«در جست‌وجوی واقعیت» به انتخاب محمدعلی سپانلو و «دیوانگی در بروکلین» نوشته پل استر از سوی انتشارات افق این روزها مخاطبان خاص خود را پیدا کرده است.

به گزارش خبرآنلاین، «دیوانگی در بروکلین» نوشته پل استر با ترجمه خجسته کیهان برای سومین بار تجدید چاپ شد. ناتان پیرمردی 60 ساله است که از همسر سابقش جدا شده، ارتباطی با سایر فامیل ندارد، سرطان گرفته و به دنبال مکانی آرام است تا سال‌های آخر عمر خود را در آنجا سپری کند. دوستی به او بروکلین را معرفی می‌کند و ناتان راهی آنجا می‌شود. ناتان دو خواهرزاده دارد که سال‌هاست از آنها بی‌خبر است. بعد به طور ناگهانی در بروکلین با تام برخورد می‌کند او پسری باهوش و عاشق ادبیات بوده که در دوره دکترا ناگهان به همه چیز پشت پا زده، از تنهایی و کثیفی دنیا دلزده به بروکلین آمده و در یک کتاب فروشی کار می‌کند. به همین ترتیب شخصیت‌های قصه اضافه می‌شوند. آدم‌های خسته، تنها و شکست خورده که در بروکلین به دنبال دنیای آرمانی و آرزوهای دست نیافتنی خود هستند. انسان‌هایی تنها که در کنار هم و با رویاهای دیوانه وار خود بار دیگر زندگیشان را ارزشمند می‌کنند. روری خواهر تام، دختری که از نوجوانی از خانه فرار کرده و در بند فرقه‌ای شدید مذهبی است... لوسی دختری حاصل از یک عشق موقت و تنها و سرخورده... نانسی زنی استثنائی که همسری مردی ناچیز است مردی که نانسی تنها زن زندگی او نیست و نانسی زنی است که حاضر است بارها و بارها عشقش را ببخشد...

 

مجله معتبر نیویورکر درباره این رمان نوشته است: «دیوانگی در بروکلین» دری است به روی دنیایی بهتر، مکانی که بیش از یک فضای داستانی ارزش دارد، جایی برای رجوع و رسیدن به یک آغاز برای ادامه زندگی. اما جایی برای زندگی کردن در رویاها. استر از دنیایی حرف می زند که پیشتر هرگز به این شکل فلسفی پیش روی مخاطبانش تصویر نکرده بود. او با نگاهی پر از امید که در رمانهای پیشینش هرگز این قدر پر رنگ نبود می نویسد: "مهم نیست زندگی تان تا چه اندازه حقیر و کودکانه است، مهم این است که بدانید هر آنچه برایتان اتفاق می افتد برای دیگری هم رخ می دهد."

استر پیشتر هم در گفتگوهایش گفته بود که بیش از هر چیز به دنبال مفاهیمی چون هستی، تنهایی، مرگ و زندگی اجتماعی است و با نوشتن "دیوانگی در بروکلین" تا حدودی پاسخ این سئوالات را می دهد. او در این رمان هم دوباره به محله ای می رود که گره ذهنی عجیبی با آن دارد. به بروکلین، محله ای که بستر اغلب داستانهای اوست. استر دوباره داستان را در همان سیر جنون آمیز پی می گیرد.

 

بنابراین گزارش، «در جست‌وجوی واقعیت» به همت محمدعلی سپانلو نیز به تازگی از سوی همین ناشر منتشر شده است. قصه‌هایی از 29 داستان‌نویس ایرانی می‌خوانیم که اکثرشان نویسندگان حرفه‌ای و مطرح در دو دهه‌ی اخیرند.
تبلور و توسعه‌ زمینه‌هایی است که در کار گذشتگان وجود داشته و به جز مسائل زیبایی‌شناختی می‌توان مفهوم آرمانی و اخلاقی یک دوران را در آن جست‌وجو کرد. در مجموعه‌ حاضر با داستان‌نویسانی روبه‌روییم که اثرشان ملاک انتخاب‌شان بوده است. از نگاه محمدعلی سپانلو این‌ها نمایندگان جریان داستان‌نویسی جدید فارسی هستند.

 

ساکنان تهران برای تهیه این دو کتاب و هر محصول فرهنگی دیگر(در صورت موجود بودن در بازار) کافی است با شماره 20- 88557016 سامانه اشتراک محصولات فرهنگی؛ سام تماس بگیرند و آن را در محل کار یا منزل _ بدون هزینه ارسال _ دریافت کنند. باقی هموطنان نیز با پرداخت هزینه پستی می توانند این کتاب را تلفنی سفارش بدهند. 

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 251889

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =