کرده در خودروها وجود داشته باشد تا ما آن را شماره‌گذاری کنیم و پلیس در این زمینه چیزی از خودش وضع نمی‌کند.
به گفته رییس پلیس راهور ناجا، در حال حاضر خودروهایی در کشور وجود دارند که علی‌رغم نداشتن برخی از استانداردها، شماره‌گذاری می‌شوند.


عذرخواهی مومنی از رفتار بد تعداد محدودی از ماموران راهور
رییس پلیس راهور ناجا همچنین با اشاره به رفتارهای برخی از ماموران راهور با شهروندان، اظهار کرد: این موضوع کم است اما آن را نفی نمی‌کنم که در همین جا از همه کسانی که با چنین امری روبرو شده‌اند، عذرخواهی می‌کنم.
وی یکی از رویکردهای پلیس را ارتقای رفتار مامورانش دانست و گفت: با اقداماتی که اندیشیده شده، چنین مواردی نزدیک به صفر و به نوعی به حداقل رسیده است. اما با این وجود حتی یک تخلف نیز از پلیس پذیرفتنی نیست.


یک کشته هم در تصادفات رانندگی زیاد است
مومنی با بیان اینکه معتقدیم حتی وقوع یک تصادف و یک کشته نیز در کشورمان زیاد است، گفت: در سال 85 به ازای هر 10 هزار خودرو، 23 نفر در تصادفات رانندگی جان خود را از دست می‌دادند که این آمار در سال 90 به 8.1 نفر در ازای هر 10 هزار خودرو رسیده است.
رییس پلیس راهور ناجا اضافه کرد: همچنین این آمار در حالیست که در سال 85، هفت میلیون خودرو در کشور داریم، اما شمار خودروها در سال جاری به 16 میلیون خودرو رسیده است.
وی با بیان اینکه میانگین دنیا در این خصوص 7.6 کشته به ازای هر 10 هزار خودرو است، گفت: اگرچه این آمار به آمار جهانی نزدیک بوده، اما معتقدیم که آمار سوانح در کشور ما همچنان بالاست.
49 درصد کشته‌شدگان حوادث رانندگی در مسیر و بیمارستان بوده است این در حالیست که این رقم باید حداکثر 20 درصد باشد.
مومنی با بیان اینکه 49 درصد از کشته‌شدگان در حوادث رانندگی جان خود را در مسیر انتقال و یا در بیمارستان از دست داده‌اند، به گفت: این در حالی است که این آمار باید به 15 تا 20 درصد برسد.
 

4545

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 247510

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۰
    5 5
    من اولین بار سال 71 گواهینامه گرفتم . ماه قبل که برای تمدید چندباره مراجعه کردم گواهینامه 5 ساله دادن نه 10 ساله !
  • بدون نام IR ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۰
    16 2
    یه فکری به حال وضع ورود موتور سوار ها به پیادرو بفرمایید ( بخصوص در مرکز شهر ). امنیت باقی نمی گذارند!
  • بدون نام IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۱
    9 2
    چند بار دیگه سیستم گواهینامه ها عوض میشه....
  • مهدي IR ۰۰:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۲
    10 2
    من داراي گواهينامه ب1 هستم براي گرفتن بايه 1 به كجا بايدمراجعه كنم وباتوجه به تغيير نوع گواهينامه ها در حال حاضر چه نوع گواهينامه اي بايد بگيرم
    • محمد IR ۲۰:۳۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۳
      5 2
      من گواهینامه پ1هستم برای گرفتم پایه1به کجامراجعه کنم وباتوجه به تغییرنوع گواهینامه هاچقدرطول میکشدپایه1بگیرم یاهمین پ1پایه 1میشود
  • بدون نام IR ۲۱:۴۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۴
    1 1
    سلام خسته نباشید...مشخص شدن گواهینامه ومراحل جدید کی تعیین میشود ایا کسانی که دارای گواهینامه ی پ1هستن میتوانند با ماشین سنگین کار کنند منظور بنز 1924ظرفییت 10تن
  • روح اله IR ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۳
    5 0
    سلام خسته نباشید.تورو خدا سن گواهینامه ی پایه1 رو همون23سال بزارید.موهامون سفیدشد انقدر شاگردی کردیم!پس قانون جدیدش کی اجرا میشه؟
  • مـــ ـــهـــ ـــدی IR ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۹
    5 4
    جون مادرتون سن گواهی نامه رو زیاد نکنید . . .
  • علیرضا IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۳۱
    0 0
    من اولین بارسال 87 گواهی نامه ی ب1 روگرفتم 2ماه پیش رفتم تمدیدشکنم......
  • علیرضا IR ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۳۱
    0 0
    من اویلین بار سال 87 گواهی نامه ی ب1 مو گرفتم ودو ماه پیش دوباره تمدیدش کر دم