بازدید از ضریح حرم امام حسین(ع) در شهر قم آغاز شده است. ایرانی های عاشق از جای جای کشورمان به زیارت این ضریح مطهر آمده، دیده و دل را به زیارت حسین(ع) می سپارند و کربلا در نظر مجسم می کنند.در ساخت این ضریح مهندسان و هنرمندان سعادتمندی نام خود را ثبت کردند که با تعدادی از آنها آشنا می شوید.

طراحی ضریح

وظیفه طراحی را استاد محمود فرشچیان نگارگر نام آشنای دنیا بر عهده گرفت. طراحی ضریح مطهر امام رضا(ع) و تابلوی عصر عاشورا نمونه ای از آثار ماندگار استاد می باشد. وی با تاکید بر اینکه ضریح سیدالشهدا(ع) باید شایسته این نام بزرگ باشد، طراحی ضریح را با خط سیری، هدفمند و به شکلی بدیع که مشابه آن در دیگر ضرایح مطهر معصومین(ع) تا به حال دیده نشده ، انجام داده است که به اقرار کارشناسان فن یکی از آثار کم نظیر هنری محسوب می‌شود.

خطاطی

خطاطی مفاهیم ضریح شامل: سوره کریمه قرآن، احادیث حول محور سیدالشهدا(ع) ، اشعار ، اسماء جلاله و نام‌های مبارک معصومین(ع) و ... بر عهده جناب استاد سید محمد حسینی موحد، از خطاطان بنام جهان اسلام قرار گرفته است. تقریبا حرم مطهری نیست که یادگاری از دست نوشته های این استاد بزرگ را در خود جای نداده باشد. ایشان در امر خطاطی ضریح مطهر و حرم حضرت امام رضا(ع)، حرم امیرالمومنین(ع) و حرم حسینی نیز آثار ماندگاری را بر جای نهاده اند.

مهندسی ضریح

شاید برای اولین بار در طول تاریخ باشد که برای طراحی سازه ضریح از مهندسین مختلف در رشته های عمران و معماری، همچنین سیستم‌های روز مهندسی استفاده گردید و این امر را مهندسین جوان این مرز و بوم ؛ بویژه آقای مهندسی عبدالحمید توکلی بینا و مهندس مهدی خوش نژاد و همکارانشان با افتخار بر دوش کشیدند.

مشخصات سازه ضریح مطهر

 مساحت پلان: 86/33 متر مربع

ابعاد: 34/7 × 04/5

ارتفاع: 49/4 متر

 تعدا پنجره:‌20

 مقاومت در برابر فشار عمودی:‌ 8/12 تن بار زنده و مرده

مقاومت در برابر فشار های جانبی: 600 کیلو بر هر متر مربع

اسکلت ضریح

جنس سازه اصلی که پذیرای قطعات نقره، طلا و... می باشد،‌از چوب ساج است. این چوب از درختی به همین نام در جنگل‌های شبه قاره هند و قاره آفریقا بدست می‌آید. مقاومت و استحکام این چوب سرآمد انواع دیگر چوب‌هاست و به دلیل فشردگی بسیار زیاد و چرب بودن نسوج آن،‌در برابر حشرات و رطوبت بسیار مقاوم است. متخصصین ؛‌عمر این چوب را تا هزار سال برآورد کرده اند. چراکه بناهایی که از این چوب از صدها سال قبل در کشورهای هند، چین و... ساخته شده،‌ هنوز پابرجا است.

چوبی که در ضریح مطهر به کار رفته است، به گواه شناسنامه آن در سال 1993 از جنگل‌های برمه استحصال گردیده است، وزن چوب‌های بکار رفته حدودا 5350 کیلو گرم می‌باشد.

/30362

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 248105

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =