+ A - پنجشنبه 20 مهر 1391 - 02:36:00 چاپ
امتیاز به مطلب 34 نفر

شیراز 4.8 ریشتر لرزید/ ترس و وحشت در شهر + تصویر ماهواره ای مرکز زلزله

جامعه > حوادث - زلزله ای به قدرت 4.8 ریشتر، ساعت 20:26 چهارشنبه 19 مهر، شیراز را لرزاند. این زلزله، تاکنون سه پس لرزه به همراه داشته است.

به گزارش خبرآنلاین؛ هنوز گزارشی از خسارت های مالی و جانی از این زلزله مخابره نشده است، اما منابع محلی از ترس و وحشت مردم از زلزله خبر داده اند.

زلزله در فاصله 43 کیلومتری شیراز به وقوع پیوسته است و در عمق 10 کیلومتری زمین ثبت شده. این زممین لرزه تاکنون 3 پس لرزه داشته که بزرگترین آنها 3.3 ریشتر قدرت و در عمق 4 کیلومتری سطح زمین بوده است. پس لرزه 3.2 ریشتری هم در عمق 2 کیلومتری سطح زمین ثبت شده است. همین عمق کم باعث احساس بیشتر زلزله در شیراز و شهرهای اطراف شده است.

بنا به اعلام مرکز لرزه نگاری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، این زلزله با مختصات جغرافیایی ۲۹.۲۴ شمالی و ۵۲.۵۴ شرقی در فاصله 43 کیلومتری شیراز، 44 کیلومتری فیروز آباد و 725 کیلومتری تهران به وقوع پیوسته است.

درباره خسازت های زلزله، محمود مظفر، رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر به فارس گفت: 3 تیم ارزیاب جمعیت هلال احمر در این زمینه به مناطق زلزله زده برای بررسی خسارات اولیه مالی و جانی اعزام شدند. خوشبختانه تاکنون خسارات جانی در پی زلزله 4.8 ریشتری در شیراز گزارش نشده است.

همچنین خبرگزاری مهر از چهار حادثه پزشکی در شیراز خبر داده است. مهناز ده بزرگی، مدیر روابط عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی استان فارس اعلام کرد: درپی وقوع زلزله در ساعت 20 و 26 دقیقه امشب چهارشنبه بلافاصله پس از اعلام سازمان لرزه نگاری و تعیین اعلام کانون زلزله نزدیکترین آمبولانس به کانون زلزله برای بررسی حوادث احتمالی به محل اعزام شد. خوشبختانه مورد خاصی مشاهده نشد و در این فاصله اقدامات اولیه توسط اتاق بحران دانشگاه علوم پزشکی شیراز صورت گرفت از جمله آماده باش بیمارستان سروستان،بیمارستان سیار و .... است.

به گفته او تعداد تماسهای تلفنی با اورژانس 115 در یک ساعت اول پس از حادثه دو برابر شده و 120 تماس در یک ساعت اول با این مرکز صورت پذیرفته و 45 ماموریت نیز انجام شده و خوشبختانه تنها چهار مورد حادثه مربوط به زلزله گزارش شد.

مدیر روابط عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی استان فارس گفت: از این چهار مورد سه مورد بر اثر سقوط از پله و ضربه به پا بود که دو مورد آن به بیمارستان شهید دکتر چمران و شهید رجایی منتقل و یک مورد دیگر در محل درمان شد و مورد دیگر به علت ترس از زلزله دچار استرس شده و در محل مورد مداوا قرار گرفت.

4747

کلید واژه ها: زلزله - حوادث غیر مترقبه -
نظرات 56
  • بدون نام پنجشنبه 20 مهر 1391 - 03:04:48
    55 267 پاسخ به این نظر
    باعذرخواهی از تمام همشهری های خودم،باید اعلام کنم بنده فراموش کردم،ویبره گوشیم رو خاموش کنم" یکی از دوستان ناغافل sms به من داد، و باعث فاجعه ای به این بزرگی شد" مسئولیتش رو میپذیرم"و از همه شما میخواهم که بنده را عفو کنید" ((بچه سردخانه))
    • بدون نام پنجشنبه 20 مهر 1391 - 03:38:35
      79 8
      الان حس میکنی خیلی با نمکی. دوست عزیز. همشهری محترم بهتره الان به این فکر باشی که خدای نکرده واسه کسی اتفاقی نیوفتاده باشه. واقعا که
    • حسین پنجشنبه 20 مهر 1391 - 04:04:04
      82 6
      تو(( سردخانه)) یخ نکنی ..!!
    • بدون نام پنجشنبه 20 مهر 1391 - 04:08:12
      54 7
      خنکی به قرآن
    • بدون نام پنجشنبه 20 مهر 1391 - 04:24:25
      64 7
      بی مزه
    • بدون نام پنجشنبه 20 مهر 1391 - 04:26:57
      59 5
      بانمک بازی درنیارید.
    • بدون نام پنجشنبه 20 مهر 1391 - 04:56:30
      54 9
      بی ادب
    • بدون نام پنجشنبه 20 مهر 1391 - 05:59:36
      54 7
      مسخره
    • غضنفر پنجشنبه 20 مهر 1391 - 12:21:01
      23 23
      هواست رو جمع كن ديگه رو ويبره نذاري.
    • مژگان پنجشنبه 20 مهر 1391 - 12:56:25
      23 17
      :))))))) خیلی باحالی، ولی نمی بخشمت چون خیلی ترسیدم.
    • بدون نام پنجشنبه 20 مهر 1391 - 13:01:09
      43 9
      مگه آبادان زلزله اومده ؟
    • بدون نام پنجشنبه 20 مهر 1391 - 13:37:44
      1 24
      نگرفتم
    • من پنجشنبه 20 مهر 1391 - 15:55:50
      18 4
      خوب بود کسی بهت زنگ نزد
  • رضا پنجشنبه 20 مهر 1391 - 03:08:07
    104 16 پاسخ به این نظر
    واقعا وحشتناك بود
  • بدون نام پنجشنبه 20 مهر 1391 - 03:20:55
    20 325 پاسخ به این نظر
    ظهور خیلی نزدیک است...
    • بدون نام پنجشنبه 20 مهر 1391 - 03:40:38
      80 7
      دوست عزیز چه ربطی داره ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ چرا با اسم دین بازی می کنید ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    • بدون نام پنجشنبه 20 مهر 1391 - 04:01:37
      75 1
      200 سال پیش هم تهران زلزله اومده و چند هزار سال پیش هم زلزله داشتیم در اقصی نقاط جهان من نمیدانم این چه تفکری که ما داریم و هی باز میاییم و این حرفها را می زنیم
    • بدون نام پنجشنبه 20 مهر 1391 - 04:50:47
      67 2
      زلزله بیاد ربطی به ظهور داره؟ دوست عزیز خرافات شایسته اون حضرت نیست... زلزله یک مبحث زمین شناسی هست..اگه مثل ژاپن مدیریت داشته باشی با 9 ریشتر هم کسی نمی میره..اگه نه تا هست بوئین زهرا و بم و اذربایجان تکرار واهد شد و هیچ ربطی هم به اقا امام زمان نداره.... شما طوری حرف می زنید انگار ظهور امام زمان مستلزم مرگ خیلی ها هست. (اومدن زلزله) در حالی که ظهور سرشار از رحمت و نعمت است....
    • آزادی پنجشنبه 20 مهر 1391 - 04:56:19
      43 0
      این حرفا چیه؟
    • بدون نام پنجشنبه 20 مهر 1391 - 05:12:00
      46 1
      خرافاتی
    • رامين پنجشنبه 20 مهر 1391 - 08:28:39
      66 1
      زمان حضرت محمد(ص) هم آدم هايي مثل شما وجود داشتند كه ميگفتند خورشيد گرفتگي از غم فوت پسر پيامبر (ابراهيم) رخداده است.
  • نيما مظلوم پنجشنبه 20 مهر 1391 - 03:22:38
    80 7 پاسخ به این نظر
    قدوسى غربى به شدت حس كرديم
    • بدون نام پنجشنبه 20 مهر 1391 - 18:36:54
      10 0
      همه ججای شیراز ،نه فقط قدوسی
  • بدون نام پنجشنبه 20 مهر 1391 - 03:35:51
    15 4 پاسخ به این نظر
    این عکس زمین فوتباله یا محل زلزله !
  • بچه ریاستی پنجشنبه 20 مهر 1391 - 03:39:38
    20 6 پاسخ به این نظر
    عامو خواهشا جو سازی نکن همش 4.8 بود تا اومدیم به خودمون بجنبیم تموم شد ما که اصلا نترسیدم
  • شیرازی پنجشنبه 20 مهر 1391 - 03:42:36
    18 5 پاسخ به این نظر
    به نظر من باز هم مرکز لرزه نگاری ایران داره اشتباه میکنه چون یک زلزله نبود و دو زلزله به فاصله ی 3 ثانیه بود که همه ی شیرازی ها هر دوشو جداگانه حس کردن .تو سایت مرکز لرزهنگاری آمریکا خوندم که دو زلزله بوده اولیش 5.2 و دومیش 5.1 که پشت سر هم بودن و به خاطر همین حس میکنم این گزارش درست تره.اینم لینک سایت: http://earthquake.usgs.gov/earthquakes/map/
  • نواب شکاری پنجشنبه 20 مهر 1391 - 03:43:14
    14 5 پاسخ به این نظر
    خیلی وحشتناک بود،همه ریختن تو حیاط،طول مدت لرزه نزدیک به 10 ثانیه بود واقعن ترسناک بود
  • تبریزی پنجشنبه 20 مهر 1391 - 03:52:38
    27 1 پاسخ به این نظر
    خدا بهتون رحم کرده واقعا وحشتناکه ..خدا نکنه دیگه فاجعه ای رخ بده ...بیچاره زلزله زده های ورزقان هنوز توسرما موندن تو چادر ....
  • بدون نام پنجشنبه 20 مهر 1391 - 03:55:47
    4 9 پاسخ به این نظر
    پلدختر به شدت حس کردیم
  • بدون نام پنجشنبه 20 مهر 1391 - 04:02:26
    9 9 پاسخ به این نظر
    هم شهری فریاااااااد بزن فریااااااااااااااااااااااد بزن ! !
  • عدالت پنجشنبه 20 مهر 1391 - 04:07:26
    30 1 پاسخ به این نظر
    اميدوارم كسي صدمه نديده باشه ترس و وحشت بعد از زلزله از خود زلزله وحشتناك تر هست من خودم اهل اهر آذربايجان شرقي هستم و به خوبي ترس و وحشت زلزله رو درك مي كنم هر چند هنوز هم پس لرزه ها و زلزله هاي ما تموم نشده ترس و وحشت اون روز هنوز هم تو قلبهاي همست.انشاالله اين اتفاق تلخ تكرار نشه و شما هم با آرامش به زندگيتون برسيد نميدونم چي شده امسال از زمين و آسمون برامون ميباره خدا خودش به خير كنه ...
  • shahram پنجشنبه 20 مهر 1391 - 04:21:23
    16 3 پاسخ به این نظر
    خواهش می کنم دقت کنید. فاصله بین موج اول شدید ( موج p ) تا موج بعدی ( موج s ) معمولا بین 5 تا 15 ثانیه است. ولی عمق این زلزله خیلی کم بوده. با توجه به پس لرزه های موجود احتمال وقوع زمین لرزه با شدت ریشتر بالاتر هست. بایدتمامی موارد ایمنی رو در نظر بگیرید. معمولا حرکت گسل ها باعث تولید صدای شدید می شود. به تغییر رنگ آب های مصرفیتون دقت کنید ( وجود گوگرد و املاح درون زمینی ). تمامی لوازم کمک های اولیه را دم دست داشته باشید. و مهم تر از همه خونسرد باشید تا بهترین تصمیم رو بگیرید.
  • شکارچی فقیر پنجشنبه 20 مهر 1391 - 04:30:16
    23 1 پاسخ به این نظر
    حالا تو ایین اوضاع ارز,طلا,تورم و....زلزله رو کم داشتیم !!!. خدایا خودت که شاهدی دولت توانائی درست کردن وضعیت اقتصادی توی ایران را نداره و دنبال بهونه میگرده! یه وقت دیدی هیئت دولت بگه تورم ارز و وضعیت بد اقتصادی تقصیر خداست ! پس جونه ما مردم فقیر تو دیگه جلو این حوادث مثل سیل زلزله و... اینا رابگیر که ارز ارزون بشه وگرنه ما بدبختیم.
  • اسحاق پنجشنبه 20 مهر 1391 - 05:00:38
    16 1 پاسخ به این نظر
    من دوستام طبقه چهارم اپارتمان بودیم خیلی وحشتناک بود تمام خونه به هم ریخت خدا رحم کرد به شیراز
  • ابراهیم از shz پنجشنبه 20 مهر 1391 - 05:08:34
    6 11 پاسخ به این نظر
    خدا رو شکر تو شیراز کوها اطرافمون رو گرفتن والا خدا میدونه چه بلایی با همین زلزله های ریشتر پایین سرمون میومد!؟!!!!
  • مهتی پنجشنبه 20 مهر 1391 - 05:10:07
    15 5 پاسخ به این نظر
    خبری نی..........کمی از این پهلو به آن پهلو شدیم
  • تهراني پنجشنبه 20 مهر 1391 - 05:20:59
    15 16 پاسخ به این نظر
    ترسيدين كاكوها؟؟؟؟؟
    • بدون نام پنجشنبه 20 مهر 1391 - 18:39:30
      4 0
      خدا قسمت کسی نکنه.
    • شیرازی اصیل پنجشنبه 20 مهر 1391 - 22:04:16
      5 6
      نه آمو ما اگه 10 ریشتر هم بیاد تکون نمیخوریم!
    • شیرازی اصیل واقعی جمعه 21 مهر 1391 - 06:31:02
      6 0
      آقای شیرازی اصیل مطمئن باش شیرازی اصیل نیستی.چون یک شیرازی انقدر فرهنگ داره که به خودش توهین نکنه.من قبلا با نامی که شما باهاش نظر دادید چنیدن بار نظر گذاشتم .
  • بدون نام پنجشنبه 20 مهر 1391 - 06:16:47
    16 1 پاسخ به این نظر
    خیلی طولانی بود شاید حدود 15 ثانیه در ضمن 5.2 ریشتر بود نه 4.8
    • بدون نام پنجشنبه 20 مهر 1391 - 18:40:22
      1 3
      هاااااا عاموووووووو بیشترم بود.نزدیکای 10-15 درجه بود اقل کم.
  • بدون نام پنجشنبه 20 مهر 1391 - 11:19:01
    20 0 پاسخ به این نظر
    5.2 صحیح است.درپایگاه ایران 4.8 و پایگاه بین المللی 5.2 ثبت شده است که از نظر زمان نیز متفاوت است.دز یک نظر تمامی گسل های با سابقه تاریخی زلزله در صفحه ی ایران بیدار شده اند!
  • بدون نام پنجشنبه 20 مهر 1391 - 11:39:03
    23 0 پاسخ به این نظر
    اخبار سراسری مثل همیشه خیلی دیر اعلام کرد. خبر آنلاین هم همینطور
    • بدون نام پنجشنبه 20 مهر 1391 - 18:18:07
      1 0
      اتفاقا" خنده بازار هم پخش کرد
  • خلیج فارس پنجشنبه 20 مهر 1391 - 12:18:48
    24 0 پاسخ به این نظر
    شاید لا اقل کمی به فکر اونایی که حالا زیر چادر زندگی میکنن بیفتیم!خدا رو شکر که بخیر گذشت
  • بدون نام پنجشنبه 20 مهر 1391 - 12:23:18
    24 0 پاسخ به این نظر
    چقدر زلزله زیاد میاد...نه تو شیراز کلا تو ایران!!!!!!
  • بدون نام پنجشنبه 20 مهر 1391 - 12:24:12
    19 0 پاسخ به این نظر
    تعداد زلزله تو ایران از نرمال خیلی فراتر رفته....نه تو شیراز کلا تو ایران غیر عادیه!!!
  • لیگ پنجشنبه 20 مهر 1391 - 12:34:48
    18 0 پاسخ به این نظر
    پناه بر خدا...ما هم صدرا بودیم ،طبقه چهارم خیلی وحشتناک و طولانی بود.فقط یه خواهشی که دارم اینه که بچه های خبر آنلاین اطلاع رسانی کنن و یه مطلب توو وبسایتشون بزارن در مورد اینکه وقتی زلزله میاد چیکار باید کرد ، مخصوصا ما که تو آپارتمان هستیم و و فصله ی ما از فضای باز بشتره. امیدوارم همه شاد وسلامت باشن.
    • مهندس پنجشنبه 20 مهر 1391 - 18:20:00
      1 0
      برید بالاپشت بام تا اگر ساختمان تخریب شد زیر آوار نمانید و حداقل روی آوار باشید تا خسارت کمتری ببینید مخصوصا" اگر ساختمان بتونی هست
  • بدون نام پنجشنبه 20 مهر 1391 - 13:50:14
    14 16 پاسخ به این نظر
    عامو چرا شایعه میکنی؟ ترس و وحشت کجا بود؟ محله ی ما یه دقه اومدند پایین و همه رفتند خونه هاشون! بچه ی شیرازیما!
  • آرش پنجشنبه 20 مهر 1391 - 14:11:58
    18 4 پاسخ به این نظر
    با اتفاقاتی که میتونه موجب یک فاجعه انسانی بشه شوخی نکنید.ایران زلزله خیزه وهرچندمدت موجب تلفات دردناکی میشه.بجای مسخره بازی باید یه چاره اساسی پیداکنیم.
  • لیدا shz پنجشنبه 20 مهر 1391 - 14:30:08
    11 10 پاسخ به این نظر
    اصلن هم ترس نداشت بیخود جوسازی نکنید من تا پاشدم برم بیرون تموم شد .. لحظه ای بود
  • خلیج فارس پنجشنبه 20 مهر 1391 - 20:34:50
    2 0 پاسخ به این نظر
    دوست عزیز آقای لیگ در این موارد اگه زلزله تا 5ریشتر باشد باید خونسردی خود رو حفظ کرد و از وسایل و اسبابی که در ارتفاء قرار گرفته اند دور شویم اگه خدایی نکرده بیشتر از 6 باشد باید اینگونه عمل کرد انـــــــا لله و انا الیه الراجــــــــعون....
  • محمد پنجشنبه 20 مهر 1391 - 21:54:05
    3 4 پاسخ به این نظر
    من ميگم شايد هارپ باشه آخه ما چند سال اخير اين همه زلزله هروز پشت سر هم نداشتيم . خدا بخير بگذرونه
  • raziiiiiiiiii چهارشنبه 3 آبان 1391 - 00:29:10
    0 0 پاسخ به این نظر
    توی روزنامه زده.یه زلزله6ریشتر میاد.من میترسم تواپارتمان هسیم چیکارکنم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ارسال نظر:
  • 0/700
  • قوانین ارسال نظر
نقل مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.