یک هفته پس از سالگرد رسمی دفاع مقدس، عده ای با برداشت های ذهنی خود، به روزنامه شرق و طراح آن تاختند که نه طرح را دیده بودند و نه طراح را می شناختند.


پس از آن واقعه برای یک تحقیق میدانی، طرح هادی حیدری را پیرینت گرفتم و هرجا بین دوستان مذهبی و مسجدی می رفتم، نظرشان را می پرسیدم که چه برداشتی از آن دارند؟ در گپ و گفت با بیش از بیست نفر از این افراد، هیچ کدام قرائتی از توهین به دفاع مقدس نداشتند. جالب این بود که وقتی می گفتم این طرح همان طرح روزنامه شرق بوده است، می خندیدند و بعد برخی شان سعی می کردند با هزار توجیه ، بگویند مهم قلب و نیت طراح بوده است!! و من که قریب بیست سال است هادی حیدری را می شناسم، می ماندم که چه بگویم وقتی حق طلبی در آدمی جایش را به عقده مندی می دهد .
هفته دوم مهرعده ای با مقاصد سیاسی و با هدایت و حمایت یکی دو نفر چهره افراطی، آنچنان بلوایی به پا کردند که همه باور کنند هنرمندی که خود شاگرد مدرسه فرهنگ دکتر حدادعادل بوده و بارها برای فرهنگ دفاع مقدس، طرح های هنرمندانه ای زده بود، متهم است به توهین به دفاع مقدس!.
در حالی که خودش دریادداشتی به صراحت می نویسد: "...باز هم تاکید می‌کنم که به هیچ‌ رو از کشیدن کارتون «چشم‌بندان» قصد جسارت به رزمندگان پاکباخته دوران جنگ را نداشتم. ای کاش روزی فرا رسد تا کمی در قضاوت‌هایمان، اصل «تردید» را وارد کنیم و درصد ناچیزی از فرصت را به متهم بدهیم تا از هجوم اتهامات وارده دفاع کند. چشم‌هایمان را به روی حقیقت باز کنیم و گوش‌هایمان، تنها آن‌چه را نشنود که دل‌هایمان طلب می‌کند. با همه‌ی این توضیحات باز هم اگر گروهی از ایثارگران و خانواده‌های شهدا و رزمندگان جنگ همچنان از اینجانب کدورتی به دل دارند، از همه آن بزرگواران پوزش و حلالیت می‌طلبم. "
اگرچه به اجماع عموم هنرمندان و طراحان و فرهنگیان متدین و نویسندگان دفاع مقدس و اعضاء شورای عالی انقلاب فرهنگی گرفته تا فعالان و کارشناسان رسانه ای و حتی بیشماری از خانواده محترم شهداء، هیچ اثری از توهین و هیچ نماد منطقی و خرد پسندی از دفاع مقدس در این طرح - که موضوعش جهل در جامعه بود - وجود نداشت.

عجیب تر اینکه وقتی از بیشماری از نمایندگان محترم مجلس که نامه اعتراض به روزنامه شرق را امضاء کرده بودند پرسیدیم، آیا طرح منتشر شده در روزنامه شرق را به چشم خود دیده اید، به اتفاق می گفتند از آنها خواسته شده تا نامه ای را امضاء کنند و آنها نیز چون در ذهن خود به موضوع توهین به دفاع مقدس حساس هستند، پذیرفته اند که حتما توهینی شده است!
... بگذریم؛ روزنامه شرق به ناحق توقیف شد وعده ای به نام غیرتمندی و تنها با برداشت های ذهن وهمی شان، چه تهمت ها زدند و چه جفاها کردند به طراح هنرمند آن و به همه همکاران روزنامه شرق که اینک در این وضع اسفناک اقتصادی، بیکار شده اند. – پاسخ بیکاری بیش از 40 – 50 نفر نیرو، از روزنامه نگار و نویسنده گرفته تا نگهبان و مستخدم این مجموعه را حتما دولت مهرپرور و عدالت گستر خواهد داد -
اما بعد :
ده روز پس از همین واقعه، رئیس جمهور محترم – که سخنش باید عصاره فرهنگ و تمدن کشور باشد و کلامش نشانه فرهنگ سازی – در مجلس دانش آموزی، چفیه اندازی در سفرهای راهیان نور را صریحا به مسخره گرفت و گفت:
"بروید راهیان نور، چهار- پنج تا عکس با چفیه بگیرید، برای تبلیغات آینده تان خوب است."

عکس یادگاری محمود احمدی نژاد در دوره اول نامزدی انتخابات ریاست جمهوری 

 عصر 18 مهر ماه که خبر را از رسانه ها می شنیدم، با خود گفتم حتما از فردا موجی از مخالفت همان غیرتمندان آغاز خواهد شد و اعتراض ها بالا می گیرد. حتما نمایندگان غیرتمند مجلس واکنش نشان می دهند. حتما عزیزان حزب الهی و بسیجی، فریادشان بلند خواهد شد. البته رسانه ملی تا شب گذشته هر شب، به شیوه های گوناگون، اظهارات طعنه آمیز رئیس جمهور را به نقد کشید اما دریغ از صدایی و سخنی و اعتراضی که توقع می رفت ... !
در این میان چند پرسش در ذهنم مطرح شد:
1- آیا این ادبیات از رئیس جمهور یک مملکت پذیرفتنی است که نماد یک دفاع ملی را به طعنه و شوخی و متلک بگیرد؟

2- این متلک رئیس جمهور در مجلس دانش آموزی، چه فرهنگ و ادبیاتی را از نمادهای دفاع  مقدس به نسل جدید منتقل خواهد کرد؟
3- چرا این گفتار زشت رئیس جمهور، عزیزان حزب الهی و بسیجی را که هر ساله چفیه به گردن سفر راهیان نور می روند و عکس یادگاری هم می گیرند و رسانه های فعالشان را به فریاد وا نمی دارد؟ – البته شاید این عزیزان، دیگر به این ادبیات پر طعنه و متلک پرانی های رئیس جمهور عادت کرده اند -
4- راستی چرا همه آن نمایندگان محترم مجلس که هر ساله سفر راهیان نور می روند و هفته دوم مهر به خواست یکی دونفر افراطی پاسخ گفتند و علیه روزنامه شرق بیانیه صادر کردند، هفته سوم مهر به این نتیجه نرسیدند که متلک صریح رئیس جمهور هم توهین به حساب می آید؟

5- سخن دیگر آنکه  اگر همین طعنه ها از زبان کسی چون سید محمد خاتمی زده می شد با او چه برخورهایی صورت می گرفت؟ شاید بگویند که انچه در بطن این طعنه نهفته است نقدی درست است اما آیا شنیدن آن از زبان کسی که خود از همین حربه ها بهره گرفته نیز پذیرفتنی است؟
6- آیا نباید در مقابل وجدان  حقیقت طلب خود، این پرسش را مطرح کنیم که به راستی هادی حیدری متهم است یا رئیس جمهور؟ 

به نظرم تنها در حالی می توانی به اینگونه پرسش ها پاسخی حق طلبانه بدهی که همواره این نیایش مرحوم دکتر علی شریعتی در درونت طنین داشته باشد:
"خدایا! مگذار
ایمانم به اسلام و عشقم به خاندان پیامبر، مرا با کسبه ی دین، با حَمَله ی تعصّب و عَمَله ی ارتجاع، هم آواز کند،
که: آزادی ام، اسیر پسند عوام گردد،
که: دینم، در پس وجهه ی دینی ام، دفن شود،
که: عوام زدگی، مرا مقلد، تقلید کنندگانم سازد،
که: آنچه را حق می دانم، به خاطر آن که بد می دانند، کتمان کنم!"

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 250140

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 33
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عزیز EU ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۱
    83 2
    تا بوده همین بوده
    • حامد IR ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۲
      9 100
      مطلب در جای خود خوب بود ولی نوسینده با کشیدن حرف احمدی نژاد خراب کرد به فرض که حرف احمدی نژاد اشتباه بود آیا باید اشتبا یک فرد رو توجیه برا اشتباه دیگری کرد؟من فکر میکنم نه.
  • عادل EU ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۱
    73 1
    دوست عزیز در این سرای عدالت محور، فقط برخی متهم هستند. بعضی هر چه بگویند اشکالی ندارد و برخی کافی است دهان باز کنند. خلاصه عدالت ملاک ثابت ندارد. همان هها که سینه چاک می کنند که اخلاق ثابت است و نسبی نیست در رفتارشان همه چیز نسبی است. پس خیلی دنبال متهم نگرد. سال هاست که می گردیم. گشتیم نبود نگرد، نیست
  • فرهنگی EU ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۱
    68 4
    رئیس جمهور محترم – که سخنش باید عصاره فرهنگ و تمدن کشور باشد و کلامش نشانه فرهنگ سازی – (: !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • k1 US ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۱
    60 1
    در این روزگار تو را به خط و ربط می زنند، نه به عدل و انصاف!
  • خودی EU ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۱
    58 4
    فعلا دندان به جگر گذاشته ایم تا شاید این مدت هم بگذرد و چه کنیم که هر چه کشیدیم از خودی هاست. خودم کردم که لعنت بر خودم باد
  • مهدی EU ۲۰:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۱
    68 4
    مطلب خوبی بود البته از دیدگاهی که با نگاه من متناسب نیست بخشی که مربوط به کاریکاتور حیدری است کاملاً درست است این که آن غیرتمند ها باید این جا هم واکنش نشان می دادند هم کاملاً درست است اما اما اما............ این روزها احمد نژاد بیشتر برای حرف های درستش مورد انتقاد قرار می گیرید تا حرف های غلط ش برای مثال او گفت بالا رفتن قیمت ارز به دلیل تحریم ها و دلالان است. حرفش در مورد تحریم ها درست بود و البته مورد نقد و حمله همه قرار گرفت . اما حرفش در مورد دلال ها زیاد درست نبود اما همه آن را تایید کردند. فکر می کنم حرفش در مورد چفیه هم درست است. هرچند خودش از این حربه استفاده کرده است.
    • بدون نام IR ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۴
      3 0
      کاملا با این نظر موافقم
  • بدون نام IR ۲۰:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۱
    15 48
    این روزها همه می تازن تو هم بتاز...شاید این تاختن روزی به کارت آید!!!
    • بدون نام IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۲
      39 3
      به کی به رییس جمهور که خود جولانگه تاختن است؟
  • IR ۰۰:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۲
    38 0
    برادر این ادمهای با غیرت انتخابشان طوری بوده که چشم بسته دراختیارشان باشندوالا از فیلترهایشان رد نمیشدند.
  • علی IR ۰۰:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۲
    18 18
    فسمت اول نظرات نویسنده در مورد اینکه توهم عده ای از کاریکاتور روزنامه شرق عده ای را وادار به عکس العمل های ناشیانه واداشت قبول دارم من هم هیج ارتباطی بین این کاریکاتور و رزمندگان نیافتم و متاسفم از اینکه نمایندگان قضاوت عجولانه ای دراین مورد نمودند و باید بدون هیچ عذر و بهانه ای از کاریکاتوریست عذر خواهی کنند اما همین توهم توهین هم گریبان نویسنده را گرفته و به ناحق رییس جمهور را متهم به یک موضوع توهمی میکند شاید همین رفتار ها است که باعث میشود بعضی از گروه ها بخواهند برای موضوعات شبیه به کاریکاتور جو سازی کنند
  • بدون نام A1 ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۲
    42 0
    کیهان هم قراره بخاطر اون کاریکاتور مستهجنش تعطیل بشه ؟ اگه کسی ندیده در اینترنت بگرده تا ببینه
  • روح الله IR ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۲
    34 4
    اون کاریکاتور به دلیل توهین به جنگ و رزمنده ها مستوجب تنبیه و تعطیلی روزنامه بود،باید مسعود ده نمکی اعدام شود
  • بدون نام IR ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۲
    30 0
    نه عزیز دل شما متوجه نمیشی ما یه سری افرادی تو کشور داریم که بدون این که از کاری حتی مطلع باشند میدونن نیت و قصد اصلی کسی که اون کار رو انجام داده چیه. شما هم سعی کن یه خورده با بصیرت تر بشی.
  • نسیم IR ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۲
    48 1
    همش درست بود. این کاریکاتور بهانه ای بود برای بستن روزنامه مستقل شرق.
    • یک فرد آزاد DE ۲۳:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
      17 0
      احمدی نژاد در سازمان ملل: در ایران آزادی نزدیک به 100% است.
    • بدون نام IR ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۴
      5 0
      هادی حیدری و شرق جزو اون 100 تا نیستن مثل اینکه اصلا مگه مخالفین هم آدمن ؟؟؟ که بخوان تو درصدها حساب شن ؟؟
  • امیر معراج IR ۱۹:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۲
    52 1
    با سلام. کاریکاتور شرق مصداقش همان نمایندگانی هستن که چشم بسته نامه اعتراض آمیز رو امضا کردن.مگه نه؟
  • سید محمد IR ۲۰:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۲
    27 1
    برادر جان کلام همینه: "سخن دیگر آنکه اگر همین طعنه ها از زبان کسی چون سید محمد خاتمی زده می شد با او چه برخورهایی صورت می گرفت؟ شاید بگویند که انچه در بطن این طعنه نهفته است نقدی درست است اما آیا شنیدن آن از زبان کسی که خود از همین حربه ها بهره گرفته نیز پذیرفتنی است؟" آفرین بر قلمت باد...
  • فریاد DE ۰۰:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
    34 0
    "عجیب تر اینکه وقتی از بیشماری از نمایندگان محترم مجلس که نامه اعتراض به روزنامه شرق را امضاء کرده بودند پرسیدیم، آیا طرح منتشر شده در روزنامه شرق را به چشم خود دیده اید، به اتفاق می گفتند از آنها خواسته شده تا نامه ای را امضاء کنند و آنها نیز چون در ذهن خود به موضوع توهین به دفاع مقدس حساس هستند، پذیرفته اند که حتما توهینی شده است! " به اینها می گن وکیل المله یا ...... خدااااااااااااااااااااااا مملکتمون دست چه کسانی هست؟
  • شمیم IR ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
    43 0
    مصداق طرح چشمبندان هادی حیدری نمایندگان مجلسی هستند که چشم بسته بیانیه صادر کردند
    • مردم DE ۲۳:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
      24 0
      اینها نماینده مردم نیستند نماینده دولت اند. وکیل الدوله هایی که دستور بگیر دولت اند. نه نماینده ملت
  • شاهد US ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
    16 1
    سلام آقای اسدزاده. احسنت به این قلمتون. لذت بردم از خوندن یادداشتتون. خواستم خسته نباشید بگم.
  • حسن US ۲۲:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
    7 1
    آقای اسدزاده اشتباه شما اینست که میخواهی دو گروه واقع بین را مقابل هم قرار دهی تا به هدفت برسی ریاست جمهوری محترم واقعیتی آشکار را می بیند وبه آن اشاره می کند که قابل پذیرش است ولی آقای حیدری واقعیتی پنهان را می بیند و به آن اشاره می کند واقعیت دوم همانند واقعیتی است که گالیله بیان کرد وبخاطر آن مجازات شد ولی گذشت زمان آن را آشکار کرد. پس چه رزمنده باشیم و چه رزمنده نباشیم چشممان را بر بسیاری از حقایق بسته ایم و یا بسته اند و این چشم بند ممکن است همان سربند مقدس باشدو یا چیزی دیگر وزمانی متوجه شویم که سربند ها مانند قرآن های سر نیزه باشند و باعث شوند علی تنها بماند
  • بیدار باش DE ۲۳:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
    7 45
    احمدی نژاد منظور ش توهین نبوده. یا نمی فهمی یا خودتو به نفهمیدن می زنی. برای نویسنده این مطلبم متاسفم که داره از کسی دفاع می کنید که به قهرمانان هشت سال دفاع مقدس توهین کرده. هادی حیدری پیش از این هم متهم بود و زندانی شده. جای دفاع از یک فتنه گر برو آخرتت رو دریاب تو که به خندان پیامبر اعتقاد داری ! با اون مطلبت درباره حجاب و با این دفاعت از یه فتنه گر برات متاسفم.
    • بدون نام IR ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۴
      7 0
      زندان رفتن تو اوضاع و احوال کنونی افتخار واسه هادی
    • بدون نام IR ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۴
      6 0
      بیدار باش اگه می تونستم به نظرت هزاران هزاران منفی می دادم تا حالت جا بیاد.
    • صادق IR ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۴
      3 0
      پس منظورش از عکس با چفیه چیه؟ آیا بصیرت رو اضافه میکنه یا عقلو زیاد میکنه؟
    • بدون نام IR ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۴
      7 1
      بیشین بینیم بابا حال نداری..... شما از چه قوم سنگ پا زاده ای هستید که با این همه منفی که تو سایتها به نظراتتون میدن و اینهمه تودهنی که از مردم تو جامعه میخورید باز هم پررو پررو همه جا اظهار فضل میکنید!! باش تا روزی که ......
  • عباس IR ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۴
    1 9
    افرین به ریس جمهور مکتبی وجنک
  • بدون نام US ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۴
    4 4
    پدر من هم جبهه رفته رفقاش حلوی چشماش شهید شدند و ..... (4 ماه در خط مقدم شلمچه بود) ولی اکنون وقتی میپرسم نمیدونه چرا رفته بودش........ولی کار خوبی کردش از نظر من بخاطر این خاک رفت من هم بودم میرفتم ولی خود فرماندهان باید این شعور را داشته باشند که زمانی که ارتش در حال جنگ بود ان را عقب نکشند و بسیج را جلو بفرستند
  • بدون نام IR ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۶
    1 2
    برای نویسنده متأسفم....