۰ نفر
۲ بهمن ۱۳۸۷ - ۰۸:۲۵

دانشمندان برای کاهش گازهای گلخانه‏‏ای، تصمیم به تغذیه پلانکتون‏ها گرفتند؛ اما طرفداران محیط زیست، کشتی تحقیقاتی عازم اقیانوس منجمد جنوبی را متوقف کردند

وزارت علوم کشور آلمان، سفر کشتی ‏‏ایندو- ژرمن ‏‏این کشور را به تعویق انداخت. ماموریت ‏‏این کشتی تحقیقاتی، تغذیه اقیانوس منجمد جنوبی بود؛ اما به دلیل شک و تردیدهایی که در مورد بی‏خطر بودن ‏‏این عملیات برای وزارت علوم آلمان پیش آمد، مقام‌های این وزارت موسسه مسوول‏‏ این پروژه تحقیقاتی درخواست کرده‏اند تا پیش از آغاز عملیات، ارزیابی دقیق محیط‌زیستی انجام دهند.

کشتی یخ‏شکن پُلاراشترن (ستاره قطبی) قرار است حدود 20 تن سولفات آهن را به قطب جنوب حمل کند تا با تخلیه ‏‏این محموله در آب‏های اقیانوس، پلانکتون‏ها و جلبک‏های سطح آب را تغذیه کند.‏‏ پلانکتون‏های موجود در سطح آب برای تغذیه، گاز دی‏اکسیدکربن نزدیک به سطح آب را نیز مصرف ‏‏می‏کنند و بدین ترتیب به کاهش این گاز گلخانه‏‏ای در هوا کمک ‏‏می‏کنند. کاهش مقدار گاز دی‏اکسیدکربن هوا، یکی از راه‏های مقابله با گرمایش زمین است.

اما ‏‏این عملیات، مخالفت‌هایی نیز به همراه داشته است. برخی معتقدند تخلیه مواد شیمیایی و افزایش پلانکتون‏ها، ممکن است به بعضی زیست‏بوم‏های دریایی لطمه وارد کند که این، نقض قوانین محیط‏زیستی بین‏المللی است.

گروه تحقیقاتی کشتی پُلاراشترن، شامل 48 نفر از دانشمندان و پژوهشگران بین‏المللی هستند که تحت نظارت موسسه پژوهش‏های دریای و قطبی آلفرد وِگِنِر، AWI ، فعالیت ‏‏می‏کنند. آنها قصد دارند محموله سولفات آهن خود را در منطقه‏‏ای مطالعاتی به وسعت 300 کیلومترمربع تخلیه کنند و رشد جلبک‏های منطقه را شدت بخشند.

اما گروه‏های مدافع محیط‌زیست ادعا ‏‏می‏کنند که عملیات تغذیه موسوم به LOHAFEX، نقض قوانین بین‏المللی است. حرف آنها‏‏ این است که تاثیرات به‌کارگیری ‏‏این روش روی زیست‏بوم‏های دریایی هنوز مشخص نیست. آنها می گویند که مطالعه بر روی ‏‏این تاثیرات از وظایف اصلی پروژه LOHAFEX است.‏‏ این ششمین عملیات تغذیه ترکیبات آهن است که از سال 1993 در اقیانوس منجمد جنوبی انجام ‏‏می‏شود.

کَرین لوخته، مدیر مسئول AWI، هفته گذشته درباره توقف ‏‏این عملیات به وب‏سایت نیچر گفت که وزارت علوم آلمان، دو سال پیش که برنامه ‏‏این تحقیقات را اعلام کرده بودیم، هیچ گونه اعتراضی نکرد. موسسه AWI بر‏‏این نکته پافشاری ‏‏می‏کند که عملیات تغذیه، از نظر محیط‏زیستی کاملاً بی ضرر خواهد بود و با اصول کنوانسیون تنوع زیستی سازمان ملل مطابقت دارد.

به درخواست وزارت علوم، ‏‏این موسسه ترتیب انجام یک ارزیابی مستقل محیط‌زیستی 10 روزه را خواهد داد و امیدوار است که پس از آماده شدن نتایج ‏‏این ارزیابی، اجازه ادامه فعالیت خود را دریافت کند.

اولریش باتمن، از اقیانوس‌شناسان گروه ‏‏می‏گوید: «انتظار نداشتیم که ‏‏این‌چنین زیر رگبار اعتراضات قرار بگیریم. اما امیدوارم با‏‏ این تاخیر از برنامه‏مان عقب نیفتیم. واقعا باعث تاسف است که پروژه LOHAFEX را بدون درنظر داشتن تفاوت‏ها، در کنار برنامه‏هایی چون تخلیه پس‏ماندهای صنعتی قرار دهیم. برنامه ما مطلقا هیچ وجه اشتراکی با‏‏ این برنامه‏های آلاینده ندارد.»

نیچر، 14 ژانویه / ترجمه: آزاده پارساپور

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 2491

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =