در حالیکه بسیاری از فعالان بازار از فروش دلار پرهیز می کنند اما دلار در بازار آزاد روز دو شنبه ده مهر با قیمت 3250 تومان به فروش رفت و ظرف کم تر از یک ساعت قیمت آن به 3450 تومان رسید.

محمد هیراد حاتمی:
به راحتی و  کمی آن طرف تر از سبزه میدان به یک تکه سنگ تکیه داده است و از تجمع آدم هایی که برای خرید و فروش سکه آرام و قرار ندارند برای خود یک پرده سینمایی ساخته است؛ فقط نگاه می کند. سن و سال چندانی ندارد. درست در مقابل چشمانش فریاد های گوش خراشی را می شنود که به مثابه نت ها ناموزونی است که از حلقوم برخی بلند گوی های خودروهای شهر بیرون می زند. فقط نگاه می کند و وقتی از او درباره قیمت سکه می پرسم می گوید: « چند عدد می خواهی؟ » تمام تلاش خود را به کار می گیرد تا هر کسی به او نزدیک می شود را مجاب کند تا سکه بخرد. استدلالش هم در دو کلمه خلاصه می شود: « ضرر نمی کنی . »

در میان توده ای که مقابل او جمع شدند اگر قیمت سکه تمام بهار آزادی را بپرسید به رقم ها مختلفی می رسید به طوریکه فردی قیمت فروش سکه تمام بهار آزادی را 1 میلیون و 230 تومان اعلام می کند و فرد دیگری قیمت سکه تمام بهار آزادی را 1 میلیون 240 هزار تومان عنوان می کند. جوانی که به سنگ گوشه میدان تکیه زده است اما قیمت فروش سکه تمام بهار آزادی را 1 میلیون و 260 هزار تومان عنوان می کند. وقتی هم از او درباره اختلاف قیمت فروش سکه به فاصله چند قدم سوال کنید می گوید: « برای اینکه هر کسی هر قیمتی دوست داشته باشد می فروشد. آنها می خواهند 1 میلیون و 230 هزار تومان بفروشند اما به نظر من همان 1 میلیون و 260 هزار تومان است. »

هنوز کلامش تمام نشده بود که یکباره موضوع بحث را عوض کرد: « سکه بخرید ضرر نمی کنید. ما که می بینی می خریم و می فروشیم و جنس مان را از دست نمی دهیم اما شما بخرید نگه دارد. پشیمان نمی شوید. هفته بعد امکان دارد 1 میلیون و 400 هزار تومان شود. » به نا گهان حرف های رییس کل بانک مرکزی مانند پتک در سرم فرو می نشیند که عنوان کرد: « خبرهای موثقی داریم مبنی بر اینکه مردم بخشی از سکه و ارز را خریداری می کنند و در خانه هایشان ذخیره می کنند. » اقدامی که به نامتوازن شدن بازار ارز دامن می زند.

از جوان گوشه میدان در رابطه با قیمت نیم سکه که می پرسم به ناگهان جوانی دیگر با پیراهن سفید به سمت من هجوم می آورد و می گوید: « چند تا می خوای؟ » اصلا اجازه نمی دهد که تعدادش را بگویم. انگار که سوزن گرامافون روی یک بخش از صفحه موسیقی گیر کرده باشد مدام می شنوم: « چند تا می خوای؟ » بالاخره سکوت می کند و اجازه می دهد تا قیمت را از او بپرسم. یک کلمه و قاطع می گوید: « 6200000. » منتظر جواب من نم شود و ادامه می دهد: «  نیم سکه هم 310 هزار تومان. » وقتی با پاسخ منفی من برای خرید روبرو می شود راهش را کج می کند و به سمت توده ای که در وسط « سبزه میدان » جمع شده اند می رود و بلند می گوید: « سکه امامی کی داره ؟ » قیمت آن را هم 110 هزار تومان اعلام می کند و آمادگی خود برای خرید آن را هم با حجم زیادی از صدا فریاد می زند.


پرسه زنی در خیابان فردوسی و دلار 3250 تومانی
پیرمردی که گوشه خیابان ایستاده است دگمه های پیراهنش را باز می کند و حجم زیادی دلار از آن خارج می کند. بر سر فرد جوانی که از او قیمت دلار برای فروش را سوال کرده بود فریاد می زند که « مرد باش، گفتی برای فروش دلار می خوای. خب بفروش دیگه. منم دلار دارم . » طعنه او به مرد جوان از این جهت بود که امروز تا ساعت 12 در بازار آزاد تمایل چندانی به فروش دلار نبود و تمامی فعالان بازار فقط دلار می خریدند. هنوز منتظر بودند تا قیمتی در بازار اعلام شود و سپس تمایل برای فروش داشته باشند. اتفاقی که بعد از گذر 45 دقیقه ای از زمان به وقوع پیوست.آنقدر خیابان فردوسی تا ابتدای منوچهری را بالا و پایین کردیم تا در نهایت قیمتی برای فروش دلار اعلام شد: « 3250 تومان . » هر دلار هم برای خرید 3200 تومان قیمت گذاری شد اما با این وجود صرافی ها فقط اجازه ورود به افرادی را می دادند که تمایل داشتند دلار خود را بفروشند. اگر از اطراف صرافی های خیابان فردوسی گذر می کردید شاهد این بودید که صف های زیادی در مقابل صرافی ها تشکیل شده است و در همان مقابل در فردی از شما می پرسید که برای فروش دلار می خواهید وارد شوید یا خیر. پاسخ شما اگر این بود که قصد خرید دلار را دارید قطعا از ورود شما جلوگیری می شد.

یورو و پوند هم در بازار پیدا نمی شود. سرانجام در گوشه ای از خیابان مردی میانسال قیمت هر پوند را 4700 تومان اعلام کرد اما همچنان خبری از قیمت یورو در بازار آزاد نداشت: « یورو پیدا نمی شه. پوند هم کم شده. اگر می خوای همین الان بیا و بخر ». کنکاش برای قیمت یورو در نهایت جواب می دهد و درست تقاطع خیابان فردوسی و منوچهری فردی قیمت هر یورو را 4000 تومان اعلام می کند. کمی آن طرف تر حجم زیادی در بازار نوبت گرفته اند تا دلار بخرند. مقابل درب پاساژ صف کشیده اند و با یکدیگر مشغول گفت و گو هستند. هر از گاهی شماره تلفنی می گیرند و تحلیل خودشان از بازار ارز را برای فرد آن سوی خط مطرح می کنند. یکی از کاهش قیمت ها می گوید دیگری بازار را پر التهاب پیش بینی می کند.

 هنوز یک ساعت از تهیه گزارش نگذشته بود و در حال تنظیم آن بودم که به یکباره خبر آمد باز هم سکه و ارز افزایش دسته جمعی داشته است. بر این اساس هر دلار 3450 تومان، یورو 4555 تومان و پوند 5605 تومان شده است. همچنین تا ساعت 15 و 30 دقیقه  هر سکه تمام بهار آزادی 1 میلیون و 325 هزار تومان، نیم سکه 645 هزار تومان و ربع سکه 325 هزار تومان در بازار به فروش می رود.
 3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 247542

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 39
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۰
    509 9
    اقای محترم خبرنگار که پتک می خوره تو سرت ارزش پول مردم کم می شود پس باید با آن کالا خرید. کالای دست به نقد هم فقط ارز وسکه است . خانه که نمی توانند بخرند.خوبه مثل من عقلشان کار نکند پولشان رابگذارن توی بانک بعد ار یکسال بیست در صد اضافه داشته باشند. اما ارزش پول یک سوم شده باشد.
  • ارمين GB ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۰
    هر چي گرون تر كنيد مردم واسه خريد بيشتر حرص ميزنن ؟
  • بدون نام US ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۰
    قیمت دلار در سایتها رو دیدم،باورم نشد! من یک دانشجو هستم در امریکا. روزای اول که اومدم اینجا بهم پیشنهاد کار تو رستوران دادند،تا بتونم بخشی از هزینه هام رو تامین کنم، که قبول نکردم. اما الان فکر کنم با دلار ۳۴۵۰ تومانی که شاید تا چند روز دیگه بشه ۵۰۰۰ تومان، به کارهای پایین تر از این هم راضیم. ما باید این گلیم رو با زحمت خودمون از آب بکشیم. من از هیچ کس گله ای ندارم. نه دولت، نه بانک مرکزی ، و نه هیچ جای دیگه.
    • بدون نام US ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۰
      268 5
      این یک بیت رو بزن آخرش: ما گذشتیم و گذشت آنچه تو با ما کردی><تو بمان با دگران،وای به حال دگران
    • بهنام NL ۲۲:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۰
      11 56
      من نمیدونم چطور به شما پیشنهاد کار دادن؟ چون تا اونجایی که از قوانین امریکا اطلاع دارم دانشجوهای خارجی در امریکا اجازه کار ندارن!
  • محمد IR ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۰
    يعني واقعاً نمي شود هيچ كاري كرد و جلوي اين افزايش قيمت را گرفت؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    • راشد IR ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۰
      میشود بازار را کنترل کرد اما مدیریت و راه کار صحیح می خواهد.
    • بدون نام IR ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۰
      162 7
      چرا عزیزم میشه بازار رو کنترل کرد.منتها کاربلد میخواد.مدیریت میخواد.
  • بدون نام IR ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۰
    292 7
    این فسادی که در بازار وجود دارد را نشان می دهد یعنی دلار هرچقدر شود باز جواب می دهد!
  • بدون نام IR ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۰
    236 9
    الان دلار 3555 ساعت 4:10
  • بدون نام IR ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۰
    مسئولین کجایند؟
    • بدون نام US ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۰
      76 16
      باید بازار رو مدیریت کنن
    • بدون نام IR ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۰
      73 25
      من موندم كه اين 1 منفي رو كي به اين نظر داده!
    • دوست IR ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۰
      86 8
      واقعا آخرش چی می خواد بشه بابا یکی جواب این مردم بده
  • هادی IR ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۰
    من ساعت 12:30 امروز 1500 دلار را به صرافی فروختم به قیمت هر دلار 3300 تومان .هنوز خودم هم باورم نمیشه !!!
    • بدون نام IR ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۰
      162 9
      بابا هادی جان میذاشتی الان می فروختی یا الآن یا الآن که سودش بیشتر شه چه عجله ای بود حالا؟ اصلا الان می فروختی که بهتر بود
  • بدون نام IR ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۰
    146 6
    واقعا چه عاملي باعث اينهمه گران شدن دلار تو بازار شده ؛يعني راه برگشت ذلار به قيمت قديم خودش رو نداره -اگه ايطوري پيش بره چه اتفاقي مي افته
  • ali CH ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۰
    314 8
    سايت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ايران: بانک مرکزی جمهوری اسلامی ايران در تاريخ 18 مرداد ماه 1339 تأسيس گرديد. برخی از وظايف بانک مرکزی عبارتند از حفظ ارزش داخلی و خارجی پول ملی کشور!
  • پيام US ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۰
    292 7
    چند ماه پيش كه دلار رسيد به 2000 تومن، كلي دلال‌ها رو دستگير كردن و براي صرافي‌ها قانون گذاشتن. الان از هيچ طرفي هيچ صدايي بلند نمي‌شود. هيچ‌كس هيچ واكنشي نشون نمي‌ده. بي‌اعتنايي‌شون كاملا مشكوكه. انگار نه انگار كه اين افزايش قيمت تاثير دومينو يي داره و كم‌كم با چنان تورمي مواجه مي‌شويم كه باعث مي‌شه مملكت از كار بيفته. موندم دولت بعدي با چه شعاري مي‌خواد بياد روي كار؟
    • بدون نام IR ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۰
      111 4
      با شعار نمی توان بازار را کنترل کرد.
  • بدون نام US ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۰
    157 6
    واقعا نمیدونم داره توی کشور چی میگذره..همه دلار میخرن یا خریدن و منتظرن که قیمت به بالاترین حد برسه..
  • هادی IR ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۰
    دوست عزیز . وقتی همه چیز در دست دولت هست.پس بنده و شما کاری از دستمون بر نمیاد.
    • بدون نام IR ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۰
      66 59
      نخرید
  • اصغر IR ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۰
    95 9
    مسئولین کجایید؟
  • یک FR ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۰
    72 5
    بانک مرکزی موظف است در قبال چاپ اسکناس پشتوانه طلای معینی را در خزانه انبار نماید که در صورت لزوم با مبادله آن با ارز خارجی بتواند پاسخگوی خریداران ارز باشد.
  • کارشناس اقتصادی IR ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۰
    50 17
    هراونس معادل31.1گرم. وقیمت هراونس طلا معادل1784دلار.یعنی گرمی حدود 57دلار وبا دلار 3450تومان معادل196650تومان.قیمت روزطلا هرگرم132510تومان وبایک معادله ساده میتوان دریافت که هم اکنون قیمت دلار میبایست 3965تومان باشد.البته باروند فعلی رسیدن به این قیمت چندان هم دور ازانتظارنیست!
    • بدون نام IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۱
      21 4
      یک نکته ساده رو فراموش کردید تو محاسبات بیارید. قیمت اونس برای طلای 24 عیار است، اما قیمت 132 هزار تومانی قیمت طلای 18 عیار است، یعنی تازه طلا با دلار حدود 3050 این قیمت را در ایران دارد. در نتیجه محاسبات شما اشتباه است جنا ب کارشناس
  • دلال IR ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۰
    دلار تا 5000 تومان به راحتي ميره
  • reza IR ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۰
    359 4
    من یه میلیون جمع کرده بودم لپ تاپ بخرم فکر کنم الان بتونم باهاش یه ماوس بخرم
  • پارسا IR ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۰
    209 5
    جالب اينجاست كه يك نفر هم پاسخگو نيست!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • بدون نام US ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۰
    وقتی دلار سقوط کنه قیافه خیلیها دیدن داره.
    • بدون نام IR ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۰
      96 9
      دلار امرودز بالا میره ،فردا پایین کمی پایین میاد،پس فردا دوباره راه صعود رو پیش میگیره وچند روز بعد ...
  • بدون نام IR ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۰
    آقا گل گفتی فقط دلال ها دارن سود می برن.
  • بدون نام US ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۰
    73 9
    من خرید و فروش دلار نمی کنم اما قشنگ نوشتید آدم کامل تو جریان قرار می گیره.
  • نامشخص GB ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۰
    83 8
    من 3 هفته تو دانشگاه روزی 4 ساعت اتاقهای خوابگاه رو جاروبرقی می زدم.730 پوند گرفتم.
  • roozbeh HU ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۰
    74 13
    من دانشجو ساله ۳ داروسازی هستم تو مجارستان ، روزی که اومدم دلار ۹۹۰ تومان بود ، همون ۹۹۰ تومان هم زیاد بود واسم ، حالا که این همه بدبختیو تحمل کردم و ۲ ساله دیگه درسم تمومه با این وضع دلار همین روزاست که مجبور شم درس و ول کونم برگردم ارزه دانشجوای هم که نمیدن
  • حامد IT ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۰
    68 23
    من سال پیش با درهم 355 تومان رفتم دبی 5میلیون تومان خرجم شد!امسال همون سفر رو باید با 15 میلیون برم!!!
  • بدون نام IR ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۱
    57 6
    به نقل شاخص آنلاین قیمت دلار در سال 1384 ، زمانی که محمود احمدی نژاد رئیس جمهور شد و دولت را تحویل گرفت ، 902 تومان بود و اینک(صبح روز دهم مهر) به مرز 3000 تومان رسیده است! این اعداد نشان می دهند دلار در این سال ها حدود 3.3 برابر شده و به همین میزان نیز از ارزش پول ملی کاسته شده است. همچنین زمانی که احمدی نژاد به عنوان رئیس جمهور سوگند خورد که "درحراست از مرزها و استقلال سیاسی و اقتصادی و فرهنگی کشور از هیچ اقدامی دریغ نورزد" (اصل 121 قانون اساسی) و بر روی صندلی ریاست جمهوری نشست ، هر قطعه سکه بهار آزادی 96 هزار تومان بود ولی امروز یک میلیون و 160 هزار تومان است که افزایشی قریب به 13 برابری را نشان می دهد.*
  • بدون نام IR ۲۱:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۲
    2 1
    چرا قیمت دلار میاد پایین ولی قیمت اجناس تغییر نمی کند